Nästa artikel
"Lägg ned Saab"
Nyheter

"Lägg ned Saab"

Publicerad 19 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)

Saab borde läggas ned. Det anser den tyske bilexperten Ferdinand Dudenhöffer - som i stället tycker att General Motors borde rädda Opel.

- Dessvärre är Saab idag inte mycket mer än en Opel på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven, säger Ferdinand Dudenhöffer till SvD Näringsliv.


Ferdinand Dudenhöffer, professor i bilekonomi vid universitetet Duisburg-Essen, anser att den amerikanska biljätten General Motors har kört Saab i botten.


Därför anser den tyske bilexperten att det skulle gynna GM att antingen sälja Saab - eller lägga ned tillverkningen. Istället anser Ferdinand Dudenhöffer att GM bör satsa på tyska Opel.


Opel skulle enligt den tyske bilexperten ha störst chans att överleva, mycket tack vare den moderna anläggningen i Rüsselsheim - där 20 000 anställda bland annat tillverkar Opels nya Insignia.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-11-19 15:36
egon (ej verifierad)

vad konstigt att en tysk vill rädda den tyska bilindustrin?

#2 • Uppdaterat: 2008-11-24 10:01
Flux (ej verifierad)

Han har rätt i att GM förstört SAAB som märke. SAAB skulle må mycket bättre under ett annat ägande. Men någon Opel är det då inte. Det finns fortfarande egna SAAB lösningar i SAABs modeller som klart skiljer ut dem från Opel. Men, tyvärr finns det allt för många likheter med Opel fortfarande.
Måhända har han rätt. Precis som Volvo är en Ford med påklistrat Volvoemblem iså fall.

#3 • Uppdaterat: 2008-11-24 12:16
Lasse (ej verifierad)

Var och en pratar för sin sjuka mor, det är väl inge ovanligt, eller? Däremot gillar jag hans uttryck "dessvärre" att SAAB blivit en Opel. Jag håller med honom men han han är nog inte så insatt i bilar. Det är en stor skillnad mellan bilarna och inte bara klisermärket på huven. Jag kör nämligen båda märkena nästan dagligen.

#4 • Uppdaterat: 2008-11-25 10:47
Saabnisse (ej verifierad)

Jag håller med er, men ser inget fel i att det finns en massa Opel i Saab liksom det finns en massa Ford i Volvo.
Det är ju ett bra sätt att hålla ner kostnaderna och behöver ju inte betyda att bilarna blir sämre.
Både Saab och Volvo skiljer sig ju dessutom väsentligt från Opal och Ford.
Men att man är professor i bilekonomi behöver ju inte betyda att man vet vad man talar om som ni ju också påpekat.

#5 • Uppdaterat: 2008-11-26 22:55
Nick (ej verifierad)

OPEL = Gubbabilarnas Gubbabil
SAAB = Innovationernas Bil

#6 • Uppdaterat: 2008-12-01 00:06
Micke (ej verifierad)

Lägg ner opel och rädda saab istället.Opel är väl de sista man skulle köpa.

#7 • Uppdaterat: 2008-12-09 18:46
pg (ej verifierad)

Saab 9-3 och Opel Vectra har till 99 % samma tekniska komponenter.
Man har samma motorer, men saab har Etanolvarianten av dennsamma. Växellådor koppling bromsar hjulupphängningar stötdämpare har Saab gemensamt med Opel, när det gäller 9-3. )-5 an däremot har sin gamla motor kvar trots alla kostsamma modefieringar, men även den delar numera växellådor med Opel.
Saab är allså en Opel i annan kostym.
Dessutom är beslutet om näst generations mellanklassbils tillverkningsort fastställd. Sak samma med nästa bil i mindre mellanklassen. Enl. GM blir det inga fler bilar än de angivna.
Det skulle vara tråkigt för saab om Saab läggs ner eller säljs, eftersom Saab numera har en drivlina av världsklass, utvecklad av Opel och Saabtekniker inom GM powertrain.
Man kan allså tacka Opel för att Saab fått kvalitén höjd. Jag har inte glömt Saabs tekniker som bidragit till att Opel/Saabmotorn har fått turbo.
Skitprat från Opelhatare är inget som Saab tjänar på i dessa tider.
Samarbete mellan bilfabrikanter har i de flesta fall bidragit mera på plussidan än minussidan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.