Nästa artikel
Rosttest: Toyota iQ 1,0 VVT-i (2009)
Rost

Rosttest: Toyota iQ 1,0 VVT-i (2009)

Publicerad 21 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Hela Toyota iQ är byggd i plåt förutom nedre delen av fronten och bakvagnen. Motorhuven är tätad genom limning. Det fnns en liten stänklapp fram. Innerskärmen fram är delad. Den täcker framkant. Men bak kan man se rakt genom motorutrymmet ut i motsatta sidans hjulhus. Bak finns ingen innerskärm och skärmkanten har en smutssamlande hylla. Plåten här är skyddad med rostskyddsmedel som dock inte täckte all grundlackad yta. Dörrarna har runda fina hörn som är lätta att täta.

IQ har bränsletank i plast. Undertill finns dessvärre många otätade skarvar dessutom vända med skarven framåt. Det finns ingen behandling i balkar och hålrum. Mindre plastpaneler täcker vissa ytor.

"Lite sämre än andra Toyotabilar" kommenterar rostskyddsexpert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.