Nästa artikel
Polestar återkallar tusentals elbilar efter allvarligt fel
Nyheter

Polestar återkallar tusentals elbilar efter allvarligt fel

Publicerad 3 oktober 2020
De nya elbilsmodellerna kan stanna under körning – nu ska de tillbaka till verkstaden.

Ett allvarligt mjukvarufel gör att Polestar tvingas återkalla totalt 2 200 exemplar av elbilen Polestar 2, skriver Dagens Industri. 600 av bilarna finns i Sverige.

Felet innebär att bilarna tappar kraft och i värsta fall kan stanna under körning. Tre av incidenterna ska ha inträffat på svenska vägar, men inga olyckor eller personskador ska ha rapporterats in i samband med felet, enligt Polestar. 

– Det är givetvis mycket säkerhetskritiskt och det är därför vi gör den här återkallelsen, säger Brent Ellis, Polestars kommunikationschef, till DI.

Ägarna kan använda en ”snabbfix” för att få igång bilen som går ut på att låsa den och sedan vänta tio minuter innan den låses upp.

Läs också: Fel i flera Volvomodeller kan leda till motorbrand

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-10-03 14:34
Prestigelös

Jag håller på den japanska linjen.

En återkallning betyder inte per automatik att det är fel på bilen utan snarare att tillverkaren tar sitt ansvar för sin produkt och åtgärdar det så kallade "felet".

Och när det väl är åtgärdat så är det ju som det aldrig funnits... :-)

#2 • 2020-10-03 15:13
Uffeeh

Sedan urminnes tider har det alltid gällt att man ska aldrig köpa första årsmodellen av en bil. och en bil är alltid bäst sista årsmodellen innan nerläggning.

#3 • 2020-10-03 16:40
Jarl Karlsson

Ingen Toyota kvalité direkt men det var väl inte väntat heller...

#4 • 2020-10-03 18:54
Dana

Toyota kvalité. Toyota hade ju nyligen problem med sina bilar. Deras problem var tvärt om att bilen inte stannade utan fortsatte köra fast man släppt gasen.

#5 • 2020-10-03 20:23
Tobo

marauder:
"from 2002 to 2009 there were many defect petitions made to the NHTSA regarding unintended acceleration in Toyota and Lexus vehicles, but many of them were determined to be caused by pedal misapplication, and the NHTSA noted that there was no statistical significance showing that Toyota vehicles had more SUA incidents than other manufacturers. Other investigations were closed because the NHTSA found no evidence that a defect existed."

Källa: https://one.nhtsa.gov/About-NHTSA/Press-Releases/ci.NHTSA%E2%80%93NASA-Study-of-Unintended-Acceleration-in-Toyota-Vehicles.print

#6 • 2020-10-03 21:36
J.L

Förvånad ? Knappast. Geely och Polestar har inte testat ut sin produkt utan chansar och låter köparna stå som testpiloter, riktigt dåligt. Men naiva svenskar med mera tror att det är bra bara för att man tror att den är svensk men tyvärr kinesisk.

#7 • 2020-10-03 21:47
LeifV

#7 J.L. -det verkar ligga i tiden hos bilfabrikanterna att inte testa sina produkter längre. VAG's klassiska fel med kamkedjor, dsg-lådor, abnorm oljeförbrukning etc är ju sånt som skulle kommit fram vid de enklaste formerna av stresstester. Så även diverse mjukvaruproblem.

#8 • 2020-10-03 22:00
J.L

Verkar som Tesla klarar av att testa ut mjukvaror. Vidhåller att Polestar är i skräpklass. Polestar = fet prislapp med förvånansvärt dålig finish. Polestar 2 = ett misslyckande med en produkt som har allvarliga mjukvarubrister och håller förserienivå på leveranserna.

#9 • 2020-10-03 22:11
107Carlsson

Det är som Jonas Fröberg skriver i dagens DN om just Polestar, när bilarna blir "dator på hjul" blir det övergångsproblem.

#a • 2020-10-04 09:20
J.L

milkylainen, Teslas mjukvaror har inte kört ihjäl folk, det är förare som utnyttjat systemen på ett felaktigt sätt, ingen bugg. Angående bränder har de berott på utomstående faktorer. Om Siemens har levererat hårdvara så är det fortfarande Polestars ansvar för uttestning och programmering.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.