Bild
Nästa artikel

Renault Twingo inte till Sverige

Nyheter

Mycket talar för att nya Renault Twingo med svansmotor blir en körglad krabat. Tyvärr sätter Renault Nordic stopp för lansering i Sverige.

Den nya generationens Twingo presterades på bilmässan i Geneve i våras. Den lilla citybilen har utvecklats tillsammans med Daimler och den största förändringen mot tidigare Twingo är flytten av motorn till precis över bakaxeln. Viktfördelning och pigga 90 hästkrafter, i toppmodellen med en turboladdad 0,9 liters trecylindrig motor, borgar för en körglad liten bil. Placeringen av motorn ger även bilen en mycket kort svängradie på 8,65 meter.

Men Renault Nordic har satt stopp för lanseringen i Sverige. Den kommer alltså inte till svenska bilhallar i augusti som resten av de nya Renault-bilarna. Detta då Renault Nordics bedömning är att marknaden för den här typen av bilar inte är stor nog i landet.
– Twingo och bilar i den klassen är inte jättestora i Sverige så vi avstår tillsvidare, säger Karin Karlsson som är Renaults presschef i Sverige.

Beslutet är inte skrivet i sten och skulle Twingo bli aktuell för Sverige så blir det först till 2015. Vore det inte mer än rätt då tillverkarens PR-folk skrivit att den lilla bilens generösa innermått med fällda säten ska kunna svälja ”..  a boxed Swedish bookshelf”?

Diskutera: Borde nya Renault Twingo säljas även i Sverige?

Kommentarer

#1
2014-05-06 12:34

...att små bilar inte är jättestora i Sverige är tankvärt

#2
2014-05-06 13:07

Tråkigt beslut då detta är en av de "minibilar" jag lätt skulle kunnat tänka mig på uppfarten.
Det är bara att hoppas på att nya Smart är hyffsat lik Renaulten och inte blir allt för galen i design.
Kanske för övrigt det som gör att Renault hoppar över Sverige.

#3
2014-05-06 13:27

Spännande koncept, gillas starkt!

#4
2014-05-06 15:16

Tycker det är dags att staten ger ordentliga skattelättnader för denna typ av bilar.

#5
2014-05-06 15:36

Neej! Den fina lilla körglada bilen! En snygg och rolig småbil.

Renault - TÄNK OM! Det finns visst en marknad! Seat Mii, Skoda citigo, Peugeot 108, Citroen C1, Toyota Aygo o.s.v. Twingon hade knockat de flesta av dessa småttingar, på snygghet och körglädje, och förmodligen med rostskydd och säkerhet också, med rätt pris så klart.

Renault - Tänk om!

#6
2014-05-06 16:37

Trist.

Synd att Renault inte har en bättre svensk organisation. Märket förtjänar det...

#7
2014-05-06 16:40

Renault Nordic har rätt i att småbilar i den minsta klassen inte är storsäljare i Sverige. Det kostar att ta in bilar och marknadsföra dem här, ska man göra det vill man vara säker på att det är värt besväret - att investeringen i reklam, utbildning av personal, försäljning etc. går hem. Det är ett sunt ekonomiskt tänkande att avstå från en marknad som är ännu mindre än bilarna är. Jag tror inte att marknaden sväljer fler erbjudanden än som redan finns, det råder en överetablering av minibilar i Sverige sett i storlek till kundintresset. Visst är Twingon en bra bil, men väldigt okonventionell - med tanke på svenska bilköpares traditionella konservatism så tror jag att Twingon är för udda för svenska bilköpare. Jag är säker på att den blir en storsäljare i övriga Europa. Tittar man på de bilar som är storsäljare i Europa och jämför med svenska topplistan så ser det rätt annorlunda ut.

#8
2014-05-06 16:41

En kommentar har tagits bort då den inte syftade till att diskutera det direkta ämnet för artikeln samt för att kommentaren innehöll personangrepp.

#9
2014-05-06 16:57

Synd eller inte är svårt att säga.

Ställ er frågan såhär. Hade ni handen på hjärtat köpt den? Känner ni någon som ärligt hade det? Ja kanske! I dessa tider vågar man ta "risken" för en flopp? mja knappast kan jag säga.

Det finns bara utrymme för att sälja bilar som ger bra förtjänst. Är det bra tider, då kan man kasta in lite roliga modeller.

För er som inte vet, så kostar det MASSOR med pengar för general agenten att plocka in en modell.. floppar den, ja.. ouch.

Till dig som skrev att där finns en marknad för dessa bilar. Ja såklart finns där en marknad, som med allt! Frågan är, hur bra säljer just den marknaden. När såg du någon av dessa bilarna ute på vägarna som sålts senaste 2 åren?

Möjligtvis Toyota som fått enormt bra säljnätverk med bra erbjudande och marknadsföring. Samt kanske rent av startade detta segment?

Jag som många tycker det är tråkigt att den inte kommer till Sverige. Bilen är tuff att titta på. Men Renault vet vad som gör.. folk har tyvärr alltid något att klaga på bara..

#10
2014-05-06 17:05

Dom har väl gjort nån "fuldeal" med Daimler om att inte konkurrera i Sverige med deras Smart Fortwo som är samma bil.

#11
2014-05-06 17:07

Hade blivit en fin "miniporsche" som stärkt Renault i Sverige! men har man inte mer vett så...

#12
2014-05-06 17:10

Regge, när det gäller vem som startade minisegmentet av bilar - Fiat 500 Toppolino från 1936 var en av de första. Brittiska original-Minin av Alec Issigonis var den som introducerade det klassiska konceptet med ett hjul i varje hörn och framhjulsdrift. Idag är Fiat 500 en storsäljare i Europa och en av de mer sålda i minsta segmentet i Sverige, men ändå är det inte särskilt många som säljs av den här i faktiska siffror. Finns en hel del av dem i Stockholm och Göteborg, och det verkar vara där de har hamnat. Mini säljer helt Ok i Sverige, men hur går det med Opel Adam? Jag har faktiskt inte sett en enda ute i trafiken.

Visst vore det roligt med Twingo i Sverige, men jag tror Renault Nordic gör klokt i att avvakta och se hur marknaden utvecklar sig.

Snart kommer nya generationen Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota-syskonet hit. Av dessa har Toyota sålt mest, troligen relaterat till Toyotas "prenumerationserbjudande" vid lanseringen av den första generationen (en form av leasing där service och däckbyte ingick, till en låg månadskostnad). Vi får se hur den nya generationen säljer.

Sen har ju koreanerna alternativ i den här klassen också... det finns rätt många att välja på. Nästan som att det finns fler modeller att välja på i segmentet än det finns kunder som köper dem. :)

Tidigare generationer av Twingon har sålt dåligt i Sverige, det är också ett skäl för Renault att tveka. Och nu har de en okonventionell bil, ja den kan sälja just på grund av att den är annorlunda - den kan även floppa av precis samma anledning. Och svenska bilköpare är mer konservativa än övriga Europa.

#13
2014-05-06 18:32

Jag skulle nog kunna tänka mig direktimport om bara kostnaden för registreringsbesiktning vore rimlig.
Sedan tror jag inte att svängradien är 8,65 m, inte ens gamla SAAB:ar hade så dålig svängradie...

#14
2014-05-06 19:06

Jag tror att Raphael har helt rätt i sin analys över varför Renault Nordic tvekar,
och jag tror som många här att det säkert kan bli en underhållande bil genom sin konstruktion, men den kommer också att kräva lite mer av sin förare på våra vintervägar och det är något som de flesta saknar nu för tiden.
Jag menar att i våra framhjulsdrivna tider är det få som kört bilar med svansmotor.

#15
2014-05-06 19:41

Synd säger jag. Den är ju skitfrän!

#16
2014-05-06 19:53

Trist Renault Sverige! Jag hade faktiskt tänkt köpa en!

Riktigt häftig liten bil, en Porsche 911 för staden!

#17
2014-05-06 20:06

@ Regge

"För er som inte vet, så kostar det MASSOR med pengar för general agenten att plocka in en modell"

Vad kostar det egentligen??

#18
2014-05-06 20:23

Euro NCAP och Twingo har ju inte alltid gått hand i hand... Undrar hur ett test med denna bil skulle utfalla. Vi lär förbli ovetande.... så tills dess - nej tack. Men det är säkert en riktigt, riktigt rolig bil att ratta.

Själv skulle jag lätt välja en A1 Quattro (eller S1), även om den är "rätt mycket" dyrare. A1 Quattro har jag kört;-)

#19
2014-05-06 20:27

Jo, Raphael har nog rätt. Men varför skall det kosta så mycket för Renault i Sverige att ta in en modell? Resultatet blir ju att de inte tar in Twingon nu, vilket moderbolaget Renault förlorar på. Är det reservdelslogistiken som kostar? Den kedjan finns ju redan på plats för de andra modellerna.

/Erik

#20
2014-05-06 21:03

Ett mycket klokt beslut. Sådana här små bilar borde nämligen inte få säljas eftersom en storskalig användning skulle ge en högre trafikdödlighet. Sverige har som bekant ett väldigt säkert trafiksystem - och våra fordonspark (med stora säkra bilar) - är den mest trolig förklaringen till detta förhållande.

En stor bil skyddar nämligen de åkande många gånger mer effektivt än en sådan här liten plåtburk. Och betänk att huvuddelen av trafikarbetet sker i hastigheter över 80 km/h - där ett sådant här litet plåtskal inte förmår ge ett tillräckligt bra skydd vid en eventuell kollision.

MVH AL

#21
2014-05-06 21:14

@ saabnisse

Låt bli att köra på vintern då! nu menar jag inte dig personligen men många har ju vinterbilar och sommarbilar för att spara finbilen från salt, så varför inte den här :)

#22
2014-05-06 22:23

Ett misstag anser jag men Renault anser sig kanske inte "fina" nog än för att tampas med t.e.x Fiat 500?

#23
2014-05-07 07:41

@ Regge

"För er som inte vet, så kostar det MASSOR med pengar för general agenten att plocka in en modell"

Vad kostar det egentligen?? skulle vara intressant att veta, får väl starta en insamling om dom inte har råd :)

#24
2014-05-07 08:01

Jag förstår att Renault tvekar. I ett land där medelålders män inte klarar av att åka ensamma till och från jobbet i något mindre än en V70 är det rätt hopplöst att försöka sälja småbilar.

#25
2014-05-07 08:47

AL har faktiskt rätt här, den här typen av bilar borde egentligen endast få framföras på egna vägar och med en max hastighet av 45km/t lika andra mopedbilar om säkerheten ska kunna hållas på rimlig nivå.
De som minns vintervägegenskaper, och för all del vägegenskaper även på sommarens grusvägar, med en VW typ 1 eller Renault CV4 från 1950-talet, förstår vad jag menar och då hade dessa bilar ändå blygsamma effekter.
Och ännu blygsammare var ju trafiken jämfört med nu, som tur var, ändå hände otäcka olyckor ofta beroende på konstruktionen.

#26
2014-05-07 09:12

@ Saabnisse

Du bara överdriver för att provocera nu va ? :)

#27
2014-05-07 09:14

Lösningen är nog att alla köper varsin Scania på sisådär 8 ton så att alla i trafiken lever säkrare.

#28
2014-05-07 09:22

Jag har alltid velat ha en Scania! =)

#29
2014-05-07 09:27

Volvo gör också bra lastbilar!

#30
2014-05-07 09:35

Är fler "småbilar" på vägarna nu än för tio år sedan.

Risken att krocka och att förolyckas är större när fler bilister struntar i de regler som är, typ hastighets-skyltningarna.

Själv var jag en hårsmån att få besöka sakte Pär,för några veckor sedan, dök upp en stor buss på flera ton som gjorde en omkörning i ca 80 knyck, och var i i mitt körfält,från mottsatt håll, den gick in ca tio meter ifrån mig. Där spelade det ingen roll om jag satt i en V70 eller som nu i min Mazda 2, om det smällt.
I städerna så är hastigheterna 30 till 40 km/timmen.
På motorvägen sker inga olyckor där bilar frontalkrockar .
Klart att vi skall kunna köpa och köra "småbilar, de drar lite bränsle och är smidiga i trafiken, framförallt i städerna.
Tycker det är bättre att folk håller sig till trafikreglerna, då får vi ner olyckstalen och dödsstatistiken.
Vi har bra regler, på motorvägarna får inga cyklister eller "moppebilar" framföras, i städerna är det låga hastigheter som gäller.
Den mest utsatta gruppen är cyklar, mopeder och motorcyklar, det är ingen som vill förbjuda de fordonen.
Knepigt att det finns de på forumet som vill förbjuda/inte välkomna, fler småbilar. De är perfekta som en andra bil.
Jo jag tycker att Renaulten är "häftig".
Hoppas den kommer till Sverige oxå.

#31
2014-05-07 10:34

Ok Sven E, något :-), men jag har lång erfarenhet av svansmotorbilar, den senaste VW typ 1 såldes 1995, och om man jämför den speciella körteknik dessa bilar kräver tror jag att många som bara kört framhjulsdrivet får vissa problem.
Nu tror jag säkert att den här Twingon är ljusår bättre än de gamla svansmotorbilarna och den är säkert rolig att köra för den som lär sig.
Men vintertid tror jag fortfarande att den kan bjuda på överraskningar.
Visst, som ren stadsbil kan den nog vara lämplig, men där finns ju många att välja på.

Sedan är det ju riktigt att det finns fler småbilar på vägarna idag än för tio år sedan, men det är knappast något som ökar trafiksäkerheten, fortfarande är ju majoriteten större bilar.

#32
2014-05-07 10:40

Dagens Smart har väl svansmotor, och den verkar ju fungera rätt bra i Stadstrafik :-)

Sen tror jag kanske det är på sin plats att fundera över hur "små" dagens småbilar faktiskt är?
Dagens fiat 500 är ju brutalt mkt större än den ur 500;an som fanns.
Dagens polo är ju större än golf mk2;an som fanns på 80 talet osv.

Så dagens småblar är nog inte så små som vi tror.

#33
2014-05-07 11:32

Det var riktigt tråkigt att denna inte kommer till Sverige, det hade jag sett fram emot. När man tittar ute i trafiken tycker jag att man ser gott om småbilar som Fiat 500 Toyota Aygo osv osv. Skulle själv kunna tänka mig en Twingo som andra bil i familjen. Att det skulle vara något problem med bakhjuksdrift vintertid i en modern bil med alla dess "stypkoppel" håller jag inte med om, de jag kört har fungerat utmärkt även när de provoceras. Nu påstår ju Renault att detta är en svansmotorbil, men det håller jag inte riktigt med om. Jag skulle vilja påstå att den har samma drivline upplägg som en modern framhjulsdriven bil med tvärställd motor, det är bara flyttat till bakaxlen. Motorn sitter mer över och framför axlen än bakom och då slipper man egenskaperna som den rena svansmotorbilen och släggan som man kastar har gemensamt. Hurvida Twingo har dålig krocksäkerhet få väll tester utvisa, Flertalet Renault modeller har fått 5 stjärnor i Euro Ncap. Så att Twingo skulle vara dålig per automatik bara för att det är en Renault köper jag inte.

Bildlänk på drivlinan i Twingo.

http://www.fdm.dk/nyheder/twingo-goer-oproer-mikroklassen

#34
2014-05-07 15:44

Dagens Norska lektion: vad betyder det här:)
Der er adgang til motrorummet via en stor lem i golvet.

#35
2014-05-07 15:46

Borde ju vara lätt att ta in bilar från Danmark för de som vill, där är ju priserna dessutom låga på nya bilar pga höga skatter :)

#36
2014-05-07 17:28

OT. Sven E: Volvo har i alla fall jäkligt bra bromsar på sina bilar! Skit-pomfritt!!

http://www.teknikensvarld.se/2014/05/06/48092/volvo-vn780-har-rejala-bromsar/

#37
2014-05-07 18:42

Visst finns det många småbilar i Sverige, men nu är Renault Twingo en minibil, den är mindre än Clion och tillhör de allra minsta bilarna på marknaden. Det pratas om Polo här nedanför, men Polo är ingen minibil. Twingon är mindre än dagens Polo och även mindre än den första Golfen. Storleksmässigt så är nya Twingo mer jämförbar med Audi 50.

Fiat 500 och Aygo ser man en hel del av i storstäder. Jag ser väldigt sällan dessa bilar eftersom jag bor på landsbygden. Det är främst i Göteborg och Stockholm, och till viss del Malmö och Helsingborg, som Fiat 500 har köpare. Den är ingen storsäljare i Sverige - försäljningen ligger på ca 30 bilar i månaden. Modellen finns inte med bland de 75 mest sålda bilarna i Sverige. Inte heller Toyota Aygo finns med på 75-bästa-listan. Mest sålda minibil i Sverige är VW Up och den kommer först på plats 50, och tillhör därmed en av Volkswagens sämst säljande modeller. Up's sykon finns inte heller med bland de 75 mest sålda. Även Mini är utanför listan. Men om man bor i en storstad så förstår jag att man ser en hel del av dem, men de är inte utspridda över landet utan väldigt koncentrerade till ett fåtal orter.

#39
2014-05-07 19:42

Ett par konkurrenter i denna klass ligger runt plats 70 i mars-registreringarna och det är Hyundai i10 och Kia Picanto. Fiat 500 på runt 80:e plats och Toyota Aygo runt plats 90. Men det finns massor av modeller längre ner på listan som man helt klart tycker är hyfsat vanliga så nog finns det en viss marknad ändå i Sverige för dessa små bilar. Det finns trots allt 293 olika modeller registrerade i mars-statistiken.

#38
2014-05-07 19:43

Det är förstås tekniskt möjligt att bygga en säker småbil Leif Larsson mfl. Men Renault Clio, Fiat 500 eller Twingo är inte exempel på säkra småbilar. De är istället rent livsfarliga på grund av korta deformationszoner, det gäller faktiskt oavsett antalet stjärnor i NCAP. Korta deformationszoner innebär nämligen att de åkande utsätts för högre negativa g-krafter än om deformationszonen kan göras längre. Når man tillräckligt höga värden så avlider man - vanligen till följd av inre skador. Men redan vid lägre hastigheter ökar skador på nacke och rygg.

Studerar vi sedan Renault Twingo så lider den av samma problematik som övriga franska fordon som inte säljs i USA och det är klent sidokrockskydd, avsaknad av sidokrockgardin, klent skydd vid 20% offset (framhjulet krossar förarens fötter), undermåligt whiplash-skydd, dåligt rundslagningsskydd, obefintligt skydd vid en mycket vanlig olyckstyp som heter älg inget skydd vid påkörning bakifrån och framförallt, ingen autobroms värd namnet. Just den senare är en direkt förutsättning för att ge ett vettigt skydd för småbilar då den tar ned hastigheten innan kollisionen.

Skulle alla åka omkring i sådana här små fordon skulle trafikdödligheten därför mer än dubbleras. Därför skall dessa fordon inte säljas alls på den svenska marknaden, och de som ändå tillåts skall både vara hastighetsbegränsade och utrustade med den senaste olyckspreventiva tekniken. Det saknar både Renault och Fiat.

Den som inte tycker att ett misstag från sig själv eller någon annan i trafiken skall innebära döden gör därför klokt i att välja en annan bil. Både Tyskland och Sverige bygger sådana.

MVH AL

#40
2014-05-07 20:47

AL, ett par funderingar. Att bilen har motorn bak kanske möjliggör en längre deformationszon än om bilen haft motorn fram, och om karossen konstruerats så att framhjulen viks in under passagerarutrymmet så kanske bilen har en säkerhet som en större bil vad gäller retardationen. Den har en syskonbil i form av Smart, som ju säljs på amerikanska marknaden, så en viss anpassning till amerikanska normer finns nog, även om jag också har svårt att tro på en top safety pick. Kanske rundslagning och 20% offset blir bättre än vad du tror. Jag förstår inte din anmärkning whiplashskydden. Vad gäller nackskydden är de europeiska normerna nyare, mer elaborerade och strängare än de amerikanska, så klarar den de europeiska normerna så bör de de inte vara sämre än andra bilar åtminstone i stadstrafik, där de flesta påkörningsolyckorna inträffar. Deformationzonen är ju kort på alla icke sedaner. Det vore konstigt om M-B inte satsat på bästa teknik, särskilt om den ska säljas i USA, med o utan elmotor. Om sen europa får en epaversion-Renault med svagare lättad kaross och utan sidokrockkuddar etc är en annan historia. Det kan inte uteslutas att bilen blir bättre än Aygo & Co. men visst har du rätt i huvudsak om små bilar kontra större bilar.

#41
2014-05-07 22:16

Min ironi var tydligen inte tillräckligt tydlig men detta tjat om livsfarliga småbilar är bara ren bullshit!
Hur tusan är man funtad när man tror att lösningen på att få ner dödstalen i trafiken är att alla skall köra i större bilar?
Är det inte då bättre att bannlysa eller kraftigt beskatta de stora bilarna om de nu är så farliga att krocka emot?
Snarare lär vi behöva fler mindre fordon framöver och nödvändigtvis måste de kanske inte likna bilen som vi känner idag.

Största anledningen till tjafset den här gången är åter att bilen är Fransk och det börjar att bli mer än lite tjatigt om ni frågar mig, eller rent ut sagt löjligt för att vara brutalt ärlig.

#42
2014-05-07 22:30

Små bilar är inte bara sämre utifrån en kollision mot en större bil Mistro. De har även en nackdel vid en singelolycka eftersom de har mindre deformationszoner. Och det gäller allmänt, oavsett det är Toyota, Smart eller Renault som byggt dem.

Men, inom en inte allt för lång framtid så kommer det lanseras en ny bilmodell på marknaden med nya tekniska lösningar som inte bara handlar om att undvika olyckor, utan som också tar upp krockvåldet effektivare. Men denna teknik finns inte i dagens fordon och kommer ta minst 25 år innan den kommer att kunna användas storskaligt. Fram till dess gäller att små bilar har ett sämre skydd än stora.

MVH AL

#43
2014-05-07 22:31

@ trasten

Kanske därför jag nästan bara kör Volvo!

#44
2014-05-07 22:39

IngoS:

Min anmärkning mot whiplash avsåg kontra de bästa lösningarna på marknaden och dessutom avsaknaden av just autobroms. Kombinationen med autobroms och bästa tänkbara whiplash-lösning ger en skillnad (mellan tummen och pekfingret) på någonstans runt 90%.

Vad gäller framhjulet vet jag inte om man hittat på något nytt. Renault använder inga förstärkningar som hindrar hjulet från att tränga in i kupen i befintliga konstruktioner och eftersom det inte är ett NCAP-krav håller jag det som föga troligt att man ändrat sin grundhållning på denna bil. Och motorns placering baktill är lite som att vända på problematiken - om du förstår vad jag menar. Det finns ju fler olyckstyper än frontalkollisioner.

Vad gäller rundslagning fyller sidokrockgardinen en viktig funktion. Sådan utrustning har dock Renault slutat med i sina småbilar - oklart varför (kostnadsbesparing?)

Men totalt sett verkar vi kunna enas om att småbilar ger ett sämre skydd än stora. Därför bör man som köpare inte handla sådana här produkter - utan istället välja en större bil (begagnad om man inte har råd med en ny).

MVH AL

#45
2014-05-08 04:42

Jag tycker att nya Renault Twingo borde säljas i Sverige. Varför inte?

Allt är relativt eftersom en 10-20 år gammal, stor bil sannolikt ofta är värre att krocka i än en helt ny mindre bil som fått 5 stjärnor i Euro NCAP. En frontalkrock i 100 km/h slutar inte bra även om du kör en stor bil. Har man riktig "tur" blir man ett vårdpaket resten av livet.

Titta gärna på detta klipp

på en tysk och en svensk stor "säker" bil som smäller rakt mot varandra i 60 mph, alltså 97 km/h. För den som inte vill eller kan se klippet, så sägs den övertygande slutsatsen att "there would have been no survivors".

En skribent här i tråden skriver att "små bilar är inte bara sämre utifrån en kollision mot en större bil". Kolla då på detta klipp och bedöm själva

Ska man ha skaplig chans att överleva ska man egentligen inte köra fortare än 70 km/h oavsett bil. Som någon redan skrivit här så är tjatet om "livsfarliga småbilar" (även nya) minst sagt tjatigt.

#46
2014-05-08 08:42

Sen blir det ju inte mindre tröttsamt för att pajasar som Folksam sprider sin dynga om "verkliga olyckor" och sen klipper och klistrar ihop sin egna verklighet. Denna verklighet har dessutom en trend att ändra sig hela tiden och den som inte tror att det ligger mer än en hund begraven här är nog inte särskilt insatt. Tanken på att skapa en statistik över hur bilar klarar sig vid olyckor är ju god men då måste man bortse ifrån den lilla detaljen att INGA olyckor är identiska med någon annan.

Detta vill man först se nu men väljer att förklara det hela att man inte förstår varför "statistiken" plötsligt visar något annat. Farliga bilar blir plötsligt säkra bilar när det har gått typ 15 år och tidigare säkra bilar kan lika plötsligt "visa" sig vara väldigt mycket mindre säkra o.s.v ..... Någon som vet vad som hände med alla Toyotor som tidigare toppade alla listor hos Folksam t.e.x ?

Folksams redovisning är motsägande på så många punkter att det är löjligt men den som själv orkar att lusläsa listorna kan säkert hitta ett krocksäkert val som det ärorika försäkringsbolaget föredrar det här året. ( utav oklara anledningar )
Nu senast 4 sidor med idioti i Vib tidningen om ämnet ...man blir bara så trött och Anders Kullgren är clownen som toppar idiotin.

Små bilar behövs och med fler sådana minskar också dödstalen. De flesta behöver inte en stadsjeep eller + 200Hk för att ta sig till arbetet.
Se bara på den "nya trenden" med små bilar i premiumklassen som ändå inte är så små t.e.x X1,V40 XC, GLA med flera ...är det den här typen utav bil som vi alla förväntas att ratta framöver? Trånga,opraktiska och svindyra MEN väldigt krocksäkra så länge som man krockar med något lättare ...

Tydligen så är det mer än just krocksäkerhet som folk prioriterar men det är inte lätt när man hela tiden blir vilseledd. Krocksäkerhet som fungerar idag i en bil från 1990? ...jodå var god och fundera en stund på den tanken!

#47
2014-05-08 08:49

Behöver den verkligen 90 hk, min Smart har 50 hk och Mazdan 2 har 84 hk.
Alfan har naturligtvis lite mer.

Ju fler "småbilar" som kommer ut på marknaden, ju krocksäkrare blir det.
Menar, att krocka med en "småbil mot en större typ V70 kan inte vara någon höjdare vid en fart av 70 km/tim.
Att krocka "småbil" mot "småbil" i samma fart är inte eller någon höjdare, men chansen att överleva måste väl vara bättre.
Nu köper jag inte och kör någon "småbil" för att krocka med, gör iof ingen med en större bil eller.
När jag kör någon av de mindre bilarna jag har är mitt körsätt, väldigt försiktigt.Jag tror, att om del varutransporter kan transporteras på järnvägen istället för via lastbil, så har vi lite säkrare i trafiken.
(tro nu inte att jag kör som en galning eller oförsiktigt när jag kör en lite större bil.)

#48
2014-05-08 10:43

Smart for two andra generationen konstruerades för att klara amerikanska krocksäkerhetskrav och fick goda resultat i IIHS crash test. Det är den enda mikrobil som man överlever i (skador på bröstkorgen) vid en inkompatibel krasch med större fordon enligt ADACs crashtest 2012. Det beror på att fronten inte innehåller någon motor och därför kan optimeras för stötupptagning och omsorgsfull optimering av säkerhetsbälten och krockkuddar. Den klarar också rundslagningstest och sidokrockstest i IIHS. Jag har en gissning att denna bil åtminstone för Smarts del dessutom optimeras för small overlap crash-testet för den amerikanska marknaden och att man då löser problemen med framhjulens inträngning i kupen, och att man i den nya generationen också minskar inträngningen av pedalstrukturerna. Kanske borde alla mikrobilar ha motorn bak? I alla fall jackpot för Renault att dra nytta av Mercedes säkerhetsarbete. Man bör invänta testerna innan man dömer ut denna bil som lika dålig som andra mikrobilar. Risk finns att Renault av kostnadsskäl förenklar bälten och krockkuddar, vilket kan ha stor negativ inverkan på säkerheten. Frågan är: om nya Smart skulle frontalkrocka med en Dacia Duster, vilken bil skulle AL helst sitta i?

#49
2014-05-08 11:36

Det är synd att dom slutat med Bil program på SVT ( kanske en ny chef som snart tillsätts kan ändra på det?)
Top Gear krockade en 745 och en Renault modus 2008. Det skulle vara intressant att göra om det med nyare bilar från samma tillverkare !

#50
2014-05-08 11:38

#51
2014-05-08 11:39

något för alla veteranvänner :)

#52
2014-05-08 12:11

Antar att det är fler än jag som känner familjer där mannen har en stor tjänstebil (V70, Passat el likn) som till 90% används i tjänsten. Dvs han sitter ensam med en packning bestående av en jacka och en laptop och nöter landsväg med en jättebil.

Hemma står en lite mindre bil, köpt begagnad, för att fylla familjens övriga behov.

Varför i hela fridens namn skaffar man inte en större bil privat och gör tjänsteresorna i en bil som är anpassad efter behovet? En Twingo (bara som exempel) skulle ju göra jobbet precis lika bra, men med mycket mindre belastning av både miljö och samhällsekonomi.

Svaret kan bara ligga i Sveriges genomsjuka regler för tjänstebilsbeskattning som enbart är skapade för att gynna svensk bilindustri (enligt principen om konstgjord andning).

Resonemanget att en stor bil är säkrare än en liten är så genomtramsigt så det tänker jag inte kommentera.

#53
2014-05-08 13:18

@ Janne g

Vi lever i en mansdominerad värld :)

#54
2014-05-08 13:23

Renault är väl bra bilar?

#55
2014-05-08 14:10

Sven E:
Det har inget med mansdominans att göra. Det jag inte förstår är att man accepterar (och till och med tycker att det är normalt) att den som åker ensam på vägen ska ha en stor bil.

#56
2014-05-08 14:16

@ Janne G

Det har ju helt och hållet med en del mäns korkskallar att göra!
Frun får åka "lillebilen" med barnen. Alltså osäkrare och inte så smart!

#57
2014-05-08 22:00

Det verkar typiskt svenskt att skaffa sig en för stor bil som man kanske bara har behov av en gång på 100,
istället för att t. ex. låna eller hyra när behovet verkligen finns.

#58
2014-12-07 22:47

Oj, synd att höra att bilen inte kom till Sverige. Själv äger jag den "lite äldre" varianten från -98. Jag älskar faktiskt bilen, trots ett mycket udda utseenden, 59 hk och avsaknad av servostyrning =)

De flesta "baksidorna" med Twingon är ju fixade i de nyare modellerna, vilket jag förmodar gör bilen till en cool, liten stadsbil med driv i.

Kan väl erkänna att jag gärna byter upp mig till en SUV, dock ;)