Nästa artikel
Bilfrågan: Mer effektiv motor möjligt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Mer effektiv motor möjligt?

Publicerad 8 november 2010 (uppdaterad 8 november 2010)
"Massor av tillförd energi kyls bort i en förbränningsmotor. Går det att omvandla överskottsvärmen till nyttig energi?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Går det att göra ett fordon med förbränningsmotor energieffektivare? Massor av tillförd energi kyls bort i en förbränningsmotor.

Många bilar har både stor grill och jättelika luftintag därunder. Är det mest för att bilmodet kräver det eller behövs verkligen allt detta för kylningen? Bilar med motorn bak, såsom Porsche och gamla Volkswagen, klarar sig utan dessa anordningar som dessutom kraftigt ökar luftmotståndet och därmed förbrukningen av energi

Frågan är om det inte skulle kunna gå att omvandla "överskottsvärmen" till nyttig energi. Till exempel via en liten turbin till elenergi.

Energieffektiv 

SVAR:
Förbränningsmotorn utvecklas ständigt mot högre verkningsgrad. Jämför bara hur mycket effekt och vilken bränsleförbrukning bilar hade för några decennier sedan.

I dag lämnar en motor på 1,8 liter närmare 150 hästkrafter och drar inte mer än en Volvo B18-motor på 75 hästar. Samtidigt är utsläppet av föroreningar nedbringat till en bråkdel.

yvärr försvinner fortfarande mycket energi bort i form av värme som inte kan tillvaratas. Producerar man däremot ström i ett elverk och driver bilen elektriskt kan värmen tas omhand på ett helt annat sätt.

På vattenkylda motorer strävar man efter att fartvinden ska räcka för att leda bort värmen och en relativt stor kylyta behövs därför. I en luftkyld motor finns alltid en fläkt (mc undantaget) och då räcker ett mindre luftintag. Att moderna bilars stora gap i fronten är mode bekräftas bäst av att kylargrillen ibland inte ens släpper igenom luft utan är avskärmad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-11-08 20:34
Roy J

Det har laborerats på lite olika sätt genom åren för att ta vara på spillvärmen. En del taxibilar hade en tid rastvärmare som ackumulerade kylarvatten i en behållare som fanns under sätet - om jag minns rätt. (Saab hade några varianter också och BMW provade med en termos under huven.)
Ett sätt att effektivisera en förbränningsmotor är att öka den termiska verkningsgraden genom variabel kompression. Välkommen tillbaka Saab!
Att elbilar behöver extra energi för att skapa kupévärme är absolut ingenting de ska lastas för - tvärtom. Det innebär ju bara att de inte slösar med energi när det inte behövs.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-08 22:22
Adam B (ej verifierad)

-->Varmt och skönt

Hört talas om avgasåtercirkulation?

#a • Uppdaterat: 2010-11-09 01:01
Fysikern (ej verifierad)

Tyvärr, har Bengt Dieden fel! "I dag lämnar en motor på 1,8 liter närmare 150 hästkrafter och drar inte mer än en Volvo B18-motor på 75 hästar." Att en motor med 150hk max. effekt bara behöver lika mycket soppa som 75hk förr beror på att bilen i praktiken inte använder mer än jämförelsevis 75hk. Energihalten i en liter bensin är nämligen avgörande för förbrukningen i sammanhanget! Tveklöst blev motorerna effektivare med tiden men långt ifrån så effektiv som hk-jämförelsen suggererar.