Nästa artikel
Fortsatt ras i USA - Volvo går sämst
Nyheter

Fortsatt ras i USA - Volvo går sämst

Publicerad 4 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Bilraset fortsätter i USA. Sämst går det för Volvo - som förlorade över 50 procent av försäljningen under oktober månad.
- Det finns inga heta segment eller starka produkter alls, säger George Pipas, marknadsanalytiker för Volvos ägare Ford, till Detroit News.

Oktober blev en mörk månad för bilbranschen i USA. Försäljningen minskade med 31,9 procent jämfört med samma period i fjol - vilket enligt Autodata Corp. är den sämsta noteringen sedan 1991.

Allra sämst gick Volvo - som förlorade 52 procent av försäljningen jämfört med samma månad i fjol. Därmed har Volvos försäljning minskat med 28 procent jämfört med 2007.

Motigt för General Motors

Den amerikanska biljätten General Motors försäljning minskade under oktober med 45 procent jämfört med samma månad i fjol. 

Saab är dock ett undantag och ökade med sju procent under oktober månad. Men detta glädjebesked räcker inte för att minska General Motors oro.

- Om man anpassar siffrorna efter befolkningstillväxt så är detta troligen den värsta branschmånaden efter andra världskriget, kommenterar Mark LaNeve, GM:s vicechef för Nordamerika.

Ingen biltillverkare klarar sig utan försäljningsförluster. BMW Group redovisar en förlust på fem procent under oktober - och är därmed den tillverkare som klarar sig lindrigast.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2008-11-07 11:28
KN (ej verifierad)

Perzy, uppenbarligen är det ju något med Volvo som gör att svenskarna inte köper den utan väljer andra bilar som tex Toyota.

#6 • Uppdaterat: 2008-11-07 13:41
MN (ej verifierad)

Eller är det någt med svanskarna som gör att vi/de inte köper svenskt. Jag tror snarare det är där son klämmer.

#7 • Uppdaterat: 2008-11-07 13:42
MN (ej verifierad)

Bra stavning.
svanskarna = svenskarna
son = skon
:)