Nästa artikel
Färre omkom i trafiken 2012
Nyheter

Färre omkom i trafiken 2012

Publicerad 9 januari 2013 (uppdaterad 10 januari 2013)
2012 omkom 296 personer i Sveriges vägtrafik – näst lägst sedan 40-talet. Bilbältesanvändningen nådde den högsta nivån hittills.

Transportstyrelsen har samlat de preliminära uppgifterna om antalet trafikdödade i Sverige 2012. Den långsiktiga trenden pekar mot färre omkomna och även jämfört med 2011 skedde en minskning. Trafiken ökade samtidigt svagt under 2012, med 0,3 procent.

296 personer dog i trafiken under 2012 jämfört med 319 personer året innan. I jämförelse med 2010, det ”bästa” året sedan 1940-talet när det gäller antalet trafikdödade, blev siffran däremot något högre. 2010 omkom 266 personer.

I synnerhet har antalet omkomna motorcyklister blivit färre. Idag är antalet nere på samma nivå som på 1990-talet, trots att motorcyklisterna har blivit dubbelt så många sedan dess.

Antalet omkomna fotgängare minskade från 54 under 2011 till 51 under 2012.

– Sveriges arbete inom vägtrafiksäkerhet har varit oerhört framgångsrikt och är idag ett föredöme för andra länder. Även om det är fler som omkommit i vägtrafiken i år jämfört med 2010 är den långsiktiga trenden att dödsolyckorna minskar. Det är ett långt och systematiskt arbete av många aktörer som leder framåt, säger Staffan Widlert., generaldirektör på Transportstyrelsen.

Enligt Transportstyrelsen är bidragande orsaker till den förbättrade trafiksäkerheten sänkta hastigheter, kommunernas arbete med att förbättra trafikmiljön i tätorterna samt positiv utveckling av fordonssäkerheten.

Bilbältesanvändningen har aldrig varit så bra sedan mätningarna inleddes. Bland personbilsförare använde 98 procent bältet, jämfört med 97 procent året innan. Detta enligt preliminära uppgifter från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-01-09 16:05
hultarn

Nu kommer snart Bängv... Tingvall och påpekar hur överlägset bra det är med fler fartkameror, det är tack vare dom som färre omkommit.

När det är säkrare bilar som är den stora orsaken.

Jag vill säker statistik att antalet omkomna verkligen har gått ner på de sträckor som förorenats med kameror.

#2 • 2013-01-09 16:27
Prestigelös

Så är det, har antalet fartkameror ökat och olyckorna samtidigt minskat så beror det på kamerorna.

Statistik kan vinklas så att man får det svar man vill ha...

T.ex. om antalet motorcykelolyckor minskat trots att antalet motorcyklar fördubblats så borde statistisk sett olyckor med motorcyklar vara nästan helt borta om beståndet fördubblades en gång till...

#3 • 2013-01-09 18:21
Prestigelös

Huvudsyftet med kameror är väl i första ekonomisk, sen får förespråkarna säga vad de vill.
Kostnaden för att bygga om en olycksdrabbad vägsträcka är skyhög jämfört med att sätta upp en kamera längs den aktuella sträckan, plus att den kan generera några kronor också...

#4 • 2013-01-09 22:21
hultarn

Jes:
Ja, likadant i USA. Där har de dom lägsta siffrorna på 62 år!
Och har samtidigt successivt höjt fartgränserna från max 55 miles till 80 (från 88 till 128 km/h)!
(till och med ännu högre på vissa avsnitt)

1974–1986: 55 mph
1986–1995: 65 mph
1995–2001: 70 mph day/65 mph night
2001–2006: 75 mph day/65 mph night
2006–2012: 80 mph day/65 mph night
2012–: 80 mph

#5 • 2013-01-10 09:43
Leif Larsson (ej verifierad)

Så kan vi väl få veta om antalet trafikolyckor ökat eller inte.
Och hur många blir invadiliserade?
Dagens ambulanspersonal klarar mer nu än för några år sedan.
Kan vara så att en effektiv räddningstjänst ochså håller nere dödstalen.

(Håller med om att dagens bilar är säkrare och bidrar med färre dödsolyckor)

#6 • 2013-01-10 10:17
ola e

Jag kollade en statistik om utvecklingen i antalet dödade i trafiken 1999 -2009 beräknat per 100000 innevånare resp 10000 fordon. Sverige ligger ungefär i mitten i båda beräkningarna. Länder som Spanien, Portugal, Irland, Frankrike och Slovenien har lyckats bäst i båda beräkningarna. Danmark lite bättre än Sverige men USA sämre utveckling. Men USA har ju en annan trafikmiljö med sin mängd SUV:ar och Pickup:ar(42 % de senaste åren).

Tror dock som Hultarn att hastigheten har liten betydelse. Säkrare bilar och vägar, färre alkoholpåverkade, fler som använder bälte är det som gjort att dödstalen minskar. Dessutom har man ju räknat bort sjukdomsfall och självmord under tiden.

#7 • 2013-01-10 10:35
hultarn

ola e: självmord, ja, där har du cirka 25 dödsfall per år. De rärknas bort sedan 2010 (tror jag det var), vilket man "glömt" att nämna i denna rapport...

Leif: visst borde räddningstjänsten också blivit bättre, har inte sett några siffror på det.

#8 • 2013-01-10 11:39
johan44 (ej verifierad)

rikta åtgärder rätt är viktigt: http://www.sydsvenskan.se/sverige/utlandsfodd-lever-farligt-i-trafiken/

#9 • 2013-01-10 15:52
ola e

Om man tittar på polisrapporterade personskadeolyckor sedan 1985 och framåt visar det sig att det är mellan 15000-18000 personskadeolyckor i Sverige varje år, alltså ingen stor skillnad mellan åren. 1985 var det 15929 olyckor och 2011 16119 olyckor. 1985 var 4,3 % av dessa en dödsolycka och 28,2 % en olycka med minst en skadad som måste vistas på sjukhus minst ett dygn. 2011 är siffrorna 1,8 % resp. 15,5 %. Minskningen är 58 respektive 41 %.

Tittar man på var det var den bästa förbättringen var det under åren 2000 - 2005 då medelhastigheten var som högst(35 %). Åren 2006 - 2011 som innefattar hastighetssänkningar sämre(19 %), trots det där med självmorden har räknats bort.

#a • 2013-01-11 12:47
kurtw5

Tänk att så många ej tror att det inte beror på farten vid olyckor. Vi ska inte börja och köra 50:i men om det är en 90.I väg så skall det inte köras 110-130, det är då du får de farliga omkörningarna men vid dessa olyckor går det aldrig att bevisa hur fort det gick. Om vi håller hastighetsbegränsningarna då minskar olyckorna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.