Bild
Nästa artikel
Mazda 3 är inte hundens favorit: ”Mörk som en kolgruva”

Mazda 3 är inte hundens favorit: ”Mörk som en kolgruva”

Långtest

”Det är en designbedrift att göra en så lång bil så trång och mörk”, skriver Calle Carlquist.

Vår hund heter Harry och är en kolsvart dvärgschnauzer. Han gillar verkligen att åka bil, men i Mazda 3 syns han inte under färd. Harry sitter då givetvis i en rejäl hundbur, fastspänd enligt alla konstens regler. 

Bakom framstolarna är Mazdakupén mörk som en kolgruva och för att få in Harrys lilla hundbur måste man fälla ena ryggstödshalvan bak och placera buren ungefär mitt i bilen. Annars går luckan till buren inte att öppna, den skyhöga tröskeln till lastutrymmet tar emot.

Det är en designbedrift att göra en så lång bil så trång och mörk men Mazda har gått i land med uppdraget.

Första service vid 2 000 mil gjordes i somras och kostade 3 035 kronor. Det är inte så dyrt vid jämförelse med en del andra märken.

Läs alla uppdateringar om våra långtestbilar här.

Mazda 3 Skyactiv-X 180

Årsmodell: 2020
Inköpspris: 284 830:–
Aktuell körsträcka: 2 490
Förbrukning (dek.): 5,8 l/100km
Förbrukning (ViB:s): 6,4 l/100 km

Taggar: Långtest, Mazda 3

Kommentarer

#1
2020-09-20 18:44

Förstår inte alls hypen av denna modell. 3 meter motorhuv och 1 meter kupé. En Golf spöar ju denna på alla punkter.
284 830:– är ju vansinne.

#2
2020-09-20 20:31

Är den någon "hype" för Mazda 3? Den var i alla fall en av de säkraste bilar som testats i EuroNcap.

#3
2020-09-20 21:31

Mycket snack om mörkt o trångt. Det är inte värre än många andra bilar i klassen. Vill man ha en bil som helt saknar design kan man ju alltid välja Golf - "Ein Auto" - som VWs reklam hamrade in för nåt år sen.

#4
2020-09-20 22:34

Fast Mazda 3 är rent utrymmesmässigt klart sämre utnyttjad än många av klasskonkurrenterna - och det gällde även föregående generation. Sen har den andra kvaliteter men utrymmet hör inte till dessa.

#5
2020-09-21 07:40

Men det främre fästet är väl fäste för barnstolar när ryggstödet är uppfält? Om inte ryggstödet går att låsa i nedfällt läge är inte det fästet något säkert vid påkörning bakifrån eller om bilen voltar.

#6
2020-09-21 08:57

Har man barn (eller hund) köper man väl inte en Mazda 3.
Då krävs det ju verkligen utrymme och det finns bättre val även för de som vill sitta i en kolsvart miljö.

#7
2020-09-21 10:12

saabnisse - men nu är det ju ViB:s långtestbilar som avhandlas och om den förare som för tillfället kör Mazdan också har hund så är det ju bra att redovisa sina erfarenheter av den bilen som "hundbil". Så kanske ingen ägare av ens en liten hund lockas att köpa en sån bil...:)

#8
2020-09-21 11:22

Bilar som designas sönder (ofta "kilformade" med mycket plåt och små gluggar till fönster i baken = ska se "sportigt" ut) går totalt bort för min del. Bra runtomkring sikt är en mycket viktig egenskap för att man i vardagen ska kunna köra fordonet på ett smidigt och säkert sätt. Hur kul är det med de som har "häftigt designad" bil och i blindo backar tills det tar emot (och kanske tar risken att köra över ett barn...). Och hur kul är det för just barn att sitta i en bil när de inte ser ut genom fönstren?

#9
2020-09-21 13:13

Det finns tre olika typer av design:
Ingen design.
Dålig design.
Och bra design.
Det vanligaste är att man väljer mellan ingen design och vilken design som helst, nyansskillnaderna som är avgörande är det tydligen oerhört svårt att se.

#10
2020-09-21 18:34

Utsidan är i varje fall vit.

#11
2020-09-21 21:15

Ehm, verkar inte vara särskilt snål motor...

#12
2020-09-22 08:50

En bil för mazda anhängare.
Ett trångt baksäte som man knappt kan kliva ur.
Dåligt bagage.
Törstig motor.
Motor som måste varvas som en omodern 90tals motor.
Inget för mig iaf.

#13
2020-09-22 09:38

Inte bara en bil för Mazda-fanboys men för alla som gillar att köra en bil med underbar styrkänsla och kontakt med vägen även i vinterväglag.
Även om tysk disciplin inte råder så är inte baksätet särskilt trångt för en Golf-klassare, den har även bra utrymme för fötter under framstol (till skillnad från Mercedes A-klass t.ex.).
Bagageutrymmet är inte heller dåligt för bil-klassen, det finns dock en relativt hög lasttröskel. Men om man ska köra hundar i hundbur där så finns det faktiskt hundburar som har förhöjd dörr (inte så dumt att ha en sån för lata hundägare som inte uppfostrar sin hund då hunden inte får lika fritt att smita ut när dörren på buren öppnas).
Motorn behöver varvas, det är lite old-school men den fungerar bra för bilen då den är extra kul då den körs aktivt. Det finns medelålders män som gillar sånt. Och att ViB lyckas få sina bilar att dra så mycket bränsle är en gåta.
Men givetvis finns det nackdelar, största felet med Mazda är deras tunna lack som lätt skadas. Och på 3an så blästras trösklarna utan stänkskydd fram. Däremot verkar deras bilglas hålla en högre resistans mot stenskott än många andra bilar.

#14
2020-09-22 10:29

Dissidenten skriver: "Däremot verkar deras bilglas hålla en högre resistans mot stenskott än många andra bilar.". Ja - inte på vår 3:a i alla fall. Det är den bil som fått byta flest vindrutor av alla vi haft. Och vi har haft några av olika märken...

#15
2020-09-24 13:32

Jag bytte från en fullmatad F30 335D till en Mazda 3:a innan de prishöjde så fick en med automatlåda och största utrustningspaketet för knappt 240.000:-, visa mig en annan bil med den nivån på inredning som i mitt tycke utklassar även tyskarna, som har heads-up display, apple carplay / android auto, radarfarthållare, autobroms, döda vinkeln varnare för det priset.

Har 122hk versionen med gubblåda och visst är det inget glädjepiller men med 335an kunde man ändå aldrig piska ut den för det är ju alltid vänsterfilsåkare på motorvägen eller annat som blockerar.. Lika bra att behålla körkortet, spara slantarna, i med farthållaren och puttra på.. Jag har snittat 6.8L/milen och då kör jag enbart stadskörning senaste halvåret pga corona.

Nu skaffade jag däremot hund efter jag köpt mazdan och kan bara hålla med i reportaget däremot, så det blir nog ett byte strax känner jag.. Men jag är jättenöjd med min Mazda, du blir dessutom behandlad som en människa hos mazda återförsäljare gentemot BMW där jag fick slita upp försäljarna för att vilja sälja en bil för 400k + till en 23 åring, pinsamt.

Kan även lägga till att jag provkörde den manuella lådan och måste säga att det var en fantastiskt rolig bil att köra, kan bara tänka mig körglädjen det hade kunnat vara med en turbo motor.. Styrkänslan är fenomenal och krossar BMW med hästlängder.

Folk som tycker motorn är orkelös har väl tydligen aldrig provkört Volvos senaste fyrcylindriga bensin / dieselmotorer. Råare motorer med tråkigare karaktär för det priset Volvo efterfrågar får man väl leta efter..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.