Nästa artikel
Provkörning: Mercedes Benz C-klass (2014)
Provkörning

Provkörning: Mercedes Benz C-klass (2014)

Publicerad 18 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Mercedes C-klass har inte mycket kvar av det gamla epitetet ”baby-Mercedes”. Med större mått, mer standardutrustning och en uppsjö tillvalsmöjligheter är det en närmast klasslös bil, av hög klass.

Nya, fjärde generationens C-klass följer trenden i bilvärlden och har vuxit jämfört med föregångaren. Modellen kallas W 205 och är hela nio centimeter längre, fyra cm bredare och har åtta centimeter ökat axelavstånd jämfört med W 204. Formatet är därmed en smula större än hos arga konkurrenter från Audi och BMW.

Det är en viktig modell för märket, med 400 000 sålda exemplar per år står C-klass ensam för en fjärdedel av den totala försäljningen och andelen beräknas öka.

Även linjeföringen känns ”större” än tidigare, med mycket av nya Mercedes S-klass över karossens svepande bågar och bestämda knyck i front- och bakparti. Utrymmena för de åkande har vunnit en hel del på formatökningen. Även baksätet duger numera utmärkt för två åkande med ”långa knän” och där framme har man sedvanligt ordentlig skjutmån på stolarna. Bakre ryggstödet är delbart i proportionerna 40/20/40 oavsett utförande.

I den förra modellen bestod tio procent av kaross och balkar av aluminium, i den nya exakt hälften. Omkring 100 kg har skurits bort tack vare användningen av lätta material – men också genom att minska bränsletanken till ynkliga 41 liter. Därmed har man kunnat spara vikt i EU-klassificeringen. ”Bilen drar ändå så lite”, försvarar sig Mercedes. Kunder som så önskar kan dock beställa en större tank, 66 liter, för 600 kronor.

Överlag råder sedvanligt gedigen Mercedeskänsla, men det har blandats en hel del flärd i anrättningen. Inredningen är elegant, med ett helhetsintryck långt från det torra, sakliga som tidigare kännetecknat den här serien. Förarmiljön påminner starkt om den i S-klass och ger både lyxkänsla och utmärkt ergonomi, trots alla oräkneliga funktioner som tryckts in. Grafiken är ny och lockar med friska färger, mellan stolarna har tillkommit en ”touchpad” för navigering mellan menyerna i den fristående displayen mitt på panelen. Automatlådan har givetvis rattspak och alla versioner av C-klass, även den enklaste så kallade grundversionen, får eljusterad förarstol. Det finns tre grundutrustningsnivåer ytterligare: Avantgarde (plus 21 900 kronor på respektive modells grundpris), Exclusive (26 500 kr) och AMG Line (43 700 kr). Av dessa är det bara ”Exclusive” som får den traditionella Mercedesfronten med stjärna på motorhuven, övriga har stjärnan nere i grillen.

Jag kör provbilen, en 170-hästars C220 BlueTec-diesel som kommer att bli det vanligaste alternativet, på sörmländska småvägar. Bilen är extrautrustad till tänderna, bland annat med ställbar luftfjädring (Airmatic, 13 700 kronor) och går mer komfortabelt än någon annan bil jag kan påminna mig i den här storleken. Fjädringen sväljer allt som kommer i dess väg, samtidigt finns det en ”analog” och direkt kontakt med de styrande framhjulen. Det finns fyra körlägen att välja bland, där fjädring, gasrespons, styrning etc. ställs om. Två av dem är sportlägen men jag nöjer mig ganska snart med att tuffa på i komfortläget.

Detaljnyheter finns hur många som helst: head-up display för första gången i C-klass, ny, viktbaserad barnstolsavkänning på passagerarplats fram öppnar för fler barnstolsmärken än Mercedes’ egna, adaptiva strålkastare med LED-teknik (17 900 kronor), 360-graders parkeringskamera etc.

Utbudet är begränsat till en början men kommer på sikt att bli minst lika rikligt som tidigare. Förutom den provkörda C220-dieseln finns två bensinvarianter, C180 med 156 hk och C200 med 184. Ett Businesspaket för 14 900 kronor omfattar ”Avantgarde-exteriör”, direktstyrning, navigationsförberedelse och 66-literstank. I Business Plus (29 900 kronor) tillkommer LED-strålkastare, aktiv p-assistent med Parktronic samt 230 V-uttag bak. Ett speciellt tjänstebilsutförande för C220 BlueTEC kallas ”Fleet Edition” och säljs för bara 299 900 kronor – till företag enbart. Prisnivån är överlag faktiskt något lägre än för den utgående modellen, särskilt med tanke på att åtskilliga tillvalsgrejer då är standard nu (Audi 20-ljudanläggning, tvåzons klimatanläggning, regnsensor, farthållare etc.)

I höst kommer kombin, bilen för två tredjedelar av dem som fastnar för C-klass, på lite längre sikt också de fyrhjulsdrivna versionerna och krutpaketet C63 AMG.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes C-klass?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes-Benz C220 BlueTEC Automat

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes-Benz C220 BlueTEC

PRIS, FRÅN KR: 338 900.
MODELL: Fyradörrars sedan.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 469/B 181/H 144.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 565.
MOTOR: 4-cyl längsmonterad rak turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 2 143 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 000–4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 400–2 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, 7-växlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 233 km/tim. 0–100 km/tim 7,4 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 109 g/km.
KONKURRENTER: Audi A4, BMW 3-serie, Lexus IS, Volvo S60.
VAD NYTT? Helt ny, fjärde generation av C-klass.
FÖR VEM? För drygt 2 000 svenska kunder i år, inkl. kombin.
PLUS: Komfort, köregenskaper, inredning, säkerhet.
MINUS: Autobroms ej standard, liten tank.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-18 11:06
Leif Kavander

Hade varit bättre omvänt, att bilen levererades med den större tanken och de som vill ha en mindre tank, finge betala för det.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Blir inte klok på om bilen är ful eller snygg, bör nog ses i verkligheten då kanske linjerna kommer till sin rätt.
Men nog har Mercedes sneglat på Volvo S60 när de ritade fronten...

Snygg invändigt dock, minus den anskrämliga head-up displayen som ser ut som ett eftermontage.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-18 11:24
Gäst (ej verifierad)

Nog är det en riktigt fin kärra som väcker habegär detta med fina motorer och underbar komfort som främsta plus. Men även om priserna ser hyggliga ut så lär nog en "normalt" speccad ändå dra iväg som det brukar hos tyskarna.

Är tveksam till de för stora luftintagen och vecken på sidorna men det ser kanske mindre illa ut i verkligheten dock. Och vit lackering är definitivt inte rätt på denna.

Men återigen; pekskärmen... Hur motiverar man den uppenbara känslan av eftermontering? Märkligt minst sagt.

Trots allt kanske min favorit i klassen ändå.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-18 11:33
Hackenbush

Fronten är verkligen Volvoinspirerad och plåtsidorna är aningen för höga för att ge bilen ett elegant utseende. Inte en Mecedes som tilltalar mig.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-18 14:28
Thommys

Rålle G. "Hur motiverar man den uppenbara känslan av eftermontering?"

Jo Mercedes motiverar det så här. När skärmen är fristående så får den framförallt två fördelar. Den ena är att den kommer högre upp och är lättare att överskåda på ett sätt som inte går att få med en integrerad skärm där hela instrumentbrädan skulle skymma sikten mer. Det andra är att det öppnar upp för möjliga framtida uppgraderingar till större skärmar utan att hela instrumentbrädan måste göras om.

Själv uppskattar jag detta lägga mycket i min B-klass.

Volvo hade ett tag en skärm som kom upp ur instrumentbrädan när den användes, en bra konstruktion de borde behållit.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-18 14:35
Thommys

Min åsikt om C-klassen är att den är snygg, både fram och bak. Att den har fått en rejäl uppfräschning av instrumentbrädan jämför med förgående modell, men att mittkonsolen istället har blivit för bred. Så bred att den ger sämre utrymme för benen i sidled. Ett plus för att luftfjädring inte kostar mer än 13.700 kr med möjlighet till att höja frigången. En bra sak på dagens lägre och lägre bilar.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-18 14:58
Thommys

Att mittkonsolen var bred var det första jag reagerade på när jag satte mig i bilen. Såg nu senast på ett tyskt bilforum att tråden om detta har 135 inlägg.

#8 • Uppdaterat: 2014-04-18 15:32
Gäst (ej verifierad)

Okey Thommys.

Förstår iofs tanken men tyvärr så sänker den för mig en i övrigt riktigt snygg bräda och även inredning i övrigt. Jag tar hellre en kanske marginellt sämre överblick av skärmen än en sån här klumpig placering.

I S-klass så har man ju löst det på traditionellt sätt med gott resultat.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-18 16:36
Thommys

Det är riktgt Rolle i S-klass (och SL) behöll man det gamla tänket från gamla modellen. Men annars så har de senaste modellerna fått denna lösning. Även på Mercedes-AMG GT som de släppte inredningsbilder på för ett par dagar sedan finns denna skärm liksom på de spionbilder på kommande GLK. Det återstår och se hur de gör på kommande E-klass 2016. E-klassen brukar vara den mest konservativa modellen.

#a • Uppdaterat: 2014-04-18 18:38
erifog

Jag kan meddela att Mercedes 2,2-litersdiesel är en mindre katastrof för ägaren. (Det är f.ö. Mercedes enda egentillverkade dieselmotor.) Om det är kallt ut, säg -10 grader, och mercedesägaren startar den kalla bilen för att låta den stå på tomgång i 10 minuter och bli varm - så har motorn skurit när han kommer ut till den. SKURIT!

Det är en ny genial innovation från Mercedesteknikerna: oljepumpen är inte längre kuggdriven och i konstant arbete. Den kopplas nu bara in "när det behövs", vilket inte funkar så bra med kallt väder och kall motor på tomgång. Uppgifter från säker källa berättar att på kalla vinterdagar så kommer bärgarna in med ett antal mercedesdieslar på förmiddagarna.

Vilken kvalitet!

Jag återkommer i ämnet om någon vecka på min blogg Svensk Bilrådgivning.

/Erik

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.