Nästa artikel
Däck med kristaller i stället för dubb
Nyheter

Däck med kristaller i stället för dubb

Publicerad 5 februari 2013 (uppdaterad 5 februari 2013)
Nokian lanserar ett dubbfritt vinterdäck med små vassa kristaller placerade i gummit, vilka beskrivs som miljövänliga dubbar.

Gummiblandningen i däcket Nokian Hakkapeliitta R2 innehåller mikroskopiskt små jämt fördelade partiklar med vassa kanter. Meningen med dessa små kristaller, som tillverkaren kallar Cryo Crystal Concept, är att väggreppet ska förbättras jämfört med ett traditionellt dubbfritt vinterdäck och då särskilt på is.

Nokian hävdar att samma grepp ska behållas även när däcket blivit slitet och mönsterdjupet närmar sig fyra milimeter.

Enligt tillverkaren har det nya däcket klarat av att bromsa från 80 km/tim till stillastående på en 10 meter kortare sträcka än vad det dubbfria föregångardäcket Hakkapeliitta R klarat, i deras egna tester. Hur greppet står sig i jämförelse med ett dubbat däck är oklart men de inbyggda kristallerna ska inte medföra samma vägslitage som dubbar.

Diskutera: Vad tycker du om däcket?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-05 12:18
Hackenbush

Låter som en god idé detta. Mindre slitage på våra vägar är väl välkommet.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-05 12:31
Raphael

Nej, de har snarare vidareutvecklat nordiska Green Diamonds idé om partiklar av kiselkarbid och aluminiumoxid i det dubbfria däcket. :) Men allvarligt, denna idé om olika slag av partiklar i däck har funnits länge från flera olika tillverkare, och på den japanska marknaden har Falken också experimenterat med det förutom Toyo. Det ska bli intressant se hur Nokias lösning fungerar i praktiken.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-05 12:32
Hanzzon

Man har alltså vidareutvecklat Toyo tires idé som sedan många år haft krossat nötskal i sina dubbfria vinterdäck, det låter snäppet miljövänligare i mina öron men det beror väl på vad dessa "kristaller" är tillverkade av.
Detta blir säkert ett kanondäck då redan förra dubbfria Hakka var ett väldigt bra däck.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-05 12:41
Raphael

Yokohama kanske inte var helt fel ute med sitt dubbdäck IG35 då Nokia tydligt har inspirerats av dess mönsterdesign. :)

F. ö. lite pinsamt för Nokia att när man går in på deras svenska hemsida för att läsa om detta nya Nokia R2 däck, så handlar texten om deras senaste dubbdäck. Slarvigt. :) Det kommer säkert fixas snart, men när jag var inne senast och kollade så var det väldigt roligt iaf. :)

Texten handlar alltså om det nya Hakka 8 däcket, som ersätter dagens Hakka 7.
"Däckets smarta dubbplacering och det nya Eco Stud 8 -konceptet ger mycket bra vinteregenskaper med överlägset broms- och accelerationsgrepp samt bättre slitstyrka och komfort.

Konceptet Eco Stud 8 omfattar den nya generationens mer miljövänliga ankardubbar, ny form av dubbflänsen som dämpar dubbens anslag mot vägen samt en Eco Stud dyna under dubben, som ytterligare effektiviserar dubbens vägkontakt och dämpar dubbens anslag mot vägen."

Hehehe...

#5 • Uppdaterat: 2013-02-05 13:02
KaptenOberkommando

Vad är kristallerna tillverkare av för material och hur kommer hälsobilden att se ut när dessa partiklar mals ner till nanonivå? Men å andra sidan slipper vi dubben som mal ner stenmaterialet i asfalten samt sliter loss bindemedlet. Men nog låter det lite som att man konstant kommer att åka på extremt finsandad "vanlig" vinterväg.

"Enligt tillverkaren har det nya däcket klarat av att bromsa från 80 km/tim till stillastående på en 10 meter kortare sträcka än vad det dubbfria föregångardäcket Hakkapeliitta R klarat, i deras egna tester. Hur greppet står sig i jämförelse med ett dubbat däck är oklart men de inbyggda kristallerna ska inte medföra samma vägslitage som dubbar."

Varför är det oklart hur greppet står sig i jämförelse med ett dubbat däck? Har man jämfört med dubbfritt måste man väl ha jämfört också med dubbat? Men om bromssträckan är tio meter kortare jämfört med det odubbade däcket bör väl bromssträckan nära nog vara i paritet med dubbat? Eller?

#6 • Uppdaterat: 2013-02-05 13:03
erifog

Hur mycket små asfaltspartiklar river dessa kristaller upp? Och hur nyttiga är kristallerna att andas in när de slits av från däcken? Sen står det ju att det handlar om mikroskopiskt små partiklar = nanopartiklar. Jag kan referera till vad jag skrivit på min motorblogg om nanopartiklar i dieselavgaser:

http://bilradgivning.se/2013/01/20/aven-nya-dieselbilar-riktiga-halso-och-miljomonster/

#7 • Uppdaterat: 2013-02-05 13:14
erito

Sälja däck, det är vad tillverkarna vill.

Bra moderna dubbdäck räddar fler liv än vad eventuella partiklar stjälper. That's all folks!

#8 • Uppdaterat: 2013-02-05 14:24
Hackenbush

Det är inte helt ovanligt att däckstillverkarna vill sälja sina däck, det har du rätt i erito

#9 • Uppdaterat: 2013-02-05 14:28
trasten

Nötskal i däck! Tänk när alla nötallergiker faller döda ner på hornsgatan!

#a • Uppdaterat: 2013-02-05 17:10
Hanzzon

Trasten, Det finns ju olika nötter också och
de flesta nötallergiker som varit utmed trafikerade vägar borde redan vara döda i så fall då kan man tycka när Toyo haft dessa skal sedan 90-talet i sina dubbfria vinterdäck.
Vi var förresten på bilmässa med tillhörande fest i helgen med ca 1700pers där man serverade efterrätt med pistagenötter till dessa 1700 pers, jag tyckte detta verkade ganska märkligt men det kanske finns olika sorter som är olika känsligt?
Är dåligt insatt i det ämnet då jag inte är allergisk själv men jag hörde åtminstonde inte av att några på festen blev dåliga.

Men varför inte annars blanda i sand i gummiblandningen så effekten blir lite som sandpapper vilket borde ge liknande effekt som att sanda vägbarnan kan man tycka...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.