Nästa artikel
Bilfrågan: Allt längre långtradare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Allt längre långtradare?

Publicerad 29 januari 2014 (uppdaterad 29 januari 2014)
"Tänk att behöva köra om dagens extremt långa långtradare. Visst är det livsfarligt? Är längden ens laglig?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag tycker det vore bra om ni kunde påverka de ansvariga, det vill säga Trafikverket och speditionsbranchen, att sätta en skylt längst bak som informerar om längden på hela enheten.

Jag hade en trailer från Götene Kylexpress framför mig som var längre en 40-fotscontainer. Bland andra våra finska grannar är mästare i att köra med Jumbo-ekipage – lång dragbil + trailersläp. Tänk att behöva köra om ett sådant ekipage i hårt vinterväder. Visst är det livsfarligt. Som jag såg på min senaste tripp till Ö-vik har även tankbilsekipagen ökat i längd.

Vad säger EU om dessa långa enheter? Har Sverige dispens?

Dietrich Gössner, Huddinge

SVAR:
Det stämmer att våra svenska fordonståg har blivit längre. Sverige har traditionellt tillåtit längre och tyngre fordonskombinationer än övriga Europa. I vårt glesbefolkade land med mycket tunga rundvirkestransporter har man sett fördelar både för trafiksäkerhet och miljö med att ha färre men längre ekipage på vägarna. Medan vi har tillåtit fordonståg upp till 24 meters längd har man i många andra europeiska länder begränsat längden till runt 18 meter.

För att underlätta internationella transporter inom EU har det meddelats ett direktiv om vikter och dimensioner som alla medlemsländer ska tillåta, nämligen 16,5 meter för dragbil med semitrailer och 18,75 meter för bil med vanlig släpvagn.

Då Sverige ville behålla den generösa längden 24 meter fanns enligt EU-kommissionen risk att svenska åkerier gynnas i förhållande till åkerier från övriga EU. För att likställa konkurrensen fick då Sverige gå med på att ekipage med ”normala EU-mått” får koppla till en ytterligare lastmodul med standardiserat mått vilket ger totallängden 25,25 meter.

Sedan 1 november 1997 har alltså fordonslängder upp till 25,25 meter varit tillåtna i Sverige. Även Finland tillåter dessa 25,25-metersekipage och även några andra EU-länder, men då begränsat till vissa så kallade fraktkorridorer.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Långtradarna har blivit längre – bra eller dåligt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-29 10:27
mobe

De får bli hur långa de vill problemet är nog att vi har för mycket enfilig väg i detta land.

#2 • Uppdaterat: 2014-01-29 10:53
Mattse

"Tänk att behöva köra om ett sådant ekipage i hårt vinterväder. "

Du kanske inte behöver köra om ett sådant ekipage, eller någon annan heller för den delen, om det nu råder hårt vinterväder. För om du anser att en omkörning är livsfarlig så ska du så klart inte utföra den.

Kliv upp 5 minuter tidigare på morgonen och planera bättre, så slipper vi övriga trafikanter att se dessa idiotomkörningar av bilister som bara "måste fram".

#3 • Uppdaterat: 2014-01-29 11:34
Simon no1

24 meter långt...??? Såg Ola-Conny och Morgan köra en lastbil i Australien, den var 52 meter...:)

#4 • Uppdaterat: 2014-01-29 11:40
OOOO

Det är då man behöver 4WD och +250HK

#5 • Uppdaterat: 2014-01-29 20:48
Dark Overlord

Fast förslaget om att skylta hur långt ekipaget är tycker jag låter förnuftigt.

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Kan inte se några problem med långa fordonsekipage, tvärtom, ju längre desto bättre, både ur ett ekonomiskt och miljöperspektiv.
Att det sen skulle generera problem vid omkörningar tror jag heller inte, finns väl inga ekipage som håller 80 km/h utan de flesta kör väl i minst 90 och fortare än så får man ju inte köra ;-)
Om det inte är 100 väg förstås, men då är det mitträcke och dubbelfiligt.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-02 13:43
alindqvist

GKT-trailern Dietrich har kört om var deras långtrailer som håller sig inom 24 meter. Bild: http://www.gotenekyl.se/image/213BD464E9403CF6F486086F52D3398E/xxxl.jpg

Däremot så får vår käre Dietrich Gössner hålla sig ifrån västkusten där Kallebäcks rullar sitt Duo2-ekipage, 32 meter långt och bruttovikt på maffiga 80 ton. Bild: http://www.transport.se/Global/Transportarbetaren/Juni2012/duo3web.jpg

Eller så lämnar han tillbaka körkortet om han själv anser det vara farligt att köra om en lastbil.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-02 19:03
duccedriver

Längre än en 40-fotscontainer, ja det är i stort sett alla trailers, i normalfallet 1,4 m längre.
De längre ekipage du nämner på västkusten, får väl bara köras på vissa vägar, än så länge.
Och på E6 göteborg-malmö, lär det inte vara några problem att köra om, om man nu måste i vinterväglag.
De enda som måste, är väl utryckningsbilar!

#9 • Uppdaterat: 2015-03-29 16:12
Focus

Det finns tyvärr bilförare som inte vågar köra om en lastbil oavsett längd om de inte har 2 m. tillgodo till lastbilens vänstersida. Då blir det ofta problem utan att det är fel på lastbilens längd.

#a • Uppdaterat: 2016-08-06 13:33
hans.antnas

Det har väl inte så stor betydelse om det är en vanlig 24 meters eller 30 meter som körs på vissa vägar där det finns 2 filiga omkörningssträckor har man problem där bör man nog fundera på att lämna tillbaka styrlappen jag har kört traktor på enfiligt det fanns förare som inte kunde köra om fastän jag körde utanför sidomarkering, proffsen i långtradarna dom blåste förbi i full fart

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.