Nästa artikel
Efter hybridhaveriet – Ford missar tuffa utsläppsmålet
Nyheter

Efter hybridhaveriet – Ford missar tuffa utsläppsmålet

Publicerad 15 oktober 2020 (uppdaterad 3 november 2020)
Batteriproblemen med laddhybridsuven innebär att Ford nu måste betala för att ingå en så kallad utsläppspool.

Ford har stött på allvarliga problem med lanseringen av suven Kuga som laddhybrid. Tidigare under hösten gick Ford ut med en återkallelse av Kuga Plug-in Hybrid, och leveranserna till nya köpare stoppades.

Anledningen är ett tillverkningsfel i högvoltsbatteriet som i vissa fall kan leda till bilbrand. Flera incidenter ska redan ha inträffat och kunderna som redan har en bil rekommenderas att inte ladda den i ett uttag.

Ford tog fram en lösning på problemet, som dock inte fungerade. Nu försöker ingenjörerna på Fords europeiska utvecklingscenter få fram en ny lösning och när den är klar måste de Ford Kuga-ägare som redan varit inne på verkstaden för att fixa problemet tillbaka ytterligare en gång.

Läs också: Fords fix fungerade inte – ägarna måste till verkstad igen

Klarar inte utsläppskraven

Batteriproblemen med Kuga ställer till det för Ford även i ett större perspektiv. Eftersom leveranserna av Kuga Plug-in Hybrid stoppats kommer Ford inte nå utsläppsmålet på 98 gram per kilometer.

Det innebär att Ford nu tvingas ingå en så kallad utsläppspool tillsammans med en konkurrerande biltillverkare för att tillsammans kunna rapportera en lägre utsläppssiffra. Det är något Ford kommer tvingas betala för.

Vilken biltillverkare Ford ska samarbeta med är inte bekräftat, men Renault som levererat många exemplar av elbilen Zoe och därmed har en låg koldioxidsiffra har öppnat för att sälja utsläppsrätter på det här sättet.

Även Volvo har öppnat för att eventuellt skapa en utsläppspool, men beslutet är ännu inte taget.

Ford hade höga förhoppningar på att laddhybridversionen av Kuga skulle sänka företagets snittsiffra för koldioxid, eftersom elbilen Mustang Mach-E ännu inte börjat levereras.

Läs också: Volvo kan hjälpa konkurrenter komma undan utsläppsböter

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-15 11:12
Styggavargen

Alla biltillverkare borde sluta med SUV, det är inte förenligt med en effektiv och snål bil oavsett. Speciellt nu när bilar skall köras mer på el borde man verkligen fasa ut SUV karosserna och ersätta dessa med vanliga och fokusera mer på vikt och aerodynamik. Idag är allt extremt åt båda hållen, SUV karosser med Lucid Air liknande karosser där man nästan ligger längs vägbanan... varför försvann konceptet "vanlig bil" som är ca 1,5 meter hög? Korta och höga bilar är sämst ur aerodynamisk synpunkt.

#2 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vargen, Självklart är det att Kuga är en SUV som ställer till det med batteriproblemen för Ford.
Tänkte inte på den kopplingen :)

#3 • Uppdaterat: 2020-10-18 08:24
Kodiaq

(redigerat)

Stolt SUV ägare...

#4 • Uppdaterat: 2020-10-15 17:02
Carl Trefalt

Vilka mer fel har Ford?

#5 • Uppdaterat: 2020-10-16 11:16
JohanWong

Den blir nog svårsåld då det antagligen är ett designfel. Byta hela batteripaketet? Designa om? Tror dock at Ford försämrar prestandan så att det funkar som i att oftast fungerar det okej. Lite lappa över och hoppas på det bästa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.