Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bränslebluffen växer – utlovade förbrukningen stämmer allt sämre

Publicerad 5 februari 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Bilarnas officiella förbrukningssiffror stämmer sämre än någonsin, ibland med felmarginaler uppemot 50 procent! Det visar vår granskning som baseras på nära 300 000 mils körning med 71 bilar.

Vi Bilägares långtest är Sveriges längsta och grundligaste biltest. Varje år köper vi fem bilar som vi testkör och fingranskar under minst ett år och åtskilliga tusen mil.

För 14 år sedan, vid millennieskiftet, var allt frid och fröjd. Då ingick sex bilar i Vi Bilägares långteststall och när de gick i mål efter över 24 000 mil i svensk trafik hade de i snitt dragit 3,8 procent mer än vad som angavs i bränsledeklarationerna. Nästan ingen överförbrukning alls med andra ord.

Även under de följande åtta åren höll sig drivmedelsåtgången i de flesta fall på en hyfsat anständig nivå.

Men 2009 hände något. Då skenade bilarnas samlade överförbrukning för första gången iväg till över 20 procent. Tre år senare var den uppe i nästan 30 procent – en ökning med åtta gånger jämfört med siffrorna från år 2000!

Tendensen är solklar; gapet mellan den deklarerade och faktiska förbrukningen har på senare år ökat mer eller mindre lavinartat och det är något som Vi Bilägares långtestall är ett rullande bevis för.

Den växande klyftan mellan uppgiven och verklig förbrukning ställer till problem på många sätt, inte minst för alla som ska köpa ny bil. Deklarationen är ju den enda objektiva informationskälla som finns för kunder som inför köpet vill veta hur mycket den nya bilen drar och hur mycket koldioxid som kommer ut ur avgasröret.

Men, som de flesta känner till, bör siffrorna i deklarationen tas med en nypa salt. De baseras på en EU-certifierad körcykel, där alla mätningar görs inomhus i 20-gradig värme på en rullande landsväg. Syftet är att olika bilar ska kunna jämföras med varandra när de körts under identiska och strikt kontrollerade former.

Ute i trafiken får man räkna med en högre bränsleåtgång. En överförbrukning på runt tio procent kan anses som acceptabel, sett över ett år och med en medvetet ekonomisk körning. Men i dagens läge är det inte många bilar som klarar den gränsen, utan de flesta hamnar långt däröver.

Saken blir inte bättre av att du som köpare aldrig kan vara säker på att få den snålaste bilen, även om du väljer den med de lägsta officiella siffrorna.

Vår granskning visar att många bilar som är supersnåla på papperet i praktiken kan dra mer än bilar med en högre uppgiven förbrukning.

Det är bara att konstatera; bränsledeklarationen har på senare tid blivit ett både osäkrare, lynnigare och mer diffust mått på bilarnas förbrukning.

Två exempel på långtestbilar som nyligen skött sig särdeles illa när det gäller bränsletörsten är Volkswagen Golf 1.6 TDI/115 hk och Volvo V40 D2. Båda ingick i fjolårets stall och hade när de flaggades av efter ett års körning dragit hela 47 respektive 39 procent mer än vad som anges officiellt.

Det är förstås alldeles uppåt väggarna och en i högsta grad befogad fundering i sammanhanget är: hur stor överförbrukning ska man som bilägare acceptera innan man kan ställa krav på att bilen åtgärdas?

Läs hela granskningen i Vi Bilägare nummer 2/2014. Där utreder vi bland annat vad du som konsument kan göra om din bil drar väsentligt mer än vad som anges i bränsledeklarationen. Tidningen utkommer den 11 februari.

Diskutera: Vad tycker du om att bränslesiffrorna stämmer allt sämre?

Överförbrukning:

Så här mycket har bilarna i de senaste 14 årens långteststall i genomsnitt överförbrukat i förhållande till sina officiella bränslesiffror.

Som synes sker en markant ökning under perioden 2009-2013. Allra mest syndade bilarna i 2012 års stall, då överförbrukninge skenade iväg till över 29 procent. Det är nästan åtta gånger mer än de 3,8 procent som noterades för långtestbilarna år 2000.

Godkänt: 0-10 %
Mindre bra: 11-19 %
Underkänt: 20 % och däröver

2000: 3,8 %
2001: 8,8 %
2002: 11,4 %
2003: 8,0 %
2004: 15,0 %
2005: 17,4 %
2006: 14,0 %
2007: 13,4 %
2008: 10,4 %
2009: 21,8 %
2010: 23,8 %
2011: 20,0 %
2012*: 29,3 %
2013: 28,4 %

* Opel Ampera har på grund av sin speciella konstruktion – elmotor med räckviddsförlängare – lyfts bort ur beräkningarna för 2012 års långteststall. Om Ampera tagits med hade snittet för överförbrukningen hamnat på hela 58,4 procent.

Här är bilmodellerna som Vi Bilägare långtestat mellan 2000 och 2013:

2000: Fiat Multipla, Opel Zafira, Mazda Premacy, Toyota Yaris Verso, Skoda Fabia, Volvo V70.
2001: Audi A2, Chrysler PT Cruiser, Ford Mondeo, Toyota Prius I, Volvo S60.
2002: Citroën C5, Jaguar X-Type, Mini Cooper, Renault Laguna, Toyota Avensis Verso.
2003: Mazda6, Nissan Primera, Opel Vectra, Saab 9-3, Volvo XC90.
2004: Daewoo Nubira, Opel Meriva, Toyota Prius II, VW Golf, Volvo S40.
2005: Citroën C4, Mercedes A-klass, Opel Astra, Peugeot 407, Skoda Octavia.
2006: Peugeot 1007, Renault Modus, Saab 9-3 kombi, VW Passat, Volvo V50.
2007: Citroën C4 Picasso, Ford S-Max, Kia Cee´d, Skoda Roomster, Volvo C30.
2008: Audi A4, Ford Mondeo, Peugeot 308, Subaru Impreza, Volvo V70.
2009: Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Megane, VW Golf, Volvo XC60.
2010: Kia Venga, Opel Astra, Peugeot 3008, Skoda Yeti, VW Polo.
2011: Dacia Duster, Ford C-Max, Opel Meriva, Saab 9-5, Volvo V60.
2012: BMW 118, Hyundai i40, Mercedes B-klass, (Opel Ampera), VW Up.  
2013: Honda CR-V, Kia Cee´d, Mazda6, VW Golf, Volvo V40.

Sämst och bäst:

Det är stor skillnad mellan bäst och sämst bland de 71 granskade långtestbilarna. Här är bilarna som noterar störst skillnad mellan den officiella bränslesiffran och Vi Bilägares testförbrukning:

Sämst:
Opel Ampera (2012): +175 %
VW Golf 1.6 TDI/105 hk (2013): +47 %
Hyundai i40 1.6 CRDi (2012): +44 %
Volvo V40 D2/99g (2013): +39 %
Ford C-Max 1.6D/115 (2011): +35 %
Toyota Prius II (2004): +35 %

Bäst:
Volvo V70 2.0F (2008): -2 %
Mazda6 2.0 (2003): +-0 %
Opel Zafira 1.8 (2000): +1 %
Opel Vectra 2.2 (2003): +1 %
Ford Mondeo 2.0 (2001): +1 %
Fiat Multipla 1.6 (2000): +1 %

Hela listan hittar du i Vi Bilägare nummer 2/2014. Tidningen utkommer i butik den 11 februari.

Kommentarer

#1 • 2014-02-05 09:17
1storstark

Den som ljuger mest får dessutom statliga subventioner när bilarna säljs. Bilfabrikanterna kanske ska börja ha Linda Bengtzings låt "Jag ljuger så bra" som musik till TV-reklamen

#2 • 2014-02-05 09:24
Leif Larsson

Om den korrekta bränsleförbrukningen deklarerades för bilarna, så kanske försäljningslista över de mest sålda bilarna se annorlunda ut.

#3 • 2014-02-05 09:27
saabnisse

Hörde nyss på radions P1 där en representant för Bil Sweden förklarade att bränslesiffrorna inte stämmer beroende på att bilägarna laddar sina telefoner med energi från bilens bränsle!

#4 • 2014-02-05 09:38
VW Polo 2012

Jag brukar ta stadskörningssiffran och låsas att det är blandad körning, och vips så kommer man närmar sanningen vad det gäller blandad körning.
Tråkigt men sant.

#5 • 2014-02-05 09:40
Krister_L (not verified)

Enligt Peugeots siffror så skall min bil dra 0,59 vid blandad körning. Jag har fört en ordentlig logg nu över körda mil och tankningar. Idag, vid ca: 2200 mil så har den dragit 0,68 och då vill jag nog mena att det är långt över 80% landsvägskörning. Kanske lite motorvägar i Polen och Tyskland som hjälper till att dra upp snittet men inte så mycket. Ställer jag in farthållaren på 110 på slät motorväg så uppskattar jag snittet till 0,55 enligt instrumenten i bilen, men oftast går det nog lite fortare.

// Krister

#6 • 2014-02-05 09:58
matte77

Antagligen blir väl fabrikanterna bättre och bättre på att optimera sin bilar för testet... Sen om det är att ljuga så ja...
Kommer ju ägarna till godo i form av lägre vägskatt...

#7 • 2014-02-05 10:02
Prestigelös

Det går att komma ner i de angivna siffrorna om man kör med ACC, värme, radio, gps, stolsvärme osv. avstängt, har ett minimum med bränsle i tanken, absolut inga passagerare och inte så mycket som en vante i lastutrymmet, kör på natten när det inte är någon trafik för att undvika ryckig körning och har tre ägg under gaspedalen samtidigt som man undviker bromsen.

Detta körsätt är dock lika onaturligt som EUs körcykel...

En möjlighet vore att instifta ett oberoende institut för kontroll av bränsleförbrukning typ EuroNCAPs krocktester, där bilarna rankas efter angiven-uppmätt förbrukning efter en körcykel som motsvarar varierad körning med passagerare och kanske lite last.

Tror att det skulle kunna få en liknande effekt på förbrukningssiffrorna som EuroNCAP fått på säkerhetssidan.

Annars är väl böter för tillverkarna ett annat sätt men då krävs det att köparna drar det hela till domstol och det är en lång, mödosam och osäker väg, bättre då att tillverkarna från början är seriösa i sina siffror.

#8 • 2014-02-05 10:08
Mistro

Det är nog något fel på er Focus "Stoor" ...En sådan bil skall väl inte dra mer än 0,6 ? ;)

Min bil med dieselmotor rullar inte optimalt för dess bränsleförbrukning då snitthastigheten ligger på 52km/t just nu vilket innebär en massa korta turer men förbrukningen har pendlat mellan 0,52 och 0,56 under 5000 mil. Nu säger färddatorn att förbrukningen ligger på 0,54 över de senaste 600 milen. Kör nu medvetet snålare och skall se om det gör någon större skillnad. En släkting kör sin bil på strax över 0,50 då han har fler landsvägsmil. ( deklarerad förbrukning 0,45 )
Tycker att det är ok då det trots allt ändå inte är en liten bil.

#9 • 2014-02-05 10:27
Roger Skagerström

Egentligen är det ju skit samma vad resultaten blir så länge de är jämförbara med varann - vilket de troligen inte är idag. Men oavsett vad de får fram i labtestet så är det ju rätt stor risk att den som sen köper bilen inte kör på samma sätt som de gör.

Känner dessutom att man är rätt naiv om man blint litar på de angivna siffrorna. Det har skrivits så mycket om det nu i så många år att folk borde inse att det inte är någon exakt vetenskap.

#a • 2014-02-05 10:38
Chrissebrz

Inte alla biltillverkare kör med för låga siffror! Jag kör en Subaru brz sedan förra sommaren och förbrukningen är 0,78 liter per mil i blandad körning - exakt vad Subaru uppger för min modell.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.