Bild
Nästa artikel
Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Vi Bilägare granskar

Trots att suven nästan alltid är dyrare att äga skjuter försäljningen i taket. Här kan du se hur stort "suv-tillägget" är modell för modell.

Suv eller inte? Den frågan ställer sig tusentals bilköpare varje år och det finns inget entydigt svar som gäller alla. 

Siffrorna talar dock sitt tydliga språk: suv-försäljningen fortsätter öka och som det ser ut nu verkar inget kunna hindra köparna från att välja en suv före andra biltyper. Det skulle möjligtvis vara övergången till elbilar där den högre och tyngre suv-karossen ger kortare räckvidd och högre elförbrukning.

Det är framför allt två anledningar som får svenska köpare att välja suvar. Det ena är det högre insteget och den högre sittpositionen som förenklar insteget. Det gäller dock att se upp när du kliver ur bilen – det är lätt hänt att byxbenet blir nedsmutsat av bilens högre kaross.

Det andra skälet är känslan av trygghet och ”oövervinnerlighet” som kan infinna sig i en maffig suv. Rent säkerhetsmässigt är det dock inte alltid suven som är den säkrare biltypen om den jämförs med exempelvis en vanlig kombi, och särskilt för fotgängare är suven betydligt värre vid en olycka.

I den här artikeln har vi tittat närmare på åtta olika bilmodeller och jämfört milkostnaden med motsvarande suv. Vi har inte alltid kunnat hitta en suv som exakt motsvarar en kombi eller halvkombi, så det är alltså ingen vetenskaplig genomgång. Men siffrorna visar ändå sitt tydliga språk: suven är nästan alltid dyrare.

Milkostnaden är hämtad från Vi Bilägares tester där vi räknar fram kostnaden för varje bil. Den innefattar bland annat bränsle (räknat på vår testförbrukning), försäkring beräknat på en exempelperson, service i tre år eller 6 000 mil och fordonsskatt.

Det är framför allt kostnaderna för bränsle och däck som blir högre i suvarna. De kan å andra sidan ha bättre andrahandsvärde, men eftersom bilen ändå är dyrare att köpa är det inte säkert att milkostnaden blir lägre för det.

Om det är värt merpriset är upp till dig som köpare.

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Vi börjar hos BMW och kan direkt se att suven X3 är drygt elva kronor dyrare per mil än motsvarande 3-serie. Det blir ett ”suv-tillägg” på 16 500 kronor per år (om du kör 1 500 mil om året) för att kunna köra en trappa upp. Notera att X3:an har fyrhjulsdrift medan 3-serien istället har M Sport-paket, så helt jämförbara är inte siffrorna.

BMW X3 xDrive30i: 62,70 kr/mil
BMW 330i M Sport: 51,80 kr/mil
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil: 16 350 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Vi Bilägare har testat Mazda 3 med den nya Skyactiv-X-motorn som har intressant teknik – en sorts blandning mellan bensin- och dieselmotor. Den kostar drygt 37 kronor milen att köra. ”Coupésuven” Mazda CX-30 med Skyactiv-X-motor går däremot loss på 41 kronor milen men då ingår fyrhjulsdrift, så det är inget orimligt prispåslag.

Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo: 37,40 kr/mil
Mazda CX-30 Skyactiv-X AWD Cosmo: 41 kr/mil
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil: 5 400 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Renault Megane kostar ungefär lika mycket att äga både som kombi och halvkombi och det är i princip ingen skillnad alls för att köra suven Renault Captur istället. Då ska vi dock komma ihåg att Captur inte lastar lika mycket som kombiversionen av Megane, som dessutom kan skryta med lägre lasttröskel som gör det enklare att få in lasten. Observera att testbilarna hade lite olika utrustning när det gäller motorer och växellådor.

Renault Megane TCe 140 EDC: 36 kr/mil
Renault Megane ST TCe 130: 35,90 kr/mil
Renault Captur TCe 130 EDC: 36,10 kr/mil
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil (jämfört med Megane): 150 kr
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil (jämfört med Megane ST): 300 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Det är inte helt lätt att försöka tyda Skodas modellprogram, men vi gör ett försök. Bland de större familjebilarna finns Octavia och Superb samt suven Kodiaq. I vår genomgång är faktiskt kombimodellen Superb med marginal dyrast och det är drygt tre kronor billigare per mil att åka suven Kodiaq. Men allra billigast för den som behöver en familjebil blir det för Octavia Scout-köparen.

Skoda Superb TDI 190 4X4 L&K Combi: 49,20 kr/mil
Skoda Kodiaq TSI 190 DSG Sportline: 46,10 kr/mil
Skoda Octavia Scout TDI 4X4: 38,80 kr/mil
"Suv-rabatt" efter 1 500 mil (jämfört med Superb): 4 650 kr
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil (jämfört med Octavia Scout): 10 950 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

I Skodas modellprogram finns även de mindre modellerna Scala och Fabia (halvkombi) samt Karoq och Kamiq (suvar). Scala kan skryta med störst utrymmen för pengarna. Eftersom storleken skiljer en del mellan modellerna har vi inte någon jämförelse av milkostnaden per år.

Skoda Kamiq TSI 115 DSG: 33,60 kr/mil
Skoda Fabia 1,0 TSI Style: 28,70 kr/mil
Skoda Karoq 1,0 TSI Style: 31,70 kr/mil
Skoda Scala 1,0 TSI 115 Style: 31,80 kr/mil

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Bland Volkswagens modeller finns en tydlig skillnad mellan Polo och suven T-Cross (med automatlåda, Polo har manuell låda). Skillnaden blir 7 950 kronor per år om du kör 1 500 mil årligen.

Volkswagen T-Cross TSI 115 DSG: 33,20 kr/mil
Volkswagen Polo 1,0 TSI: 27,90 kr/mil
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil: 7 950 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Volvos Cross Country-modeller lockar med lite tuffare image och något högre kaross. Det är inte tal om någon regelrätt suv utan snarare om en crossoverversion av de vanliga kombimodellerna. Volvo V60 Cross Country kostar 49 kronor milen med D4 AWD-drivlinan medan ”vanliga” V60 kostar 46,60 kronor milen.

Volvo V60 Cross Country D4 AWD: 49 kr/mil
Volvo V60 D4 AWD: 46,60 kr/mil
"Cross Country-tillägg" efter 1 500 mil: 3 600 kr

Taggar: Nyheter

Suv eller inte? Den frågan ställer sig tusentals bilköpare varje år och det finns inget entydigt svar som gäller alla. 

Siffrorna talar dock sitt tydliga språk: suv-försäljningen fortsätter öka och som det ser ut nu verkar inget kunna hindra köparna från att välja en suv före andra biltyper. Det skulle möjligtvis vara övergången till elbilar där den högre och tyngre suv-karossen ger kortare räckvidd och högre elförbrukning.

Det är framför allt två anledningar som får svenska köpare att välja suvar. Det ena är det högre insteget och den högre sittpositionen som förenklar insteget. Det gäller dock att se upp när du kliver ur

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.