Bild
Nästa artikel
Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Vi Bilägare granskar

Trots att suven nästan alltid är dyrare att äga skjuter försäljningen i taket. Här kan du se hur stort "suv-tillägget" är modell för modell.

Suv eller inte? Den frågan ställer sig tusentals bilköpare varje år och det finns inget entydigt svar som gäller alla. 

Siffrorna talar dock sitt tydliga språk: suv-försäljningen fortsätter öka och som det ser ut nu verkar inget kunna hindra köparna från att välja en suv före andra biltyper. Det skulle möjligtvis vara övergången till elbilar där den högre och tyngre suv-karossen ger kortare räckvidd och högre elförbrukning.

Det är framför allt två anledningar som får svenska köpare att välja suvar. Det ena är det högre insteget och den högre sittpositionen som förenklar insteget. Det gäller dock att se upp när du kliver ur bilen – det är lätt hänt att byxbenet blir nedsmutsat av bilens högre kaross.

Det andra skälet är känslan av trygghet och ”oövervinnerlighet” som kan infinna sig i en maffig suv. Rent säkerhetsmässigt är det dock inte alltid suven som är den säkrare biltypen om den jämförs med exempelvis en vanlig kombi, och särskilt för fotgängare är suven betydligt värre vid en olycka.

I den här artikeln har vi tittat närmare på åtta olika bilmodeller och jämfört milkostnaden med motsvarande suv. Vi har inte alltid kunnat hitta en suv som exakt motsvarar en kombi eller halvkombi, så det är alltså ingen vetenskaplig genomgång. Men siffrorna visar ändå sitt tydliga språk: suven är nästan alltid dyrare.

Milkostnaden är hämtad från Vi Bilägares tester där vi räknar fram kostnaden för varje bil. Den innefattar bland annat bränsle (räknat på vår testförbrukning), försäkring beräknat på en exempelperson, service i tre år eller 6 000 mil och fordonsskatt.

Det är framför allt kostnaderna för bränsle och däck som blir högre i suvarna. De kan å andra sidan ha bättre andrahandsvärde, men eftersom bilen ändå är dyrare att köpa är det inte säkert att milkostnaden blir lägre för det.

Om det är värt merpriset är upp till dig som köpare.

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Vi börjar hos BMW och kan direkt se att suven X3 är drygt elva kronor dyrare per mil än motsvarande 3-serie. Det blir ett ”suv-tillägg” på 16 500 kronor per år (om du kör 1 500 mil om året) för att kunna köra en trappa upp. Notera att X3:an har fyrhjulsdrift medan 3-serien istället har M Sport-paket, så helt jämförbara är inte siffrorna.

BMW X3 xDrive30i: 62,70 kr/mil
BMW 330i M Sport: 51,80 kr/mil
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil: 16 350 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Vi Bilägare har testat Mazda 3 med den nya Skyactiv-X-motorn som har intressant teknik – en sorts blandning mellan bensin- och dieselmotor. Den kostar drygt 37 kronor milen att köra. ”Coupésuven” Mazda CX-30 med Skyactiv-X-motor går däremot loss på 41 kronor milen men då ingår fyrhjulsdrift, så det är inget orimligt prispåslag.

Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo: 37,40 kr/mil
Mazda CX-30 Skyactiv-X AWD Cosmo: 41 kr/mil
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil: 5 400 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Renault Megane kostar ungefär lika mycket att äga både som kombi och halvkombi och det är i princip ingen skillnad alls för att köra suven Renault Captur istället. Då ska vi dock komma ihåg att Captur inte lastar lika mycket som kombiversionen av Megane, som dessutom kan skryta med lägre lasttröskel som gör det enklare att få in lasten. Observera att testbilarna hade lite olika utrustning när det gäller motorer och växellådor.

Renault Megane TCe 140 EDC: 36 kr/mil
Renault Megane ST TCe 130: 35,90 kr/mil
Renault Captur TCe 130 EDC: 36,10 kr/mil
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil (jämfört med Megane): 150 kr
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil (jämfört med Megane ST): 300 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Det är inte helt lätt att försöka tyda Skodas modellprogram, men vi gör ett försök. Bland de större familjebilarna finns Octavia och Superb samt suven Kodiaq. I vår genomgång är faktiskt kombimodellen Superb med marginal dyrast och det är drygt tre kronor billigare per mil att åka suven Kodiaq. Men allra billigast för den som behöver en familjebil blir det för Octavia Scout-köparen.

Skoda Superb TDI 190 4X4 L&K Combi: 49,20 kr/mil
Skoda Kodiaq TSI 190 DSG Sportline: 46,10 kr/mil
Skoda Octavia Scout TDI 4X4: 38,80 kr/mil
"Suv-rabatt" efter 1 500 mil (jämfört med Superb): 4 650 kr
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil (jämfört med Octavia Scout): 10 950 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

I Skodas modellprogram finns även de mindre modellerna Scala och Fabia (halvkombi) samt Karoq och Kamiq (suvar). Scala kan skryta med störst utrymmen för pengarna. Eftersom storleken skiljer en del mellan modellerna har vi inte någon jämförelse av milkostnaden per år.

Skoda Kamiq TSI 115 DSG: 33,60 kr/mil
Skoda Fabia 1,0 TSI Style: 28,70 kr/mil
Skoda Karoq 1,0 TSI Style: 31,70 kr/mil
Skoda Scala 1,0 TSI 115 Style: 31,80 kr/mil

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Bland Volkswagens modeller finns en tydlig skillnad mellan Polo och suven T-Cross (med automatlåda, Polo har manuell låda). Skillnaden blir 7 950 kronor per år om du kör 1 500 mil årligen.

Volkswagen T-Cross TSI 115 DSG: 33,20 kr/mil
Volkswagen Polo 1,0 TSI: 27,90 kr/mil
"Suv-tillägg" efter 1 500 mil: 7 950 kr

Svart på vitt: Så mycket mer kostar suven att äga

Volvos Cross Country-modeller lockar med lite tuffare image och något högre kaross. Det är inte tal om någon regelrätt suv utan snarare om en crossoverversion av de vanliga kombimodellerna. Volvo V60 Cross Country kostar 49 kronor milen med D4 AWD-drivlinan medan ”vanliga” V60 kostar 46,60 kronor milen.

Volvo V60 Cross Country D4 AWD: 49 kr/mil
Volvo V60 D4 AWD: 46,60 kr/mil
"Cross Country-tillägg" efter 1 500 mil: 3 600 kr

Taggar: Nyheter

Suv eller inte? Den frågan ställer sig tusentals bilköpare varje år och det finns inget entydigt svar som gäller alla. 

Siffrorna talar dock sitt tydliga språk: suv-försäljningen fortsätter öka och som det ser ut nu verkar inget kunna hindra köparna från att välja en suv före andra biltyper. Det skulle möjligtvis vara övergången till elbilar där den högre och tyngre suv-karossen ger kortare räckvidd och högre elförbrukning.

Det är framför allt två anledningar som får svenska köpare att välja suvar. Det ena är det högre insteget och den högre sittpositionen som förenklar insteget. Det gäller dock att se upp när du kliver ur

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-02-27 07:37

Saknar hybrid suv som Rav4 hybrid i jämförelse med andra tex diesel suv, hybriden betydligt billigare milkostnad än diesel suv.

#2
2020-02-27 11:08

Ja, jösses, över 62kr/milen för att åka en liten X3 och det betalar folk? närmar ju sig taxipriser

#3
2020-02-27 11:55

Ja, en Volvo XC60 D4 awd är tex enligt TeknikensVärld ca 15kr/mil dyrare än Rav4 hybrid awd. En VW Tiguan ca 8-9kr/mil dyrare än Rav4 hybrid awd enligt samma tidning. Detta före höjningen av skatten efter nyår, så nu skilljer det mer.

#5
2020-02-27 20:18

Betala mer pengar för 8 cm högre synfält och en bullrigare, törstigare bil.
Och smått patetiskt när lilla gumman och gubben knappt kan baxa upp röven på sätet.
Nä lagomt är nog bäst.

#6
2020-02-28 02:29

mso1000.

Bara köpa Rav4 hybrid så har du förbrukning som många mindre bilar ca 0,55l/mil, vet inte hur många ggr jag skrivit detta, vad är det som är så svårt att förstå? Så är det som sagt bekvämt i/ursteg till bilen också på köpet.....Rav4 hybrid är lagom ;o)

#7
2020-03-02 16:55

Det är trendigt att köra SUV också. Och att den är dyrare än en lägre modell, tror jag inte ägarna bryr sig om!

#8
2020-07-31 08:35

Tur ladorna är fulla!

#9
2020-07-31 08:46

Jag har precis köpt en SUV, en XC60. Inte för att den var trendig, utan för att den råkade finnas i bilhallen just då till de pengarna jag hade. För oss "äldre" så är den faktiskt lätt att kliva in i, istället för att kliva ner i. Bra sikt runtomkring, inte nåt litet brevinkast som bakruta. Jag ville inte ha en SUV från början men ångrar mig inte.

#10
2020-07-31 09:08

Klart att en suv är dyrare att köra/äga, det är inget nytt.

#11
2020-07-31 09:45

Va,det kan inte va möjligt, är det dyrare att köra en låtsasterrängbil än en riktig personbil? Vill man va fin får plånboken lida pin.

#12
2020-07-31 09:51

Alla som lovordar att det är så lätt att kliva i och ur en stadsjeep, det finns de som tycker tvärtom. Har 2 par i vänkretsen som är 60+ och i halvbra form som provkörde stadsjeep men ratade dem för att de tyckte att de var bökiga att ta sig i och ur.

#13
2020-07-31 10:08

Ja, det tas ofta som nån form av verifierad sanning att det är enklare för alla att ta sig i och ur en SUV men det är definitivt en sanning med mycket stor modifikation. Det beror bl a på hur stor och hög bilen är och hur långa personerna är. En XC60 är definitivt krångligare att ta sig i och ur för mig personligen än en lägre byggd bil för att ta ett exempel. Enklast för mig har varit bilar typ Golf SV eller andra motsvarande men som vanligt är detta högst personligt.

#14
2020-07-31 10:17

Jag tycker inte att suvar är bekväma att ta sig in och ur i. Har åkt några stycken och jag ser inte det bekväma i dem.

#15
2020-07-31 11:54

Ja här ska ingen komma och påstå att det är något positivt med en SUV, åtminstone om det inte är en låtsas elbil. Basta!
Men det är ju tur att bilköparna får bestämma själva vad de vill ha och där är ju svaret glasklart. SUV försäljningen bara ökar och ökar till vissas förtret.

#16
2020-07-31 13:07

Det är ju ett högst personligt beslut och helt induviduell känsla beroende på kroppsform och längd.

När frun klev in i rav4 så klev hon ur samma sekund och sa nej.
Propsade på att du kan väl inte säga så direkt.
Men nej nej fast hon kör en annan liten halvsuv.
Provkörning och hon tog hellre corollan i alla lägen.
Kan tyckas konstigt men vi är alla olika stöpta.

#17
2020-07-31 21:08

Hehe...ja vi har både Corollan och Rav4 hybrid. Den som tycker att Corollan är bekvämare att ta sig in i är på riktigt kärringen mot strömmen, dra ned huvudet mellan axlarna, ramla ned i den låga stolen, välkommen in i Corolla! ( detta gäller inte bara Corolla utan många "normalt" lågbyggda bilmodeller i jämförelse mot suv/crossover/mpv) Väl på plats sitter man utmärkt och bilen är otroligt trevlig att köra med 2,0 l hybriden.

https://www.dagensps.se/motor/arets-familjebil-2019/

https://www.dagensps.se/motor/biltest-nya-toyota-corolla-gor-comeback/ Edit. Executive har bekvämare stolar än övriga modeller som är med i testet i länken, men inte framgår.

#18
2020-07-31 21:33

Prisskillnaden är inte enormt stor. Och folket köper de bilar de vill ha.

#19
2020-08-01 10:33

Shogun - för dig är det säkert som du säger men som mso 1000 skriver är det högst individuellt hur man upplever detta, Sen är inte alla "lågbyggda/normalbyggda" bilar lika heller utan det är rätt stora skillnader även mellan dessa.

#20
2020-08-01 16:11

Pi.

Nej, du sitter nere på backen i de flesta lågbyggda, och ramlar mer eller mindre ned i stolen, A-stolpen drar man ned och bakåt så du får dra in huvudet som en sköldpadda mellan axlarna för att komma in i bilen, det är inte bekvämt sätt att ta sig in i en bil typ Corolla mycket bekvämare på Rav4. Lika obekvämt att ta sig in i en av sönernas MB E-klass kombi samt den andra sonens BMW 5- serie kombi man ramlar ned i dom. Sedan är det ett jäkla företag att ta sig upp och ur dessa lågbyggda bilar, vilket urkorkat mode att bygga bilar så. Ser trenden med suv/crossover/Mpv som positiv och förstår många äldre som hellre väljer en CH-R istället för en Corolla efter provkörning/provsittning.

#21
2020-08-01 21:57

Vilket jäkla skitsnack shogun.
Jag håller med till viss del i exemplen du nämner med att ramla ner och slå pannan i A-stolpen men köper man det resonemanget och tror att alla vanliga bilar är så då är man dum eller dum på riktigt eller bara helt enkelt lättlurad.
Du har inte varit runt i bilhallar hör jag.

Jag ger bara rådet att prova många bilar innan man köper bil och döm inte ut nåt.
En suv är inte bäst för alla och en kombi är inte bäst för alla.

#22
2020-08-01 19:17

Nej du Shogun - jag påstår att du har lite fel i ditt resonemang men jag tvivlar inte på att just DU trivs bättre i en RAV4 än i t ex en Corolla - även om det finns mindre bilar med bekvämare insteg. Som tidigare sagts - detta är högst personligt så det är nog bara att acceptera detta.

#23
2020-08-02 08:59

Är man normalt byggd och kan röra på sig är det inget problem att sätta sig i en vanlig sedan.
Är man tjock och otymplig och inte är så rörlig passar en suv bättre.

#24
2020-08-02 13:18

Ni har fel, generellt är det bekvämare att äntra en något högre bil än att sätta sig i en låg som man ramlar ned i. När man ska ur är det oftast ännu värre, jävligt obekvämt oavsett man är tjock eller ej.

Men om jag tar som exempel av de bilar vi ganska nyligen haft så var Lexus CT 200h betydligt bekvämare att sätta sig i än nya Corollan. Detta beroende på en betydligt mer upprättstående A-stolpe så man slapp dra ned huvudet mellan axlarna.

Tar vi större bilar som MB E-klass och BMW 5 serie så sitter man liksom bakom B-stolpen i stolen vilket jag tycker gör att man får häva sig fram och B-stolpen blir ivägen när man ska ur bilen. Nä, det är inte bekvämt alls.

#25
2020-08-02 19:45

Givetvis har vi fel Shogun - vad kan man annars tänka sig att du skulle skriva. Men läs sista meningen i mitt förra inlägg en gång till....
F ö "ramlar" man inte ner i alla mera konventionella bilar även om det finns sådana exempel. Och det är högst personligt - jag som är relativt kort har ofta stolen i dess högsta läge och då fungerar ofta väldigt många bilar men jag har samtidigt full förståelse för de som är långa och måste ha stolen längst ner - då är det nog enklare att uppleva din "ramla ner" känsla, Shogun. Men istället är det besvärligt för mig som en kortare individ att ta sig i och ur t ex en XC60. Men alla är inte långa så min sista mening i förra inlägget gäller fortfarande.

#26
2020-08-02 20:21

Bra där Hackenbush! Stadsjeepar är ju ytterligare en av de sunkiga traditioner som importerats hit från USA-Många tjocka och otympliga amerikaner ( och de är många ) kör stadsjeep.

#27
2020-08-02 21:18

I U.S.A. är störst bäst.
Det är känt sedan länge.

#28
2020-08-02 22:06

Exempel.

Ta en låg soffa eller fåtölj, jämför en sådan mot en som är högre när du ska resa dig upp eller sätta dig ned, vilket var bekvämast? Låga bilar är generellt obekvämare att äntra kliva ur oavsett du är tjock eller smal, ung eller gammal. Nja, jag kommer ändå inte köpa en Skoda pga andra brister, men jag provar många bilar och modeller för det. Men man väljer ju själv vad man vill ha, men jag förstår att suv/crossover säljer bättre och bättre jämfört med lågbyggda bilar, se exemplet ovan.

#29
2020-08-02 22:12

Ramla ner i stolen i en lågbyggd går väl an, men att ta sig upp kan vara värre.
Varför SUV, alltså med fyrhjulsdrift, är faktiskt en bra grej här på landet med dåliga vägar, hal uppfart på vintern och att dra upp båten eller dra hästvagn eller husvagn på skiftande underlag. Men det bryr sig inte Vi Bilägare om, dom har hatat stadsjeepar och SUVar ända sedan förra årtusendet!

#30
2020-08-03 09:09

Man köper väl bil efter egna behovet och kroppsformen.

#31
2020-10-19 16:38

Jag håller delvis med SUV anhängarna, men jag tycker det blivit för stora proportioner i debatten. Vad alla vill ha är säkerhet och en bil man kan ta sig in/ur hyfsat lätt. De bilar jag haft har oftast legat i intervallet 1,46 - 1,55 meter... och det finner jag lämpligt, bilen drar inte så mycket mer för att den är inom dessa intervall, men skall vi nu pratar SUV som oftast är 1,6 meter och uppåt så drar förbrukningen iväg (såvida man inte hybridiserar). Jag tror egentligen det folk borde ha är MPV om de skall ha en lätt bil att stiga in/ur. Bilen har då inte nackdelen som många SUV som är lite högre att du skitar ned byxbenen, samtidigt som bilen har bra avstånd mot marken (ca 14-15 cm) vilket också har betydelse hur mycket bilen drar. Då får man också en högre dörr när vi har MPV karossen eftersom dörrens nederkant är längre ned mot marken jämfört med SUV och du har även lite mer plats för överdelen av kroppen och kan lätt sätta dig in i bilen. Nu verkar ingen biltillverkare tillverka MPV längre, jag gillade Jazz som jag hade ett tag..men liknande bilar är nog minst lika bra...som tex Golf Plus. Sedan har vi detta med vikt och lastutrymme, detta är absolut inte SUV något vidare bra på... det krävs väldigt stora bilar utvändigt för att få någorlunda innerutrymmen i en SUV, vi snackar här kanske Q7 storlek för att lasta det som tex en V70 lastar. MPV är ultimat på lastutrymme inne i bilen, du har oftast en kantigare kaross i bakänden av bilen som gör detta möjligt. SUV är tyvärr den sämsta karossformen ur många synvinklar, jag hittar inget positivt med det. Ökad vikt och sedan ökad förbrukning och inget ökat lastutrymme. SUV är svårare att hantera, det går ofrånkomligen att komma bort ifrån det problemet om man kanske inser att klumpigare bil är svårare att både parkera och en kaross som effektivt gör att bakåtsikten blir lidande tex.

#32
2020-10-19 16:55

SUV idag säljer nog pga aggressivt utseende och bilarna ser ut som förvuxna "uppblåsta" vanliga bilar som skall ge intrycket att de är säkrare. Tyvärr fallet det ganska platt när man inser att de flesta olyckor är singel olyckor samt att oskyddade trafikanter skadas mer pga SUV karossen (höjden gör att vitala organ träffas i större utsträckning). Det är ganska irrationellt tänkande när det gäller SUV. Om nu alla har problem att komma in i bilen, varför körde man inte MPV för ca 25-30 år sedan? Tiderna förändras, och även de flestas uppfattning om vad de måste ha.. förr i tiden var man lite mer "förnuftig" i sitt tänkande och lite mindre aggressiv. Idag brukar jag säga till bekanta som frågar om råd inför bilköp, då blir svaret "köp en XC60" eller någon annan SUV i 2 tons klassen...och detta säger jag inte till dem för att jag tycker det är förnuftigt, utan för att världen blivit så skev så att det inte längre går att vistas säkert i trafiken än mindre än att du sitter i en 2 ton hög SUV. Nu skall alla bilar gå på el...eländet fortsätter väl och inga "normala" bilar eller MPV kommer att komma ut på marknaden, man får sitta där i en ineffektiv kaross med jättebatteriet för att kunna ta sig ca 25-30 mil. Verkligheten skulle kunna se väldigt annorlunda ut om förnuftet hade segrat. Men det är som vanligt brukar jag intala mig själv "idioterna vinner alltid"... och jag förstår att alla biltillverkare går "all-in" nu på SUV spåret... men det är väl bara att betrakta eländet och så och skratta lite åt tokigheterna.

https://www.youtube.com/watch?v=08o6JyvvtP8
Som Melander sade, det är vad alla barn vill ha?
- fickan "EN SUV"
Ja ... och det är vad alla vill ha..

#33
2020-10-19 16:54

För Renault borde Megane väl snarare jämföras med Kadjar än med Captur. Captur är i princip en högbyggd Clio...

Och för Skoda undrar jag hur man valt versioner när man jämför priser. Av de två suvarna är Kamiq den minsta och den borde rimligen vara billigare att köra än Karoq med motsvarande motor, växellåda mm. Så något konstigt har man gjort i val av utrustning eller annat när man valde jämförelseobjekt.

#34
2020-10-19 17:55

Är väl tur att folk får välja själva, vi är inte stöpta i en och samma form vara sig fysiskt eller i smak, uppenbarligen är det många som vill ha SUV, vissa kanske köper bilen för grannen. Jag tror att de flesta köper bilen de gillar/har råd med och fortfarande gillar/står ut med, är det någon som önskar DDR varianten, men bilen bil, köa i några år och få en Trabant? Visst kan man säkert vara glad för sin bil då också, men anledningen är nog snarare att man just slipper cykla i snöyran, än att man sitter bra och lätt kommer i och ur sin bil. Ni som inte vill ha SUV, var glada att ni inte måste, men varför skulle inte det omvända gälla? Vill folk betala extra så är det väl OK. Annars kan ni ju lika gärna vara irriterade över stora människor som stora bilar, dom tenderar ju att förbruka mer energi också och vara mer i vägen, en haltande analogi, men jag tycker att det säger något om att man ska låta andra vara som de är och tycka vad de tycker, inom lagens gränser.

#35
2020-10-19 20:45

skarj, hade inte haft invändningar mot SUV om det inte vore för klimatet och att de påverkar oss andra som vill kunna se vägen. Att sitta bakom en XC90 är som att sitta bakom en lastbil, du ser ingenting. De skymmer sikten och alla vet att dessa SUV's är problem på alla sätt, ändå skall folk köra runt i dem. Varför? 99% behöver ingen SUV, och om det nu handlade om att sitta högre så hade man haft MPV för 10 år sedan, men ingen hade dessa.. varför? Totalt ologiskt och irrationellt.. men berätta för mig hur du ser på den saken!?

#36
2020-10-19 22:11

Säger det igen och hoppas verkligen på en renässans för mpv liknande golf sportsvan och Ford c max etc.... Helt klart den bekvämaste o smartaste karossen. Kan ej argumenteras bort m tyvärr mode och bilindustrin som styr utvecklingen.... Idiotiskt...

#37
2020-10-20 08:29

MPV är fina grejer. Saknar min Roomster med varioflex, även om ljudnivån var i överkant. Fast jag får också en kick av att kategorin nedvärderas och modeller ses som "fula" - gillar den än mer då.

#38
2020-10-20 10:13

Det är inte alltid de bästa sakerna som vinner i längden, vi minns väl VHS vs Betamax (Videokriget)? Biltillverkare skiter i vilket, bara de tjänar pengar och det är den "gråa massan" som bestämmer vilka bilar vi skall ha på marknaden. Man blir lite mörkrädd, nu tvingas man mer eller mindre över i en ful klumpig SUV med bara en massa nackdelar, för att marknaden vill det. Rädslan vann detta slaget också, folk som gått över till SUV vågar inte sitta i vanliga bilar längre och snittvikten lär hamna på 2,2 - 2,5 ton som vi kör runt med. Tänk så många kilo batterier mm vi kunde sparat, för att inte tala om energi om folk varit lite mer förnuftiga. Inte ens mitt nya favoritmärke Skoda kan man få tankarna på "förnuft" längre...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.