Nästa artikel
Färre lojala med bilmärket
Nyheter

Färre lojala med bilmärket

Publicerad 18 oktober 2011 (uppdaterad 18 oktober 2011)
Bilköparnas relation till enskilda märken blir allt svagare. En färsk undersökning visar att lojaliteten har minskat.
Att behålla kunder är förstås viktigt för företag i alla branscher, men kanske särskilt centralt för fordonsindustrin eftersom produkterna är relativt dyra och byts ut förhållandevis sällan. Men lojaliteten tycks nu minska. En global undersökning som genomförts av franska konsultbolaget Capgemini visar att 61 procent av de 8 000 svarande planerar att köpa en bil av samma märke som deras nuvarande fordon. Samma siffra från fjolårets undersökning var 65 procent, vilket i sin tur var lägre än 2009 års resultat på 68 procent. I en sammanfattning skriver Capgemini att varumärkeslojaliteten är starkast i utvecklingsländer, även om den också blir svagare där. Orsaken uppges vara att utbudet av bilmärken tidigare varit litet, men nu utökats. Diskutera: Är du märkeslojal när det gäller bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-18 15:55
Raymond K (ej verifierad)

Nej jag är aldrig lojal eftersom jag köper mest lätt begagnade bilar. Jag väljer den bil och det bilmärke som ger mig mest för pengarna vid köpetillfället. Men visst håller jag mig mest till tyska bilar, finns många märken att välja mellan.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-18 16:05
PREVIA

Vissa bilmärken gör så stort intryck på ägarna att 100 procent av ägarna svarade att dom skulle rekomendera andra att köpa just en sådan bil i sina recensioner av sina bilar, kanske något för andra bilmärken att ta efter.
http://www.lexus.se/recensioner/index.aspx

#3 • Uppdaterat: 2011-10-18 16:14
Raymond K (ej verifierad)

Inte lätt att rekommendera sitt eget bilmärke till andra, alla har olika behov och ekonomiska resurser och en design som passar mig kanske inte passar de jag känner.
Om man skulle rekommendera sitt bilmärke till en bekant och han köper en likadan bil och får ett måndagsexemplar blir man ju stämplad som en fårskalle efter det.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-18 18:20
Peugeote-Pär

Har köpt Skoda 2 ggr i rad som jag ändå var nöjd med men nu i våras när jag köpte ny bil igen så blev det en Peugeot 508 istället, detta är min första Pegga.
Bytte bilmärke för kändes som att Skoda kändes mera billig och ute ur tiden, Peugeot var fräch och modern i mina ögon, även mkt bil för pengarna!

#5 • Uppdaterat: 2011-10-18 21:28
PREVIA

Ja varför inte köpa en lexus LS 400 som förstabil Jes_! Kostar ca: 20 000 för en 93- som kostade 550 000 ny och slår många lyxbilar idag när det gäller utrustning, och alla nya bilar när det gäller kvalite. http://www.youtube.com/watch?v=3Y-Gdz6N-dU&feature=related

På med nya fälgar sedan har man en bil med supersterio att glida omkring i.
http://www.youtube.com/watch?v=WatJz6fdstw&feature=related

#6 • Uppdaterat: 2011-10-18 21:42
Inbo (ej verifierad)

Jag har varit trogen kund av VW och Audi av 6 cyl modeller i 23 år.
Har bara haft massor med bekymmer p.g.a. usel servis av märkesverkstan.
Nu kör jag BMW!!!! Oj oj vilken klasskillnad, det visade sig att BMW är bättre på alla punkter, hittar inget på Audi som var bättre. Så nu förs kan jag rekommenderar ett bilmärke och det är BMW.

#7 • Uppdaterat: 2011-10-18 23:21
lubos

De flesta europeiska bilmärkena "lider" nuförtiden av att vissa komponentleverantörer för elsystem, motorstyrning, bränslesystem mm har marknadsdominans och får därmed uppstår liknande typfel för vissa årgångar. Detta tycks ej vara fallet i sammma utsträckning med amerikanska eller asiatiska bilmärken, kanske p g a att deras producenter lärt sig att det är billigast att åtgärda felen på ritbordet och inte ute hos kunderna och därför ställer högre krav på komponenter från underleverantörerna.

#8 • Uppdaterat: 2011-10-18 23:32
N-iklas

Kul ämne om man bara respekterar andra och inte dräller förolämpningar omkring sig.

Själv så har jag en bakgrund med erfarenheter från 26 olika bilmärken sedan 1970-talet och körde nyss ännu en ny jag aldrig kört förut, Toyota Auris, men eftersom det viktigaste för mig inte är funktionalitet, dvs. att bilen skall vara bra och fungera, utan det viktigaste är känsla, utstrålning, design, personlighet osv. så stupar alla bilar, ingen når upp till mina krav mer än det bilmärke jag valde 1983.

Auris var visst en funktionellt bra bil, ratten var lite för tunn, lite obekväm att hålla i och styrkänslan var lite odistinkt, men en funktionellt bra bil.
En mycket trevligare upplevelse än den Volvo XC 70 jag åkte i för ett par veckor sedan.
Däremot faller den på design, känsla, stil.

Mitt intryck är att i Sverige prioriterar man funktion och siffror, väga, mäta, räkna.
Biltidningarna utser alltid vinnare baserat på funktion och siffror, därför är exempelvis Skoda och Hyundai så populära, otänkbara bilar för mig.

Jag prioriterar helt emotionella värden och det gör att alla bilar på hela marknaden faller pladask mot mitt bilmärke, de har ingen chans alls.
Och det är mitt intryck att detta är en väldigt osvensk inställning.

Om man istället som de flest tycks göra tittar på funktionen enbart då är ju nästan alla bilar lika bra i dag och då är det logiskt om lojaliteterna minskar.

Men emotionella värden är det svåraste som finns att skapa.

#9 • Uppdaterat: 2011-10-19 08:55
LC4ever

Varför skall man vara lojal mot ett märke?
Olika märken utvecklas, både till det bättre och sämre.
Man väljer ju den bil som man trivs bäst med och ger en mest för pengarna.
Sedan kan man väga in alla möjliga kriterier i detta, högst personliga.
Ett krav jag har är tex att jag skall få plats i bilen vilket gör att många bilar går bort. Men hittar jag en bil som passar, ger den komfort och kvalitetskänsla som jag vill ha för rimliga pengar så är det den jag väljer.
Om det sedan står SAAB, Volvo, VW, Toyota etc på bilen så spelar det ingen roll.

#a • Uppdaterat: 2011-10-19 09:28
johan_l

Just i Sverige så är nog Volvoägare bland de mest hårdnackade märkestrogna. Nar man pratar med en inbiten Volvoägare biter inga argument. "Pappa körde bara Volvo och jag har aldrig haft något annat märke och därför är Volvo bäst" brukar vara argumentationen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.