Nästa artikel
Mer realistisk körcykel dröjer fyra år
Nyheter

Mer realistisk körcykel dröjer fyra år

Publicerad 26 februari 2014 (uppdaterad 26 februari 2014)
Bilarnas officiella förbrukningssiffror stämmer ofta dåligt med verkligheten. En mer realistisk mätmetod är på väg – men dröjer fyra år.

Bränslesiffrorna på papperet är en sak, bränsleförbrukningen i verkligheten är en annan. Granskningen i Vi Bilägare nummer 2/2014 visade att bilarnas officiella bränsledeklaration stämmer sämre än någonsin, ibland med 50 procents felmarginal.

Men förändring är på väg. Den kritiserade EU-körcykeln (NEDC), som används för att bestämma bilarnas förbrukningssiffror, ska fasas ut och ersättas med en mer realistisk mätmetod som förhoppningsvis stämmer bättre överens med verkligheten.

Den nya körcykeln har beteckningen WLTC (World wide harmonized Light duty driving Test Cycle), den är utvecklad av FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE), och som det krångliga namnet antyder ska den kunna användas i hela världen.

Men som det ser ut i dag kommer den nuvarande körcykeln, som biltillverkarna blivit skickliga på att optimera sina bilar emot, att gälla ytterligare tre-fyra år. Den mer realistiska körcykeln kan lanseras tidigast 2017 eller 2018.

Läs mer om hur dagens körcykel fungerar och om hur nästa ska fungera i Vi Bilägare nummer 3/2014. Tidningen finns i butik från 25 februari.

Diskutera: Vad tycker du om bilarnas officiella bränslesiffror i dag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-26 10:23
VW Polo 2012

Fyra år, glöm det ! Så här enkel är det.
Låsas att Startkörningssiffran på angiven förbrukning är Blandad körning i stället, så kommer du närmare sanningen.

Blandad körning på min VW Golf GT 2014 anger VW till 0,5 liter
Stadskörningen anger VW till 0,61 liter

Själv kör jag blandad körning på 0,62 liter. Och jag kör lugnt!

#2 • Uppdaterat: 2014-02-26 11:01
Havsfidran

0.62 tycker jag ändå är Riktigt bra.

#3 • Uppdaterat: 2014-02-26 11:37
VW Polo 2012

Hej Havsfidran! Ja tycker jag också! Denna bensinförbrukning gäller för ca 400 mil varav ca 130 mil långfärd laglig sådan (nåja nästan i alla fall) och resten runt Stockholm inte i Stockholm. "varm vinter" , kallstarter, inget garage och med Automatlåda.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-26 11:39
Raphael

Min blandade körning är samma som bränsledeklarationen för min bil (Picasso). Men jag kör 40 procent stad och 60 procent landsväg, blandad körning enligt deklarationen är 60 procent stad och 40 procent landsväg. Jag kör normalt inte fortare än 110 km/h för det finns ingen sådan väg där jag bor som tillåter mer än så. Min landsvägskörning består till 50-60 procent av max 100 km/h. Jag har inget att klaga på gällande min förbrukning, jag snittar på runt 0,5 l/mil sommar som vinter. Som lägst 0,46 l/mil.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-26 11:56
PREVIA

Hållbar låg förbrukning får bilar som inte deltar i långa biltester i Vi Bilägare, då bilar i långa testerna tycks öka förbrukning i spalterna långt efter att VI Bilägare sålt bilarna vilket kan synas egendomligt för oss läsare.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-26 12:20
Bertil Sander

Jag har märkt att många, kanske även biltestare, kör moderna motorer som de en gång lärde sig på en VW-bubbla eller Amazon. Man lyssnar på motorljudet och varvar alldeles för högt, kanske upp väl över 3000 rpm. Inte konstigt att förbrukningen blir långt över normen då. Moderna motorer är både kraft-och förbrukningsmässigt optimerade för låga varvtal och både dieslar och bensinare drar ofta från 1000 rpm och har ett rekommenderat och ofta indikerat uppväxlingsvarvtal på 18-1900 rpm. Har kört en C30 D2 diesel och nu en Golf 7 105 hk bensinare (samma i Leon) de senaste åren. Ev överförbrukning handlar om 10%, inte 50% som ViB rapporterat om. Ni kanske inte tagit till er modern motor- och körteknik?

#7 • Uppdaterat: 2014-02-26 13:10
JorgenE

Vem tror att vägskatten som är baserad på förljugna utsläppsnivåer kommer att justeras rättvist när siffrorna blir mer realistiska?
Inte jag.
Bered er på en fördubbling av vägskatten.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-26 14:23
Peter56

Jag förstår inte hur motorjournalister kör som får så höga förbrukningssiffror. Jag själv har haft körkort i snart 40 år och under denna tid haft 19 bilar och kört drygt 80.000 mil. Min förbrukning brukar ligga i närheten av de officiella siffrorna. Nu har jag en 2012 års Skoda Octavia RS Kombi med dsg-låda. Enligt bränsledeklarationen ska den dra 0,77 l/mil vid blandad körning. Vid min senaste tankning hade den dragit 0,81 l/mil. Och det med dubbdäck och mestadels kortkörning och många kallstarter. Ingen motorvärmare.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-26 14:36
JorgenE

- Peter56
I ditt fall beror det säkert på försiktig gasfot och en osedvanlig tur att ha fått en bil som är försiktig med dropparna.
Testa att göra om samma jämförelse med en bil som de säger har en förbrukning på 0,4-0,5 l/mil, inte en chans att du ens sniffar på dessa siffror, oavsett hur du kör.

#a • Uppdaterat: 2014-02-26 15:37
Peter56

JorgenE. Det är möjligt att du har rätt i om det handlar om en bil med så låga bränsleförbrukning som du nämner. Men jag kör inte speciellt sakta med min bil, däremot planerar jag min körning genom att ha framförhållning i min körning så att jag inte behöver gasa eller bromsa i onödan. Och kan därmed hålla en jämn fart.

Och jag kan även tillägga att jag har haft olika typer av bilar, allt från bränslesnåla småbilar till turboladdade bilar och även bilar med bränsetörstiga V8:or och med samtliga har jag kommit i närheten av de angivna bränsledeklarationerna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.