Bild
Nästa artikel
Säkerhet ska inte gå att välja bort

Säkerhet ska inte gå att välja bort

Ledare

"Det är skamligt av Renault att sälja säkra bilar under eget varumärke och bilar med väsentligt lägre säkerhetsnivå som Dacia."

April. Äntligen. Men än har inte vintern lämnat oss helt. För några veckor sedan slog halkan till med ännu en tragisk trafikolycka. Ett tjejgäng på väg till en fest fick sladd på sin bil på länsväg 554 mellan Bollebygd och Hindås.

Det rådde blixthalka vid olyckstillfället. Bilen flickorna färdades i kanade över på motsatt körbana och kolliderade med en mötande bil. Smällen blev våldsam och det tog räddningstjänsten över en timme att få loss de skadade.

Tre av de fyra flickorna omkom. Två var 18 år gamla, en av dem hade fyllt 20 år. Kanske hade olyckan kunnat undvikas om bilen de åkte i varit utrustad med antisladdsystem.

Det är olyckligt att de modernaste och säkraste bilarna oftast körs av rutinerade förare medan trafikens nybörjare åker runt i sin första bil, inköpt för några futtiga tusenlappar och med däck som knappt längre är lagliga.

Säkerhetsmässigt har det hänt väldigt mycket med bilarna under de senaste decennierna. Synd att de som bäst behöver den säkerheten inte får del av den.

På vår hemsida har det under den senaste tiden rasat en debatt om det är rätt av Dacia att inte utrusta sina bilar med antisladdsystem som standard. Några menar att det finns en poäng med bilar som är så enkla som möjligt, utrustade med ett minimum av modern teknik och elektronik.


Jag köper inte det resonemanget. Jag menar att det är rent av skamligt av Renault att sälja säkra och moderna bilar under det egna varumärket samtidigt som man under lågprisetiketten Dacia håller väsentligt lägre säkerhetsnivå.

Antisladdsystem minskar olycksrisken med upp mot 40 procent och ger en trafiksäkerhetsmässig vinst i paritet med förarkrockkudden eller säkerhetsbältet. Säkerhet ska inte gå att välja bort – antisladd ska vara standard! Om inte annat så för att det kanske kommer en vårvinterkväll då ett tjejgäng åker iväg i en väl begagnad Dacia…

Taggar: Ledare, , Dacia Duster

Kommentarer

#1
2011-04-04 09:07

Kloka ord, Tommy.

Som alltid; Saftey first

Skamligt, Dacia.

#2
2011-04-04 09:12

Här har man tydligen lagt ner mycket energi för att få presumtiva köpare att tro att det här är en väldigt enkel bil utan några onödiga finesser som skulle medföra en fördyring och därför är den väldigt prisvärd.

I själva verket är det ju precis tvärtom.
Genom att inte utrusta bilen med ESP saluför man ju en väldigt farlig produkt som med sitt utförande ju i första hand vänder sig till den kundkrets som verkligen behöver ESP.

De som håller igen på plånboken och vill ha en enkel bil.

Få vana, duktiga, bilförare som kan klara sig utan ESP, även om de säkert inte vill vara utan, skulle drömma om att köpa den här bilen.

För mig är det ett mysterium att det går att få en ny bil typgodkänd utan ESP.
Liksom att inte Renault som huvudägare tar sitt ansvar och ändrar på denna snålhet.
ESP kostar högst 500:- för biltillverkaren.

#3
2011-04-04 11:10

Vet inte riktigt hur jag skall formulera detta utan att det låter fel då jag i högsta grad är för säkerheten i våra bilar,...men jag tycker att man glömmer en del saker mitt i denna ESP -hysteri!

Försvarar absolut inte Dacia eller Renault med dessa argument men jag tycker ändå att det borde finnas något mer än bara antaganden innan man totaldissar ett helt fabrikat.

Visst finns det en hel del människor som inte köper en Dacia p.g.a avsaknaden utav ESP men då kan man ju undra om de avstår p.g.a sin egen övertygelse om systemets överlägsenhet eller om det är p.g.a vad alla motortidningar skriver!?

Säkert kommer alla dessa skriverier tvinga fram ESP som standard på snar sikt vilket förståss är bra....men sättet man gör det på är inte bra!
Många sätter likhetstecken med Skitbil under lång tid framöver efter att ha läst sådana här artiklar och många överskattar redan sin egna förmåga i trafiken!

Vet att Tommy menar väl men han pratar mycket om de yngre i trafiken som är mest utsatta,...men det har de alltid varit och det kan man inte beskylla något bilmärke för.
Idag saknar 80% utav våra bilar på vägarna ESP,men visst kommer det med tiden bli så att de flesta bilarna har ESP.
Dock kommer sämre bemedlade och unga i en väldigt hög utsträckning att fortsätta att köpa äldre bilar med "visheten" att deras nya bil som fyllt 15år har ESP. ( skulle knappast tro att dessa förare i en mindre utsträckning kommer att överskattar sina förmågor än idag! )
Vem tror på allvar att alla dessa system faktiskt fungerar då de väl behövs om kanske 10 år?

Var finns statistiken som anger hur många olyckor som aldrig hade skett UTAN ESP?
( menar med detta att INGEN vill känna till någon sådan statistik men att den klart är noterbar )
Nä....informera gärna om ESP och dess fördelar men låt det stanna vid det!
Nu känns det istället mer som om ni har andra avsikter med skriveriet!

Lite funderingar nedan:
http://www.infrastrukturnyheter.se/2009/11/bilforare-med-antisladdsystem-mer-riskbenagna?quicktabs_custom_calendar_1=10

#4
2011-04-04 12:11

Gärna ESP och ASD men det måste gå att koppla ur om man vill också. ..Annars vete fan!
Likväl som det skall finnas på alla ny bilar skall det lika ovilkorligen gå att kopplsa ur, ett absolut måste.

#5
2011-04-04 12:28

De här eviga dravlet om antisladd, finns inget farligare på en bil vintertid, antispinn okej men inte antisladd.
Provade roa mig lite på en parkering och simpla situationer som jag utan problem klarade av att hålla koll på med utan idiotiska hjälpsystem blev helt omöjliga med system inkopplade. Höjdes farten mot 80 km/H så gjorde bilen lite som den tyckte medan med det påkopplat kunde man köra med fina kontrollerade situationer, visst baken kanske dansade någon gång med det var alltid kontrollerat.

Sedan att det dessutom monteras på arbetsbilar som t.ex Mb Sprinter över går mitt förstånd och dessutom inte går att koppla bort. Där blir systemen ännu mer hopplösare med en 1000kg last

Antispinn kan jag dock hålla med om kan vara skönt att ha någon gång om man inte orkar bry sig hur man startar utan bara känner för att hålla gasen i botten och låta datorn sköta resten.

#6
2011-04-04 13:55

Otroligt! Detta ESP tjatande som aldrig tar slut. Vi får verkligen hoppas att det når fram till fabriken helst via generalagenten så kanske det händer något snart. Det är så tråkigt att alla Duster dras över samma kam trots att man gärna betalt extra för att få en hög säkerhetsnivå.Dacia säljs ju i Sverige mest via ledande Volvo och MB handlare och det borde väl inge stor respekt. Blev lite besviken på en annonsdrive häromdagen då man återigen visade upp det billigaste alternativet. Varför inte visa upp den mera välutrustade Laureate modellen istället där säkerhetsköret är standard och till ett atraktivt pris om man kan undvara en del utrustning. Har varit medlem i Motormännen många år och hoppade till när jag fick se senaste numret av motor där de varnade folk för att köpa Duster. " Inte ens bältesvarnare stod det, jäklar vad det tutar i min om man råkar köra någon meter utan. Jag tycker det skulle vara upp till importören att sätta på erforderlig utrustningsnivå på bilarna man säljer här för att ge denna genialiska bil ett bättre rykte än den tyvärr fått pga bilpressens många gånger helt obefogade kritik. Naturligtvis skall hjälpsystem vara standard så långt det är möjligt och då dustern är vettigt prissatt från början tror jag snarare stämpeln "lågprisbil" hade försvunnit. Min hamnade på nästan 240 men då fick jag både gsm startad motorvärmare och RIKTIGA vinterdäck i detta priset. Är detta en lågprisbil? Nej snarare "vettig bil för pengarna pris" om man jämför med likvärdiga fordon. Skall bli intressant att se fortsättningen på långbilstestet och hoppas på tesförarnas objektivitet. Inte för att jag tror Dustern blir någon vinnare i denna familjebilstest men den lämnar sällan någon oberörd och kanske de till och med börjar tycka om dess egenskaper. Jag känner mig fruktansvärt säker i min Duster. Fantastiska egenskaper i dåligt väglag. Sikten är föredömlig särskilt i stadstrafik där gående kastar sig ut på övergångsställena ( Volvo mfl- en rysare siktmässigt). Snål och dragvillig- en dröm att dra släpkärra. Största nackdelen är alla XC 60 som alltid måste köra om, vet ej varför men det ger kanske en viss tillfredsställelse i allt elände med vad deras dyra avbetalningar, skatter mm innebär.Det bjuder jag gärna på.Önskar alla en trevlig vår och sommar och kör lugnt, miljövänligt och säkert helst utan att ESPn behöver aktiveras.

#7
2011-04-04 16:46

Naturligtvis ska man inte kunna välja bort den modernaste säkerhetstekniken. Den ska vara standard från fabriken. Men själv håller jag mig borta från sådana där bilar.

#8
1 Tysken
2011-04-04 18:07

Att man säljer en bil utan ett banalt säkerhetssystem som ESP borde vara förbjudet, bilarna typgodkänns/ helbilsgodkännande,så det skulle vara den enklaste sak att bara låta bli att släppa genom en Dacia.
Sedan kan man inte sluta att förundras att det finns några som köper detta skrot och dessutom betalar med sina egna pengar .
Där kan man tala om att hissen inte går hela vägen upp till högsta våningen....!!

#10
2011-04-04 19:46

Är man lagd åt det hållet så är det betydligt roligare att köra på sladd utan ESP ;) ESP tar död på den mesta av glädjen när man vill ha kul. Speciellt på bakhjulsdrivna bilar som brukar ha en väldigt "petig" ESP.

Sen är det allt som oftast så att antispinnen och antisladden är samma system. I vissa situationer så vill man helt enkelt koppla ur antispinnen då den förstör mer än den hjälper. Tex om man har en bil som stryper gasen när det är mer full attack som behövs för att komma loss, tex genom lite djupare snö på vintern. På min bil heter hela systemet TCS, och det går att slå av och på. Alternetivet är det som jobb-Mercan har. Slår man av ASR så stängs antispinnen av helt, och antisladden går ner i nåt halvläge. Den häver fortfarande sladdar, men det krävs lite mer provikation.

#11
2011-04-04 20:01

Jaha, ännu en tråd om detta som är ett problem för så många. Varje gång jag läser gnället så måste jag gå i svaromål känns det som.
Fatta för guds skull att INGEN måste köpa en bil utan ESP om man inte vill det. Vi som därmot gjort det har gjort ett aktivt val. Jag hade förmodligen lagt på ESP om det hade varit möjligt men nu var det inte det och andra egenskaper vägde tyngre.
Håller med om att det är dåligt att det inte finns men det borde räcka att konstera det, man behöver ju inte klassa bilen som livsfarlig.
En fråga: om man har en bil MED antisladdsystem och slitna däck, på gränsen till olagliga, och dessutom sms:ar under körning och det ösregnar, är det lugnt då? Man har ju antisladd....

#13
2011-04-04 20:36

Diskussionen borde inte finnas. ESP = obligatoriskt, naturligtvis. Detsamma för andra liknande billiga och allmänt säkerhetshöjande funktioner. Vem skulle ens komma på tanken att beställa sin bil utan säkerhetsbälten? (Ja det finns kufar som fortfarande kör utan att använda säkerhetsbälten, men Darwins teori tar hand om dem vartefter.)

#14
2011-04-04 21:27

Men snälla Christer, har jag sagt att man ska göra det i rusningstrafik på Essingeleden eller? Folk är så jävla paranoida på den här sidan så det är inte sant.

JA det finns människor som tycker om att köra bil och tycker om att ha kul i bilen. Folk som INTE anser att en rolig bil är en bil som lastar många kubformade leksaker. Folk som faktiskt, hör och häpna, varvar motorn över den där mystiska 3000-varvsgränsen.

Det är sant att trafiken är farlig. Men det är rätt sällan du ser nån köra på sladd bland andra bilar? TROTS ATT MAN KAN STÄNGA AV ESP SÅ KÖR FOLK INTE PÅ SLADD?! Helt otroligt! Även om det finns bilar där ute som går i 370 så är faktiskt snitthastigheten på svenska vägar i allmänhet typ 5km/h UNDER det som står på skylten.

Är man så himla rädd för andra bilar att man får frossa när man hör om att någon sladdar med en bil någonstans så kanske man ska stanna inne eller ta bussen?

Om allt var som vissa verkar tro i sina mardrömar så skulle väl sisodär 4-500 personer dö varje dag i trafiken.

Om jag har en Mitsubishi Lancer Evolution och åker ut på en snötäckt parkering och drar några varv på fyrhjulshäng så är det i praktiken HELT OMÖJLIGT att någon kommer till skada så till vida att personen som sladdar inte gör det just bland folk, men de som gör det är knappast en representativ mängd. Jag har än en gång svårt att se scenariot där någon på detta sätt skulle skada någon.

Det är mycket större risk att någon blir föräldralös eller barnlös när halvblinda tant Olga tar fram sin 1988 års Opel Kadett och åker till ICA för att handla.

#15
2011-04-04 21:55

Att stänga av ESP ASD behövs ju bara på dyrare bilar så dom inte blir ifrån åkta av Dacia Duster när dom fastnat i "terrängen" men inte kommer därifrån pga att eländet inte går att stänga av... Är ju faktiskt en säkerhetsfråga också att man skall kunna stänga av det. Kommer aldrig någonsin att köpa en bil där det är omöjligt att stänga av ESP ASD. Bilen kan ju uppföra sig "hursomhelst" i låga farter med svår framkomlighet eller med lass bak.
Kräver att möjligheten skall finnas annars får det vara!
Basta!

#16
2011-04-04 22:19

håller med Roger Skagerström

#17
2011-04-05 07:19

Med risk för att visa min tekniska okunnighet så vill jag ändå ställa en fråga.
Är antisladd nödvändigt om man har 4wd och hur fungerar det då? Jag har alltid trott att om man får sladd med 4wd så ska man gasa sig ur sladden, det borde ju gå på tvärs mot hur antisladd är konstruerad.
Eller är jag helt ute och cyklar?

#19
2011-04-05 14:01

Christer, jag uppfattade som att det var riktat delvis mot mig men kan ha fel ;) Och ang. sladdandet - det är mestadels 740's vi pratar om där tror jag. Det är en kategori för sig..

Rustan: Det är inte alltid läge att gasa. Skulle jag själv hamna i en oförberedd sladd är nog gasa det sista jag skulle tänka på. Får man tex vattenplaning eller slaskplaning så är gasa rent förkastligt dessutom. Det är nästan så att en AWD-bil har ännu större behov av ESP då det är mycket lättare att få fart med den, och den döljer halka bättre än en tvåhjulsdriven.

#20
2011-04-05 15:54

Med en om möjligt ännu större risk att visa min tekniska okunnighet så ställer jag trots detta ännu en fråga.
Hjälper antisladd verkligen vid vattenplaning? Är det inte så att man tappar styrförmågan p.g.a att man "rider" ovanpå vattnet?

#21
2011-04-05 18:09

Rustan: När greppet kommer tillbaks så kan det ju absolut var till god hjälp. Kan nog vara så att det tex aldrig blev en vattenplaning pga antisladden...

#22
2011-04-05 21:18

Sen kan det även bli så att man får vattenplaning på ena sidan, så att det hugger i och bilen börjar dra åt endera hållet.

Men nej får man vattenplaning på alla fyra hjulen så hjäler inget system i världen just då bilen är "på" vattnet.
Men chansen att alla fyra hjul får grepp exakt samtidigt är inte så stor.

#23
2011-04-05 21:45

Tack så mycket för svaren. Nu lärde jag mig något idag, underbart!

#24
Raymond K
2011-04-09 20:55

Jag fattar inte hur folk kunde köra bil innan antisladd-systemen fanns.

#25
2011-04-10 00:11

Det kunde de inte, därför fick man uppfinna ESP ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.