Nästa artikel
Bilfrågan: Suga fram bränslet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Suga fram bränslet?

Publicerad 30 juni 2011 (uppdaterad 1 juli 2011)
"Bilfirman menade att jag skulle lossa slangen och suga fram bränslet med munnen. Kan det vara riktigt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Köpte en ny Peugeot 308 1,6 HDI -10. I instruktionsboken finns angivet en handpump, som ska användas vid bränslestopp i bilar med HDI-motor. Hittade inte denna på min bil och påpekade det vid besök på bilfirman i Mora, där bilen är inköpt.

Fick svar att instruktionsboken är felaktig och att någon handpump inte finns. Jag undrade då hur man gör vid ett eventuellt bränslestopp. Svaret blev: lossa slangen och sug fram bränslet med munnen! Kan det verkligen vara riktigt?

Bengt Nordqvist

SVAR:
Det är verkstaden som gett kunden felaktiga (och minst sagt lite galna) uppgifter. Det är ingen pump i form av en ”gummituta” utan det är en knapp som sitter på locket till bränslefiltret.

Genom att trycka upprepade gånger på knappen (pumpen) så luftar man systemet.

Maria Lantz, K W Bruun Autoimport

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-30 08:37
Kalas (ej verifierad)

Minst sagt ett underligt svar vederbörande fått från verkstaden. Det måste vara så att denne missförstått vad bilfirman sa eller att denne talat med en bilsäljare istället för med en mekaniker.

#2 • Uppdaterat: 2011-06-30 08:58
saabnisse

Konstig instruktionsbok om den inte klart anger hur man ska göra vid ett bränslestopp.

#3 • Uppdaterat: 2011-06-30 10:48
KaptenOberkommando

Oavsett vem som ska ha levererat detta svaret är det så dumt att vederbörande borde få sig en rejäl utskällning. Hade det varit jag hade det blivit skarpa reaktioner och aggressioner på stört.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-30 12:26
Mr Burns

Troligtvis en konstruktionsändring i sista minuten som gjort att det är fel i instruktionsboken. Jag arbetar själv med teknisk dokumentation och får ofta använda prototyper och förseriemodeller som underlag, eftersom dokumentationen måste vara klar samtidigt som produkten. Då är det lätt hänt att allt inte stämmer till 100 %, misstag som man får rätta till i nästa utgåva.
Svaret Bengt fick att suga fram bränslet är i princip rätt, funkar nog i de flesta fall, Sen att det fanns ett bättre sätt som personalen hade kunna ta reda på om denne bemödat sig med att kollat igenom servicemeddelandena för bilmodellen är dåligt service.

#5 • Uppdaterat: 2011-06-30 14:14
KaptenOberkommando

Mr Burns, jag arbetar också med teknisk dokumentation och känner väl till problematiken. Välkommen i klubben!

Jo visst, i princip är det rätt att suga fram bränslet - men med munnen?! Visst, det går det också (jag har själv sugit fram bensin vid tillfällen [men gissa om det gått varsamt på slutet samt med transparent slang!]) men att stå där under en motorhuv under normalt taskig ställning och andra mindre roliga omständigheter slutar garanterat med att du får diesel i munnen. Inte särskilt roligt. Dessutom är olika vätskor olika giftiga. Bara att läppja på t.ex. tändvätska kan ge livshotande lungskador! Hur många visste det??? Att ge kunden rådet att suga fram bränslet med munnen och i bästa fall få bara en liten "skvätt" i munnen eller i värsta fall också ner i strupen borde faktiskt anmälas på något sätt.

#6 • Uppdaterat: 2011-06-30 17:11
Oomkullrunkelig

"Lossa slangen och sug fram bränslet med munnen." Det var definitivt det tokigaste jag hört! :D

#7 • Uppdaterat: 2011-06-30 23:26
Granlund (ej verifierad)

Bättre att frun suger och Bengt pumpar på gaspedalen, då tror jag det går.

#8 • Uppdaterat: 2011-07-01 00:15
Nithin

Det här är en höna av en fjäder.

Dieselbilar är trassligare att få fart på igen om man kör slut på bränslet.
Fixar man inte det så kanske det är bättre att köpa en bensinbil.

Det man aktivt kan göra om man trots allt vill ha en diesel trots att vissa är skattebefriade men dyrare i inköp och därmed sällan "billigare" om man kör lite är att själv tanka när det börjar bli tomt och ev. ha en reservdunk i bilen....

#9 • Uppdaterat: 2011-07-03 14:43
Ernst P (ej verifierad)

Nithin: Vad kom först, ägget eller hönan?

Jo hönan som kom till genom evolutionen och har sedan lagt ägg.

Visst, hönan har utvecklats med årtusenderna men först kom ändå hönan. Från början var dock inte hönan någon höna men den blev det till slut.

Så: Bensin är bättre än diesel.

#a • Uppdaterat: 2014-11-07 11:49
IngoS

Man måste betona risken för kemisk lunginflammation (pneumonit) om det k
ommer i lungorna. Skulle i
nte våga det själv. Vi hade en Ford Prefekt på 50-talet där det i varmt väder gärna bildades ånglås i bränsleledningen. Min far brukade sätta munnen för påfyllningsröret och blåsa hårt, vilket fungerade. Jag minns ett tillfälle när tanken var nära full och bensinen sprutade ut som en kvast när han tog bort munnen. Han överlevde. Med hänsyn till riskerna tror jag inte jag skulle prova det heller, såvida jag inte stod i en öken och min överlevnad hängde på att jag skulle få igång bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.