Bild
Nästa artikel
Polestar återkallar tusentals elbilar efter allvarligt fel

Polestar återkallar tusentals elbilar efter allvarligt fel

Nyheter

De nya elbilsmodellerna kan stanna under körning – nu ska de tillbaka till verkstaden.

Ett allvarligt mjukvarufel gör att Polestar tvingas återkalla totalt 2 200 exemplar av elbilen Polestar 2, skriver Dagens Industri. 600 av bilarna finns i Sverige.

Felet innebär att bilarna tappar kraft och i värsta fall kan stanna under körning. Tre av incidenterna ska ha inträffat på svenska vägar, men inga olyckor eller personskador ska ha rapporterats in i samband med felet, enligt Polestar. 

– Det är givetvis mycket säkerhetskritiskt och det är därför vi gör den här återkallelsen, säger Brent Ellis, Polestars kommunikationschef, till DI.

Ägarna kan använda en ”snabbfix” för att få igång bilen som går ut på att låsa den och sedan vänta tio minuter innan den låses upp.

Läs också: Fel i flera Volvomodeller kan leda till motorbrand

Taggar: Nyheter, Polestar 2

Kommentarer

#1
2020-10-03 12:31

Fort men fel; (

#2
2020-10-03 14:34

Jag håller på den japanska linjen.

En återkallning betyder inte per automatik att det är fel på bilen utan snarare att tillverkaren tar sitt ansvar för sin produkt och åtgärdar det så kallade "felet".

Och när det väl är åtgärdat så är det ju som det aldrig funnits... :-)

#3
2020-10-03 15:13

Sedan urminnes tider har det alltid gällt att man ska aldrig köpa första årsmodellen av en bil. och en bil är alltid bäst sista årsmodellen innan nerläggning.

#4
2020-10-03 16:40

Ingen Toyota kvalité direkt men det var väl inte väntat heller...

#5
2020-10-03 18:54

Toyota kvalité. Toyota hade ju nyligen problem med sina bilar. Deras problem var tvärt om att bilen inte stannade utan fortsatte köra fast man släppt gasen.

#6
2020-10-03 20:23

marauder:
"from 2002 to 2009 there were many defect petitions made to the NHTSA regarding unintended acceleration in Toyota and Lexus vehicles, but many of them were determined to be caused by pedal misapplication, and the NHTSA noted that there was no statistical significance showing that Toyota vehicles had more SUA incidents than other manufacturers. Other investigations were closed because the NHTSA found no evidence that a defect existed."

Källa: https://one.nhtsa.gov/About-NHTSA/Press-Releases/ci.NHTSA%E2%80%93NASA-S...

#7
2020-10-03 21:36

Förvånad ? Knappast. Geely och Polestar har inte testat ut sin produkt utan chansar och låter köparna stå som testpiloter, riktigt dåligt. Men naiva svenskar med mera tror att det är bra bara för att man tror att den är svensk men tyvärr kinesisk.

#8
2020-10-03 21:47

#7 J.L. -det verkar ligga i tiden hos bilfabrikanterna att inte testa sina produkter längre. VAG's klassiska fel med kamkedjor, dsg-lådor, abnorm oljeförbrukning etc är ju sånt som skulle kommit fram vid de enklaste formerna av stresstester. Så även diverse mjukvaruproblem.

#9
2020-10-03 22:00

Verkar som Tesla klarar av att testa ut mjukvaror. Vidhåller att Polestar är i skräpklass. Polestar = fet prislapp med förvånansvärt dålig finish. Polestar 2 = ett misslyckande med en produkt som har allvarliga mjukvarubrister och håller förserienivå på leveranserna.

#10
2020-10-03 22:11

Det är som Jonas Fröberg skriver i dagens DN om just Polestar, när bilarna blir "dator på hjul" blir det övergångsproblem.

#11
2020-10-04 07:13

J.L: Vad menar du? Teslas mjukvaror har ju kört ihjäl en hel hög folk och brunnit ett antal gånger?
Du låter mest som en arg fanboy. Även om felet är ganska allvarligt så borde det gå att rätta till.
För övrigt tillverkas drivlinan av TYSKA Siemens.

#12
2020-10-04 09:20

milkylainen, Teslas mjukvaror har inte kört ihjäl folk, det är förare som utnyttjat systemen på ett felaktigt sätt, ingen bugg. Angående bränder har de berott på utomstående faktorer. Om Siemens har levererat hårdvara så är det fortfarande Polestars ansvar för uttestning och programmering.

#13
2020-10-04 09:48

@milkylainen - Teslas mjukvara har inte kört ihjäl nån utan det är folk som tittat på film eller ägnat sig åt annat än att ha uppmärksamheten på vägen och totalt ignorerat alla instruktioner för Autopiloten som det gått illa för. Autopiloten minskar drastiskt risken för olyckor. Dessutom brinner elbilar bara en femtedel så ofta som fossilbilar, så du snackar skit. Det är dumt att snacka skit så sluta upp med det.

#14
2020-10-04 10:57

Ganska tydligt att Polestar redan ligger efter tex Tesla. Att återkalla en elbil pga mjukvarufel istället för att sköta uppdatering/åtgärd via distans känns gammalmodigt.

#15
2020-10-04 11:12

Någon mer än jag som tycker sidprofilen känns snodd från Saab ng9-5?

#16
2020-10-04 13:01

Nej men som en S90

#17
2020-10-04 14:04

Jaaa... Jag bara vill ha en Polestar! Även om den är ett kinabygge, den har barnsjukdomar och den är för dyr för min plånbok... så vill jag bara Haaa... den! Den är ju så ursnygg från alla sidor, lugn men ändå ny och fräsch i linjerna! Tack Volvo för att Ni vågar stå emot trenderna/normalen hos alla andra märken som liknar urtida monster hämtade från havsdjupen!

#18
2020-10-04 15:47

Designen är bra tycker jag..man får verkligen vill ha känslor, men sedan dyr, tung och andra nackdelar.. men varför bygger ingen en vanlig bil som denna modell fast med halva priset, halva vikten och halva batteristorleken?

#19
2020-10-04 16:11

Ska du halvera vikten får du nog dubbla priset

#20
2020-10-04 17:12

Desmoholic #18: Den har väldigt mycket SAAB 9-5 ng i designen. Det är positivt för mig och bidrar till att jag ska köpa en Polestar 2.

#21
2020-10-04 19:51

@Altea xl: Absolut är det positivt. Jag tänker främst på bakdelen och de "svarta" A och B stolparna som ger taket en lite svävande känsla. Känns taget direkt från ng9-5.

#22
2020-10-04 19:53

Bilen är snygg, kanske lite "för hög" för att få rätt stans, men snygg på ett coupé-liknande sätt. Dock ohemuligt tung. 2.1ton. Tesla M3 väger ju "bara" 1800kg...

#23
2020-10-04 20:12

Desmo
Håller med om att den påminner om en 9-5.
Såg en Polestar 2 i trafik häromveckan. Jag tycker inte den är snygg.

#24
2020-10-05 18:06

Shit happens.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.