Bild
Nästa artikel
Däcktest

Däcktest 2012: Dubbdäck

Publicerad 9 november 2012 (uppdaterad 14 november 2012)
Den som ska klara en riktig vargavinter på hjul behöver ett rejält bett mot underlaget. Vi har testat åtta dubbdäck i fjorton ronder.

Vilka är egentligen skillnaderna mellan dubb- och friktionsdäck – förutom att dubb orsakar ökat vägslitage och hälsovådliga partiklar i luften? På isig väg ger dubbdäck absolut ett bättre grepp. Främst märker man förstås att man får en kortare bromssträcka och att det är lättare att komma upp i fart, särskilt från stillastående.

Men lika viktigt är det förbättrade kurvgreppet. Det känns betydligt bättre med dubbdäck på bilen, om man kommer in i en kurva för snabbt och vägen är isig. Dubbdäcket ger ett mer progressivt beteende, det vill säga att däcken tappar greppet långsammare och att man har större möjlighet att någorlunda snabbt få tillbaka kontrollen över bilen.

Det här är väldigt tydligt när vi kör på isväg så snabbt vi förmår och kollar hur däcken beter sig. Testet körs oftast på sjöis där man plogar upp en slinga på tre kilometer med olika skarpa kurvor och en lång raksträcka. För att greppet ska vara så konstant som möjligt och ge korrekta jämförelser ruggas ytan regelbundet med dubb och borstas. Underlaget är därför kanske lite mer förlåtande för de dubbfria alternativen. Men det är samtidigt mer likt en riktig vinterväg. Den får också snabbt ojämnheter och ruggas också av bilar med dubbdäck.

Kör man på den här testbanan med lite för hög fart och har dubbdäck, så blir det oftast bara en lång mjuk sladd vid sidan av den behandlade testvägen. Åker man på de dubbfria alternativen och hamnar brevid den preparerade vägen, blir det gärna påhälsning i snökanterna – som plogas upp längs testbanan för att hejda framfarten vid sidan om. Friktionsdäcken klarar nämligen den ruggade isen nästan lika bra som dubb, men är märkbart sämre på blank is.

Det finns ett undantag och det är torr is. Då kan friktionsdäck ge ett otroligt bra grepp, bättre än vad dubbdäck klarar. Men när isen polerats efter några körningar blir det glashalt där också.

Skulle man översätta de här erfarenheterna till däckval så blir det lite grovt uttryckt: blank is – välj dubb. Vältrafikerade vägar med ruggad is eller snö – friktionsdäck.

Och så gäller det att komma ihåg att vid sidan av hjulspåren kan isen vara blank och därmed ge begränsat grepp, särskilt för däck utan dubb.

Och frågan man sedan måste ställa till sig själv blir – hur ofta kör jag på isiga vägar? Och hur ofta är den oplogad och varken sandad eller saltad?

Budskapet från vår trafiksäkerhetsvårdande myndighet har visserligen svängt en aning – från att entydigt hävda att om bilen var utrustad med antisladdsystem eller inte var viktigare än däcktyp, till att nu ge rådet att den äldre vagnparken utan antisladdsystem som kör på vinterväg bör ha dubbdäck. Bilar med elektroniska säkerhetssystem anses klara vintern med friktionsdäck.

Men det är självklart att bättre grepp också ger bättre effekt av säkerhetssystemen, eftersom de också jobbar med den friktion som vägen och däcken ger. Det däcktest som inledningsvis beskrivs körs med ESP.

Att dra gränser för säkerheten när det gäller däck eller bilens krocksäkerhet är inte helt enkelt. De måste dessutom revideras då och då. Men det är helt klart att vi framöver kommer att få se fler nya regler, som påverkar både säkerhet och valfrihet, och som egentligen införs av miljöskäl.

Testresultat och en nogrann genomgång av samtliga testmoment hittar du i den kompletta testrapporten som du kan köpa nedan.

Klicka här för att köpa testet av dubbdäck i smidigt PDF-format (30 kronor).

Missa heller inte Vi Bilägares test av dubbfria vinterdäck.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Bridgestone Noranza 2 EVO Continental ContiIceContact Dunlop Ice Touch Gislaved Nord Frost 5 Goodyear UltraGrip Ice Arctic Michelin X-ICE North XIN2 Nokian Hakkapelitta 7 Pirelli Winter Carving Edge

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
#1 • 2012-11-09 14:45
Prestigelös

Har också märkt att det är väldigt lätt att tappa greppet med odubbade vinterdäck när man kommer utanför de två uppkörda hjulspåren som det ofta blir på vintervägar.

Just det här att bilister inte vågar lämna de två spåren ser man ofta längs vägarna, blir speciellt obehagligt längs en liten väg där båda körfälten delar på mittenspåret, alltså en trespårig vinterväg.

Vad det beror på ska jag låta vara osagt, men för egen del så känns det mycket säkrare med dubb när isiga vallar ska korsas.

#2 • 2012-11-09 14:57
Leif Larsson (not verified)

Japp, var till Torvalla bil i Sätra i onsdags
. Fick de beställda dubbdäcken, Nokia Hakkapeliitta 7, skiftade på Alfan. Känns tryggt om vintern blir som tidigare vintrar på Södertörn.

#3 • 2012-11-09 15:05
kurrewi

Ja dubbdäcken har ingen konkurans, det skulle vara om dom blev bra på sanda vägarna så kunde vi klara oss men då dom räknar vartenda sandkorn i kronor och ören och ej i säkerhet blir det så där, Man skulle säkert kunna ordna så att sandbilarna alltid är först ute och på alla vägar även småvägar. Hade man dom garantierna att vägen alltid är sandad skulle man kunna lägga dom pengarna till sandning istället för dubbdäck. Vi har gott om lastbilar och traktorer som kan göra jobbet så altihop är lätt att genomföra. Saltet kan vi undvara.

#4 • 2012-11-09 15:17
KaptenOberkommando

"På isiga vägar är det ingen tvekan om att dubbdäck ger bättre grepp än dubbfria. Frågan är: hur ofta kör du på blank is?"

Det verkar som att redaktionen har tagit intryck av debatten mellan oss användare i tidigare trådar.

Själv har jag inte sett röken av blankis på hur många år som helst. "Trots" snörika vintrar även på mina breddgrader de senaste två åren - och tillfällen med vägar á la Rustan - är dubbfria däck det självklara valet för mig.

#5 • 2012-11-09 15:28
forrenta

Tänk vad saker kan svänga.. För ett par år sedan var alla som körde dubbat miljösvin, idioter som inte begrep att dubbfria däck var lika bra, nej bättre, än dubbade på alla underlag. Sedan blev det vinter i Stockholm. Hoppsan vad halt det blev. Nu svängde kören från moll till dur i dubbdäckens favör. Nu prisades de stolta norrlänningarna som minsann begripit hela tiden vad som var bäst, motorpressen instämde. De enda som inte instämmer är Miljömuppar och Vänsterpartister på Södermalm i Stockholm som fortfarande är övertygade om att de ska dö av det eventuella vägdamm som rivs upp av dubbade däck på Hornsgatan. Fy vad less man blir på den här j-la ankdammen där alla måste likriktas för att få G.

#6 • 2012-11-09 15:35
KaptenOberkommando

Bara så att ingen undrar, men jag bor INTE i Stockholm - och skulle aldrig komma på idén att flytta dit. Men även om jag skulle bo i typ Umeå, Östersund eller uppåt skulle jag tveklöst välja dubbfritt.

Annars hade forrenta en bra poäng: "Fy vad less man blir på den här j-la ankdammen där alla måste likriktas för att få G." Ett arv efter årtionden av obrutet socialistiskt styre. Framförallt skolan lider fortfarande av denna sjukdom. Tro mig.

#7 • 2012-11-09 16:20
stellann

Kan bara hålla med dig kapten O.
Har kört dubbfritt - och bakhjulsdrivet - sen 1999 och egentligen aldrig saknat dubbarna. (Och för säkerhets skull: Jag bor i Umeå och har åtminstone 120.000 mil bakom mig under årens lopp).

Ps. Givetvis finns det förhållanden där dubbdäck ger (ännu) bättre säkerhet än dubbfritt och om man värderar den extra säkerheten högt ska man givetvis köra på dubbdäck men precis som du kapten säger så är det ytterst sällan sådana förhållanden. (Samma sak gäller i extrema snöförhållanden: Det bästa där är givetvis snökedjor! Men inte sjutton kör vi normalt med snökedjor för det annat än möjligen i alperna! Det fina med snökedjorna är dessutom att dom går att relativt enkelt ta av, men det går inte med dubbarna.) Dessutom går de dubbfria däcken gudomligt tyst och bekvämt.

#8 • 2012-11-09 16:34
stellann

Nja, sätter man säkerheten främst torde man väl köra med snökedjor ?

#9 • 2012-11-09 16:40
Hackenbush

Men ojsan då, dubbdäck bättre på is än friktionsdäck? Där ser man.

Måste hacka litet på Kapten och ställa hans uttalande om att
"hur ofta kör du på blankis? mot väggen.
Jag säger att det är ungefär samma sak som att stoppa 1 patron i en revolver, snurra på magasinet och ladda peka mot huvudet och trycka av. Hur ofta hamnar kulan i loppet? Det räcker att kulan (att man hamnar på isgata) 1 gång sen kan det vara kört, eller hur?

#a • 2012-11-09 16:49
trasten

Kanske kaptenen inte har bälte heller, det är ju inte så ofta man råkar ut för en olycka!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.