Bild
Nästa artikel
MG tillbaka i Europa med eldriven SUV
MG tillbaka i Europa med eldriven SUV
MG tillbaka i Europa med eldriven SUV
MG tillbaka i Europa med eldriven SUV
MG tillbaka i Europa med eldriven SUV
MG tillbaka i Europa med eldriven SUV

MG tillbaka i Europa med eldriven SUV

Nyheter

Efter snart 15 års frånvaro i Europa är det ikoniska märket tillbaka. Nu riktar MG in sig på elbilsmarknaden.

MG, Morris Garage som grundades 1924 hör till de mest klassiska brittiska märkena. 2007 hamnade MG i kinesika Saic Motors ägo och har efter det enbart haft Storbritannien som marknad i Europa, men snart blir det ändring på detta.

Till hösten kommer MG att börja sälja den eldrivna modellen MG ZE SUV. Bilen har en batterikapacitet på 44,5 kWh och en räckvidd på 26 mil. Det ska ta 40 minuter att ladda batteriet från 0 till 80 procent via en laddare på 50 kW.

Bilen går från 0-100 km/h på 8,5 sekunder och når en topphastighet på 140 km/h. Motoreffekten ligger på 141 hästkrafter.

Modellen mäter i millimeter 4 314 i längd, 1 809 i bredd och 1 620 på höjden. Bagageutrymmet rymmer 448 liter. Batteripaketet är placerat i golvet och väger 280 kg.

MG ZS SUV kommer kommer också med teknik som autobroms, filassistans, dödavinkelnvarnare och adaptiv farthållare.

MG slopar traditionella bilhandlare och kommer enbart att sälja bilen online. Svenskt pris och lanseringsdatum är ännu inte officiellt. I Storbritannien kunde bilen förbeställas i juli och kostade då 21 495 pund (cirka 252 000 kronor). Det hyfsat skäliga priset berodde då delvis på statliga bidrag och lågt introduktionspris. 

Diskutera: Vad tycker du om MG ZE SUV?

 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-08-06 13:11

Designmässigt ser dom ut att ha ringt Kia baktill, Nissan rörande sidorna och Hyundai framtill.
Även interiören är sjukt lik någon bil jag suttit i nyligen, speciellt framför ratten, men kommer inte på vilken.

Intressant pris dock för specifikationen.

#2
2019-08-06 13:11

Ser ut som en Qashqai i profil.

#3
2019-08-06 13:15

Bilhandlarna får det allt svårare. Frågan är om kunder vill köpa en bil utan provkörning? Men de kanske kommer tillhandahålla provkörningscentraler?

28 mil är som Hyundai Kona med 39 kWh batteri, men den är lite mindre. Högt luftmotstånd och hög vikt hämmar.

Jag skulle klara mig bra med +30 mils räckvidd, för i stort sett allt mitt resande. Avsaknad av 100 laddning och bara 50 är en brist på en ny bil nu när allt fler CCS-laddare blir 100 eller mer.

Några konkurrenter, som dock är lite mindre.

DS3 Crossback E-Tense (50 kWh), klarar 100 laddning CCS.
NEDC: 450 km, 10.6 kWh/100 km.
WLTP: 320 km, 14.8 kWh/100 km. 



Kia e-Niro (64 kWh)

WLTP: 455 km, 15.9 kWh/100 km. 



BMW i3 (120 Ah)

WLTP: 306 km, 15.4 kWh/100 km. 


#4
2019-08-06 13:41

e-Niro är väl ungefär lika stor? Eller? Men den är väsentligt dyrare, om nu inte priset för MG:n springer iväg i Sverige.

Det här borde väl kunna bli en hit? Storlek som golfklass-plus, och ett potentiellt bra pris! Kanske litet under 300 kkr efter bonus?
Räckvidden en bit från vad andra har, men borde ändå räcka för många i de flesta situationer.

#5
2019-08-06 13:57

Vi vet inget om priset i Sverige än. Men genom att den inte kommer att säljas via ÅF utan bara via internet så innebär ju det lägre priser eftersom ÅF-marginalen försvinner. Frågan är om kunderna vill köpa bil på det sättet.

#6
2019-08-06 14:03

E-Niro säljs i Sverige endast med 64 kWh, men Kona finns med både 39 och 64. 39 versionen ligger på 360 000 kr före miljöbonus. Den har 28 mil i WLTP dvs liknande MG.

#7
2019-08-06 14:25

Rimligen bör de allra flesta vilja provsitta och -köra bilen före köp, men även om det inte finns ÅF så måste det väl finnas verkstäder för service och reparation? Där skulle man kunna ha bilar för provkörning också. Eller så har man litet mer fancy showroom i köpcentrum e dyl.

#8
2019-08-06 14:26

Intressant! Det är säkerligen en prisvärd (läs: premium-befriad) kärra. Den kommer säkert att hitta sina köpare.
Som elbil räknad lämnar den lite att önska, men för ett överkomligt pris kan man inte få allt.

#9
2019-08-06 15:00

Man behöver inte ha eget servicenät längre, nu kan ju Meca, Autoexperten, Mekonomen etc serva alla märken och garantier gäller.

#10
1
2019-08-06 19:35

Nu kommer de.

#11
2019-08-06 21:47

Ser ut som många suvar i nuläget. Har själv en Kia Niro - och kan inte påstå att skillnaden är märkbart stor. Utrustningsmässigt har jag också det - och mycket mer. Priset är väl också jämförbart.
Hoppas bara dom kommer ihåg att göra dom vänsterstyrda i övriga Europa ......

#12
2019-08-06 22:12

Finns det marknad för alla dessa nya märken med elbilar? (Eller ”nygamla” som i MGs fall). Varför köpa elbil från en i Europa tämligen okänd kinesisk tillverkare med brittiskt märke, när det kommer elbilar från de stora etablerade märkena?

#13
2019-08-07 07:38

Tja, en ny tillverkare har inte fabrikslinor för tillverkningsmotorer t ex, och kan starta från ett blankt papper utan barlast från förbränningseran. Kan vara en fördel. Sedan gäller det förstås att ta in tillräckligt med kompetens om hur man bygger chassin o karosser; där har Tesla möjligen varit litet övermodiga.

Man kan också vända på steken och fråga: finns det plats för traditionella tillverkare som hamnar på efterkälken i elektrifieringsvågen? Jag tänker närmast på FCA. (Ja, jag vet att Fiat 500 är på g som elbil, men det känns ändå som att de ligger efter!)

#14
2019-08-07 09:28

ToRy: Fiat 500 har tillverkats som ren elbil redan ett par år.....;)
Sen, en ny tillverkare? Du vet att MG funnits hela tiden va? Bara vart borta från vår marknad några år....
Bra påläst....

#15
2019-08-07 09:59

ToRy, etablerade tillverkare kan ha nya linor i fabriken för elmotorer och de slipper bygga en helt ny fabrik. Det är billigare att installera en ny produktionslina i en fabrik som redan finns.

Etablerade tillverkare har full kompetens om chassin och karosser och behöver inte nya fabriker för det utan har redan en intrimmad organisation.

Så etablerade tillverkare har flera fördelar i elbilsracet. T ex Tesla har ju fortfarande produktionsproblem och går med förlust trots att de funnits på marknaden ett tag nu.

När det gäller FCA så satsar de både på elbilar och laddhybrider. De var tidigt ute med 500 e, men den såldes bara på ett fåtal marknader. Med nya generationen så gör de en storsatsning genom en helt ny plattform som även kommer att användas för andra modeller i FCA-gruppen. Deras lyxmärken satsar på elbilar och laddhybrider. Alfa, Maserati och Ferrari kommer alla med elbilar och laddhybrider. Talar vi Maserati så kommer de senast 2022 ha fyra elbilar i sportvagnssegmentet ute på marknaden. Liknande planer finns för övriga märken. Räkna med att grundteknik och plattformar för detta kommer att delas mellan gruppens märken.

PSA kommer nu ut med DS3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208 och e-2008 samt Opel e-Corsa och e-Mokka. Nästa år kommer nya Citroën C4 Electrique och även kommande Peugeot 308 och Opel Astra blir eldrivna.

VW-gruppen kommer med sin ID-serie som kommer finnas under VW, Seat och Skoda-varumärken med några smärre skillnader.

Renault-Nissan kommer ut med nya elbilar och de gör redan idag världens mest sålda elbilar genom Zoë och Leaf. Dacia kommer snart ut med en ny lågpris elbil.

För att nämna några exempel. Inom de kommande två åren så kommer marknaden att översvämmas av nya elbilar från billig småbil till premium och sportcoupé.

Jag är tveksam till om de nya start-up företagen kommer att ha en plats på marknaden. Tror det kommer bli en utslagning för bilmarknaden totalt sett kommer ändå minska och då blir det svårare att göra vinst, särskilt för nya företag som behöver göra nya kostsamma investeringar som etablerade tillverkare inte behöver.

#16
2019-08-07 10:01

Att 500 redan finns som elbil visste jag inte, men naturligtvis att MG är ett märke med anor. Men jag uppfattade Raphaels frågeställning som mer allmän, och inte bara gällande just MG.

#17
2019-08-07 10:10

MG må vara ett märke med anor men idag är det bara ett märke som köptes upp av kineser. Produkterna är kinesiska. Och MG betyder knappast något längre utanför Storbritannien. MG ska ju vara sportbilar till överkomliga priser, men tittar vi på dagens utbud så är det väldigt ljumma vardagsbilar. T o m Rovers trimmade bilar som fick MG-emblem hade mer med MG att göra än dagens modeller.

#18
2019-08-07 10:20

Här har du MGs utbud idag.
https://mg.co.uk/

En mindre halvkombi och två crossovers/suv varav den ena även finns som elbil. Inte precis några sportiga eller roliga bilar, även om priserna är låga.

#19
2019-08-07 12:02

Nåja, de har ju ett ganska hyfsat utseende fjärran från det typiskt vulgära kinesiska överdådet.
Det är väl bara GS som sticker ut med sitt plagiat av det otäcka facet från Renault Clio!

#20
2019-08-07 12:45

Nu har förresten Renault släppt priserna för sin uppdaterade Zoë med 52 kWh batteri, och den kommer ligga på 35 000 euro, vilket gör att den hamnar ungefär som Hyundai Kona med 39 kWh batteri. Men då är Konan en mindre SUV/Crossover och Zoë bara en vanlig halvkombi. Räckvidd 39 mil för Zoë mot 28 mil för Konan.

MG:s modell har en energiförbrukning på 18.6 kWh/100 km, vilket är högre än flertalet konkurrenter. Jag är inte övertygad om att det för MG räcker med ett förhållandevis lågt pris och goda utrymmen. För den storlek som MGn har så kan man tycka att 55-60 kWh borde vara minimum, för att med marginal spränga 30 mils vallen.

Kommande Citroën C4 Electrique får 60 kWh, det annonserades redan förra hösten. Och C4 lär komma även som Aircross (SUV/Crossover) som är mindre än C5 Aircross och i praktiken ersätter C3 Aircross.

Det är möjligt att elbilsköpare inte är märkestrogna som traditionella bilköpare och köper vad som helst som har en elektrisk drivlina, men nu går elbilsmarknaden in i en fas där man inte bara riktar sig till elbilsentusiasterna utan även till vanliga bilköpare.

#21
2019-08-07 13:10

Jag är förvånad över att ingen här på forumet har tagit upp säkerheten än, så låt mig göra det då. ZS testades 2017 och fick tre stjärnor i Euro NCAP. Dvs inte särskilt bra. Den nya EV-modellen har fler elektroniska finesser men jag ser ingen information om att karosstruktur etc har ändrats. I grunden är MG ZS EV bara en elbilsversion av en bil som när den kom 2017 redan då var ålderdomlig i säkerhetsaspekten - som kinesiska bilar ofta är.

#22
2019-08-07 21:25

På tal om FCA så blir ju nästa 500e en premiumprodukt, men den banar väg för nya e-Panda som blir en billig folkbil. Och den är kanske mer intressant. Men om 2 år. Nya e-Panda är Fiats marknadschef/brand manager Olivier Francois personliga projekt. Det är han som varit drivkraften bakom.

#23
2019-08-08 09:10

Kina har fullt av företag som tillverkar elbilar, det finns inget land i världen som har lika många elbilstillverkare som Kina har och i olika prisklasser från folkbil till lyxbil. De har småbilar, crossovers, minibussar osv. Hela skalan. De största modellerna har batterier på över 100 kWh, och de har modeller med elmotorer vid varje hjul. Här ligger Kina långt före resten av världen. Men väldigt få av dessa säljs utanför Kina och jag är tveksam till att de ryms på världsmarknaden även fast många av dem har exportplaner och vill lyckas i Europa.

Här en lista på elbilsmärken i Kina.
Aiways
Aoxin
BAIC
Baidu Apollo
Baojun
Bordrin
Borgward
BYD
Byton Auto
Chang'an Automobile Group
ChangJiang
Chery
Cowin
Denza
DEARCC
Detroit Electric
Dial EV
Dongfeng Fensheng
Enovate
Everus
Faraday Future
FAW
Changan Ford
Guangzhou Automobile GroupCo, Ltd. (GAC / GAC Motor) - Karma Automotive.
Geely, med London Taxi Company and Geely Zhidou
Great Wall Motors (GWM) and WEY
GreenWheel EV (Shenzhen Greenwheel Electric Vehicle Group Co., Ltd)
Gyon
Haima
Han Teng Automobile Co., Ltd.
Hawtai
Hongqi
Horki (Dongfeng-Yueda-Kia joint venture).
Hozon Auto (Zhejiang Hezhong New Energy Vehicles)/ NETA
Human Horizons
JAC Motors
Jiangling Motors (JMC)
Kandi Technologies
Karma
Kawei
Leopaard
Lifan Group
Lucid Motors
Luxgen
Lynk & Co
SAIC Maxus
Min'an Electric Automobile Co (Minan Auto EV)
MG Motor
NEVS (SAAB)
NIO
ORA (GWM ORA)
Polestar
Qiantu
Qingyuan Auto
Qoros
Noble
Roewe
RAYTLE
SF Motors
Singulato Auto (Zhiche Youxing Technology Co., Ltd.)
Sinogold
SiTech
Sokon Industry Group.
Soueast
Suda (Henan Suda)
Techrules
Thunder Power
Traum
Dongfeng Venucia
Weichai Enranger
WM Motors (Weltmeister )
WindBooster
Xiaopeng Automobiles, Internet car company.
Yema Auto, Sichuan Mustang Automobile Co (a Fulin Group company).
Yudo Auto
Yu Lu (Dongfeng Luxgen JV)
Youxia (Kitt)
Zotye Auto (Zotye International Automobile Trading Co., Ltd)

#24
2019-08-08 17:33

Om man vill ha en hyfsat rymlig elbil med hyfsad räckvidd till bra pris, finns det egentligen någon som helst anledning att köpa något annat än Kia e-Niro? Knappast denna, i varje fall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.