Nästa artikel
Färre lojala med bilmärket
Nyheter

Färre lojala med bilmärket

Publicerad 18 oktober 2011 (uppdaterad 18 oktober 2011)
Bilköparnas relation till enskilda märken blir allt svagare. En färsk undersökning visar att lojaliteten har minskat.
Att behålla kunder är förstås viktigt för företag i alla branscher, men kanske särskilt centralt för fordonsindustrin eftersom produkterna är relativt dyra och byts ut förhållandevis sällan. Men lojaliteten tycks nu minska. En global undersökning som genomförts av franska konsultbolaget Capgemini visar att 61 procent av de 8 000 svarande planerar att köpa en bil av samma märke som deras nuvarande fordon. Samma siffra från fjolårets undersökning var 65 procent, vilket i sin tur var lägre än 2009 års resultat på 68 procent. I en sammanfattning skriver Capgemini att varumärkeslojaliteten är starkast i utvecklingsländer, även om den också blir svagare där. Orsaken uppges vara att utbudet av bilmärken tidigare varit litet, men nu utökats. Diskutera: Är du märkeslojal när det gäller bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-10-18 23:32
N-iklas

Kul ämne om man bara respekterar andra och inte dräller förolämpningar omkring sig.

Själv så har jag en bakgrund med erfarenheter från 26 olika bilmärken sedan 1970-talet och körde nyss ännu en ny jag aldrig kört förut, Toyota Auris, men eftersom det viktigaste för mig inte är funktionalitet, dvs. att bilen skall vara bra och fungera, utan det viktigaste är känsla, utstrålning, design, personlighet osv. så stupar alla bilar, ingen når upp till mina krav mer än det bilmärke jag valde 1983.

Auris var visst en funktionellt bra bil, ratten var lite för tunn, lite obekväm att hålla i och styrkänslan var lite odistinkt, men en funktionellt bra bil.
En mycket trevligare upplevelse än den Volvo XC 70 jag åkte i för ett par veckor sedan.
Däremot faller den på design, känsla, stil.

Mitt intryck är att i Sverige prioriterar man funktion och siffror, väga, mäta, räkna.
Biltidningarna utser alltid vinnare baserat på funktion och siffror, därför är exempelvis Skoda och Hyundai så populära, otänkbara bilar för mig.

Jag prioriterar helt emotionella värden och det gör att alla bilar på hela marknaden faller pladask mot mitt bilmärke, de har ingen chans alls.
Och det är mitt intryck att detta är en väldigt osvensk inställning.

Om man istället som de flest tycks göra tittar på funktionen enbart då är ju nästan alla bilar lika bra i dag och då är det logiskt om lojaliteterna minskar.

Men emotionella värden är det svåraste som finns att skapa.

#9 • Uppdaterat: 2011-10-19 08:55
LC4ever

Varför skall man vara lojal mot ett märke?
Olika märken utvecklas, både till det bättre och sämre.
Man väljer ju den bil som man trivs bäst med och ger en mest för pengarna.
Sedan kan man väga in alla möjliga kriterier i detta, högst personliga.
Ett krav jag har är tex att jag skall få plats i bilen vilket gör att många bilar går bort. Men hittar jag en bil som passar, ger den komfort och kvalitetskänsla som jag vill ha för rimliga pengar så är det den jag väljer.
Om det sedan står SAAB, Volvo, VW, Toyota etc på bilen så spelar det ingen roll.

#a • Uppdaterat: 2011-10-19 09:28
johan_l

Just i Sverige så är nog Volvoägare bland de mest hårdnackade märkestrogna. Nar man pratar med en inbiten Volvoägare biter inga argument. "Pappa körde bara Volvo och jag har aldrig haft något annat märke och därför är Volvo bäst" brukar vara argumentationen.