Bild
Nästa artikel
ID.3 är Volkswagens elektriska ödesbil

ID.3 är Volkswagens elektriska ödesbil

Nyheter

Här är den produktionsfärdiga och första familjemedlemmen i biltillverkarens jättesatsning på elbilar.

Vi har tidigare sett prototyper på ID.3, iförda ett lätt psykedelsikt lackmönster. Det är nu borttvättat och avslöjar en bil i Golfklassen, med ett tungt ansvar på sina axlar. När ID.3 börjar byggas till hösten görs det på grundplattan MEB, en stomme som kommer att bli välanvänd när Volkswagengruppen storsatsar elektriskt. De säger själva att MEB är ett av de viktigaste projekten i Volkswagens historia och lagom till slutet av 2022 ska det ha presenterats 27 MEB-modeller globalt från Audi, Skoda, Seat och Volkswagen. 
 

ID.3 är Volkswagens elektriska ödesbil

Om vi återvänder till ID.3 så ser vi att fronten pryds av Volkswagens omdesignade logga. Bilen är drygt 4,2 meter lång, 1,8 meter bred och 1,55 meter hög. I bagageutrymmet får det plats 385 liter. Avsaknaden av kardantunnel ger mer utrymme för passagerarna. Framför föraren finns en skärm som visar digitala mätare och information och centralt placerad sitter en 10-tums pekskärm med möjlighet att styra flertalet funktioner. Det går också att utföra kommandon med rösten genom att inleda meningen med ”hej ID”. Som en rolig detalj har Volkswagen valt att ingravera symbolen för paus på bromspedalen och en play-knapp på gaspedalen. 
 

ID.3 är Volkswagens elektriska ödesbil
ID.3 är Volkswagens elektriska ödesbil

Det finns tre olika batteristorlekar att välja på: 45 kWh, 58 kWh eller 77 kWh. Hur långt man kommer med full laddning, beror på vilket batteri man väljer: 33 mil, 42 mil eller 55 mil. Det ges inga exakta priser, men Volkswagen säger att instegsmodellen på 45 kWh som har en räckvidd på 30 mil, kostar under 30.000 euro.

Svenska Volkswagen hälsar att hos oss kommer det rekommenderade cirkapriset att starta på under 350.000 kronor. Samtliga versioner kan snabbladdas med en effekt på 100 kW och batterigarantin är 8 år eller 16.000 mil. Därefter ska minst 70 procent av batterikapaciteten finnas kvar, enligt Volkswagen.

ID.3 är Volkswagens elektriska ödesbil

I våras öppnade förbokningarna ”First edition” och då är det mellanversionen med batteri på 58 kWh och räckvidden 42 mil som kunderna får. Den ska enligt Volkswagen kosta under 40.000 euro. Den elektriska motorn sitter på bakaxeln och genererar 150 kW, motsvarande drygt 204 hästkrafter. Biltillverkaren säger att de hittills fått in 30.000 förbokningar på ID.3. Första leveranserna sker i mitten av 2020. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen ID.3?

Kommentarer

#1
2019-09-10 08:59

Svenska VW ger ett pris på 350 000 kr för instegsmodellen med minsta batteriet. Detta enligt Teknikens Värld...

#2
2019-09-10 09:00

Man kan då kanske räkna med 450 000 kr SEK för mellanbatteriet på 58 kWh.

#3
2019-09-10 09:07

Måste bilen ha så många hästkrafter? Verkar lite för mycket för en liten mellanklass bil. Men okej, det är ett steg i rätt riktning.

#4
2019-09-10 09:26

350 000 kronor för minsta modellen... för en bil i näst minsta klassen. Och därefter går det raskt uppåt. 2016 skrev signaturen Grosser här på ViB, och jag citerar: "2017 verkar bli den folkliga elbilens år!"
Vi skriver nu 2019 och "den folkliga elbilen" är bortom alla horisonter. Samtidigt som svenska staten fortsätter att kasta våra pengar efter eländet. 1.4 miljarder av våra surt förvärade slantar upp i rök bara i år. 

.

#5
2019-09-10 09:29

Jag läste nånstans att den med minsta batteriet skulle ha 100 kW, men hittar det inte nu när jag letar. Kanske har drömt...

#6
2019-09-10 09:30

Klarsynt,
Näst minsta klassen? Hur mäter du då? Innerutrymmen som en Passat.

#7
2019-09-10 11:58

@L. Mäkinen
"Bilen är drygt 4,2 meter lång, 1,8 meter bred och 1,55 meter hög."
Passat:
Längd 4765 – 4774 mm
Bredd 1820 mm

"I bagageutrymmet får det plats 385 liter"
Passat: 565 – 603 (1091 – 1731 med sänkta säten)

Det är inte jag som har mätt utan måtten finns i artikeln (samt i rättelse efter artikeln) :)

.

#8
2019-09-10 09:37

Teknikens Värld skrev att bagaget var på 385 liter, rätt stor skillnad mot ViB:s uppgifter, vilket stämmer?

Klarsynt: ID.3 är inte i näst minsta klassen, den tillhör C-segmentet, inte B.

#9
2019-09-10 09:38

@klarsynt: 290 000 kr efter miljöbilsbonus, vilket ger ett begagnatpris efter 3 år på ca 150-160 kr. Det ger totalt en otroligt bra bilekonomi eftersom den inte kostar så mycket att äga/köra.

#10
2019-09-10 09:42

@Ted Svensson
Bonusen är våra skattepengar, så vi är alla med och betalar den. Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier. 

.

#11
2019-09-10 09:46

Hej alla, jag har uppdaterat artikeln med information från pressmeddelandet som skickades från svenska Volkswagen nu på förmiddagen. Där står att den maximala lastkapaciteten ligger på mellan 461-541 kg beroende på utrustning. Har också lagt till svenska cirkapriset och mått på bilen.

#12
2019-09-10 09:49

Mäkinen: Tror de sa att det kommer ID-modeller med upp till 100 kWh. Däremot nödvändigtvis inte redan i ID.3.

#13
2019-09-10 09:53

Klarsynt: Du skriver att elbilar inte är bättre än bensin/dieselbilar, det är väl ändå en högst subjektiv bedömning du gör vad gäller dina behov. För många andra kan ju elbilen vara betydligt bättre på de egenskaper de uppskattar. Eller hur?! Om du ska komma med åsikter, var noga då med att det är dina åsikter. När du har ägt/brukat en elbil över tid kan du kanske vara relevant att lyssna på om din åsikt. Fram tills dess påminner du mest om en raspig skiva med hack i.
Sen som jag skrev häromdagen, Vad gäller inköpet av en elbil så går det inte ut fler skattepengar än det kommer in via momsen som är en skatt på inköpet.

#14
2019-09-10 10:00

@Henrik M
Men snälla Henrik: Att matematik skall vara så svårt för dig. Om personen ifråga köper en vanlig bil så tjänar staten (vi) momspengarna. Men om personen istället köper en elbil så går vi miste om hela kakan: Inga pengar alls kommer in till staten (oss).

.

#15
2019-09-10 10:08

Kul citat du letat upp Klarsynt. :-)
Under 2017 lanserades bl a Nissan Leaf 40, Hyundai Ioniq och VW e-Golf 35, vilka är folkliga bilar, men kanske inte var tillgängliga till folkliga priser. Det verkar mer och mer uppenbart att biltillverkarna ser sin möjlighet till att generellt hålla priserna uppe för en bil som är enklare till sin konstruktion och kräver mindre service/eftermarknad.
Det må visa sig om elbilar kan sälja för Dacia-priser så småningom.

En annan undran över artikeltexten, den minsta modellen med 45 kWh har en max laddeffekt på 50 kW. De övriga 100 kW, den större möjlig att uppgradera till 125 kW laddeffekt så småningom.

#16
2019-09-10 10:11

Vikt 1719 med 45 kWh och hur är luftmotståndet med en höjd på 155?

Hur mycket "EL bils kapacitet..." får man för pengarna med sådana grundförutsättningar tro?
har ju funnits lättare elbilar med betydligt starkare batteri.

#17
2019-09-10 10:11

Dacia kommer med elbilar, de jobbar på det.

#18
2019-09-10 10:46

Klarsynt: Bonusen blir aldrig större än 60.000 kr, medans momsen på t.ex: min bil var 200.000, så du menar det inte kommer in nån skatt? I detta glömmer du att som det är idag är elbilen högre prissatt än motsvarande fossilbil, så ja, det går ut bonuspengar, men det kommer in mer momspengar än vad det hade gjort om kunden köpt en motsvarande fossilbil.
Nu vet vi ju sen tidigare att du åker olagligt med din bil och skiter i miljön för de kring din bil så jag förstår att du inte ser hur detta kan faktiskt vara vört att det kostar en liten slant med. Men, dina påståenden är väldigt vridna att passa din agenda.

#19
2019-09-10 10:56

Märk väl att den med minst högt pris inte ens är lanserad: Den lanseras först om ett år. Vissa säger 2022. Så får vi se då..

ID.3 kan inte heller dra släp.

Den mest tragiska lanseringen på år och dag. Detta är en mörk tid för europas bilindustri, för våra jobb, för vår framtid och för våra barn. Tack europeiska politiker för detta. Bra jobbat!

.

#20
2019-09-10 10:49

Klarsynt, det är inte dina skattepengar utan maluspengar från bilar med högre utsläpp!
Man tar in mycket mer i malus än man betalar ut i bonus!

#21
2019-09-10 10:50

@junkers

Men snälla.. maluspengarna är ju våra skattepengar. Du tror att "bonuspengarna" inte kommer från skattebetalarna? På riktigt? Kommer Jultomten med dem?

.

#22
2019-09-10 10:53

Hur mycket mer moms får staten in på 350 000 kr än på 230 000 kr?Sisådär 30 000 kr extra vilket är en ganska stor del av de 60 000 kr de ger ut i bonus. Dessutom möjliggör bonus/malus-systemet att man tar ut högre skatt på miljövidriga bilar och därigenom finansierar de där extra 30 med god marginal. Att bara straffskatta har gått förut, men är svårare att få acceptans för nu.

Visst skulle man kunna köpa en avgasbil för samma belopp som elbilen kostar, men den kostar mer att använda så den jämförelsen är inte relevant.

#23
2019-09-10 11:00

@L. Mäkinen

Va? Du menar att elbilarnas högre pris är bra för man får in mer moms? Vad är det för märkligt resonemang? Finansieringen av bonussystemet tas ut från den stora massan av oss skattebetalare som inte har råd med en elbil. Det är våra pengar som används till bonusen. Det är till och med så att de som är mindre bemedlade får skjuta till pengar till de med mer medel.

Kostar mer att använda? Ja, men det är ju för att staten återigen tar våra pengar i form av skatter på drivmedel och liknande. Ta bort alla skatter, avgifter och bonusar så får du se vilken fordonstyp som är billigast, både i inköp och drift.

.

#24
2019-09-10 11:05

@Klarsynt, det var väldigt vad du pratar om att det är "våra" skattepengar som används till bonusen. Som sagt kommer alla dessa pengar från malusskatten som skitigare bilar betalar in. Eftersom du så ivrigt beklagar dig över "våra" skattepengar - hur många malusbilar har du själv köpt sedan systemet infördes 1 juli förra året? ;-)

#25
2019-09-10 11:08

@StefL
Det är inte "skitigare bilar" som betalar in pengarna: Det är vi. Det är skattebetalarna. Det är den stora massan. Som bekostar ett fåtals inköp av PK-fordon.

.

#26
2019-09-10 11:08

Ser snygg ut förutom ipad skärmarna.

#27
2019-09-10 11:18

Den ser helt okej ut. Mindre än en Golf men avsevärt rymligare. Det är väl det mest utmärkande för elbilar. Och tystnaden. Och gensvaret på fartpedalen. Och avsaknaden av av gaser.

Det här verkar vara ett vettigt alternativ. Endast en motor, men det gäller även Kia e-Niro som väl är den närmaste konkurrenten.
Hoppas att den är tystare än Tesslorna. Bättre sammansatt torde den i vart fall vara.
Dessvärre har den hakat på trenden med kladdskärmar istället för riktiga vippor och vred. Där har Jaguar lyckats betydligt bättre med i-Pace – till ett betydligt högre pris, dock.

#28
2019-09-10 11:23

Klarsynt, det är inte den stora massan som betalar ut bonusen, det är de bilköpare som väljer att köpa malus-bilar. Du väljer sida själv...

#29
2019-09-10 11:53

@EnannanRobban

Duh. Vilket är den stora massan. Bonuspengarna kommer från folket: Inte från Jultomten.

.

#30
2019-09-10 11:55

Rättelse från mig: Lastutrymme 385 liter. Gick lite fort i läsningen av pressinformationen.

#31
2019-09-10 12:14

@Maria Dahlin

Som en Polo då.. och en Polo är ändå 15 cm kortare än den här tingesten. Och en Polo kan dra släp, till skillnad från denna. Kanske också värt att påpeka i artikeln?

.

#32
2019-09-10 12:20

Klarsynt
Jag skulle gärna se att mina skattepengar inte subventionerade din internetuppkoppling...

#33
2019-09-10 12:23

Grosser, priset är satt utifrån maximal vinst utifrån vad folk är villiga att betala. Volvo kan du nu köpa med diesel motor billigare än bensin. Förut var diesel motor ca 30 tkr dyrare än bensin. Bilbranschen mjölkar så mycket det går. Volvos "premium" satsningar är mest ett sätt att ta ut mer pengar ur produkten, väldigt lite med att kunden får mer eller en bättre produkt. Klarsynt är irriterad över att skatte pengar går till subventionerade av elbilar, och jag ger honom rätt i den frågan. Tog vi bort subventionen så skulle säkert priset sjunka i motsvarande belopp, inom kort då de upptäcker att folk inte köper elbilar pga priset.

#34
2019-09-10 12:30

Klarsynt, bonuspengarna kommer från de som köper Malusbilar, jultomtens släde är skattebefriad

#35
2019-09-10 12:39

@EnannanRobban
Ja, och det är folket. Folkets pengar. Det finns inget som heter skatteväxling: Pengar tas in och sedan betalas de ut. Folket blir fattigare: Administrationen och den offantliga sektorn göds. Vi betalar så vanvettigt mycket skatt och avgifter så det är inte klokt. Sedan betalar SIDA med flera ut dem till diverse galenskaper. Detta är en av dessa galenskaper.

”varje förslösad skattekrona är en stöld från folket”
.

#36
2019-09-10 12:43

Kan också hålla med om att subventioner av olika slag sällan påverkat "Svensson" speciellt mycket positivt - t ex ROT/RUT som istället drivit upp timdebiteringarna. Tror som Vargen att handlarnas elbilspriser i Sverige vore lägre om inte subventionerna fanns.

#37
2019-09-10 12:45

Hade vi inte hade haft bonus så hade vi inte haft malus heller och eftersom malus är större än bonus så är det bara en omfördelning som dessutom ökar skatteintäkterna totalt sett.
Men du kommer ändå aldrig förstå...

#38
2019-09-10 12:51

@Roy, håller helt med när det gäller kladdskärmen, jag föredrar också vippor, men det här är något vi får vänja oss vid, det är avsevärt billigare ur produktionssynpunkt.
Samma vanesak blir det när det gäller röst och geststyrning även om det blir en massa tjat och ett fånigt viftande.
Men varför behåller man en stor fläskig växelspak på en elbil?

#39
2019-09-10 13:01

Jag ser ingen växelspak...

#40
2019-09-10 13:34

Vad kommer bilen väga? Är inte batteribilar väldigt tunga och svårkörda egentligen? Och var ska all el komma ifrån? Tänkte inte på det...

#41
2019-09-10 13:49

Saabium: Tjänstevikten är från 1719 kg. Däremot nej, elbilar är smidigare och lättkördare än en "vanlig" bil.
El råder det ingen större brist på, kapaciteten i näten däremot behöver stärkas upp bitvis.
Gör inte samma misstag som en del och bara ser till ökningen av energiförbrukning, utan ta även i beaktning minskandet av energibehovet för driften av fossilbilarna.

#42
2019-09-10 13:52

Med 1719 kg och uppåt är den bra tung.
Finns ju de som väger ett par hundra kilo mindre.
Batterikapaciteten äts upp av vikten.

#43
2019-09-10 14:00

Ja och det är med minsta batteripacket. Tesla Model 3 väger 1730 med AWD och större batteri. Så ja, den är hyfsat tung förhållandevis. Ska bli intressant att se verklig räckvidd.
Jag gillar inte VW så mycket men jag hoppas den blir bra och kommer sälja bra.
Lite trist med bara 385 liters bagage att de inte nyttjat möjligheten till extra bagage fram.

#44
2019-09-10 14:36

Bolt/Ampera e väger 1620 med ett 60 kWh batteri.
Man blir lite förvånad eftersom VW utmålat detta som världens åttonde underverk.

#45
2019-09-10 14:36

Henrik,
Stämmer vikten på TM3? Jag knappade in de två jag hittade på Blocket på https://www.car.info/ och får siffran 1927 kg.

#46
2019-09-10 14:44

Mäkinen: Jag tog det ur faktarutan på Teknikens Världs test, självklart kan det vara felaktiga uppgifter men jag har sett liknande på flera ställen. Kollade nu deras enbart bakhjulsdrivna och den ska ligga på 1611 kg i tjänstevikt enligt Teslas egna uppgifter tydligen, och LR på 1847 kg, så TV:s var fel.

#47
2019-09-10 16:21

Det kan ju även gälla nya ID3 att siffrorna för vikt diffar mellan olika uppgiftslämnare. Ibland stämmer inte heller tillverkarens siffror med det som anges i registreringsbeviset.

Men närmare två ton för en bil i Golfstorlek är för mycket. VW måhända har gjort den smidig men det går ju åt mer energi för att få fart på tyngre bil.

#48
2019-09-10 16:42

Egentligen skulle det räcka med att veta att man retar upp Klarsynt/Antifeministen om man går o köper en sån här o sen tacka hen för skattepengarna :-)

Men själva bilen ser mycket lovande ut.
Och eftersom det är en VW så vet vi ju att den kommer leverera, på topp.

#49
2019-09-10 17:06

@junkers, det gör inte jag heller nu när jag tittar på datorn, i den lilla fjuttskärmen tog jag bromspedalen för en knopp :-/.

#50
2019-09-10 17:09

Blev inte klok på om den driver AWD, fram eller bak - men motorn sitter tydligen bak, så är det en bakhjulsdriven VW?

#51
2019-09-10 17:26
#52
2019-09-10 18:00

Det är självklart med bakhjulsdrift när det inte finns ekonomiska skäl att paketera med drivning på styrhjulen.

#53
2019-09-10 18:11

Det blir billigare med bakhjulsdrift och får den samma svängaxlar som typ 1 så kanske man också kan få samma intressanta väghållning.
Nåja, kan man bara få upp produktionstakten och få ut ett antal så tror jag att det blir efterfrågan nästan liknande typ 1 på 1950-talet.

#54
2019-09-10 20:36

Ja, jag tror att VW är något bra på spåret här. Inte bäst på nått, men bra på det mesta.
Det finns lättare batteribilar med samma batteristorlek
Det finns batteribilar med längre räckvidd
Det finns batteribilar med mer effekt och högre toppfart
Det finns batteribilar som är både större och mindre
Det finns batteribilar som kostar mindre

Men hur vi än vänder oss så kommer det att bli en ledare inom batteribilar, bara de kan klarar av att leverera mot efterfrågan.
Framtiden är batteridriven!

#55
2019-09-10 21:55

1700kg+? Vafan har de gjort? Vanliga Golfen väger ju strax under 1300kg med en bensinare. Eldrivlinan borde vara bra mycket lättare än bensinmotor + drivlina och växellåda. Kan 45kWh väga 400-500kg+? Teslas 85kWh väger väl strax över 500kg..?

#56
2019-09-10 22:02

Klarsynt, börjar det inte bli dags för nya glasögon ty din verklighet verkar lite grumligare än för oss andra;-)

#57
1
2019-09-10 22:35

Kul att vissa toktroll är så aggressivt emot detta nya underbara i bilvärlden, det visar ju bara hur fel de har om allt annat också och att de ser världen ganska så grumligt.

#58
2019-09-11 07:05

Saabnisse, den har växelspak. Rattväxel. Till höger om ratten. Eller egentligen ”körlägesväljare” för den har inga växlar.

#59
2019-09-11 07:08

385 liter bagage motsvarar Golfen, så den här är bara rymligare för passagerare. PSAs nya el-SUVar i B-segmentet har större bagageutrymme.

Vikten beror givetvis på batterierna, det är de som gör bilen så tung. Batterierna väger massor! Så är det med elbilar.

#60
2019-09-11 08:22

@milkylainen Jag instämmer: Vikten på dessa blodsbatterier är helt uppåt väggarna. Och mängden fulel som åtgår för att tillverka dem är följdaktligen enorm. Som svar på din fråga läs gärna denna artikel:
https://www.vibilagare.se/nyheter/mercedes-klass-och-b-klass-far-sladd
"Elen lagras i ett 150 kilo tungt litiumjonbatteri på 15,6 kilowattimmar."
Varje kWh blodsbatteri väger alltså TIO kilo.

Du frågar: "Kan 45kWh väga 400-500kg+?"
Svaret är alltså dessvärre "ja"

.

#61
2019-09-11 08:50

Klarsynt,
Det där är synnerligen dålig matematik.
Allt i batteripacket är inte celler så att skala upp från ett pack till nästa storlek ger inte en rak ökning av vikten. Batteripacket i en Tesla Model S 100 väger knappa 600 kg, dvs 6 kg/kWh. Det är då med omoderna celler (Panasonic 18650).

#62
2019-09-11 08:59

@L. Mäkinen
Nej, det är ett svar på frågan "kan?". Och ja, det kan. E-trons pack väger cirka 700 kg för 95 kWh. Helt sinnesrubbat att köra runt med sådana vikter, men visst ser man att det skalar ner lite ju större de blir. Och mängden fulel som åtgick bara för att tillverka det (alltså innan bilen kört en enda meter med sin groteska tyngd) är ju gigantisk.

.

#63
2019-09-11 11:59

Batteriet i 208-Corsa väger 300 kg, 50 kWh, 6 kg alltså.

#64
2019-09-11 12:17

@N-iklas
En rejäl klump, alltså, i en liten stadsbil. Var hittade du det? Det verkar finnas väldigt dåliga översikter om dylikt. Det verkar nästan råda "batteriskam" hos tillverkare/media.

.

#65
2019-09-11 12:30

Ingen mer än jag som ser problemet med att bilbranschen nu går all-in på batterier och inte vidgar vyerna för att upptäcka andra bättre energikällor? Och bilen i sig, som idag blivit alltför tung och energikrävande, är det rätt utgångspunkt?

#66
2019-09-11 13:45

Renault Zoe batteri väger 326 kg.

På franska sidor kan man hitta uppgifter som saknas på andra.
Fast man beklagar sig över den höga vikten på batterierna, påpekar man att det ändå är lägre vikt än för de flesta andra elbilar med motsvarande räckvidd.

Förövrigt handlar det enbart om att sälja och gör vinst, man går på det som är hetast på marknaden och nu är det elbilar och SUV, om det var något annat skulle man genast byta till det, så det är upp till kunderna och journalisterna att ändra sig, då kommer genast något annat.

Opel ska visst komma med en bränslecell driven "Zafira" om ett par år (den där stora Toyota-Peugeot, vad man nu ska kalla den.)
Forskningen på bränsleceller som GM stängde ner har återupptagits.

#67
2019-09-11 13:50

Fördelen med batterier är att man kan placera dem lågt och därmed göra bilen bättre. Ska man ha en avgasmotor under golvet blir bilen onödigtvis hög.

#68
2019-09-11 13:50

@Styggavargen Har du missat mina inlägg? Hur är det möjligt? =)
@N-iklas Fransmännen har mindre "batteriskam" alltså? Men i fallet blodsbatteribilar är ju dessvärre våra politiker fett inblandade också, i vad som utvecklas, tack vare deras galna utsläppsregler (där de helt bortser från hur mycket utsläpp som sker vid tillverkning av både bil, batteri och el).

.

#69
2019-09-11 14:07

Vargen, vad är alternativet då?

#70
2019-09-11 17:39

Alternativet, mycket bra fråga... men bränsle celler, eller annan teknik? Sedan är också problemet med vikt och aerodynamik, saker som i högsta grad påverkar fordonets prestanda...är det hållbart att en bil väger 2000 kg? Jag hade nog velat se bilar under 1000 kg, men hur vi sedan gör med säkerhet är ett problem som måste lösas...för stor spridning i vikt utgör den största faran. Vi har målat in oss i ett hörn just nu med SUV som väger 1700+ kg.

#71
2019-09-11 18:30

I Tyskland arrangerar Greenpeace demonstrationer mot SUVar.

#72
2019-09-11 18:50

@Styggavargen: "Vi har målat in oss i ett hörn just nu med SUV som väger 1700+ kg."

Det behövs ingen SUV för att hamna i det hörnet. Det räcker med den lilla elbilen i artikeln härovan. Med det allra minsta batteriet är ID.3:s tjänstevikt 1 719 kilo. Sedan blir den bara tyngre och tyngre. Perverst men sant.

SUV:ar, till skillnad mot bilar med blodsbatterier, är inte tunga per automatik. Duster t ex väger typ runt 1200 kg.

.

#73
2019-09-11 20:13

Problemet med att beställa denna bil är att jag får vänta så länge på Klarsynt/Antifeministens skattepengar.
Men det kan det vara värt :-)

#74
2019-09-11 20:39

För 10 månader sen sade att den ska kosta 200.000 - 250.000 kr se på: https://teknikensvarld.se/volkswagens-elbil-kan-bli-annu-billigare-fran-...
Det blir chock dyrt förändrat ökat 100.000 kr dyrare :-(
Kanske blir det Seat eller Skoda billigare än Volkswagen med samma plattform.

#75
2019-09-11 21:55

GF,
Det där var en feltolkning av vad VW sa. De sa att det kommer elbilar under 25000 Euro och nu finns de. I Tyskland kostar SEAT MII €20650.

https://www.seat.de/modelle/mii-electric/uebersicht.html

#76
2019-09-11 22:08

Jag tycker absolut att VW ID.3 är en intressant bil, men smolket i bägaren är att batterierna liksom i andra elbilar, är både väldigt dyra, väldigt tunga och redan otidsenliga. För min del väntar jag med köp tills det finns s k solid state-batterier i elbilarna.

#77
2019-09-11 22:55

Elbilar har mycket högre verkningsgrad. Avgasbilar omvandlar det mesta av energin i bränslet för att värma upp omgivningsluften. Inte ens kalla dagar kan spillvärmen utnyttjas till fullo. Elbilar behöver mindre energi än avgasbilar om man bortser från extremer. Vikten på en bils drivlina spelar knappt någon roll. Dessutom kan vi producera el nästan utan att förorena luften vi ska andas. Beroende av oljeimport, klimatet och bullerproblem är andra faktorer som gör att de flesta land har morötter och piskor för att styra nybilsköpare från avgasbilar till elbilar. Enstaka individer som vill använda även resten av livet för att rädda tillverkningen av avgasbilar är inget att bry sig om.

#78
2019-09-11 23:21

Elbilisten, vikten spelar ingen roll? What? Det har en betydande roll hur mycket bilen väger, till att börja med så blir väghållningen sämre när bilen blir tyngre (läs...sväng med en segelbåt och jämför med en tanker...massa ändra ovilligt riktning så lätt). Hur mycket energi vi måste ladda elbilarna beror direkt av hur mycket de förbrukar... sist jag kollade hade vi inte noll koldioxid när vi producerar energi. Klimatkrisen vi ser idag, är egentligen en energikris. Utgångspunkten måste därför vara att bilarna skall förbruka så lite energi som möjligt, annars vore det väldigt konstigt att vi byter ut våra lampor hemma mot snåla energilampor... och helt struntar vad bilarna förbrukar. Hela SUV trenden är därför egentligen helt sjuk...bara för att bilen körs på batteri så innebär det inte automatiskt att man skall slösa den på tyngre karosser än nödvändigt, som dessutom har lika stor luftmotstånd som ett utedass.

#79
2019-09-12 01:17

@ Styggavargen: Skillnaden i verkningsgrad ger att en elbil kräver mindre energi än en avgasbil som är mindre och lättare. Om man jämför en eldriven dubbeldäckarbuss med en dieseldriven mopedbil kan det bli tvärtom förstås. Elbilar har ofta lägre tyngdpunkt vilket är gynnsamt för köregenskaperna. Självklart ska omställningen av bilindustrin och elproduktionen fortsätta parallellt. Hur ska vi öka tempot på detta? Det funkar inte att ersätta alla personbilar med mopedbilar och alla lastbilar med flakmopeder. Men det funkar att sluta tillverka bilar med ineffektiva avgasgeneratorer. Oavsett vikt och antal sittplatser.

#80
2019-09-12 09:08

Ger dig rätt i energi frågan, en elbil drar 3-4 gånger mindre energi än vad en bensin driven bil, och då är det mest verkningsgrad som gör att det blir så. Men ökad vikt äter upp lite av det försprånget, och i slutändan kanske vi tjänar runt 50% räknat i energi. Sedan är det lätt att kladda bör resten av försprånget med högre karosseri, fyrhjulsdrift osv. Energi måste skapas för att ladda elbilar, och detta kommer inte helt gratis för miljön. Ökad vikt är oftast inte bättre när det gäller fordon, jag menar skulle du köpa en SUV cykel, högre och tyngre istället för en vanlig cykel? Jag tror starkt på elbilar, jag är positivt inställd..men globalt och totalt kanske det inte räddar klimatet? Utsläppen måste ned, och då måste varenda kotte på detta jordklotet förbruka mindre energi. Just nu agerar alla som vi hade obegränsat med energi och resurser (tex dricksvatten osv). Det håller tyvärr inte i längden.

#81
2019-09-12 12:38

En tung bil kräver mer effekt för att flytta på sig, därmed drar den mer ström och får kortare räckvidd.
Det är väl vad som räknas.
Lång räckvidd till lågt pris är vad många efterfrågat, denna levererar inte det.

Vilket ändå inte kommer att ha någon inverkan på försäljningen.

#82
2019-09-12 11:17

N-iklas, det behövs energi för flytta på något, och mer energi för något tungt. Effekt är energi per tidsenhet och det behövs mer effekt för att flytta samma massa fort än långsamt.

#83
2019-09-12 17:51

Noterar att Opel Corsa el har ett 50 KWh batteri och kommer 33 mil. ID.3 med minsta batteriet på 45 KWh kommer också 33 mil.

Så lång räckvidd får man garanterat ej hos Opel.
Ej heller utrymmen i klass med ID.3.
Så även om ID.3 är tyngre än Corsa(och större) så är den energisnålare.

#84
2019-09-12 18:36

För mig räcker nog 30 mil räckvidd. Jag kommer till arlanda. Och kan ta 15 mils rundor. Får hota arbetsgivaren lite så man får byta bil :-)

#85
2019-09-12 21:56

Inte för att det spelar någon roll, men Corsa kommer 38-42 mil i verklig trafik, teoretisk är 46 mil.
33 är inte max räckvidd.

ID 3 har som standard möjlighet att snabbladda med 50 kw medan Corsa har som standard 100 kw snabbladdning.

Totala luftmotståndet är mindre på Corsa, Cw x A, ID 3 Cw 0.267 x 2,36 = 0,63012 - Corsa 0.287 x 2,13 = 0,61131.

Att ID 3 skulle ha länge räckvidd med 45 batteriet blir nog svårt.

#86
2019-09-12 21:55

Sant N-iklas, dina drömmar om Opel spelar egentligen ingen roll.
Opel själva uppger 33 mil och du 46...

Jösses.

Ska jag dra till med nån fantasisiffra på ID.3 också? 55 kanske. Spelar ingen roll.

#87
2019-09-12 22:12

Till skillnad från dig som inte vet något om Opel har jag fakta och uppgifter, siffrorna kommer från Vauxhall och har i går bekräftats av Opel.

Man uppger 33 som en officiell politisk markering därför att det är mätt helt utan att man använder möjligheten att köra vissa sträckor, där så är lämpligt, på ekonomiläget för att garantera att även den som inte använder den möjligheten ska kunna uppnå den officiellt uppgivna siffran.

46 mil kräver att man kör hela sträckan på ekonomiläget vilket sällan är möjligt om man inte är ensam på vägen.
Motoreffekten är i det läget reducerad till 82 hk och 180 Nm, det fungerar om man inte behöver göra någon snabbare acceleration.

Normalläget som avser 33 mil ger 110 hk och 220 Nm.
Sportläget full effekt 136-260.

En sådan politisk siffra gör det svårt att jämföra med andra bilar eftersom man inte kan veta om den siffra de uppger är baserad på den maximala räckvidden eller på en genomsnittssiffra som Opels?

#88
2019-09-12 22:17

En politisk markering från fransmännen alltså.
Ja det är väl typiskt dom antar jag, haha.
Jösses

#89
2019-09-12 22:28

Ja intelligent är det ju knappast... eftersom alla tror att den uppgivna siffran verkligen är den längsta sträcka som är möjlig och det ger ju ingen vidare PR.
Ingen vettig väljer väl att uppe mycket kortare sträcka än möjligt i dagens hårda konkurrens...

Gissningsvis har de tappat tusentals köpare på detta.

#90
2019-09-12 22:30

Ähum, vad är det som säger att inte tyskarna också gör en ”politisk markering” med sina siffror? Och om man kör ID3 i eco-läge och nerförsbacke, då kanske räckvidden blir...89 mil?

Man kanske ska vänta tills både ID3 och eCorsa har testats i vardagskörning...

#91
2019-09-12 22:39

Den möjligheten gör alla jämförelser nästan omöjliga - fast nu är ju VW inte direkt kända för sin försiktiga blygsamhet direkt... så den möjligheten är nog närmast obefintlig.

#92
2019-09-12 22:45

Så fransmännen(PSA) är kända för sin blygsamhet? ....

#93
2019-09-12 23:40

N-iklas: Det är väl ingen tillverkare som uppger längsta möjliga räckvidd? Och iså fall vilken?
Alla uppger väl antingen efter wltp eller den gamla standarden?
Teslan jag har går att komma 80 mil med, men är det räckvidden man går ut med? Nej, man anger 56 mil vilket är wltp. Och inte tror jag de missat 1000-tals sälj på det som du påstår man gör när man uppger en realistisk siffra som de flesta kan nå. Tvärtom tror jag de hade fått mycket skit om de uppgett maximal räckvidd och sen hade folk inte kommit i närheten i sin normala körning......

#94
2019-09-13 01:56

(Studerar rymden i natt så det blir sent)

Men nu ska man komma ihåg att det som gäller för alla andra gäller inte för Opel pga. en helt annan situation.
Den extremt negativa kritiska, tvivlande inställning som majoriteten har mot Opel innebär att man inte tänker ett ögonblick att den skulle kunna gå längre än uppgivet som med Tesla eller VW eller vem som helst annars.
Utan man tror inte att den på långa vägar ens klarar det som uppges.
Majoriteten som kommenterat det gissar mer på 23 mil eftersom man har så dålig tillit till varumärket.

Opel får aldrig en andra chans, om inte första intrycket redan på papperet innan den ens börjat tillverkas, är rent imponerande är man historia, skit, skräp och dynga för den stora majoriteten.

Opel har ett behov av att ge så positivt intryck som möjligt från början, man har betydligt mer att vinna på en inledande positiv image än ätt förlora på ett antal rynkade näsor i efterhand.

Har man en positiv image kan man ta skada av att i efterhand få kritik, men är man på botten redan från början har man inget att förlora.

#95
2019-09-13 05:47

Men varför uppger Peugeot samma räckvidd på 208 då?
Är folk extremt negativa till Peugeot också???

#96
2019-09-13 08:39

Niklas, det är bara en person som är nedvärderar OPEL och det är du.
Om Opel uppger 33 mil på sin bil med 50kWh så kommer den som är intresserad av en elbil utgå från det. Om VW uppger 33 mil på sin bil med 45kWh så kommer folk utgå från det.
Det är bara du som förutsätter att folk då genast tror att Opel:n bara går 23 mil och VW:n borde gå minst 40 mil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.