Nästa artikel
Säkerhet ska inte gå att välja bort
Ledare

Säkerhet ska inte gå att välja bort

Publicerad 4 april 2011 (uppdaterad 4 april 2011)
"Det är skamligt av Renault att sälja säkra bilar under eget varumärke och bilar med väsentligt lägre säkerhetsnivå som Dacia."

April. Äntligen. Men än har inte vintern lämnat oss helt. För några veckor sedan slog halkan till med ännu en tragisk trafikolycka. Ett tjejgäng på väg till en fest fick sladd på sin bil på länsväg 554 mellan Bollebygd och Hindås.

Det rådde blixthalka vid olyckstillfället. Bilen flickorna färdades i kanade över på motsatt körbana och kolliderade med en mötande bil. Smällen blev våldsam och det tog räddningstjänsten över en timme att få loss de skadade.

Tre av de fyra flickorna omkom. Två var 18 år gamla, en av dem hade fyllt 20 år. Kanske hade olyckan kunnat undvikas om bilen de åkte i varit utrustad med antisladdsystem.

Det är olyckligt att de modernaste och säkraste bilarna oftast körs av rutinerade förare medan trafikens nybörjare åker runt i sin första bil, inköpt för några futtiga tusenlappar och med däck som knappt längre är lagliga.

Säkerhetsmässigt har det hänt väldigt mycket med bilarna under de senaste decennierna. Synd att de som bäst behöver den säkerheten inte får del av den.

På vår hemsida har det under den senaste tiden rasat en debatt om det är rätt av Dacia att inte utrusta sina bilar med antisladdsystem som standard. Några menar att det finns en poäng med bilar som är så enkla som möjligt, utrustade med ett minimum av modern teknik och elektronik.

Jag köper inte det resonemanget. Jag menar att det är rent av skamligt av Renault att sälja säkra och moderna bilar under det egna varumärket samtidigt som man under lågprisetiketten Dacia håller väsentligt lägre säkerhetsnivå.

Antisladdsystem minskar olycksrisken med upp mot 40 procent och ger en trafiksäkerhetsmässig vinst i paritet med förarkrockkudden eller säkerhetsbältet. Säkerhet ska inte gå att välja bort – antisladd ska vara standard! Om inte annat så för att det kanske kommer en vårvinterkväll då ett tjejgäng åker iväg i en väl begagnad Dacia…

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-04-04 18:07
1 Tysken (ej verifierad)

Att man säljer en bil utan ett banalt säkerhetssystem som ESP borde vara förbjudet, bilarna typgodkänns/ helbilsgodkännande,så det skulle vara den enklaste sak att bara låta bli att släppa genom en Dacia.
Sedan kan man inte sluta att förundras att det finns några som köper detta skrot och dessutom betalar med sina egna pengar .
Där kan man tala om att hissen inte går hela vägen upp till högsta våningen....!!

#9 • Uppdaterat: 2011-04-04 19:46
Roger Skagerström

Är man lagd åt det hållet så är det betydligt roligare att köra på sladd utan ESP ;) ESP tar död på den mesta av glädjen när man vill ha kul. Speciellt på bakhjulsdrivna bilar som brukar ha en väldigt "petig" ESP.

Sen är det allt som oftast så att antispinnen och antisladden är samma system. I vissa situationer så vill man helt enkelt koppla ur antispinnen då den förstör mer än den hjälper. Tex om man har en bil som stryper gasen när det är mer full attack som behövs för att komma loss, tex genom lite djupare snö på vintern. På min bil heter hela systemet TCS, och det går att slå av och på. Alternetivet är det som jobb-Mercan har. Slår man av ASR så stängs antispinnen av helt, och antisladden går ner i nåt halvläge. Den häver fortfarande sladdar, men det krävs lite mer provikation.

#a • Uppdaterat: 2011-04-04 20:01
Duster

Jaha, ännu en tråd om detta som är ett problem för så många. Varje gång jag läser gnället så måste jag gå i svaromål känns det som.
Fatta för guds skull att INGEN måste köpa en bil utan ESP om man inte vill det. Vi som därmot gjort det har gjort ett aktivt val. Jag hade förmodligen lagt på ESP om det hade varit möjligt men nu var det inte det och andra egenskaper vägde tyngre.
Håller med om att det är dåligt att det inte finns men det borde räcka att konstera det, man behöver ju inte klassa bilen som livsfarlig.
En fråga: om man har en bil MED antisladdsystem och slitna däck, på gränsen till olagliga, och dessutom sms:ar under körning och det ösregnar, är det lugnt då? Man har ju antisladd....