Nästa artikel
Däcktest 2012: Dubbfria vinterdäck
Däcktest

Däcktest 2012: Dubbfria vinterdäck

Publicerad 17 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Dags att byta till vinterdäck – men till vilka? I första delen av 2012 års däcktest granskar vi nio dubbfria vinterdäck och ett dubbdäck.

Än är de välkända tillverkarna av vinterdäck bäst, även om konkurrensen på is- och snöunderlag har hårdnat. De stora skillnaderna syns först när vi väger in egenskaperna på torrt och vått.

Den senaste tiden har däcktillverkarna koncentrerat sig på bättre grepp och stabilitet på våt och torr väg, snarare än att förbättra däckens egenskaper på rena vinterunderlag som is och snö. Tidigare har vi från år till år kunnat notera hur greppet på is bara blivit bättre och bättre. Nu har den utvecklingen, i vart fall då det gäller de bästa friktionsdäcken, börjat gå långsammare.

Anledningen till detta är att stabilitet har blivit viktigare i och med att bilarna blir allt tyngre och att vintrarna blivit mildare.Att konstruera däck som är bra på ett underlag är enkelt, det är när man kräver att däcket ska klara is, snö, våt och torr väg som det blir komplicerat.

Av dessa underlag är våtgreppet det svåraste att klara av, framför allt när vi tittar på dubbfria friktionsdäck för nordiskt bruk. Däckens mjuka gummiblandning och rörliga mönster ställer helt enkelt till det när man placerar däcken i en miljö utanför det tänkta huvudområdet. De dubbade däcken har i dessa förhållanden hjälp av både sitt hårdare mönster och de utstickande metallbitarna.  

För att på ett enkelt sätt förklara de olika vinterdäcktypernas speciella egenskaper har vi i årets test av friktionsdäck tagit med samtliga varianter från en tillverkare – ett kontinentalt och ett nordiskt friktionsdäck samt ett dubbdäck.

Detta belyser att det inte är självklart att alla ska välja dubbdäck, eller för den delen nordiska friktionsdäck. Rätt däck beror på var man kör och hur bilen används. Att analysera och göra ett aktivt val är av stor vikt för att göra ett bra köp. Viktigaste egenskaperna för dig kan mycket väl vara något annat än grepp på is och snö. Ofta beror det på det klimat som råder där bilen används.

Klicka här för att köpa däcktestet i smidigt PDF-format (30 kronor)

Utöver testet av dubbfria vinterdäck testar vi åtta dubbdäck i 12 ronder i Vi Bilägare 14/2012. Tidningen utkommer den 16 oktober.
 

Testinformation

Modeller i det här testet:

AGI Soft Sarek (regummerat) Bridgestone Blizzak WS70 Continental ContiVikingContact 5 Goodyear UltraGrip 8 (kontinentalt) Goodyear UltraGrip Ice+ (nordiskt) Goodyear UltraGrip Ice Arctic (dubb) Kumo I'zen KW31 Michelin X-ICE Xi3 Nokian Hakkapelitta R Pirelli Winter Icecontrol

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Så gjorde vi testet:

Testerna på is och snö gjordes utanför Ivalo i Finland i början av mars. Volvo C30 och Volvo V50 användes som testbänkar. Mätningarna görs med V-Box och med bilens ESP och ABS-system inkopplat.

Start på is görs med hjälp av antispinnsystemet och bromsning med ABS, så som bilen normalt används. Resultaten redovisas i tabeller med exakta värden eller med de värderingar som görs vid körning. Testerna på snö görs med ett snödjup på ungefär en decimeter.

Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors, där också testet av grepp i snöslask och bullermätning inne i kupén utfördes.

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.