Nästa artikel
Volkswagen ID 3 får toppbetyg i Euro NCAP:s krocktest
Nyheter

Volkswagen ID 3 får toppbetyg i Euro NCAP:s krocktest

Publicerad 21 oktober 2020
Euro NCAP har krocktestat Volkswagens elbil som får högsta betyg.

I den senaste omgången krocktester från Euro NCAP levererar nya elbilen Volkswagen ID 3 toppbetyget fem stjärnor.

Det är ett viktigt besked eftersom bilen är först ut på koncernens plattform för elbilar, MEB, som kommer ligga till grund för en mängd andra modeller framöver.

Volkswagen ID 3 får beröm för krockskyddet för både vuxna (med betyget 87 procent), barn (89 procent) och fotgängare (71 procent).

En nyhet är att Volkswagen ID 3 har en mittmonterad krockkudde för att förare och passagerare inte ska krocka med varandra vid en olycka, på samma sätt som Toyota Yaris som fick toppbetyg hos Euro NCAP tidigare i år.

Euro NCAP har även undersökt hur de aktiva säkerhetssystemen fungerar och hur bra de skyddar fotgängare och cyklister vid en krock. Här blir betyget 88 procent.

– Det är en stor framgång för hela ID-teamet. En hög säkerhetsnivå i våra bilar är alltid viktigt för oss och det har därför införts i MEB-plattformen redan från början, säger Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch.

Läs också: ”Specialkudden” som ger nya modellen toppbetyg

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-21 13:36
Uffeeh

Egentligen vore det konstigt om en ny bil inte klarar testerna galant. Tillverkarna vet vad som krävs och vad de har att rätta sig efter. Klarar man dessa tester dåligt har man inte gjort hemläxan.
Och i detta sammanhanget är det inte lika lätt att dölja fusk som när det gäller avgasutsläpp.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-21 15:18
Styggavargen

Toppbetyg? Alla får mer eller mindre 5 stjärnor idag.. och säkerhet är relativ. Tänk att alla i klassen får en 5:a i betyg.. är det toppbetyg då? nä, det blir svårt att bedöma något utifrån den parametern. Sedan under 90% i krockskyddet är direkt dåligt idag... många nyare bilar har haft mellan 95-98%, vilket jag tycker är stor skillnad. Jag ger därför betyget godkänt men inte mer...

#3 • Uppdaterat: 2020-10-21 15:23
Styggavargen

En sak skall de ha beröm för, det är krockkudden i mitten så att man inte slår ihop med varandra under kollisionen. Och de verkar tänkt lite extra på oskyddade trafikanter (låg front på bilen och absorberande material). Tekniska stödsystem verkar också vara OK.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-21 17:50
N-iklas

Stolpkrocken är intressant eftersom den inte deformerar karossen alls, man ska notera att det inte har något med säkerheten för passagerarna att göra utan är ett karv när hela golvet består av ett batteri, då går det inte att ha en deformering av golvet överhuvudtaget, elbilens sårbarhet tvingar fram en starkare kaross.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-21 17:59
Carl Trefalt

Ja, det hade varit en katastrof om inte ID.3, fick 5 Stjärnor i EURO NCAP!

#6 • Uppdaterat: 2020-10-22 10:26
Styggavargen

Bara billigare bilar eller de som inte har tillräckligt tekniskt stöd får mindre än 5 stjärnor... själva stjärnorna säger inte så mycket då.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-22 16:16
Rille_L

Styggavargen
Det är ju ett, till stora delar. Helt nytt test som görs nu. Bara två bilar testade ännu!

#8 • Uppdaterat: 2020-10-23 08:49
McTar

Styggavargen. Som Rille skriver och som påpekats i andra tidningar så går inte procentsiffrorna att jämföras med de äldre. 95% då kan vara sämre än 88% nu.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.