Bild
Nästa artikel
Färre lojala med bilmärket

Färre lojala med bilmärket

Nyheter

Bilköparnas relation till enskilda märken blir allt svagare. En färsk undersökning visar att lojaliteten har minskat.

Att behålla kunder är förstås viktigt för företag i alla branscher, men kanske särskilt centralt för fordonsindustrin eftersom produkterna är relativt dyra och byts ut förhållandevis sällan. Men lojaliteten tycks nu minska. En global undersökning som genomförts av franska konsultbolaget Capgemini visar att 61 procent av de 8 000 svarande planerar att köpa en bil av samma märke som deras nuvarande fordon. Samma siffra från fjolårets undersökning var 65 procent, vilket i sin tur var lägre än 2009 års resultat på 68 procent. I en sammanfattning skriver Capgemini att varumärkeslojaliteten är starkast i utvecklingsländer, även om den också blir svagare där. Orsaken uppges vara att utbudet av bilmärken tidigare varit litet, men nu utökats. Diskutera: Är du märkeslojal när det gäller bilar?
Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-18 15:55

Nej jag är aldrig lojal eftersom jag köper mest lätt begagnade bilar. Jag väljer den bil och det bilmärke som ger mig mest för pengarna vid köpetillfället. Men visst håller jag mig mest till tyska bilar, finns många märken att välja mellan.

#2
2011-10-18 16:05

Vissa bilmärken gör så stort intryck på ägarna att 100 procent av ägarna svarade att dom skulle rekomendera andra att köpa just en sådan bil i sina recensioner av sina bilar, kanske något för andra bilmärken att ta efter.
http://www.lexus.se/recensioner/index.aspx

#3
Raymond K
2011-10-18 16:14

Inte lätt att rekommendera sitt eget bilmärke till andra, alla har olika behov och ekonomiska resurser och en design som passar mig kanske inte passar de jag känner.
Om man skulle rekommendera sitt bilmärke till en bekant och han köper en likadan bil och får ett måndagsexemplar blir man ju stämplad som en fårskalle efter det.

#4
2011-10-18 17:39

Skulle du rekommendera en fattig och arbetslös kompis att köpa Lexus PREVIA? Eller 18åringens första bil ?

#5
2011-10-18 18:20

Har köpt Skoda 2 ggr i rad som jag ändå var nöjd med men nu i våras när jag köpte ny bil igen så blev det en Peugeot 508 istället, detta är min första Pegga.
Bytte bilmärke för kändes som att Skoda kändes mera billig och ute ur tiden, Peugeot var fräch och modern i mina ögon, även mkt bil för pengarna!

#6
2011-10-18 21:28

Ja varför inte köpa en lexus LS 400 som förstabil Jes_! Kostar ca: 20 000 för en 93- som kostade 550 000 ny och slår många lyxbilar idag när det gäller utrustning, och alla nya bilar när det gäller kvalite. http://www.youtube.com/watch?v=3Y-Gdz6N-dU&feature=related

På med nya fälgar sedan har man en bil med supersterio att glida omkring i.
http://www.youtube.com/watch?v=WatJz6fdstw&feature=related

#7
Inbo
2011-10-18 21:42

Jag har varit trogen kund av VW och Audi av 6 cyl modeller i 23 år.
Har bara haft massor med bekymmer p.g.a. usel servis av märkesverkstan.
Nu kör jag BMW!!!! Oj oj vilken klasskillnad, det visade sig att BMW är bättre på alla punkter, hittar inget på Audi som var bättre. Så nu förs kan jag rekommenderar ett bilmärke och det är BMW.

#8
2011-10-18 23:21

De flesta europeiska bilmärkena "lider" nuförtiden av att vissa komponentleverantörer för elsystem, motorstyrning, bränslesystem mm har marknadsdominans och får därmed uppstår liknande typfel för vissa årgångar. Detta tycks ej vara fallet i sammma utsträckning med amerikanska eller asiatiska bilmärken, kanske p g a att deras producenter lärt sig att det är billigast att åtgärda felen på ritbordet och inte ute hos kunderna och därför ställer högre krav på komponenter från underleverantörerna.

#9
2011-10-18 23:32

Kul ämne om man bara respekterar andra och inte dräller förolämpningar omkring sig.

Själv så har jag en bakgrund med erfarenheter från 26 olika bilmärken sedan 1970-talet och körde nyss ännu en ny jag aldrig kört förut, Toyota Auris, men eftersom det viktigaste för mig inte är funktionalitet, dvs. att bilen skall vara bra och fungera, utan det viktigaste är känsla, utstrålning, design, personlighet osv. så stupar alla bilar, ingen når upp till mina krav mer än det bilmärke jag valde 1983.

Auris var visst en funktionellt bra bil, ratten var lite för tunn, lite obekväm att hålla i och styrkänslan var lite odistinkt, men en funktionellt bra bil.
En mycket trevligare upplevelse än den Volvo XC 70 jag åkte i för ett par veckor sedan.
Däremot faller den på design, känsla, stil.

Mitt intryck är att i Sverige prioriterar man funktion och siffror, väga, mäta, räkna.
Biltidningarna utser alltid vinnare baserat på funktion och siffror, därför är exempelvis Skoda och Hyundai så populära, otänkbara bilar för mig.

Jag prioriterar helt emotionella värden och det gör att alla bilar på hela marknaden faller pladask mot mitt bilmärke, de har ingen chans alls.
Och det är mitt intryck att detta är en väldigt osvensk inställning.

Om man istället som de flest tycks göra tittar på funktionen enbart då är ju nästan alla bilar lika bra i dag och då är det logiskt om lojaliteterna minskar.

Men emotionella värden är det svåraste som finns att skapa.

#10
2011-10-19 08:55

Varför skall man vara lojal mot ett märke?
Olika märken utvecklas, både till det bättre och sämre.
Man väljer ju den bil som man trivs bäst med och ger en mest för pengarna.
Sedan kan man väga in alla möjliga kriterier i detta, högst personliga.
Ett krav jag har är tex att jag skall få plats i bilen vilket gör att många bilar går bort. Men hittar jag en bil som passar, ger den komfort och kvalitetskänsla som jag vill ha för rimliga pengar så är det den jag väljer.
Om det sedan står SAAB, Volvo, VW, Toyota etc på bilen så spelar det ingen roll.

#11
2011-10-19 09:28

Just i Sverige så är nog Volvoägare bland de mest hårdnackade märkestrogna. Nar man pratar med en inbiten Volvoägare biter inga argument. "Pappa körde bara Volvo och jag har aldrig haft något annat märke och därför är Volvo bäst" brukar vara argumentationen.

#12
2011-10-19 09:58

Visst har svenskarna en trogen inställning till Volvo, riktigt enögt och envist. Allt som Volvo gör/gjort är bra! Även bastarderna 66, 340 och 460.... Volvo är bra och då kan man betala!

Jag köper hellre bil som ger mest för tillfället, dock inte vad som. Den måste vara intressant och ha kul design. Väljer gärna modeller som är lite udda och som "Svensson" är misstänksamma mot. Därför blir det inte t.ex. Golf, som är överprisade.

Har haft svenska, tyska, italienska, engelska, amerikanska och franska, flest franska faktiskt när jag räknar.
Japaner är inte intressanta, de funkar och går, men utan att ge något mer, och Lexus skulle jag aldrig köpa, då de i mina ögon gör förskräckligt fula bilar. Då kör jag hellre Jaguar.

#13
2011-10-19 11:42

Har ägt och kört de flesta bilfabrikat som finns och har även drevit en bilfirma under några år.
Försöker att uppdatera mig så mycket som möjligt hela tiden om bilar för att inte "fastna" i tiden,vilket är lätt att göra.
Det är svårt att dölja sin besvikelse över en dålig bil och låta bli att förbli negativ till just detta fabrikat för all framtid sedan, även om det i så fall säger mer om en själv än om ett visst fabrikat.

Även om man har haft många bilar så innebär det inte man sitter inne med unika kunskaper eller några "sanningar" för alla andra.
Köper jag en bil som visar sig vara "den sämsta som jag har haft" så kan samma bil mycket väl bli den bästa för nästa ägare och vise versa.....man vet aldrig sådant med bilar.
Det har skett stora förändringar i bilvärlden och har man då "sovit" de senaste 10 åren så har man missat det mesta.
( samtal om volvo 740,Vw Santana eller kanske Toyota Carina ll förefaller rätt mossiga idag även om det var bra bilar )

Själv har jag svurit mycket över Citroen som jag inte kunde förstå kunde vara så uppskattade utav grannlandet,...När man idag ser dessa bilar på gatorna efter 20 år så undrar man hur det är möjligt!?
Köpte faktiskt en ny Citroen -07 då jag tänkte att dem ju måste ha blevit bättre,..på denna resan lärde jag mig också massor. ( och jo...den uppfyllde över förväntan sin funktion )
Det kan mycket väl bli fler Citroener men samtidigt är det kul att prova annat.

Mitsubishi har jag varit glad för men idag bygger de inga bilar som passar mitt behov.
För mig är det en självklarhet att INTE vara märkesbunden då det på alla vis hämmar mitt bilintresse.
Tycker att trenden är tydlig att folk idag väljer bil för tillfället och inte för "livet",..ofta hör jag om folk som har bytt in sina Tyska eller "Svenska" bilar mot Franska eller Koreanska vilket man inte hörde om så ofta förr. ( då var det istället skottpengar på en om man valde Japanskt )
Idag heter anledningen förnuft och ekonomi och en bilaffär har aldrig tidigare varit så "olönsam" som idag varpå det gäller att se över sitt bilbehov.
Folk vill ha råd med mer än att köra ett visst fabrikat och det är få förunnat att inte behöva bry sig alls om ägarkostnaderna.
( vi måste ju ha råd med att åka till Thailand också nu för tiden ;-) )

Bilar är kul och jag fortsätter att följa dess utveckling med spänning oavsett vem som bygger vad och med vilka emblem på bakluckan.

#14
2011-10-19 12:58

Det är lätt att skapa sina egna fördomar, särskilt om man jämför gamla bilar mot nya. Själv har jag varit allergisk mot WV efter stora kvalitetsproblem med min Golf och mina Passater, men inser att dom blivit mycket bättre idag. Däremot har mina Volvon funkat mycket bra.
Mekar man mycket själv så tjänar man på att vara märkestrogen eftersom man lär sig tekniken och har rätt verktyg.
Däremot är det mest okunniga eller otrygga människor som klamrar sig fast vid varumärken.
Alla bilproducerande länder har en mycket trogen hemmamarknad, och där är svenskarna inte extrema. Dessutom har vi inte samma inhemska modellutbud att välja på som de stora länderna.

#15
2011-10-19 16:34

Farsan köpte ett antal Saabar i rad, den första en 92:a. Dock råkade det så småningom bli en Honda Accord Coupé som jag varnade lite för med tanke på dyra reservdelar. Efter ett par år kontrade farsan med "Vad spelar det för roll vad reservdelarna kostar när man aldrig behöver några". Det blev en Honda till innan han gick bort.
Själv har jag alltid haft ett gott öga till Saab som, i synnerhet under 70-talet, kommit med ett antal genomtänkta innovationer. Idag finns dock andra alternativ.
Överlag har kvalitetsjämnheten höjts, men visst finns det skillnader som man inte bör blunda för. Det gäller såväl driftskvalitet och service som rostkänslighet.
Mina behov har förändrats. Idag behöver jag inte se lika mycket till utrymmen och lastbarhet (tolka mig rätt), utan kan låta känslorna få tala i större utsträckning.
Vilka bilmärken är då intressanta? Ja, de är faktiskt flera! Någon märkestrohet existerar således inte.

#16
2011-10-19 16:38

Kan tillägga att man inte ska bedöma bilmärken efter gamla försyndelser.
Volvo bygger inte längre baktunga klumpedunser. Opel har gått från rostburkar till att vara bland de bästa. Citroën är inte längre så speciella och har inte längre överlägsen fjädringskomfort.

#17
Raymond K
2011-10-19 16:51

Håller med Roy där.
Det är ganska jämnt skägg mellan olika bilmärken idag med kanske några få undantag så det blir mer att välja bil efter känsla och intresse idag och det gör ett bilbyte lite roligare.

#18
2011-10-19 19:33

Hehe...nä frågar man biltiltidningarna "Roy J" så anser de inte att citroens fjädring längre är så fantastisk,åtminstone om man jämför med en Volvo!
I verkligheten och i ett "riktigt" test så skulle resultatet bli ett annat! ;-)
Här ett test förvisso med C6 men kul ändå!
http://www.youtube.com/watch?v=MjxbLoA6UJ8

#19
2011-10-19 21:18

Tror det har mkt med vad dom olika märkena kommer med för ny teknik, design och absolut vilka erbjudanden dom kommer med...
Tex när jag bytte märke så kollar man runt på typ 2-3 märken som man fastnat för och sen så jämför man och provar sig runt, dock så tror jag alltid märket man hade sist är med bland dom 2-3 märkena man kollat ut!

#20
2011-10-19 22:27

Funderade på en annan sak:
Allt fler bilar är släkt med varandra. En V40 är en Mazda är en Focus. Märkena suddas liksom ut.
Volvo använder Peugeots motorer, Saab har Alfa och Opel...

Fast det är bara Citroen som har den bästa fjädringen. :-)

#21
2011-10-20 08:16

Ang. Hultarns släktinlägg.
Enligt TopGear: Den bästa Volvo'n du kan köpa är en Ford Focus ST :)
Samma bottenplatta, Volvos 2.5L femma men Focus hjulupphängning och kaross.

#22
2011-10-20 14:23

Åkej, Mistro, du har rätt - åtminstone delvis.
Jag minns inslaget sen tidigare och jag har själv kört just en sån Cittra och blivit lätt impad, faktiskt. Så i den prisklassen slår nog Citroën konkurrenterna beträffande just fjädringskomfort.

#23
2011-10-21 00:23

Tror mycket har att göra med att vi fått många nya märken som folk förr inte kunde tänka sig köpa, men som nu är intressanta, samtidigt som många tidigare ansedda märken blivit dyrare, förlorat kvaliteter eller både och. Till exempel Volvo var ju förr en folkbil, men har nu för tiden blivit ganska dyr både att äga och köpa. Alla märken försöker ju göra en klassresa och då byter man ju automatiskt kundsegment under resans gång.

#24
2011-10-21 13:11

Det är bekvämt att hålla sig till samma bilmärke.
Jag är nöjd med det märke som jag kör i dag.Jag är alltid öppen för andra märken,men så länge som jag inte kan få mer körglädje,utrymme mm för pengarna finner jag ingen anledning att byta.Högre inkomst är en anledning till byte av bilmärke,man gör en klassresa genom val av bil.

#25
2011-10-23 20:56

En lojalitets påverkande faktor kan vara den märkesverkstad som servar ditt bilmärke.
Jag känner själv ett stort antal bilägare som har "bytit" bilmärke och därmed märkesverkstad efter negativa erfarenheter med deras tidigare märkesvekstad, ofta i kombination med stelbent behandling av reklamationer, som ju tyvärr blivit alltför vanliga med dagens komplicerade bilteknik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.