Nästa artikel
Vanligaste elbilsmyten avlivad: "Strömmen räcker"
Nyheter

Vanligaste elbilsmyten avlivad: "Strömmen räcker"

Publicerad 4 februari 2020 (uppdaterad 10 februari 2020)
Däremot kan det lokala elnätet behöva byggas ut om alla ska ladda samtidigt.

När det gäller elbilar är många oroliga för att strömmen inte kommer räcka. Fler elbilar på vägarna innebär också att fler behöver ladda, och på senare tid har det dykt upp flera artiklar om elbrist i Sverige. Ett exempel kommer från Skåne där företaget Pågen hindras från att expandera på grund av lokal elbrist.

– Strömbrist är något man hör talas om i u-länder. Det är inget som ska hindra ett företag från att expandera i ett i-land, sa Pågens vd Anders Carlsson Jerndal till Svenska Dagbladet.

Det är viktigt att skilja på elbrist och kapacitetsbrist. Men oavsett vilket kommer inte elbilarna få det svenska elnätet att braka ihop, om vi får tro Johanna Barr, som är sakkunnig för framtidens elnät på elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle.

På organisationen Gröna Bilisters nya kampanjsajt Fixa Elbil förklarar hon att svenska elbilsköpare inte behöver vara oroliga för att elen inte ska räcka till om alla bilar byts ut mot elbilar.

– Just nu är det mycket prat om att vi har effektbrist i landet, men det betyder inte att vi inte har tillräckligt med energi. Vi har till och med för mycket energi – vi exporterar el till utlandet varje år, säger hon till Fixa Elbil.

Klarar laddning trots rusning i elnätet

Om alla ska ladda sin elbil exakt samtidigt blir det "rusningstrafik" i elnätet, förklarar hon, men inte ens med fem miljoner elbilar på svenska vägar behövs mer än 15 terawattimmar ström. Idag konsumerar Sverige 140 terawattimmar per år.

– Som sagt har vi redan ett överskott på el som vi exporterar i dagsläget, dessutom kommer vi också få en stor utbyggnad av vindkraft. Så den faktiska tillgången på el kommer inte vara problemet. Däremot kan ibland effektbristen – med andra ord kapaciteten i elnätet – bli begränsande, men där kan smart laddning täcka upp för mycket.

Här kommer Johanna Barr alltså in på kapacitetsbristen i elnätet. Så hur ska vi lösa den? Det hänger på att vi laddar elbilarna på rätt sätt.

– Det innebär att man flyttar laddtiden av fordonet till tider då färre personer använder elnätet. Istället för att folk laddar bilen klockan fem på eftermiddagen, när de flesta kommer hem från jobbet och använder mycket el, flyttas laddningen till nattetid då elnätet är mindre belastat, säger Johanna Barr till Fixa Elbil.

Låt boxen sköta laddningen

Som bilägare ska du inte behöva tänka så mycket på detta – det sköter laddboxen och elnätet, och de flesta kommer heller inte behöva ladda sin elbil varje dag utan kanske varannan eller var tredje.

Även Energimyndigheten är inne på samma linje: strömmen kommer definitivt räcka även om alla skulle byta till elbil redan nu. Men det kan på kort sikt uppstå lokala problem på olika platser där elnätets kapacitet inte är tillräckligt hög.

– På lokal och regional nivå är elnäten hårt belastade. Där kommer krävas investeringar och anpassningar för att klara av en ökad effekt och elanvändning. Att elnäten är hårt belastade beror dock inte på laddfordon utan trender som urbanisering och elintensiva industrier, får vi veta i en informationsfilm från Energimyndigheten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-04 16:34
PREVIA

Om man vill se var vår producerade ström tar vägen och nettopriset på elen så är det här en bra sida att titta på där man även kan klicka på olika länder för att se hur den produseras.
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

#2 • Uppdaterat: 2020-02-04 17:13
Grosser

Långsam laddning med 6-10A över natten är melodin (helst trefasig laddning för de bilar som stödjer det).

#3 • Uppdaterat: 2020-02-04 18:04
1

Saklig och bra information som även en hängiven spridare av extremhögerns propaganda bör kunna förstå.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-04 18:21
McTar

Det var en bra sida Previa.
En sida som visar fler länder är: www.electricitymap.org/

#5 • Uppdaterat: 2020-02-04 18:35
PREVIA

McTar.
Och den sidan som du hänvisar till kan man zooma in på ett land och se CO2 utsläppet per kWh för tillfället vilket visar att elbilar inte är helt fossilfria i många länder!

#6 • Uppdaterat: 2020-02-04 18:49
McTar

Det stämmer Previa.
I Sverige och Norge finns bra förutsättningar för fin-el.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-04 19:13
Grosser

En intressant video som visar ett helt år från electricitymap.org.
https://www.youtube.com/watch?v=sXt-oMxz6hA

Flera länder "varierar" kraftigt i hur grön elen är..

#8 • Uppdaterat: 2020-02-04 20:14
Klarsynt

Det här är en del av den allmänna PK-kvarnen som mal på för att indoktrinera. Och som vanligt räknar man inte ut de ökade utsläppen i länderna där batterierna tillverkas, vilket görs med den allra fulaste ful-el, och vida överstiger eventuella insparningar lokalt.

Förflyttning av person är väldigt långt ifrån ett av de största miljöproblemen vi har idag. Det vore oerhört mycket bättre att koncentrera sig på sådant som överbefolkning, kolkraftverk, livsmedelsproduktion, textilieproduktion samt produktion & transport av varor rent generellt. Då hade man fått mer "bang for the bucks".

Att sådant som bilar och plastpåsar fått sådan upplyft ställning i Sverige är för att våra politiker lätt kan beskatta det. Ty det gillar de.

.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-04 20:37
Rudolf Ampere

Nu skulle väl kärnkraften läggas ned alt. faller på ålder om tio år. Några nya lär väl inte komma. Det är 50% av elen idag. Ser man på Björn Gillberg så lät det besvärligt.

#a • Uppdaterat: 2020-02-04 20:42
Grosser

Befintliga kärnkraftreaktorer Forsmark 1-3, Ringhals 3-4 och Oskarshamn 3 beräknas vara i drift till 2040-2050, alltså 20-30 år till.

Fakta i målet: https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produktion/avveckling-ringhals-1-och-2

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.