Nästa artikel
Läs fackens brev till General Motors
Nyheter

Läs fackens brev till General Motors

Publicerad 12 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
I samband med en manifestation mot GM:s planer att lägga ner Saab skickar fackklubbarna ett brev till GM. "Spara pengar, sälj Saab", är budskapet.
Vid klockan 12 på tisdagen stoppas all produktion i fabriken i Trollhättan.

Lägger ner arbetet

Då samlas de anställda utanför fabriken för en manifestation mot GM och företagets hantering av Saab.

Samtidigt skickar fackklubbarna på Saab ett brev till GM:s vd Ed Whitacre.

Budskapet är tydligt: "Spara pengar - sälj Saab!"

Brevet i sin helhet, svensk översättning:

Varför riskera de amerikanska skattebetalarnas pengar?

General Motors väg mot att bli ett framgångsrikt företag har inkluderat försäljningen av Saab Automobile AB och märket Saab.

Så snart den planen tillkännagavs dök flera budgivare på Saab upp och det fortsätter de att göra!

Den bästa ekonomiska lösningen för att spara pengar och undvika kostnader för General Motors är att sälja Saab, i stället för att lägga ner företaget. Med en nedläggning riskerar GM att få betala enorma summor för själva nedläggningen och även att få betala stora kostnader för skadestånd.

Eftersom amerikanska staten (de amerikanska medborgarna) fortfarande äger cirka 60 procent av GM är det ett slöseri med de amerikanska skattebetalarnas pengar att inte sälja Saab!
En nedläggning av Saab skulle få minst lika stora konsekvenser i USA som i det svenska samhället.

Spara pengar - sälj Saab!

Representanter för de anställda på Saab Automobile AB:

Paul Åkerlund
Anette Hellgren
Håkan Danielsson
Kenneth Trei


Brevet i sin helhet, originalspråk:

Why risk the American taxpayers' money?

General Motors road to becoming a successful business has included the sale of Saab Automobile AB and Saab brand.

Once the plan was announced, there appeared several bidders for Saab and they continue to do so!

The best economic solution to save money and avoid costs for General Motors is to sell Saab, instead of spend it. With a closure might GM have to pay huge sums for the closure and also have to pay high costs for claims.

Since the U.S. government (the American people) still owns about 60 percent of GM, it is a waste of American taxpayers' money not to sell the Saab!

A closure of the Saab would have at least as much impact in the U.S. as in the Swedish society.
Save money - sell Saab!

Representatives of the employees at Saab Automobile AB:
Paul Åkerlund
Anette Hellgren
Hakan Danielsson
Kenneth Trei


Diskutera: Vad tycker du om brevet till GM? Har fackklubbarna eller de anställda något inflytande på GM?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-12 14:30
Lägerleffe (ej verifierad)

Säkert rör det varken Ed eller Lutzen i ryggen. Men högste representanten för majoritetsägaren får sig säkert en tankeställare. Så det är bra - kör på! Mera av den sorten är helrätt.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-12 14:37
Krister (ej verifierad)

Hur vet facket att en försäljning blir bättre?
Styckning av företaget, snor åt sig investeringsbidraget och förlägger tillverkningen av en "SAAB" i något låglöneland som Rumänien, Indien eller Kina.
Jag tror nog att GM velat sälja SAAB, men inte till vilken risk som helst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.