Bild
Nästa artikel
Nya uppgifter: Elbilsmärket Nio till Europa i maj 2021

Nya uppgifter: Elbilsmärket Nio till Europa i maj 2021

Nyheter

Kinesiska märket Nio ska börja sälja elbilar i Europa nästa år, enligt nya uppgifter. Dessutom kommer ett nytt jättebatteri med lång räckvidd.

Flera kinesiska elbilsmärken är på gång att lanseras i Europa. Vi har tidigare skrivit om till exempel Aiways, MG och DFSK som alla är på väg att börja sälja elbilar på den europeiska marknaden.

Snart kommer även elbilsmärket Nio göra samma resa, enligt grundaren William Li Bin. Som det ser ut nu är planen att lansera Nio i Europa i maj 2021, men det är än så länge oklart vilka länder det handlar om.

Enligt uppgifter i kinesiska medier anställer Nio just nu ny personal som ska vara redo att flytta utomlands och lansera märket i Europa. De första modellerna att lanseras ska enligt uppgifterna vara suvarna Nio ES6 och ES8, och det ryktas om att märkets första visningslokal hamnar i Köpenhamn, men det är inte bekräftat.

Utbytbart batteri

Nio har gjort sig kända för att bygga elbilar där batteriet kan bytas ut. Det ska enligt Nio vara smidigare än att snabbladda. Nio har byggt över 100 batteribytesstationer längs kinesiska vägar och utfört en halv miljon batteribyten.

Det är dock inte bekräftat att batteribytesstationerna kommer till Europa när Nio börjar sälja elbilar här.


För att ytterligare minska risken för eventuell räckviddsångest ska Nio lansera ett nytt batteripaket på 150 kWh, vilket ska ge en räckvidd på upp till 90 mil i vissa modeller. Det går tvärt emot flera japanska tillverkare som istället monterar små batterier med kort räckvidd, eftersom de allra flesta resor som görs med bilen bara är några mil.

Läs också: Fulladdat elbilsbatteri – på bara 3 minuter

Taggar: Nyheter
Nya uppgifter: Elbilsmärket Nio till Europa i maj 2021
Nya uppgifter: Elbilsmärket Nio till Europa i maj 2021
Nya uppgifter: Elbilsmärket Nio till Europa i maj 2021

Kommentarer

#1
2020-11-03 16:51

Ser ut som en Citroën, i synnerhet emblemet. Där kan man tala om likheter, tillskillnad från Polestars logotyp.

#2
2020-11-03 16:52

Europe recently passed China as the world’s No. 1 market for electrified car sales

https://europe.autonews.com/automakers/how-europe-will-become-ev-battery...

Göteborg är Europas powerhouse

#3
2020-11-03 18:21

Få se vilken kvalité det är på kinesiska elbilar.

#4
2020-11-03 19:32

Ja i Frankrike har de nog inget att hämta, här får de nog inte göra reklam med den loggan.
Har man problem med Polestar så vad ska man väl säga om den här?
Men det spelar nog ingen roll, vi och fransoserna får vänja oss vid kineserna, det ska bli intressant att se hur de klarar krockproven.

#5
2020-11-03 20:08

Lite humoristiskt loggan påminner om en space invaders gubbe ¯\_(ツ)_/¯

#6
2020-11-03 20:41

Trots att den har lika surt nylle som RAV4 så är det lite mer stil över det.
Ganska snygg för att komma från öster!

#7
2020-11-04 00:24

Jag gillar växelväljaren. :) Trevligt också med en bil där dom inte bara har tejpat fast en padda på instrumentbrädan utan faktiskt satt fast den i mittkonsollen.

#9
2020-11-04 10:10

Jaha, sämre men billigare. Sämre rostskydd och sämre krockskydd.

#10
2020-11-04 10:21

Carl: Du ska nog lugna dig lite med dina farhågor......eller har du testat bilen lite mer än vi andra haft möjlighet att göra?

Ola: På vilket sätt är Nio släktingbil med Volvo tänker du?

Jag är helt klart nyfiken på vad Nio kommer att erbjuda i form av värde för pengarna, och innan jag har testat den kommer jag varken såga eller hylla. Det enda jag vågar säga är att jag tror många som kräkts över kinabilar kommer stå med en på sin infart framöver....

#11
2020-11-04 11:13

Panoptikon, hamnar inte paddan i mittkonsolen lite väl långt ner för att vara synlig?

#12
2020-11-04 11:45

Saabnisse, det beror ju lite på till vad och hur mycket den ska användas. Det kanske finns en till ovanför? Men ja, rent allmänt så är det ju bättre om det man använder under drift sitter närmre det vanliga synfältet.

#13
2020-11-04 13:27

Jag köpte en del aktier i Nio för ett par månader sedan, det har lönat sig mångfallt. Jag hoppas de kan hålla uppe farten och få igång större volymer.

#14
2020-11-04 16:25

saabnisse - skärmen är i stående format och betydligt högre än vad som framgår av denna bild. Bilder finns på deras egna sajt.

#15
2020-11-04 19:03

För en gångs skull har jag och Vargen nåt gemensamt, mina Nio-aktier har gått upp 191 % sen jag köpte dem....kan ju tänka mig vad som sker om det blir en lyckad europalansering.....

#16
2020-11-04 21:13

Pi, det ser helt ok ut och det finns ju även en skärm rakt framför föraren.
Men ratten var otäck!

#17
2020-11-04 23:02

På hemsidan verkar det ju vara en imponerande skapelse, kan de bara klara krockproven och hålla rimliga priser blir det en allvarlig konkurrent till de redan etablerade.

#18
2020-11-16 11:35

Så vi ser en invasion av elbilar från Kina. Frågan är om marknaden räcker till för alla nya märken... Jag är tveksam till det. Sen tror jag absolut att många som köper elbilar idag är intresserade av ny teknik - iPhone/iPad-generationen, och inte är så märkestrogna som mer traditionella bilentusiaster och därmed kan tänka sig oprövade kinesiska märken, men frågan är om det räcker? Det börjar ju komma allt fler vanliga bilköpare också och de tror jag håller sig till de märken de känner till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.