Nästa artikel
Slutkört för Toyota Prius – pionjärbilen försvinner
Nyheter

Slutkört för Toyota Prius – pionjärbilen försvinner

Publicerad 23 januari 2020 (uppdaterad 7 december 2021)
Toyota har slutat sälja "pionjärhybriden" Prius till svenska köpare.

I år är det 23 år sedan Toyota började sälja första generationen av hybridbilen Prius, som kom att bli en symbol för hela miljöfrågan. Men nu går modellen inte längre att beställa för svenska köpare, bekräftar Toyotas svenska informationschef Erik Gustafsson för Vi Bilägare.

Varken den "vanliga" Priusversionen eller laddhybriden går att beställa som nya bilar.

– Introduktionen av nya RAV4 Plug-in Hybrid närmar sig och vi är övertygade om att det kommer bli en mycket eftertraktad modell hos våra kunder. Av den anledningen vill vi också maximera dess produktionskapacitet för att säkerställa leveranserna, säger Erik Gustafsson.

För den som fortfarande vill ha en Priusladdhybrid går modellen fortfarande att köpa som ny lagerbil, men att beställa ett exemplar från fabriken går alltså inte.

Det kan tyckas märkligt att "ersätta" Prius Plug-in Hybrid med RAV4 Plug-in Hybrid, som är en fyrhjulsdriven laddhybridsuv, men marknaden för sedanmodeller har aldrig varit stor i Sverige. Och Toyotas vanliga hybridteknik utan laddmöjlighet finns numera i både Yaris, Corolla, Camry samt suvarna C-HR och RAV4.

Toyota Prius hade visserligen marginellt lägre förbrukning än vissa av dagens Toyotahybrider, men priset var också betydligt högre och modellen hade dessutom en design som verkligen inte föll alla i smaken.

Att Toyota Prius nu försvinner från den svenska marknaden innebär slutet på en era, och Toyotaköparna får nu alltså gå vidare till de "vanliga" Toyotamodellerna för att få hybridtekniken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-23 19:46
Peter E

Tack

#2 • Uppdaterat: 2020-01-23 20:16
saabnisse

En genial drivlina förpackad i ett lite trist skal.
Kanske inte den roligaste bilen att köra, men billig i drift i tätortsmiljö.
Men den har ju aldrig varit populär annat än bland entusiasterna.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-23 20:23
Apex

Saabnisse

Inte så konstigt att den inte var populär. Dyr, hemsk design och inte bra på något förutom att den var snål i stan.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-23 20:27
John2008

Märkligt beslut av Toyota! Undrar vad taxibranschen nu ska köpa istället.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-23 20:27
Grosser

Förstår att Auris är 100 ggr populärare. Tidigare var den för tråkig, sen blev den för överdesignad. Jag önskar att Toyota kunde leverera lagom ibland!

#6 • Uppdaterat: 2020-01-23 20:29
L. Mäkinen

En viktig milstolpe i bilhistorien. Lika hatade av bilälskare som Tesla är idag på många håll.
Jag vet inte hur många gånger jag fastnat bakom en Prius som accelererar knappt märkbart ut på en motorväg.

#7 • Uppdaterat: 2020-01-23 21:30
Raphael

Kommer inte sakna den. Sista generationen hade en riktigt ful design.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-23 21:48
Styggavargen

Varför var den så dyr?? Hade den kostat 150 tkr mindre hade jag kunnat köpa.. men den var verkligen tokdyr.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-23 23:08
Henrik M

Ja inte kan man förneka vad den betytt oavsett vad man tycker i övrigt. Körde en 2012:a en gång då ett ragg hade en sån, kan bara konstatera att ingen av dem lämnade nåt bra intryck så båda blev engångsnummer.....

#a • Uppdaterat: 2020-01-24 09:56
StefL

John2008 - taxibranschen har redan gått över till att köra Auris hybrid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.