Bild
Nästa artikel
Här är de svenska priserna för VW ID.3 – instegsmodellen dröjer

Här är de svenska priserna för VW ID.3 – instegsmodellen dröjer

Nyheter

Volkswagen släpper nu svenska priser och privatleasingalternativ för de första beställningsbara versionerna av elbilen ID.3. Det rör sig om sju alternativ med det mellanstora och stora batteriet.

Den 17 juni blev det möjligt för svenska kunder att beställa Volkswagens elbil ID.3 i form av lanseringsversionen. Bilen som fått namnet ID.3 1ST har då haft ett startpris på 420 000 kronor. Men nu släpper alltså Volkswagen de svenska priserna på bilen i sju olika utförande med en förutbestämd utrustningsnivå. Det rör sig om de mellanstora och stora batterialternativen, det vill säga 58 och 77 kWh.

Priset på instegsversionen med det minsta batteriet på 45 kWh samt grundversionerna av 58- och 77 kWh-batterierna kommer dock att dröja.

Nedanför kan du se priser för de sju versionerna. Notera att priserna i tabellen är de som gäller efter att klimatbounsen på 60 000 kronor dragits av.

Räckvidd,
km WLTP
Batteri,
kWh
Räckvidd Pris efter bonus,
kr
Privat-leasing*,
36 mån/
3 000 mil,
inkl moms, kr/mån
Business lease*,
36 mån/
4 500 mil,
exkl moms, kr/mån
ID.3
Life
58 427 374 900 4 280 3 770
ID.3 Business 58 427 413 900 5 305 4 590
ID.3 Family 58 427 424 900 5 420 4 680
ID.3
Style
58 427 409 900 5 065 4 395
ID.3
Tech
58 427 443 900 5 895 5 060
ID.3
Max
58 427 467 900 6 510 5 550
ID.3
Tour
77 572 471 900 5 515 4 780

 

Värstingversionen ID.3 Tour har ett batteri på 77 kWh. Räckvidden beräknas vara 527 km (WLTP). Denna version är utrustad med bland annat head-up-display med förstärkt verklighet AR och sound-paket, matrix-LED-strålkastare, komfortpaket, 12-vägs elmanövrerad massagestol och assistanspaket där samtliga förarsassistanssystem ingår, samt 19-tums aluminiumhjul. Priset för ID.3 Tour ligger på 471 900 kronor efter klimatbonus.

Övriga sex versioner har det lite mindre batteriet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 427 km.

Den billigaste heter ID.3 Life och är enligt VW tänkt för de kunder som vill ha en produkt på instegsnivå utan att ge avkall på komfort. Komfortpaketet inkluderar rattvärme, sätesuppvärmning och ytterligare två USB-C-portar. Priset för ID.3 Life ligger på 374 900 efter klimatbonus.

Med ID.3 Business ingår de lilla designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och tonade rutor, komfortpaket och assistanspaket med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Family erbjuder det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och stort panoramatak, det stora komfortpaketet med 2-zons Air Care luftkonditioneringssystem och assistanspaketet med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Tech beskrivs av VW som en bil för de tekinikintresserade. Här ingår det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, större assistanspaket med Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist, samt större infotainmentpaket, inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR och Premium Sound-paket.

ID.3 Max är den dyraste versionen av bilarna med mellanbatteriet. I denna version ingår samtliga utrustningspaket inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR, 12-vägs elmanövrerad massagestol, progressiv styrning och DCC (Dynamic Chassis Control).

De nya versionerna går att beställa i dag. Mer om ID.3 kan du läsa här.

Diskutera: Vad tycker du om VW ID.3?
 

Kommentarer

#1
2020-07-20 12:01

Nu går den alltså att beställa, men när får man den? I nästa vecka?

#2
2020-07-20 12:02

374000 kr för en liten skitbil. Efter bonus. Okker. Borde kosta ca 150000 kr. Max. Det är dårarnas tid som råder, blandat med masspsykos.

#3
2020-07-20 12:15

Att VW gör reklam för gamla El golfen säger väl allt.
EPIC FAIL PÅ DENNA

#5
2020-07-20 12:19

Synd att den är så ful.. Varför inte bara köra på den klassiska Golf-karossen med lite vässade detaljer? Finns ju oerhört mycket fula elbilar, det gör inte direkt att man blir mer sugen :-).

#6
2020-07-20 12:39

De flesta elbilar har ju sedan länge sett ut som de rymt från tivoli även om några blivit mer balanserade med nya modeller.
ID 3 tycker jag är riktigt snygg, sånär som på mösskärmen över bakrutan, men det kan jag acceptera.
Den kommer absolut att bli en storsäljare om bara leveranstiderna kan hållas på hyfsad nivå.

#7
2020-07-20 12:47

Nä Jarl, VW gör inte reklam för gamla el-Golfen utan för gamla Golf GTE som de har på lager för omgående leverans. Även e-Golf finns på lager för omgående leverans för övrigt...
Jag blev inte så förtjust i ID.3 när jag klämde på den på elbilsmässan på Friends, känns så plastig intreört att den inte lockade, men i övrigt tror jag det är en vettig bil som kommer sälja som f-n...

#8
2020-07-20 12:53

Jag betalade NOK 496000 för min Tesla 3 LR, inklusive vinterhjul och dragkrok. En bil i en helt annan division än ID3.

#9
2020-07-20 12:53

Det börjar röra på sig nu. Elbilar på väg som inte kostar Tesla. Men jag väntar på helkinesiska för halva priset.

#10
2020-07-20 13:01

Då lär du få vänta, Gunnar Lindberg. Lika bra att du förbereder dig på att köpa en beg fossilbränsle-bil. För ett är säkert och det är att även dessa biltyper kommer att bli dyrare att köpa - inte minst beroende på straffavgifterna för höga avgasutsläpp.

#11
2020-07-20 13:02

3000 mil privatleasing på 3 år... Det är ju inte en körsträcka, det är ju ett skämt.

Ser inte att många privatleasare vill betala 5-6k i månaden för en ID3,
lika lite som de ville betala 8k för en XC40-hybrid eller vad det nu var för korkade priser.
Kör man mindre än 1000 mil per år så är det väl vad, en 600 liter soppa?
Ofantligt mycket billigare med en bränslebil och leasing på typ 2500kr i månaden.

#12
2020-07-20 13:04

Bilproducenterna kan sätta höga priser pga den löjligt låga räntan, samma som med bostäder. Hade vi haft en fungerarande normal ekonomi och inte en räntedopad, hade det sett helt annorlounda ut, med betydligt lägre priser.

#13
2020-07-20 13:05

Pi: Också beroende på att staten ska ha sitt, dvs kilometerskatt eller något annat.
Lögnen om miljötänk går bara de godtrogna på. Isåfall hade man aldrig tilltåtit alla andra usla fordonsslag som flyg, båt, småmotorer osv.

Staten: Pengar in - Stoppa i egen ficka på de konstant växande feta politikerskaran = Pengar ut.

#14
2020-07-20 13:22

Nu har ju elbilar låg skatt och staten ger ut 60 000 kr, elbilar har ingen kilometerskatt. Priserna är höga därför att det är ny teknik. Det är alltid så vid teknikskiften att de nya produkterna är dyra. Det kallas för kapitalism och marknadsekonomi. I ett socialistiskt system så skulle priserna vara lägre, men nu lever vi i en kapitalistisk värld där företag vill ha igen sina utvecklingskostnader.

När CD:n kom så låg de första spelarna på 10 000 kr. Efter några år kunde man hitta bärbara för 995 kr.

När de första datorerna kom så låg ju en Apple II på 10 000 kr och IBM PC på ännu mer. Första Macintosh låg på 20 000 kr. En hårddisk på 20 Mb kostade 5 000 kr. Idag köper man 320 Gb hårddisk för en knappt femhundring.

Idag kostar en telefon 5 000 kr som är mer avancerad än de första persondatorerna.

Elbilarna kommer gå ner i pris, när marknaden mognat, utbudet är större och man har börjat producera fler.

Teknikskiften är alltid dyrast i början och i ett kapitalistiskt system så är det alltid kunden som betalar.

#15
2020-07-20 13:23

Pi, jag kör min fossilbränsle-bil några år till. Byter inte ofta.

#16
2020-07-20 13:27

ID3 life kostar 4 280 kr att privatleasa 1000mil om året. En Golf 1.5 DSG 150 med tillvalet bränslevärmare kostar 3 260 kr i månaden. Besparingen i fordonsskatt är 300 kr i månaden och besparingen på bränsle är (14 kr*0,7l/mil*80mil)-(2kr/mil*80mil)=ca 600 kr.

Totalt sätt så går man plus minus noll rent ekonomiskt. Henrik M kanske tycker att jämförelsen är orättvis då ID3 har starkare motor och större fälgar men ID3 är å andra sidan mer plastig interiört.

Nackdelen med ID3 är att man inte kan få den som kombi. Jag anser att Golf Kombi är mycket mer prisvärd än en vanlig Golf då man får mycket mer lastvolym för samma pengar.

#17
2020-07-20 13:45

Så den billigaste bilen kostar alltså 51,36 kr/mil i bara leasingkostnad för en privatperson !?

Man kan tro att tekniken befinner sig i Early adopter fasen, alltså kundsegment som är viktigt under en tidig fas i utvecklingen av innovativa produkter.

#18
2020-07-20 14:00

Någon som kollat ifall VW fulprissätter? Kikar man på e-Up och syskonen så verkar de kosta ungefär miljöbonusen mer här i Sverige vs priset i Finland... som exempel. Dvs VW vill ha bonusen i egen ficka, och inte att den utnyttjas för att sänka elbilen till vettigare nivåer...

#19
2020-07-20 14:02

Henrik-Andersson.

VW har medvetet satt priset så att den totala ägandekostnaden på ID3 och Golf ska vara ungefär likvärdiga. Jag räknade ut det i #17. På så sätt förstör man inte marknaden för Golf. Om man hade släppt ID3 45 för 290 tkr efter statliga subventioner så hade den blivit klart billigare att äga än Golf.

#20
2020-07-20 14:07

#19: VW försöker rädda försäljningen av bränslepumpar, motorolja, avgasrör, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, tändstift, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem, motorvärmare mm mm.

#21
2020-07-20 14:15

#20 Jag håller med dig.

VW vill inte att övergången till BEV ska ske snabbare än nödvändigt. Man vill fortsätta sälja förbränningsmotorer i form av mildhybrider och PHEV under överskådlig tid. Serviceaffären vill man inte släppa.

#22
2020-07-20 14:56

Min gissning är att VW (eller VAG, rättare sagt) i princip inte har något emot att övergången till elbilar går snabbare än vad vi ser nu. Men, de har begränsad kapacitet att leverera — framförallt batterier — och därför måste de prissätta etc så att de inte konkurrerar ut sina egna fossilbilar. Som de kan leverera i stora mängder.

#23
2020-07-20 15:14

Vi tar det en gång till. Ingen biltillverkare är i branschen för att förse massorna med "billig" mobilitet. De är i branschen för att tjäna pengar. Priser på varor och tjänster, t.ex. service, sätts därefter. Pris och kostnad har ingen direkt koppling annat än att priset alltid är högre än kostnaden. En ny, och föralldel, hypad produkt kostar ofta mer. Den kommer sälja i stort antal oavsett de åsikter som människor har hit eller dit. Så även om VAG (som övriga) vill mjölka ur det sista ur sina fossilbilar går utvecklingen ändå i samma riktning över tid.

#24
2020-07-20 15:17

Ny vw huvaligen vad som helst kan ju fallera; (

#25
2020-07-20 15:44

Från: 434 900 kr
Max Taklast 0 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt - kg
Vad skall man med en sådan till, en dyr extra-bil!

#26
2020-07-20 17:16

Framåt senhösten ska jag göra en provkörningsrunda med laddhybrider/elbil men konstaterar att jag har otroligt bra komfort, lastutrymme och billiga mil med min bensin bil än så länge.

#27
2020-07-20 17:17

#23, om det råder god konkurrens på marknaden med många likvärdiga produkter och där utbudet matchar efterfrågan så ska inte ett företag kunna göra några större vinster. Uppstår övervinster tillkommer många nya konkurrenter.

De stora vinsterna uppstår i bolag med en unik produkt/tjänst/varumärke som ingen kan konkurrera med. Tänk Google och Apple. När det gäller bilar så kan man nämna Porsche, Ferrari, och till viss del Mercedes, BMW och Audi.

Generiska tillverkare som Fiat, PSA, Renault m.fl. kan sälja många bilar men de tjänar inga stora pengar.

Bland mobiltelefoner tillverkar Apple 10 procent av telefonerna men de gör 90 procent av vinsterna. Sannolikt ser det ungefär lika dant ut bland biltillverkare.

#28
2020-07-20 19:29

Lite till överpriser kan jag tycka. Får väl hoppas att syskonen Seat och Skodas elbilar blir snäppet, eller flera snäpp, lägre i pris.

#29
2020-07-20 20:57

Mycket pengar för privatköpare, fortsatt förmånligast för oss tjänstebilister.

#30
2020-07-20 21:11

Har Volkswagen löst alla buggar i datorsystemen?

#31
2020-07-20 21:24

Verkar som vw inte vill sälja elbilar med det priset. De måste väl bli av med fossilbilarna först innan de kan sälja elbil till vettiga priser.

#32
2020-07-20 21:56

Nu vill vi läsa ett riktigt test av denna bil. På papperet ser den ut att vara ganska lik Hyundai Kona om man tittar på pris, utrustning och liknande. Är den tystare än Kona, vad är den verkliga räckvidden, hur är kvalitén osv?

Jag tror att ID3 kan sälja ganska bra men misstänker att den är lite för dyr, opraktisk och liten för att vara den riktiga folkelbil som det snackades om. Att inte kunna få bilen med vare sig dragkrok eller takräcke är ju inget vidare. Med dessa praktiska begränsningar och det relativt höga priset har Volkswagen markerat att bilen inte ska sälja för bra.

#33
2020-07-20 23:10

Har bara provsuttit ID.3 men nog upplevde jag den spontant så lite större inuti än Kona. Sen hur mycket det skiljer i så fall får väl framtida tester avslöja. Däremot håller jag med de som tycker att inredningen höll lägre klass än på t ex Golf 7.

#34
2020-07-20 23:33

För dyrt! Med tanke på vad man får så är det för dyrt. Den absolut enklaste billigaste skitversionen är alltså 50 000 kr dyrare än min fullutrustade bensinbil som är kombi dessutom (minus adaptiv farthållare).

Misstänker också att man måste upp bland de högsta i prisklassen för att få en anständig ljudanläggning, så räkna då med 443 till 471 000 kr.

#35
2020-07-21 09:54

Bra bil men inga pengar jag vill ge för att köpa en sådan.

#36
2020-07-21 12:13

Vorsprung, om du jämför denna med en golf så är höjden skillnad. Eftersom bilen är hög måste man göra motorhuven låg för att minska luftmotståndet. Slutresultatet blir som tex Jazz, Civic eller som många av Tesla's modeller...väldigt låg front som går i en vinkel där i princip motorhuven möter framrutan sömnlöst med väldigt liten skillnad i vinkel. Detta resulterar i ett fulare utseende än tex en gammal Mercedes där motorhuven ofta var lång och där framrutan kommer i en ganska olik vinkel..man ser exakt vart motorhuven slutar och framrutan tar vid. En annan sak som händer med dessa modeller där vindrutan har samma lutning som motorhuven....är att när du sitter och kör bilen ser du inte motorhuven och då känns det lite som att köra en lastbil...känslan för hur lång fordonet är försvinner och det är svårare att parkera. Tvingas jag köpa en ny bil med denna design skall jag ha parkeringssensor fram.

#37
2020-07-21 12:22

Blir intressant att se hur många som törs chansa på ID.3:an? En förseriebil med synnerligen tveksam mjukvara... -chansen att saker blir bra är inte direkt på topp, risken att det blir besvärligt desto större. Att VW dessutom sägs sparka sin mjukvaruchef skapar inte mycket till trygghet...

#38
2020-07-21 14:47

Jag undrar just hur många erfarna experter har lämnat VW under dessa kaos-år? Det börjar tyvärr synas allt för bra tex. älgtesterna som ”nya” Golf senast floppade i (YouTube km77). Jag skulle vara på min vakt.

#39
2020-07-21 17:21

Samtliga journalister, och även någon person ovan, förutsätter helt felaktigt att alla kan ladda bilarna för 2 kr/kWh och räknar därför ut STORA besparingar för 'bränslet'. Man negligerar medvetet att majoriteten av hushållen i Sverige faktiskt bor i lägenhet, med därmed ytterst få möjligheter att ha en egen laddstolpe. Eftersom jag inte heller har laddstolpe på något arbete (är pensionär), så uppskattar jag att för min Golf kommer jag alltid att faktiskt ha en likvärdig eller lägre kostnad, om jag fortsätter att köra min trecylindriga bil jämfört med en ID.3! Dessutom kan jag inte tänka mig att spendera sex mil för att ladda på närmaste Ionity laddstation, även om det verkar att bli gratis att använda dessa under det första året.

#40
2020-07-21 23:11

#39

Det du beskriver är absolut ett problem. Dock så är det oftast ganska enkelt att lösa. Finns det motorvärmaruttag där man bor så finns oftast möjligheten att relativt billigt installera en laddbox. Det förutsätter dock att fastighetsägaren/föreningen visar intresse. Fastighetsägaren/föreningen kan få investeringsstöd.

Om det inte finns el framdraget till parkeringsplatserna eller om folk parkerar bilen på gatan så blir det mer komplicerat/dyrt.

#41
2020-07-22 09:33

En bil som säkert passar bra för många (andra).

#42
2020-07-22 10:21

#39: Det är kanske inte så vanligt att någon väljer elbil om de inte kan ha den stående på laddning nära hemmet eller jobbet. De laddar då i stället på torget, vid köpcentret, på en mack, vid "MaxDonalds" osv. Några väljer exempelvis Bee Around laddabonnemang och laddar då för en fast månadskostnad. BRFer som har egen parkeringsplats kan ordna med laddboxar för medlemmarna och för att hålla uppe värdet. Man skriver en motion som man sen tar beslut om på stämman. Hyresvärdar och ägare av parkeringshus ser en chans att tjäna en slant extra när de hyr ut laddplatser. Några kommuner fixar laddgator. Nya laddplatser poppar upp varje vecka. Det är inte en absolut förutsättning men en stor fördel att kunna ladda nära hemmet. Börja med att kontakta markägaren. Som V70Silver skrev finns det bidrag att få.

#43
2020-07-22 10:32

Raphael: Vi lever inte i ett "kapitalistiskt system" som du tycks tro. Vi lever i någon form av blandekonomi, särskilt vad gäller fordonstillverkare. Att priserna sjunker har inte så mycket med det ekonomiska systemet att göra utan med att tekniken blir billigare vid större tillverkade serier.

#44
2020-07-22 13:39

Ref till 'Elbilsten': Jag bor inte in en BRF, och även om jag gjorde det så tror jag att det i väldigt många fall är mycket svårt att få denna typ av investeringar godända på årsmötena. De som inte tänker skaffa el-bil tycker att investeringen är för stor. Har själv kontaktat min hyresvärd (som har många lägenheter), och intresset är 0.0%. Jag misstänker att det också är den helt övervägande inställningen hos många andra hyresvärdar också.

Så jag misstänker att det tar minst fem till tio år innan man på allvar börjar diskutera uppsättning av elstolpar till min typ av bostadslägenhet. Alternativet är snabbladdning som för mig finns inom en mils radie, men då är 'bränslet' billigare för min nuvarande fossilbil. Dessutom sägs det att man inte alltid skall använda denna typ av laddning med tanke på batteriets livslängd.

Jag har läst att man har börjat tvinga bolagen att för nybyggen installera ett fåtal laddstolpar, och att förbereda för ytterligare några. En droppe i havet, det kommer att krävas också tvingande åtgärder i befintligt lägenhetsbestånd, när detta är möjligt, för att verkligen få fram ett realistiskt laddningsalternativ också för lägenhetsinnehavarna. Annars blir målgruppen för el-bilar endast husägarna, dvs hälften av befolkningen!

#45
2020-07-23 10:55

RGO: Sen måste ju inte alltid "alla andra" betala. Ibland kan man ju faktiskt själv bekosta det man vill ha. Jag bor med i en BRF, har monterat upp laddare för helt egna pengar, precis som 3-4 andra här har gjort.
Går ju ta det beslutet på ett möte med, alla det är helt ok med laddare, men till egen kost.
Jag kan helt förstå de BRF med överhängande äldre kanske som inte fattat det än att de sätter sig emot att betala för att deras yngre medvetna grannar ska få ström till sin bil.

#46
2020-07-23 11:53

#44: Marknadsekonomin kommer delvis att lösa detta. T ex Stockholm Parkering hjäper till att fixa detta för en fast extra månadskostnad. Kommunen fixar platser där Bee, Fortum och andra kan ordna med laddning i gatumiljön. Men i t ex Norge använder man även lagstiftning för att driva på omställningen. Jag har för mig att en fastighetsägare inte får förbjuda boende att montera uttag utom i speciella fall.

https://www.fastighetsagarna.se/fakta/fakta-for-fastighetsagare/energi--...

#47
2020-07-23 12:05

#45: En satsning på laddplatser kan göra en bostadsrättsförening mer attraktiv och öka värdet på lägenheterna. Alltså är det även bra för de som lever utan bil. Men om de även var emot kabel-TV och fiber för internet är de kanske även emot uttag för avgasbilars motorvärmare. Och laddboxar för elbilar. Sökord som elbil, laddbox och laddstolpe ger fler och fler träffar på hemmet.se :-)

#48
2020-07-23 19:33

En fråga till Henrik.
Hur mycket kostade det dig att få din laddstolpe installerad och klar.

I vår förening med minst ett 75tal 6A timer motorvärmarstolpar har man direkt förbjudit laddning av elbilar tills vidare på grund av total belastning och för att kostnaden inte skall belasta kollektivet.
Det kommer väl bli ändring inom några år men det är ett starkt motstånd.

#49
2020-07-23 20:03

Mso: Det kostade mig strax under 8000 kr inkl. laddaren. Teslas egna laddare är en av marknadens mest prisvärda och med inbyggd sladd med laddluckeöppnarknapp. Kan dessutom användas till övriga elbilar med typ2. Det är en 3-fasladdare som klarar 32A, jag har min nedställd till 10A.

Såklart det blir liv om strömmen till elbilen ska bekostas av kollektivet. Men så måste man ju inte heller ha det. Jag har min laddare på min förrådsvägg som är är kopplat till min elmätare.

#50
2020-07-25 09:15

Hej, (min sista kommentar): För mig som vanlig hyresgäst, utan krav/hot ifrån staten, så kommer jag ALDRIG att få tillgång till en laddstolpe i området. Det finns nämligen ABSOLUT INGET ekonomiskt skäl för det stora bolaget att investera i stolpar, då kön ända är 300-400 st intresserade för varje ledig lägenhet.
Även om jag hade bebekostat en laddare själv, så kommer bolaget aldrig att tillåta detta. Det skulle förmodligen kräva nya kablar till el-skåpet, att gräva i marken samt att de skulle behöva ta över det totala ansvaret för denna laddare den dag som jag ev flyttar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.