Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför skrapar bromsskivorna?

Bilfrågan

"När jag bromsar med min Honda Civic Type R hörs ett lätt skrapande ljud från de bakre bromsskivorna. Ska det låta så?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en fråga om min bil, en Honda Civic Type R -08. När jag bromsar så hörs ett lätt skrapande ljud på de bakre hjulen (bromsskivorna). Har varit i kontakt med en Hondaverkstad och teknikern säger att det beror på att bromsskivorna är lite rostiga och om man bromsar bort rosten så ska det inte låta mer.

Men trots att jag har kört en lång sträcka så låter det ändå. Även när skivorna inte är rostiga så låter det ändå. Ska det låta när man bromsar? Behövs bromsskivorna eller bromsklossarna bytas ut?

Tho

SVAR:
Ljudet kan komma från att en sten kilat in sig och skaver mot bromsskivan. Det kan också vara en bromskloss som fastnat eller att hårdare material i klossen kommit fram vid slitage.

Ljud från skivbromsar påverkar sällan bromseffekten men vill du bli av med ljudet måste du besöka verkstaden som får göra en grundlig undersökning och samtidigt passa på att smörja upp funktionen så att klossarna inte kärvar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
mctar
2010-11-01 11:02

Prata med verkstaden igen! Jag vet att bromsarna fått bytas var 2000mil på civicen pga felkonstruktion. Garanti på detta i början, sedan kostar det flis för ägaren.

#2
Jägaren
2010-11-01 11:06

En 08:a står det, men det står inget om hur långt bilen har gått. Men att bromsklossarna bak skulle vara slut på en 08:a med kanske 3 000 mil på mätaren är fullständigt osannolikt. Det kan vara något slags mekaniskt fel men inte sällan beror sådana här fel på att bromsskivorna bak är rostiga på insidan även om utsidan ser ren ut. En följdfråga är om vibrationer känns i bromspedalen vid bromsning. Men visst kan det också vara så som Bengt svarar att något hårt skräp har kommit emellan klossarna och skivan/skivorna. Det är bara att ta av hjulen bak och se efter!

#3
simon_d
2010-11-01 11:11

Har du kollat hur sidan på skivorna bak som vänder inåt ser ut? Rost eller repspår av t ex stenar?

#4
mctar
2010-11-01 11:43

Jägaren: Det är precis så det är, mekaniskt fel som gör att bromsarna sliter snett och är slut efter ca 2000mil. Det skriker/skrapar och låter illa. Verkstan kan inget annat än att byta grejor varpå samma fel uppstår igen.

#5
2010-11-01 11:51

Många av dagens bromskivor rostar väldigt lätt, det räcker med en fuktig natt ute så är dom bruna, och det räcker inte med en lång körd sträcka för att få dom blanka igen, utan hård körning med riktigt hårda inbromsningar då endast ca 30% av bromskraften går till bakhjulen. Men om bilen har handbromsen kopplad till bakre bromsklossarna (villket dom flesta bilar med skivor bak har) så kan man använda den för att slipa av skivorna. Varför skivorna rostar lättare idag kanske beror på högre krav på bromsverkan, och det kanske kräver mjukare stål i skivorna, på min nuvarande firmabil var skivorna fram slut före bromsklossarna vid 11" mil, på en tidigare firmabil årsmodel -89 var skivorna fortfarande OK efter 27" mil, men det hade gått åt 5 par bromsklossar.
Problem med bromsar drabbar företrädesvis folk som kör lugnt o lite, Taxi, budbilar mm har typ aldrig problem med bromsarna förutom att dom givetvis slits ut.

#6
2010-11-01 12:15

Uppenbarligen är detta med bromsskivor bak en stor problemkälla för många bilister. Kontrollera med verkstaden om det går att konvertera till trumbroms bak. Det kanske finns någon konverteringssats på eftermarknaden.

#7
SiggeN
2010-11-01 12:34

Gösta_L...skämtar du? Hört talas om helbilsgodkännande? Finns du på allvar eller försöker du bara vara rolig? Frågan är minst sagt berättigad efter läst dina diverse underliga inlägg om "borgare och direktörer". Med tanke på bilden till din signatur tror jag bara att du är en stor skojare.

#8
sweeny
2010-11-01 12:50

SiggeN: kan bara hålla med, vilken idiot!
jag tror han är samma filur som Jarl som bara skriver troll-kommentarer och sen inte svarar när han får mothugg. Gösta: kryp tillbaks in i 60-talet igen...

#9
när blir stor kommer inte chipsen räcka till
2010-11-01 13:10

Trumbromsar är inte dumt bak, mindre fel på dessa och håller lång, lång tid. Skivor är bara dumt, iaf i salt och snöslasket-landet Sverige.

#10
SiggeN
2010-11-01 13:19

Trumbromsar på en bil med 201 hk är knappast att rekommendera fungerar däremot utmärkt på era mopeder...

#11
Fordonsutvecklaren
2010-11-01 13:31

Behöver inte vara skivorna, kan lika gärna vara oken som kärvar.

Troligtvis glider inte nån av klotsarna tillbaka riktigt så långt som den ska när bromsen släpps, och då kan den ligga och nudda skivan, varpå det låter ibland.

Mitt råd, demontera oken, renhör och smörj upp. Hjälper det inte, kan oken behövas bytas...

#12
Stefan Lindbäck
2010-11-01 13:46

Jag har haft en Honda CR-V -06 och samma problem med skrap. Bromsarna åtgärdade på varje service och jag har även själv demonterat och blåst rent flertalet gånger varje år och det "håller" i ca 1-2 veckor sen så skrapar det igen
Värdelös kvalitet, en av orsakerna till att jag bytte bort bilen.
Honda verkstaden har ingen lösning på problemet, utan säger att "det får du tyvärr leva med"

#13
Kombi-svenne
2010-11-01 15:26

Klart att det går att göra bak-trumbromsar som klarar våra normala inbromsningar från säg under 160 km/tim utan problem med överhettning el dyl.
Skivbromsar bak är (autobahn-)mode som tyvärr inte funkar ngt bra för normalbilister (i Sverige). Däremot ska jag rejsa o dyl så behövs de nog! Vet inte hur många bakskivbromsrenoveringar, á några tusingar, man gjort genom åren!?

#14
2010-11-02 07:58

Sigge, Sweeny: Kan glädje er med att jag i allra högsta grad finns på allvar. Då de flesta kommentarer innehåller personangrepp bemödar jag mig inte att besvara dessa. Vi bör alla främja en god samtalston på VIB. För övrigt kan jag härmed sprida en gnutta samhällskunskap. Bilden visar Tage Erlander, en av Sveriges stora ledare. Ni är ursäktade då ni sannolikt inte var födda när han regerade. Sök gärna mer information själva om Tage via internet.

#15
SiggeN
2010-11-02 08:26

Gösta_L...Tage Erlander tillhör en svunnen tid som aldrig kommer tillbaka hur gärna du än vill. Se framåt och gläds med utvecklingen i samhället istället för att bittert tycka allt var bättre förr!

#16
2010-11-02 09:35

Tage, vilken hjälte. Den sortens politiker finns minsann inte idag. Lite som skiv- och trumbromsar, visst var det bättre förr?

#17
sweeny
2010-11-02 11:00

Gösta: skulle det vara något negativt om man inte var född under hans tid...?
God ton kan du tänka på själv som sladdrar om borgare, direktörer och en massa socialist-dravel när det är något du inte förstår/tycker om...

#18
2010-11-02 13:46

Så var det politik igen. Kan ni inte be varandra snällt om att få byta E-postadresser med varandra så kan ni kasta skit sinsemellan utan att vi andra behöver läsa det.
Vad gäller bromsskivor bak är det ett elände på de flesta bilar. Visst hade vi klarat oss utan denna sortens fåfänga, den förhållandevis klena bromsverkan bak hade klarats lika bra med trummor och vi hade haft en oftast fungerande handbroms på köpet.

#19
sweeny
2010-11-02 15:54

Oroa dig inte, Focus. jag har inte för avsikt att diskutera politik här, men jag önskar bara att Gösta kunde låta bli att sätta politisk färg på alla inlägg han gör. Det är enbart detta jag reagerar på, precis som du försöker jag säga ifrån.

#20
Crister A
2010-11-02 20:29

Skivor bak som inte används och kärvar ihop är ett gissel.Vi bromsar helt enkelt för lite så dom får för lite motion.Förut har man varit tvungen att tvärnita lite ibland.Men nu har det kommit en ny finess på nya bilar som kallas bromskraftförstärkare som hjälper till att motionera bromsoken bak.Funkar jättebra.Jag tror att kärvande ok bak är historia nu.

#23
Fordonsutvecklaren
2010-11-03 23:43

Nja, den "nya" elektroniska bromskraftsförstärkaren, som funnits hos flera europeiska fabrikat i snart 10 år, gör nog ingen större skillnad på hur de bakre bromsarna används mot tidigare.

Den elektroniska bromskraftförstärkaren fungerar i princip så att den "känner av" hur fort föraren trycker ned bromspedalen och ökar bromskraften från bromsservot beroende på detta, dvs. hastigeheten på nedtryckningen av pedalen reglerar kraften.

Medan den den "gamla vanliga" bromskraftförstärkaren, dvs. bromsservot, reglerar bromskrafeten beroende på hur hårt föraren trycker på bromspedalen...

Så det är även viktigt att hålla isär begreppen.

Kombinationen av dessa (och med ABS) ger effektiva bromsningar för "alla" typer av förare, både de som trycker hårt och de som inte orkar trycka så hårt på pedalen, för krävs det en kraftig inbromsning tycker de flesta iallafall ned pedalen snabbt.

Så bästa sättet att motionera bakbromsarna är att man lite då och då bromsar kraftigtare och snabbare än vanligt, utan att ha bilar bakom sig förstås.

#24
Crister A
2010-11-04 08:51

Fordonsutvecklaren:Jag tycker i alla fall att det är lättare att få bakbromsarna att jobba med mindre bromskraft nu än på bilen som jag har utan bromskraft förstärkning.Det betyder ju att bakbromsarna får motion och det är ju vad som krävs för att dom inte skall kärva ihop.Jag tror nog jag skall få ut mera mil på bilen innan bromsarna bak måste servas.Bromsok som rör sig kärvar inte ihop!

#25
789
2010-11-05 00:18

trumbromsar runtom vore bäst när jag åker runt i min stanniolhatt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.