Nästa artikel
Officiellt: Dacia ska lansera billig elbil i Europa
Nyheter

Officiellt: Dacia ska lansera billig elbil i Europa

Publicerad 17 februari 2020 (uppdaterad 17 februari 2020)
Ny budgetelbil på ingång med hyfsad räckvidd och lågt pris.

Renault var tidigt ute med Zoe, som länge varit en av Sveriges mest sålda elbilar. Men koncernens budgetmärke Dacia har inte alls legat lika långt framme när det gäller elektrifiering – där finns varken någon elbil eller laddhybrid ännu.

De senaste åren har det ryktats om en ny elbil från Dacia med lockande prislapp. Nu är det officiellt att märket ska lansera en elbil: i Renaults ekonomiska rapport för 2019 nämns att ”Dacia Urban City Car” ska presenteras 2021 eller 2022.

Tyvärr får vi inte veta några detaljer alls om hur bilen ska se ut, men det skulle kunna handla om en budgetversion av Renault Zoe med mindre batteri och enklare utrustningsnivå.

Mer troligt är dock att Dacia kommer använda elbilen Renault K-ZE, som redan säljs på vissa marknader och som förmodligen kommer få en prislapp som ligger ordentligt mycket lägre än för alla konkurrenter. Det har ryktats om en prislapp på strax över 100 000 kronor, men det är på inget sätt bekräftat.

Renault K-ZE har en relativt låg säkerhetsnivå, så det skulle krävas en del uppdateringar för att göra den säkrare innan lanseringen för att klara konkurrensen. Den kinesiska versionen av Renault K-ZE har bara 44 hästkrafter och 119 Nm, och klarar 25 mil i den (väldigt snälla och tillåtande) kinesiska NEDC-körcykeln.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-17 07:21
Klarsynt

Billig och elbil i samma mening finns inte. Det är en oxymoron.

.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-17 07:23
Olle_45

Som tyst smidig stadsbil är den perfekt.
Har förvånansvärt hög kvalitetskänsla.
Och med ett så lågt pris blir fossilbilskonkurrenterna bara dyra bullerburkar.
https://youtu.be/eQ5ymZpVpt0

#3 • Uppdaterat: 2020-02-17 08:35
Olle_45

Den har störst bagage i sitt segment.

Renault K-ZE
Längd, 370cm
Axelavstånd, 242cm
Bagageutrymme, 300 liter

Citroën C3
Bagageutrymme, 300 liter

Hyundai i10
Bagageutrymme, 252 liter

Mazda 2
Bagageutrymme, 280 liter

VW e-Up
Längd, 360cm
Axelavstånd, 242cm
Bagageutrymme, 251 liter

Mitsubishi Space Star
Bagageutrymme, 235 liter

Opel ADAM
Bagageutrymme, 170 liter

Peugeot 208
Bagageutrymme, 265 liter

Smart fortwo
Bagageutrymme, 260 liter

Suzuki Swift
Bagageutrymme, 265 liter

Toyota Yaris
Bagageutrymme, 286 liter

#4 • Uppdaterat: 2020-02-17 09:37
Henrik M

Klarsynt: Då billig enbart är ett jämförelseord och inte har något med själva summan på prislappen att göra så kan absolut en elbil vara billig. Det handlar bara om hur prislappen ser ut kontra dess konkurrenter när man bryter ner det till en jämförbar nivå på storlek/räckvidd/utrustning/säkerhet/månadskost. Redan idag finns det billiga och dyra elbilar.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-17 09:45
L. Mäkinen

Henrik,
Vilka elbilar är dyra? Honda e?

#6 • Uppdaterat: 2020-02-17 09:45
Svenne60

Dacia är billigt byggd,ibland alltför billigt men är trots det väl värd sitt låga pris, men vi får se om det stämmer på denna nya elbil ??

#7 • Uppdaterat: 2020-02-17 11:19
N-iklas

Alla Dacia borde bli elbilar genast så man slipper de otroligt smutsiga och stinkande motorerna, nu får man fly hals över huvud när man ser en Dacia komma i trafiken eller hålla andan i tre minuter.
En verklig sanitär olägenhet för alla stakars gående.

#8 • Uppdaterat: 2020-02-17 11:26
Henrik M

Mäkinen: Jag ska villigt erkänna att jag är inte tillräckligt insatt ner i detalj i alla elbilar, men rent spontant så ja, den känns ganska dyr. Sen kan jag tycka att t.ex. e-Tron 50 är ganska dyr med tanke på den usla energieffektivitet och räckvidd den uppvisar. Och tyvärr anser jag att prisvärdheten på alla de elbilar som har avtal med Ionity minskade lite nu när de tänkte om kring sitt betalningssätt och prisnivåer. T.ex. e-Niro har gått från att vara en hyfsat prisvärd elbil till att nu vara på gränsen när de både höjt prislappen på den och höjt priserna rejält för Ionityladdning som ju Kia/Hyundai är en del av. Tycker nog Kona är mer prisvärd av de 2 nu om man inte behöver bagaget i e-Niro. Leaf har ju prisat ut sig rejält och är helt klart dyr på marknaden idag. Fords Mach-e kan vi nog anse vara hyfsat billig om inte den svenska importören prisar ut den mot hur den är prissatt kontra konkurrenter på sin hemmamarknad initialt.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-17 12:13
ToRy

Kan man dra av 60 kkr bonus från ett pris på 100 kkr eller litet mer så blir ju nettokostnaden otroligt låg!? En gjuten andrabil för många? Eller enda bil för en del som bor i de större städerna och inte åker långt.

#a • Uppdaterat: 2020-02-17 13:16
40-talisten

Angivet pris på 100 kkr lär nog bli det dubbla i verkligheten. Minns prishypen kring "folkbilen" Tesla Model 3... Toppfarten 105 km/h lär också vara i minsta laget, även för vårt hastighetsbegränsade vägnät.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.