Nästa artikel
Provkörning: BMW 320d Gran Turismo (2013)
Provkörning

Provkörning: BMW 320d Gran Turismo (2013)

Publicerad 15 maj 2013 (uppdaterad 9 maj 2019)
Det finns alltid luckor att fylla, även i ett modellutbud så finmaskigt som BMW:s. Nya 3-serie GT är en intelligent balansgång mellan spänstig, rymlig kombi och helt avspänd långfärdsbil.

Det är inte så ofta nya bilmodeller kännetecknas av kreativt mod, men nya BMW 3-serie GT gör just det. I korthet är det en på alla viktiga ledder förstorad och förhöjd 3-serie för den som söker exceptionella utrymmen men som inte vill ha en renodlad kombi.

Jag har rattat två versioner av bilen på allehanda vägar, raka och väldigt krokiga, släta och svårt gropiga, på Sicilien av alla platser och jag tror att modellen kan rucka på den gängse bilden av BMW:s ”trea” när introduktionen i Sverige skett i juni i år. Det är en modellserie som inte bara behöver leva på sin sportiga stil, nu kan man lika gärna lockas av utrymmena – utan att försaka något nämnvärt i köregenskaper.

GT-karossen är 20 centimeter längre än den vanliga 3-seriens, totalt drygt 480 cm. Axelavståndet har ökats hela elva cm och är nu 292 cm, markant längre än på andra, ungefär lika stora bilar och det är också här förutsättningarna för de ovanliga kupéutrymmena skapas.

Benutrymmet i baksätet är sju centimeter större än i en vanlig ”trea” och jag kan med passagerarstolen i normalläge framför mig utan vidare sitta med raka ben. Limousinekänsla!

Dessutom är det skönt att sitta så långt från islagsytor som man gör i 3-serie GT. Stora sidorutor ger bra sikt från baksätet, möjligen kunde jag tycka att själva sittdynan var en smula hård men det kanske är ett plus på längre sträckor än den jag avverkade där.

Karosshöjden har ökats åtta centimeter och jag hade därmed kunnat behålla min imaginära hatt på även i baksätet. Slutligen sitter alla åkande sex centimeter högre än i normalmodellen, vilket gör det lätt att kliva i och ur och ger en helt annan utblick från bilen.

Totalt sett är hela interiören rymlig, snyggt utförd och avspänd. Förarmiljön är oförändrad, men i lastutrymmet finns mycket nytt.

Först och främst är volymen 25 dm3 större än i en 3-serie touring när det tredelade ryggstödet är uppfällt: 520 dm3 mot 495. Med baksätets ryggstöd undanfällt är volymen hela 1 600 dm3 och lasttröskeln är låg. Sittdynorna bak är dock fasta så lastgolvet blir inte alldeles plant.

Istället för rullgardin som insynsskydd finns två hårda skivor som när så önskas snyggt kan placeras i var sitt ställ under bagagerumsgolvet. Där finns det massor av stuvutrymme när skivorna är på sin ordinarie plats.

Bagageutrymmet har elegant LED-belysning längs sidorna och fällningen av ryggstöden går enkelt med välplacerade handtag. Ryggstöden kan dessutom ställas i 15 lägen om totalt 19 graders förändrad lutning. Det gör baksätet idealiskt för en skön slummer.

Bakluckan är stor och tung men manövreras elektriskt i alla versioner. Som extrautrustning finns den nya flugan att öppna genom att sticka foten under bakre stötfångaren, som standard gäller knapp på nyckeln eller knapp vid förardörren.

Kombinationen av passagerar- och lastutrymmen blir en svår nöt att knäcka inte bara för de konkurrenter man kan tänka sig, utan också för BMW X1 och 3-serie Touring.

Konkurrentbilarna, ja, de är inte så många. Audi A5 har likartad linjeföring men helt andra mått (det är egentligen bara de ramlösa sidorutorna som förenar Sportback och GT). A4 Avant och Mercedes C-klass kombi är förstås också i skottlinjen, medan i Sverige kanske framför allt Volvo V60 får se upp för den överraskande smart paketerade bayraren. Volvos baksäte är ljusår från BMW:s.

Jag körde dels 320d med 184 hk ur BMW:s bekanta turbodieselfyra, dels 335i med turbosexa på 306 hk. Utbudet i Sverige kommer att vara omfattande med 318d GT som instegsmodell.

Motorljudet från dieselmotorn är ett få minus jag kan rikta mot bilen; i lägre farter tränger knattret in en hel del i kupén. Det gäller för övrigt även ett susande ljud från klimatanläggningen, även när den ställs i lägsta fläktläge. Vindbrus förekommer nästan inte alls.

I övrigt är motorn precis som vanligt, råstark och väldigt snål på dropparna. Provbilen hade den åttaväxlade automatlådan, som i läge Sport ibland växlade lite oskönt hårt men i övrigt gick alldeles omärkligt.

Från körsynpunkt noterade jag att bilen rörde sig lite sävligare på krokiga vägar än en vanlig 3-serie. Inte riktigt lika snabb i ”instyrningen” i kurvorna, men fortfarande mycket hanterlig och bekväm. Det är ett medvetet val för att göra bilen mer avspänd på långkörning. Axelavståndet är en del av förklaringen och i mitt tycke är denna ”justering” av körkaraktären inget minus – man kör gärna GT lugnt och effektivt snarare än hetsigt. Snacka om vuxenpoäng.

Åkkomforten är väldigt bra överlag och den extra överblicken ger en angenäm dimension. Men i de rikliga vägskarvarna på Sicilien stötte det trots allt en hel del från bakvagnen, främst orsakat av de punkteringsfria däcken.

Baspriset för en ganska välutrustad 320d med 17-tumsfälgar som standard blir drygt 346 000 kronor. Det är cirka 19 000 kronor mer än för touring och jag undrar om inte det är värt pengarna.

Sport, Luxury och Modern heter utrustningsnivåerna. Dessutom kommer paketet M Sport under sommaren, med mängder av yttre och inre designattribut, sänkt M Sport-fjädring och speciella bromsar (extrautrustning) – bland annat. Under sommaren startar också produktionen av 325d Gran Turismo och av fyrhjulsdrivna xDrive av 320i, 328i, 335i och 320d GT.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie GT?

BMW 320d Gran Turismo

PRIS, FRÅN KR: 346 400.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Juni.
MÅTT, CM: L 482/B 183/H 151.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ca 1 720.
MOTOR: Rak 4-cylindrig längsmonterad diesel, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, commonrail-insprutning, enkelturbo. Volym 1 995 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 1 750–2 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda alt. åttaväxlad automat.
PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s.
FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: Audi A5 Sportback, Volvo V60.

VAD NYTT? Ny och på väsentliga ledder större karossvariant av BMW:s 3-serie.
FÖR VEM? Den som vill ha en smart paketerad lastare och familjebil av hög klass.

PLUS: Utrymmen för åkande och bagage, komfort, motor, finish.
MINUS: Störande dieselljud på tomgång och i låg fart.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#2 • Uppdaterat: 2013-05-15 12:48
Hackenbush

Verkligt snygg vagn och ett vettigt alternativ till Kombi.
Håller med om att denna 3:an Gt har bättre proportioner än 5-serie Gt

#3 • Uppdaterat: 2013-05-15 13:42
Irvor

Och varför ska man jämföra denna med MB C-klass och Volvo V60 ?
Denna är ju så förstorad och uppblåst så det är inte konstigt den är rymligare än dem.
Dum jämförelse !

#4 • Uppdaterat: 2013-05-15 14:51
Roy J

Verkar inte bara snygg, utan riktigt vettig. En idag ovanlig kombination.
Inte helt gratis, dock, men kan nog vara värd sina pengar.
Jag gissar dock att framkomligheten på vintervägar inte är optimal.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-15 15:06
Swemba

Roy, antar att du syftar på bakhjulsdriften i allmänhet och inte GT-modellen i synnerhet? Som du ser i texten kommer den dock även med xDrive så vill man ha bra prestanda/framkomlighet på vinterväg så går det att ordna.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-15 15:24
Roy J

Ja, då blir det ju en annan sak, Swemba.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-15 15:32
Mr_hjalmar

...som naturligtvis kostar extra. Framkomlighet får man på köpet på en framhjulsdriven bil. Men visst är den snygg!

#8 • Uppdaterat: 2013-05-15 17:19
Draxon

Jag skulle vilja veta hur många som testat en BMW på vinterväg. Själv var jag nervös inför bakhjulsdrift när jag köpte min F11. Dock har jag inte haft ett endaste problem och antispinnet fungerar gudomligt jämfört med min Volvo S80. Man ser möjligtvis lampan blinkar ibland jämfört med Volvons högljudda "konsert" i framvagnen så fort man körde i en rondell.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-15 18:27
Mr_hjalmar

Hur är det att från stillastående backa uppför en snöig uppfart? Sån är min situation ofta vintertid. Kan föreställa mig att man kan bli stående pga att antislir griper in direkt och stryper effekten. Eller vad är din erfarenhet i ett sådant fall, @Draxon?

#a • Uppdaterat: 2013-05-15 18:58
Roger Skagerström

Var också orolig när jag köpte min E90 men den funkar förträffligt i snön. Enda smolket är att antispinnen är FÖR aktiv. Lagom kul när man ska köra om nån på bar asfalt och bilen helt plötsligt får 0 hästkrafter och lampan bara blinkar... Eller när farthållaren hoppar ur för 4'e gången på samma sträcka bara för att den inte klarar av vinterhjul. De nyare F-bilarna kanske är bättre optimerad på den fronten dock...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.