Nästa artikel
Audis nya huvudvärk: Stopp igen för elbilen e-tron
Nyheter

Audis nya huvudvärk: Stopp igen för elbilen e-tron

Publicerad 25 februari 2020 (uppdaterad 25 februari 2020)
Batteribrist ställer till stora problem för biljättarna.

Det är en sak att lansera och börja sälja en elbil – det är en helt annan att faktiskt bygga den i stor skala. Det får Audi erfara med elbilen e-tron där tillverkningen nu stoppats tillfälligt, skriver Automotive News.

Tillverkningen av e-tron i Audis fabrik i Bryssel stoppades på torsdagen i förra veckan och ska startas igen i dag, på tisdagen. Redan när e-tron skulle lanseras fick kampanjen skjutas upp på grund av tillverkningsproblem.

Anledningen till produktionsstoppen är enligt uppgift problem med leveranserna av batterier från Audis underleverantör LG Chem, men det är inte bekräftat av Audi som bara hänvisar till "problem med tillgång på komponenter".

Batteribrist från LG Chem är något som även drabbat andra biltillverkare, exempelvis Jaguar. Problemet behöver lösas så snart som möjligt eftersom Audi redan lanserat en billigare version av e-tron med mindre batteri och en coupéversion i form av e-tron Sportback. Dessutom kommer två sportversioner med fokus på prestanda.

Den billigare versionen av Audi e-tron ska ha batterier från underleverantören Samsung SDI, men där uppger tyska tidningen Manager Magazin att problemet handlar om frågetecken kring kvaliteten på battericellerna snarare än leveranserna av batterier.

Enligt uppgifter till tyska Handelsblatt hade Audi planer på att bygga 80 000 e-tron i år, men LG Chem kan bara leverera 40 000 batteripaket. Nu ska Audi ha börjat leta battericeller även på andra håll.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-25 12:38
Rudolf Ampere

Kanske vi snart får en retroversion av Baker Electric Car.
https://youtu.be/OhnjMdzGusc

#2 • Uppdaterat: 2020-02-25 12:59
Simon no1

Tänk att det är ungefär tre veckor sen jag berättade om problem med att få fram batterier och fick påhopp för att det inte var sant, finns många förståsigpåare här inne :)

#3 • Uppdaterat: 2020-02-25 15:57
Styggavargen

Vilken klump..är det inte dags att lägga ner denna modellen och ta fram en ny A4-e istället?

#4 • Uppdaterat: 2020-02-25 17:21
Boxer

GRP. Som Tesla har gjort. Där tillverkas de flesta komponenter inhouse.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-25 18:23
Raphael

Simon no 1, vilken av världens batteritillverkare skrev du om för tre veckor sedan hade svårt att leverera, var det LG Chem eller var det någon annan? Det finns ju flera ute i världen och just den här artikeln handlar specifikt om LG Chem.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-25 19:13
Bilräven

Konstigt att inte alla ”hoppar på” Audi som okunniga och inkompetenta, som alla gjorde när Tesla hade problem.. Gick luften ur er? - för nu klarar ju inte en av era favoritmärken av att leverera..

#7 • Uppdaterat: 2020-02-26 08:15
Raphael

Detta handlar alltså om LG Chems fabrik i Polen som har kapacitetsbrist och som jobbar med att bygga ut kapaciteten. Och visst kan man kritisera Audi för att de låste sig vid en leverantör uran backupplan.

Men problemen kommer att vara övergående då de stora bilkoncernerna bygger egna batterifabriker ja även VAG gör ju det och då behöver de inte LG Chem längre och då kan man undra vad LG gör med sin utbyggda kapacitet...

#8 • Uppdaterat: 2020-02-26 08:21
L. Mäkinen

Raphael,
Det kommer knappast finnas överkapacitet på batterimarknaden de närmsta tio åren. Varken Northvolt Ett eller Zwei står klara ännu och det dröjer innan de har full kapacitet.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-26 15:03
Carl Trefalt

Bättre med vätgasbilar! Där inte drivmedlet i batterierna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.