Nästa artikel
Direktrapport: Peugeot 108
Nyheter

Direktrapport: Peugeot 108

Publicerad 24 juni 2014 (uppdaterad 26 juni 2014)
Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström är i Frankrike och provkör Peugeot 108. Här är de första intrycken av bilen.

Vad är Peugeot 108 för bil?
– Det är en liten småbil. Den ligger i det minsta segmentet, det som brukar kallas A-segmentet. Den kommer med två motoralternativ, en Toyotamotor på 69 hästkrafter och en PSA-motor på 82 hästkrafter. Vi vet att Toyotamotorn kommer till Sverige och jag hoppas att även PSA-motorn kommer, det är den jag har provkört nu och den är riktigt rolig att köra.

Hur är den att köra?
– Den är väldigt smidig att köra och går fint och komfortabelt här, men det är väldigt släta vägar vi kör på också. Motorljudet är dämpat men hur vägljudet blir i Sverige är svårt att säga.

Vad är speciellt med just den här bilen?
– Personalisering är det stora ordet just nu. Man kan få bilen i massa olika varianter av färgkombinationer och mönster, bland annat finns en variant med canvastak som ni kan se på bilden. Utrymmesmässigt är den lik föregångaren 107, men inredningen är snyggare och ger bättre känsla.

Vad kommer den att kosta i Sverige?
– Priset är inte helt klart ännu men man siktar på 99 900 kronor för tredörrarsvarianten och jag gissar att femdörrarsvarianten, som antagligen kommer bli mer populär i Sverige, kommer att hamna runt 115 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om nya Peugeot 108?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-24 13:31
Hackenbush

Jag skulle aldrig köpa en så liten bil själv men för de som vill ha en sådan så kan det nog vara ett bra köp.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-24 19:02
Paddan 21

Om man vill ha den bilen som är billigast att äga allt inkluderat så är det kanske ett bra val. Men jag är inte säker för det har kommit så många bra alternativ som är billiga både i inköp och driftskostnader och hur kan man veta vilken som har bäst andrahandsvärde. Är nog mer osäker i dag än någonsin tidigare på vilken bil som är det ekonomiskt bästa valet.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-26 17:11
Roy J

Verkar vettig i det segmentet.

Vi uppfattar nog alla detta som en väldigt liten bil.
Kör upp en Mini (Hundkojan) original bredvid så ändras genast perspektivet.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-26 21:32
Reverend Benny

Lite roligt test på denna bilen görs av en datortidning, och dom är rätt imponerade :-)

http://www.idg.se/2.1085/1.567708/peugeots-nya-stadsbil-provkord

#5 • Uppdaterat: 2014-06-28 23:01
hultarn

Roy: Så sant. Min ena son har en C1, och den är stoooor jämfört med min Mini -75....

#6 • Uppdaterat: 2014-07-10 12:29
Raphael

Ekonomiskt är det ingen större skillnad mellan dagens småbilar - köp den som du tycker är snyggast, som du sitter bäst i, som har en motor du gillar, en utrustning du tycker om och en färg som får dig att le till ett pris du har råd med att betala. Det är inte svårare än så att köpa bil.

#7 • Uppdaterat: 2014-08-08 08:23
Pi

...och skall man göra som Raphael förordar, och som jag till stor del håller med om, så kan man ju gärna också se till att välja en bil med hyggligt lång garantitid och med en garanti värd namnet. Dessa bilar går ju sällan långa sträckor så det kan ju vara lite surt att tvingas betala reparationer efter kanske 3 år och bara 2000 mil för sånt som gått sönder efter 2000 mil och ett år på en större bil och omfattats av normal garanti.

Har provsuttit denna nya Pegga men personligen skulle jag inte välja den - även t ex en billig Picanto, som trots allt funnits på marknaden i nuvarande utförande i 3 år, känns klart fräschare inombords och har dessutom avsevärt längre garanti och är som sagt ännu billigare...

#8 • Uppdaterat: 2014-08-26 19:15
Mistro

Var inne hos Peugeot idag i serviceärende och tittade då b.l.a på denna bilen. Det är lätt att se tydliga likheter med 107:an lite här och var vilket kanske är lite tråkigt men jag tyckte ändå att bilen sticker ut på ett trevligt sätt. Lanseringspriset på 5 dörrars ligger nu på ca 105.000kr och det kan ju inte vara så fel. Bilen blir ännu lite trevligare med Canvastak men då landar priset på ca 135.000kr,vilket kanske är ett gränsfall även om en hel del extra utrustning då ingår.
Satt och läste en tidning då jag var där och i den fanns ett test med just 108:an. Enligt testet så fanns bilen på den Svenska marknaden endast med samma gamla motor som tidigare och det är verkligen inget plus. Troligtvis skulle den betydligt trevligare och starkare motorn inte komma förrän efter årsskiftet och varför man gör en sådan dundertabbe är för mig helt obegripligt.

Kvalitetsmässigt tror jag inte att den är sämre än 107:an och det är ett bra betyg då de håller väldigt bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.