Nästa artikel
Bilfrågan: Rostskydd på Peugeot 508?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rostskydd på Peugeot 508?

Publicerad 26 september 2011 (uppdaterad 27 september 2011)
"Jag har nyligen bytt till en Peugeot 508 och har lite frågor. Hur påverkas innerskärmarna av filttyp av fukt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

SVAR:
Jag har nyligen bytt till en Peugeot 508 GT SW och har lite frågor och funderingar.

1. Hur påverkas innerskärmarna av filttyp av fukt och väta? Hur är rostskyddet?

2. För att byta hjul måste man tydligen ha egna verktyg. I serviceboken står inget om 508.

3. Navigationen borde väl ha senaste uppgradering? Jag bor i Eda och åker på riksväg 61 där hastigheten har sänkts från 90 till 80 för över ett år sedan men GPS:en visar 90-skylt.

Peter Westling

SVAR:
1. Filtskärmarna suger inte till sig lika mycket fukt nu som när de först introducerades. Det blir dock fortfarande en fuktig miljö under innerskärmarna mot plåten i hjulhusen. Det finns inga av plast att ersätta dem med, så vad som återstår är att bättra på rostskyddet. Våra experter rekommenderar, trots galvaniseringen, en kompletterande rostskyddsbehandling så snart som möjligt. Stänklappar bör också monteras bakom framhjulen då sådana helt saknas från fabrik. Läs vårt rosttest av Peugeot 508 här.

2. Bilen har inget reservhjul och därför inte heller några verktyg för hjulbyte. Reservhjul finns som tillbehör och då ingår nödvändiga verktyg för bytet. Importören meddelar att i de första bilarna som såldes fanns inte 508 upptagen i serviceboken men serviceintervallen är desamma som för andra modeller med motsvarande motorer.

3. Vad gäller GPS:en bör du vända dig till återförsäljaren och skaffa den senaste uppdateringen av kartan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-26 08:17
Raphael

Det ska finnas med en däckreparationssats, typ en liten burk med ett medel som man sprayar in i däcket som kan täta mindre sprickor och hål, så att man kan ta sig till en däckhandlare och få däcket utbytt.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-26 09:49
Raymond K (ej verifierad)

Fattar inte hur en bilfabrikant kan sätta filtskärmar som innerskärmar. Hur tänker dom? dom vill att bilen skall rosta sönder så fort som möjligt så att dom kan sälja en ny bil?

#3 • Uppdaterat: 2011-09-26 09:53
Raphael

Jag fattar varför och kan svara på din fråga hur de tänker - för att dämpa ljud så är filt ett utmärkt material. Innerskärmar av plast har ingen som helst ljuddämpande verkan.

Din konspirationsteori om att de vill att bilen ska rosta sönder så snabbt som möjligt för att sälja en ny bil, det är en konspirationsteori som jag anser saknar evidens.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-26 09:57
Raymond K (ej verifierad)

Blir väl inte ljudisolerat så länge. När väl filtmattan är genomsur och har börjat ruttna så ramlar den ju av.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-26 10:06
saabnisse

Det är ju ingen svårighet att ge filten en impregnering som väl motstår både fukt och förruttnelse.
Men ändå borde den del av filtskärmen som ligger an mot plåten ha en sådan utformning att det inte kan bildas spaltkorrosion.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-26 11:07
FLAC

vissa av dessa filtskärmar har väl numera en "hård" plastbaksida som vilken vanlig innerskärm som helst? då gör det ju inget att "filtmaterialet" är riktat nedåt/utåt mot hjulet.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-26 11:27
erifog

Varför kan man inte ha en plastinnerskärm med filt på baksidan? Givetvis ska plastinnerskärmen ligga utanpå ytterskärmens plåtinvikning i hjulhuset, vilket den inte gör på så många bilar idag. Volvo har det så vet jag, t,ex.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-26 17:07
Peugo

ViB rostskyddsanalys litar jag inte alls på. Efter 10 år är man klokare.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-26 20:38
Roger Skagerström

Har någon noterat rost pga filtinnerskärmar? Förstår inte riktigt problemet om jag ska vara ärlig. Så länge inget ligget och nöter mot lacken ska det väl inte vara några problem? Då är det väl isåfall värr med plastinnerskärmarna som med största sannolikhet sitter monterade med clip i borrade hål eller perforeringar i skärmkanter etc. Aldrig läst eller hört om någon som fått rost i innerskärmarna, än mindre rost någonstans pga filtskärmar.

#a • Uppdaterat: 2015-01-22 17:09
Raphael

Bilen levereras med "reservdäck på burk" så att säga, eller rättare - en sprayburk som innehåller tätningsmassa om man får punktering.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.