Nästa artikel
Rekonstruktion ger Saab ny chans
Nyheter

Rekonstruktion ger Saab ny chans

Publicerad 21 september 2011 (uppdaterad 22 september 2011)
Efter lunch på onsdagen kom beskedet – hovrätten säger ja till Saabs ansökan om rekonstruktion. De anställdas löner är nu på väg.

Hovrätten ger klartecken för Saab Automobiles rekonstruktion, snart två veckor efter tingsrättens avslag. Rätten tror att den krisdrabbade biltillverkaren kan komma på rätt köl.
 
”I detta fall gör hovrätten bedömningen att en mer grundlig utredning kan visa att förutsättningar för en framgångsrik rekonstruktion finns och att kraven för att inleda företagsrekonstruktion för Saab Automobile Aktiebolag, Saab Automobile Powertrain AB och Saab Automobile Tools AB är uppfyllda”, heter det i hovrättens uttalande.

Beslutet innebär att Saab skyddas mot konkurs och utmätningar från kronofogden. Dessutom kan företagets 3 400 anställda inom några dagar få ut sina löner via den statliga lönegarantin, pengar Saab lånar och så småningom ska betala tillbaka.

Hovrätten inte enig
Samtliga ledamöter i hovrätten var däremot inte överens. Hovrättspresidenten Gunnel Wennberg ville fastställa tingsrättens beslut.

”Jag bedömer att de ekonomiska och andra förutsättningar som bolagen har beskrivit i ansökan om företagsrekonstruktion och i överklagandet inte når upp till det krav som bör ställas för att rekonstruktion ska beviljas. Jag beaktar då även den trängda finansiella situation som bolagen sedan en längre tid befinner sig i”, skriver hon i en bilaga till hovrättens beslut.

Processen kommer inledningsvis att pågå under tre månader. Tingsrätten i Vänersborg ska inom kort utse en rekonstruktör. I sin ansökan om rekonstruktion föreslår Saab advokaten Guy Lofolk, som hade samma roll när företaget rekonstruerades 2009. Då tvingades 700 anställda lämna Saab.

Konkurshot undanröjda
Tidigare har fackförbunden IF Metall, Unionen och Ledarna samt en japansk leverantör begärt Saab i konkurs. Dessa anspråk är inte längre aktuella.
 
”Nu får företaget och de anställda ett välbehövligt andrum för att systematiskt utveckla en långsiktig affärsplan”, skriver Stefan Löfven, ordförande för IF Metall, i en kommentar.
 
Saab skriver i ett pressmeddelande att man nu får stabilitet i väntan på tillskott från de kinesiska bilföretagen Youngman och Pang Da. Men investeringen på 245 miljoner euro måste först godkännas av kinesiska myndigheter.
 
Dessförinnan kommer Youngman att skjuta till 70 miljoner euro till så kallad ”bryggfinansiering”. Inom två veckor ska pengar finnas på Saabs konton.

Klicka här för att läsa hovrättens protokoll

Diskutera: Vad tycker du om hovrättens beslut?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-21 14:03
LC4ever

Nu måste man på allvar visa att det går att göra vinst, annars sitter vi med samma rubriker om ett halvår igen.
Personligen tror jag inte det finns någon framtid, men de kan få en SISTA möjlighet.
Tror ändå på KK om 6månader.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-21 14:09
frb (ej verifierad)

Rekonstruktion nr 1 hjälpte alltså inte. Nu nr 2. Kommer nr 528 att hjälpa?
Underleverantörerna säljer inte delar förrän de fått betalt, fabriken står stilla. Återförsäljare kan inte ge kunder besked om leveranstid och lägger ner försäljningen på många orter i vårt land. Är det inte dags att spola ner den här soppan i avloppet?

#3 • Uppdaterat: 2011-09-21 14:14
Grusis

Cirkusdirektören Müller blåser oss allihop. Är det ingen som fattar att det här nu betyder att vi skattebetalare kommer att få gå in med lönegaranti TVÅ GÅNGER?

#4 • Uppdaterat: 2011-09-21 14:18
lillstefan (ej verifierad)

Grusis: TRE gånger kan det bli, går de i KK kommer väl lönegaranti igen.

HUr som helst; allt hänger på att kina-affären går igenom, och jag är tveksam till att den gör det, men jag kan ju ha fel. Ska jag vara ärlig tycker jag att detta är missbruk av rekonstruktionssystemet.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-21 16:05
Linus

RE: Grusis & lillstefan
Helt rätt! Helt rätt!
Smart idé att tillverka bilar och låta skattebetalarna betala lönerna.
"Allt hänger på att Kinaaffären går igenom".
Räcker inte. Räcker inte. För lite pengar och dessutom måste Saab börja sälja bilar i USA och Europa för att ha minsta chans till överlevnad.
Saab har bara en enda chans och det är att man mycket snabbt börjar att gå med vinst. Vem skall betala förlusterna nu? Nu finns inget GM att luta sig mot. När kommer Saab att visa vinst?
Enligt VM skall Saab nästa är sälja 80.000 bilar och gå med vinst. Undrar hur många som tror på den prognosen?

#6 • Uppdaterat: 2011-09-21 16:07
lillstefan (ej verifierad)

Jag tror faktiskt att hovrätten inte ville få stämpeln för att vara de som tog kol på SAAB. Troligen blir skattebetalarna de stora förlorarna på detta. Som du säger Linus, kanske är det så illa att inte ens kinesiska pengar kan rädda det (om myndigheterna godkänner det, vilket jag inte tror), blir det nej där är det garanaterat kört.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-21 16:18
amoC

Om Saab läggs ner blir det riktigt dyrt för skattebetalarna. om det trots rekonstruktion ändå blir konkurs, kommer kostnaden för lönegarantin under rekonstruktionen naturligtvis att plussas på - men det kommer vara en droppe i havet av de totala kostnaderna. Jag som skattebetalare är beredd att ta den risken för att en av sveriges industrier ska få en chans att överleva. Jag hade resonerat på samma sätt om det gällt Volvo eller SKF, t.ex. Jag hade hellre sett att man satsade 5 miljarder i Saab, än på sänkt krogmoms. Där kan man verkligen snacka om slöseri med skattepengar!

#8 • Uppdaterat: 2011-09-21 16:43
lillstefan (ej verifierad)

amoC:

Vad ger det för signaler till företag om man ger bidrag (som du vill) när de gör ständiga förluster? När det skiter sig nästa år, pytsa in mer pengar? Ska man ge alla enmansföretag som går dåligt bidrag, eller ska man dra gränsen vid ett visst antal anställda?

Till sist: Vad är det som säger att det kommer att vända för SAAB nu? De har ju trots allt gjort förlust de flesta år (tjata inte om 2009 nu). SAAB utgör inte hela sveriges industri som vissa tycks tro.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-21 17:04
hultarn

Kruxet är att detta fipplande från alla möjliga håll, sätter fler och fler pinnar i Saabs hjul.
Tiden går och pinnarna samlas ytterligare.
Det blir svårare och svårare att lyckas få igång underleverantörer, att få fart på produktionen, att få kunderna intresserade av bilar som blir allt äldre jämfört med de nya, från andra tillverkare, som under tiden hinner presenteras.

Visst finns det möjlighet att få fart på produktionen, men då det tar runt 5 år att få fram en ny modell, så har man redan under detta strul tappat fotfästet in i framtiden.
9-3 är 10 år gammal, och borde haft en ersättare redan idag.
9-5 kombi .. var är den?

#a • Uppdaterat: 2011-09-21 17:05
amoC

@lillstefan: Nu kommer ju massvis med enmansföretag att få statligt stöd via krogmomssänkningen. Jag stöder hellre en teknikintensiv exportindustri än en pizzeria i Mellerud som ändå säljer hälften av sina pizzor svart, oavsett momssats.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.