Nästa artikel
ID.3 är Volkswagens elektriska ödesbil
Nyheter

ID.3 är Volkswagens elektriska ödesbil

Publicerad 10 september 2019 (uppdaterad 10 september 2019)
Här är den produktionsfärdiga och första familjemedlemmen i biltillverkarens jättesatsning på elbilar.
Vi har tidigare sett prototyper på ID.3, iförda ett lätt psykedelsikt lackmönster. Det är nu borttvättat och avslöjar en bil i Golfklassen, med ett tungt ansvar på sina axlar. När ID.3 börjar byggas till hösten görs det på grundplattan MEB, en stomme som kommer att bli välanvänd när Volkswagengruppen storsatsar elektriskt. De säger själva att MEB är ett av de viktigaste projekten i Volkswagens historia och lagom till slutet av 2022 ska det ha presenterats 27 MEB-modeller globalt från Audi, Skoda, Seat och Volkswagen. 
 
Om vi återvänder till ID.3 så ser vi att fronten pryds av Volkswagens omdesignade logga. Bilen är drygt 4,2 meter lång, 1,8 meter bred och 1,55 meter hög. I bagageutrymmet får det plats 385 liter. Avsaknaden av kardantunnel ger mer utrymme för passagerarna. Framför föraren finns en skärm som visar digitala mätare och information och centralt placerad sitter en 10-tums pekskärm med möjlighet att styra flertalet funktioner. Det går också att utföra kommandon med rösten genom att inleda meningen med ”hej ID”. Som en rolig detalj har Volkswagen valt att ingravera symbolen för paus på bromspedalen och en play-knapp på gaspedalen. 
 
Det finns tre olika batteristorlekar att välja på: 45 kWh, 58 kWh eller 77 kWh. Hur långt man kommer med full laddning, beror på vilket batteri man väljer: 33 mil, 42 mil eller 55 mil. Det ges inga exakta priser, men Volkswagen säger att instegsmodellen på 45 kWh som har en räckvidd på 30 mil, kostar under 30.000 euro.

Svenska Volkswagen hälsar att hos oss kommer det rekommenderade cirkapriset att starta på under 350.000 kronor. Samtliga versioner kan snabbladdas med en effekt på 100 kW och batterigarantin är 8 år eller 16.000 mil. Därefter ska minst 70 procent av batterikapaciteten finnas kvar, enligt Volkswagen.

I våras öppnade förbokningarna ”First edition” och då är det mellanversionen med batteri på 58 kWh och räckvidden 42 mil som kunderna får. Den ska enligt Volkswagen kosta under 40.000 euro. Den elektriska motorn sitter på bakaxeln och genererar 150 kW, motsvarande drygt 204 hästkrafter. Biltillverkaren säger att de hittills fått in 30.000 förbokningar på ID.3. Första leveranserna sker i mitten av 2020. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen ID.3?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.