Nästa artikel
Första exemplaren av Volkswagen ID 3 nu i Sverige
Nyheter

Första exemplaren av Volkswagen ID 3 nu i Sverige

Publicerad 1 september 2020
De första 500 exemplaren av Volkswagens nya elbil har rullat av båtarna och ska snart levereras till köparna. Men de första bilarna saknar vissa finesser som dyker upp först nästa år.

Volkswagens nya elbil ID 3 är nu på väg till svenska kunder. De första 500 bilarna har lastats av båtarna från Tyskland och ska inom kort levereras till de första köparna.

I slutet av förra veckan kom den första leveransen med drygt 200 bilar till Halmstad och under måndagen kom 300 exemplar av ID 3 till hamnen i Södertälje.

Tidigare i år kom rapporter om att lanseringen av Volkswagen ID 3 inte gick riktigt enligt plan, bland annat på grund av allvarliga mjukvaruproblem. Det fanns frågetecken kring om den nya elbilen skulle kunna levereras enligt Volkswagens plan.

Nu står det klart att Volkswagen ID 3 kommer nå köparna inom kort, men vissa av bilens funktioner och finesser saknas i de första exemplaren. De aktiveras senare med en mjukvaruuppdatering, men den kan inte göras över nätet utan bilen måste åka in till verkstaden.

”Som vi berättat om tidigare så kommer en mjukvaruppdatering med vissa funktioner ske under första kvartalet 2021. Den görs på verkstad”, skriver Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Volkswagen ID 3 börjar på 434 900 kronor för versionen som kallas Life, med en räckvidd på upp till 42 mil enligt WLTP-körcykeln. Det innebär en prislapp på 374 900 kronor efter elbilsbonusen på 60 000 kronor.

Senare ska elbilen även lanseras i billigare versioner med kortare räckvidd.

– Att snart få se ID 3 rulla ute på svenska vägar känns fantastiskt, det här är starten på en ny era för Volkswagen, säger märkets svenska chef Sten Forsberg.

Läs också: Volkswagen ID.3 provkörd – så bra är nya ”folkelbilen”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-01 10:34
Jarl Karlsson

Fail på dessa vem vågar köpa?

#2 • Uppdaterat: 2020-09-01 11:15
Styggavargen

Om det inte var för de stora fälgarna, jag har en Golf med 17 tum... och det är inte bra alls. Jag vill inte ens tänka på att ha 18 tums fälgar, dyrt...buller och drar mer energi.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-01 12:03
EnannanRobban

Vargen, stora fälgar drar inte mer energi än små fälgar, det är bredden på däcket som skapar rull- och luftmotstånd

#4 • Uppdaterat: 2020-09-01 12:21
2TT2

"De aktiveras senare med en mjukvaruuppdatering, men den kan inte göras över nätet utan bilen måste åka in till verkstaden."
Detta känns lite gammalmodigt och fossilt för att vara på en bil som ska andas framtid.

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Alltså ca: 125.000:- billigare än motsvarande Tesla 3.

Kommer att sälja trots det tvivelaktiga debaclet med mjukvaran.
VW har ju den förmågan att få dåliga rykten att rinna av på ett sätt som skulle kunna få självaste Trump grön av avund...

#6 • Uppdaterat: 2020-09-01 17:42
Carl Trefalt

Den är för liten som familjebil.

#7 • Uppdaterat: 2020-09-01 20:33
EnannanRobban

Carl, den har väl aldrig varit tänkt som familjebil, eller? Det är ju en "Golf"

#8 • Uppdaterat: 2020-09-03 00:56
Simon no1

Fyra bugg och en VW logga :)

Undrar hur mycket som kärvar och luktar mögel i dessa, de har väl stått uppställda ungefär ett halvår

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.