Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volkswagen Up (2011)

Provkörning

Snart kommer ett nytt piggt inslag i stadsbilden. Volkswagens minibil Up passar stressade stadsbor men den klarar sig fint även ute på motorvägen.

Volkswagen har jobbat drygt fyra år med sin minsta bil. Idén till en stadsbil föddes på ett flygplan från USA, där VW:s högsta direktörer satt och hade tråkigt. Innan planet landat hade designchefen Walter de Silva presenterat en skiss på en liten uppkäftig modell. Den omvandlades till en konceptbil som visades på bilsalongen i Frankfurt 2007.

Den första Up:en hade motorn baktill och bakhjulsdrift men när bilen nu är klar att börja säljas har VW vänt på steken. Motorn ligger fram och driver framhjulen.

– Det gick inte att få någon bra ekonomi med motorn bak, säger VW:s utvecklingschef Ulrich Hackenberg. Med framhjulsdrift kan vi dra nytta av andra VW-modeller.

Ser ut som en leksaksbil
Anledningen till att VW ville göra en ny minibil var förstås att det fanns köpare att hämta. Ungefär 1,4 miljoner bilar i minsta storleken säljs varje år i Europa.

– Vi räknar med att segmentet ökar med 20 procent till 2016, säger Ulrich Hackenberg. Så vi har haft bråttom att bli klara med Up.

Med en längd på 354,5 centimeter är Up inte den minsta bil som Volkswagen har gjort. Lupo, som tillverkades mellan 1998 och 2005, var lite mindre. Den blev aldrig någon riktig succé.

– Lupo var nog lite före sin tid, säger Ulrich Hackenberg.

Även om Up är både längre, bredare och högre än Lupo så är den väldigt liten. Den ser ut som en leksaksbil bredvid en Golf på parkeringen.


– Försök sätta dig i baksätet, uppmanar jag min 183 centimeter långa och välbyggda kollega.

Han viker in sig genom dörren – det är lätt för öppningen är bred – och konstaterar häpet att han har plats. Kupén är riktigt rymlig, tack vare långt avstånd mellan hjulaxlarna. Hjulen sitter verkligen ute i hörnen och överhängen bak och fram är bara drygt en halvmeter.

Motorn räcker
Vi förvånas igen när vi öppnar bagageluckan. Utrymmet är oväntat stort och jag kan lägga in min kabinväska utan problem. Golvet går att lyfta och därunder finns ännu ett stort lastutrymme.

– 251 liter allt som allt. Bäst i klassen, säger VW:s tekniker som demonstrerar Up. Sen lyfter han på det undre golvet och visar reservhjulsbaljan som rymmer ett fullstort hjul.

Med piggt surrande motor rullar jag ut i trafiken vid VW-högkvarteret i Wolfsburg. Up drivs av nyutvecklade, trecylindriga bensinmotorer på 60 eller 75 hästkrafter. De är försedda med start/stoppteknik och ingen släpper ut mer än 108 gram koldioxid per kilometer. Renast är motorn med gasdrift då den kommer ned i 79 gram.

I min bil sitter 75-hästarsmotorn och den räcker mer än väl i den knappt 1 000 kilo tunga bilen. Växlingsindikatorn uppmanar mig ständigt att växla upp och motorn drar snällt även när jag trycker i femman vid 60 km/tim.

Wolfsburg är knappast någon pulserande världsstad men trafiken är tillräckligt ryckig och rörig för att jag ska få prova hur smidig och lättkörd Up är. En stor del av karossen består av glasrutor och den vida sikten gör det enkelt att manövrera bilen med precision. När bilarna bakom kör alltför nära piper Up:s parkeringsvarnare (som kostar extra).

175 km/tim
I stadsrytmen hänger Up med utan ansträngning och när provslingan leder ut på Autobahn trycker jag gasen i botten. 150…160…175! Nog finns det fartresurser så det räcker.

Navigeringsdatorn leder mig säkert tillbaka till VW-fabriken.  Det är en skärm som kan mer än visa vägen. Systemet kallas Maps + More och är utvecklat av Navigon.

Förutom kartor innehåller pekskärmen också telefon, internetuppkoppling och diverse underhållning. Det går också att ladda ned appar efter vars och ens behov. VW Up är fullt anpassad till dagens infotainmentvärld.

Infosystemet kostar 400 euro extra (knappt 3 900 kr). Som standard har Up däremot ett system som jag lyckligtvis slipper prova: City Emergency Braking. Det har samma funktion som Volvos City Safety. Om bilen riskerar att köra på en framförvarande bil slår systemet till bromsarna. I farter under 30 km/tim kan krocken undvikas helt, i högre farter mildras smällen.

– Kökrockar är vanligast i stadstrafik så vi tyckte att ett system för att undvika den typen av olyckor skulle vara standard, kommenterar Ulrich Hackenberg.

10 000 euro
Första provturen är kort, men övertygande. VW Up är en liten imponerande bil. Men sen beror det förstås på vad den kommer att kosta...

Några svenska priser är inte klara. I Tyskland ska enklaste versionen gå på under 10 000 euro (drygt 96 000 kr) men så billigt lär vi inte komma undan i Sverige där bilarna förses med lite mera utrustning. Minst 120 000 kronor är min gissning.

Den officiella Up-premiären skedde vid bilsalongen i Frankfurt och på kommande salonger lär vi få se varianter av VW:s lilla stadsbil. En modell med fem dörrar planeras, en eldriven version likaså. Namnet Up inspirerar till vitsiga variationer. Grundversionen heter ”Take up” och de mer påkostade kallas ”Move up” respektive ”High up”.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Up

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Up

Modell: Liten stadsbil med tre dörrar och fyra säten.
Pris: Inte fastställt.
Säljstart: Vårvintern 2012.
Mått, cm: L 354,5/B 164/H 148.
Motor: Trecylindrig bensinmotor. Volym 1,0 l. Effekt 75 hk.
Prestanda: 0–100 km/tim på 13,2 s.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 108 g/km.
Konkurrenter: Citroën C1, Chevrolet Spark, Hyundai i10, Kia Picanto, Peugeot 107, Toyota Aygo, Ford Ka, Renault Twingo, Suzuki Alto.

Vad nytt? En Volkswagen i miniformat.
För vem? Invånarna i världens städer.
Bra köp? Antagligen, men det beror på priset.

Plus: Innerutrymmena, säkerhetsutrustningen, åkkomforten, förbrukningen.
Minus: Kanske priset.

Kommentarer

#1
2011-10-06 13:33

Co2-utsläppet på gasvarianten gäller för certifieringsgas, dvs ungefär naturgas. Med svensk gasmix, där drygt hälften är biogas blir utsläppet mellan 20-79 gram - minst om man kör på ren biogas, mest om man kör på naturgas. Den är alltså avsevärt mer klimatvänlig än fossilvarianterna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.