Nästa artikel
Toyotas vinstras - minus 72 %
Nyheter

Toyotas vinstras - minus 72 %

Publicerad 7 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyotas vinst rasade under perioden juli-september. Rörelsevinsten föll med 72 procent - och nu halverar företaget sin vinstprognos för 2008.
- Den finansiella krisen har negativ påverkan på den globala ekonomin och bilmarknaden, säger Toyotas vicepresident Mitsuo Kinoshita.

Toyotas rörelsevinst föll med 72 procent under det andra kvartalet i det japanska räkenskapsåret, till 169,5 miljarder yen.  Nu halverar Toyota vinstprognosen för 2008 - från 1,6 biljoner yen till 600 miljarder yen.  Och den japanska biljätten arbetar för att minska företagets kostnader.

- För att säkra vinster för räkenskapsåren 2009 och 2010 har en "Akut vinstförbättrings- kommitté" tillsats. Denna kommitté arbetar hårt för att minska de totala kostnaderna och maximera vinsterna, säger Mitsuo Kinoshita.

Det är framför allt svaga försäljningssiffror i USA som sänker Toyotas vinst. I år har försäljningen i USA minskat med 12 procent.

Hittills har Toyota svarat med nedskärningar av antalet tillfälligt anställda. Återstår att se om den japanska biljätten tvingas till fler nedskärningar framöver.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-11-07 18:53
Kenneth (ej verifierad)

OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.
Till de som inte förstår att köpa svenskt:
Jag hoppas att de konsumneter som inte köper svenska bilar blir av med sina arbeten på samma sätt som alla de bilarbetare och alla svenska underleverantörer som förlorar arbetet beroende på att alltför många svenska bilkonsumneter väljer att köpa tex Toyota istället för Volvo eller SAAB och därmed missgynnar de inhemska svenska arbetstillfällena. För att inte tala om den miljöförstöring som uppstår då man fraktar bilar över hela jordklotet till ingen som helt nytta!!!

#2 • Uppdaterat: 2008-11-07 18:59
Anders (ej verifierad)

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre resultat, PER ÅR.

#3 • Uppdaterat: 2008-11-07 19:04
Peter (ej verifierad)

Kenneth.
Du är ju dum på riktigt ! Och vet inte hur det fungerar i en marknads ekonomi.
Det ryktas ju just nu att Saab ska säljas till just det Toyota ! Ska tillverkas hybridbilar av märket Toyota i Trollhättan, Saab bilar ska fasas ut och så småningom läggas ner. Toyota får också rättigheten till varumärket Saab.
Toyota är intresserade av alla svenska ingenjörer på Saab och köper rubbet av GM. Grattis alla anställda på Saab !
Ska vi köpa dessa Toyota Kenneth som kommer att produseras i Trollhättan av svenska arbetare eller ?!

#4 • Uppdaterat: 2008-11-09 01:24
Per (ej verifierad)

Ja,
ja håller med signaturen Kenneth, att OM Toyota skulle tillverkas i Trollhättan, Sverige, kan vi med gott samvete köpa Toyota. Annars inte!!!

#5 • Uppdaterat: 2008-11-12 21:47
Frank Åström (ej verifierad)

Varför ska vi hjälpa asiaterna att sälja sina alster i USA och Europa när de i årtionden använt sig av konstgjort svaga valutor för att konkurrera ut vår bilindustri. Hur snabba är man i Japan och Sydkorea på att köpa våra bilar? Där är utländska bilar tabu.

#6 • Uppdaterat: 2008-11-14 16:39
Perzy (ej verifierad)

Ja eftersom svenska bilar är anpassade efter våra förhållanden med en hög-korrosiv miljö och stora avstånd (högfartskörning) så förlorar vi inte på att köpa dem. Jag tycker det är tråkigt att våra nordiska grannar Danmark och Norge (av avundssjuka?) i alla år missgynnat vår bilindustri genom extremt höga nybilsskatter. Tyvärr kan jag nog också räkna på ena handens fingar de gånger jag sett någon av våra två miljoner invandrare i en volvo eller saab!

#7 • Uppdaterat: 2008-11-16 19:13
Ola (ej verifierad)

Perzy.
Invandrarna vill ha bilar som fungerar. Och där de kommer ifrån så är det främst japanska bilar som fungerar bra och klarar de förhållanden som råder har jag fått förklarat för mig. Och det är ju det japanska bilar är kända för att fungera i ur och skur.

#8 • Uppdaterat: 2008-11-16 22:27
Greger (ej verifierad)

Nu har det hänt igen ! Vår Toyota Avensis kombi 2006:a har gått ca 6500 i stort problemfria mil men nu har det hänt. Motorn har börjat dra ca 1,5 - 2 liter olja per tank dvs per ca 60 mil. Dessutom rasslar det från motorn igen, ett ljud som kommer och går vid ca 1500 varv för att sedan succesivt avta. Annars har jag bara bytt en vattenpump, ett hjullager fram och ngt stag i bakvagnen samt en låskolv, tror jag, i
Har lämnats in på Toyota och jag fruktar en hisskligt dyr faktura. De har sagt att jag kan ta reparationerna åtminstone delvis på min bilförsäkring men då försvinner delar av min upparbetade bonus varför jag är beredd att ta kostnaden själv. De tror dock att reparationen kommer att landa på närmare 25 000 kr än 15 000 kr, beroende på explicit felkälla.
Toyota is Fantastic bode heta"Toyota is fan så taskig"

#9 • Uppdaterat: 2008-12-25 18:56
Hanzzon (ej verifierad)

Greger och allt vad du nu kallar dig där du skrivit om liknande saker även på andra ställen!
Väx upp, sluta ljug och acceptera verkligheten!
För jag är övertygad om att du ljuger nämligen eftersom en Toyota från 2006 fortfarande har nybilsgaranti kvar och om bilen mot förmodan skulle strula skulle du inte behöva betala ett öre bara du skött bilen eftersom det skulle täckas av Toyotas nybilsgaranti!
Jag jobbar med Toyota och många andra bilmärken hela dagarna som personbilstekniker så jag vet att verkligheten generellt inte ser ut som du försöker återspegla den och att Toyota sköter sina kort bättre än i stort sett alla andra tillverkare, och om man mot förmodan skulle ha kommit med en felkonstruktion eller liknande som drabbar kunden ekonomiskt så tar man på sig det och rättar till det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.