Nästa artikel
Trendbrottet under krisåret: Suv-ökningen på väg plana ut?
Nyheter

Trendbrottet under krisåret: Suv-ökningen på väg plana ut?

Publicerad 21 december 2020
Försäljningen av nya suvar ökar inte riktigt lika snabbt som tidigare. Men för biltillverkarna är de högbyggda modellerna fortfarande extremt viktiga.

Coronapandemin fortsätter hålla världen och bilindustrin i ett järngrepp. I november sjönk bilförsäljningen i Europa med 13 procent jämfört med samma månad året innan och den totala försäljningssiffran för november månad blev den lägsta sedan 2014.

Hittills i år har bilförsäljningen i Europa rasat med 26 procent till den lägsta nivån under 2000-talet.

– Den globala pandemin har varit extremt smärtsam för bilindustrin, och ännu mer smärtsam än alla andra finanskriser som drabbat Europa de senaste två decennierna, säger Felipe Munoz på analysföretaget Jato Dynamics.

En intressant trend är att försäljningen av suvar eventuellt kan vara på väg att plana ut. För många biltillverkare – däribland Volvo – står suvarna fortfarande för en mycket stor del av försäljningen och även av vinsterna, men för första gången på många år har suvarna inte ökat lika mycket som tidigare.

”För första gången på många år har suvarna inte ökat lika mycket som tidigare”

Volvo har en av bilvärldens högsta suv-andelar, och den kan snart bli ännu högre, enligt Volvochefen Håkan Samuelsson.

Nödvändigt ont?

Suvarna stod för 38 procent av den totala bilförsäljningen i Europa under förra året. Hittills i år har ökningstakten inte varit lika hög. Under perioden januari–november 2020 stod suvarna för 40 procent av försäljningen och den totala suv-försäljningen har minskat med 21 procent jämfört med samma period förra året.

– Efterfrågan på suvar växer inte längre parallellt med antalet nya produktlanseringar och inte heller med samma takt, säger Felipe Munoz.

Suvarna har blivit extremt viktiga i biltillverkarnas modellutbud på grund av den höga efterfrågan. Även vinstmarginalen är generellt sett hög eftersom köparna är beredda att betala mer för en suv än för en lågbyggd bil, trots att tekniken under skalet till stor del är densamma.

Men suvarna innebär också att tillverkarna får svårare att nå de tuffa utsläppskraven eftersom förbrukningen blir högre än i en lågbyggd bil.

Läs också: Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Den europeiska suv-andelen ökar inte lika snabbt som tidigare.

Volvo är en av biltillverkarna med absolut störst suv-andel i bilvärlden, över 70 procent. Volvochefen Håkan Samuelsson tror att andelen kan växa ännu mer.

– Med lanseringen av en mindre suv kommer andelen förmodligen bli högre. Kanske tre fjärdedelar suvar i framtiden, har han sagt i en intervju med Automotive News.

Volkswagen Golf är fortfarande Europas mest sålda bil, men den backar med hela 27 procent. Det är ovanligt för en ny modellgeneration.

Golf fortfarande etta

Europas mest sålda bil är Volkswagen Golf med 24 784 registrerade bilar uner november 2020. Den har dock tappat 27 procent av försäljningen jämfört med samma månad förra året. Toyota Yaris ligger tvåa med 19 397 bilar och den har ökat med 29 procent.

Bara två suvar finns med på tio-i-topp-listan över Europas mest sålda bilar: Peugeot 2008 och Renault Captur.

Läs också: Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.