Nästa artikel
Flera underbetyg i Euro NCAP-test
Nyheter

Flera underbetyg i Euro NCAP-test

Publicerad 4 september 2014
Senaste testomgången hos Euro NCAP gav bara en av åtta testade bilar full pott. Tre slutade med tre stjärnor vardera.

Mercedes GLA fick full pott i testet tack vare bland annat autobroms, automatiska bältesspännare och trötthetsvarnare. Syskonbilarna Citroën C1, Peugeot 108 och Toyota Aygo fick nöja sig med fyra stjärnor var.

Nya Renault Twingo nådde inte heller högre än fyra stjärnor, bilen är inte aktuell för Sverige men den delar plattform med nya Smartbilarna som väntas nå bilhallarna till hösten. Främsta orsaken till att de inte fick högre betyg är att ingen av dem har autobroms.
 
Citroën Berlingo, Nissan e-NV200 Evalia och Peugeot Partner fick bara tre stjärnor var. Brist på automatiska säkerhetssystem och dåligt skydd för både förare och passagerare låg bakom de svaga betygen.

Diskutera: Tittar du på Euro NCAP-resultat när du köper bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-09-04 21:58
Pi

Jag håller med Gunnar Lindberg - det mesta man behöver veta finns om man anstränger sig lite och läser annat än det slutliga stjärnbetyget.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-04 22:33
Mekanik

Det er vel Partner/Berlingo med el som testes. Men karosseriet er det samme siden 2007

#a • Uppdaterat: 2014-09-05 00:11
Boxer

Det fokus som riktas mot bland annat NCAP anser jag vara ett missriktat fokus. Redan när Ralph Nader på 60-talet attackerade den amerikanska bilindustrin anser jag att det fanns en grundläggande feltanke.
Det är inte tillverkarens fel att bilar kolliderar eller havererar. Det är föraren.
Oberoende hur många s.k. säkerhetshöjande åtgärder som görs i en bils konstruktion är det till slut den mänskliga faktorn som avgör utgången.
Jag känner mig lika trygg i min bil från 60-talet som saknar till och med säkerhetsbälten som jag gör i min relativt nya bil som har många av den trafiksäkerhetspolitiskt korrekta utrustningen som premieras i t.ex.NCAP.
Krockar jag med en 60 ton tung timmerbil dör jag lika mycket i min nya bil som i den gamla," livsfarliga bilen".
OK, jag använder alltid bälte i min nyare bil men har precis gjort en modifiering av den som i och för sig tar bort en stjärna i NCAP men underlättar min bilvardag. Jag har nämligen demonterat bältesvarnaren. Nu slipper jag det envetna och irriterande tjutet när jag kör bilen från huset till garaget.