Nästa artikel
Tesla återkallar Model X – täckpanel på taket kan lossna
Först på Vi Bilägare

Tesla återkallar Model X – täckpanel på taket kan lossna

Publicerad 7 december 2020 (uppdaterad 7 december 2020)
Tidiga exemplar av Teslas stora suv-modell behöver åka tillbaka till verkstaden.

Tesla har gått ut med en återkallelse som omfattar 9 136 exemplar av Model X. Problemet som kan uppstå är att en smal täckpanel som sitter mellan vindrutan och glastaket behöver fästas på ett nytt sätt.

Bilarna som omfattas är byggda mellan 17 september 2015 och 31 juli 2016. Ägarna kontaktas av Tesla för att boka verkstadsbesök när reservdelarna finns i lager, och ägarna behöver inte åka in särskilt till verkstaden för att åtgärda felet.

Tesla har använt ämnet uretan för att fästa täckpanelen precis bakom vindrutan längst fram under taket. I vissa fall gör det att täckpanelen släpper vilket kan innebära att den lossnar och landar på bilen bakom under körning.

Enligt Tesla ska en incident ha inträffat i september som gav upphov till utredningen och återkallelsen. Återkallelsen gäller även ett fåtal Model X i Sverige.

Läs också: Tusentals Teslabilar kan ha fel på stötdämparna

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-07 16:57
Carl Trefalt

Problem med detaljer på Tesla. Men drivlinan är bra.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-07 20:32
Henrik M

Ola: Det finns måndagsex hos de flesta märken, min Tesladrivlina har rullat mer än 10 000 mil nu helt problemfritt, inte ens vart inne för service, tycker du det med är dåligt? Hade för mig du gillar Mercedes, hur många Mercor har du fulla garantier kvar på efter 10 000 oservade mil?

#3 • Uppdaterat: 2020-12-07 23:03
Desmoholic

@Henrik; Även en blind höna kan hitta ett korn... eller en bil säger ingenting.

Varför är det så konstigt att en relativt ny tillverkare får brottas med lite kvalitetsproblem som dessa?
Man får helt enkelt väga bilens andra fördelar mot detta och avgöra om det är värt det.

Om några år är problemen troligen betydligt färre...

Sedan rullar väl de flesta bilar problemfritt i 10k mil. Jag tycker bilen bör rulla 25-30k mil med på sim höjd mindre reparationer/problem för att anses som en kvalitetsbil.

#4 • Uppdaterat: 2020-12-08 09:26
J.L

TaxiTeslor rullar ju betydligt problemfriare och billigare än tex Volvo & Mercedes, där det finns en Stockholmstaxi, som ska köras 100 000 mil för att se hur degenereringen av batteriet utvecklas över tid och laddcykler.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.