Bild
Nästa artikel
Långtest: Mazda 3 (2020)

Långtest: Mazda 3 (2020)

Långtest

Vi Bilägare långtestar Mazda 3 med den nya Skyactiv-X-motorn under 2020. Här kan du hänga med i våra senaste uppdateringar.

Mazda 3 2,0 Skyactiv-X 180

Grundpris: 264 900 kr.
Tillval: Gummimattor 1 120 kr, bagagerumsmatta 1 220, lastbågar 4 600, vinterhjul 12 900.
Testbilens pris: 284 830 kr.
Garantier: 10 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 1 016 kr.
Mått: L 446/B 180/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 486 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl bensinmotor med kompressor + elmotor 4,8 kW. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 224 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 131 g/km.
Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,2 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5 
VIB:s rostbetyg: 2.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/helljus 4.

Mazda 3 2,0 Skyactiv-X 180 är testvinnare i stora Golfklasstestet 2019, har spektakulär design och en sensationell motor: Världens enda ”diesotto”, en fyrcylindrig, kompressorladdad bensinmotor på 2,0 liter/180 hk. Motorn arbetar dels med dieselns självtändning, dels bensinmotorns tändstift för att skapa extra hög kompression och tändtemperatur, vilket i sin tur ska spara bränsle, miljö och pengar. Hur och om detta fungerar kommer våra rapporter att visa. Långtestbilens pris är 291 630 kronor. Plats i registreringsstatistiken till och med november 2019 (gamla modellen): 105, 598 exemplar.

Långtest: Mazda 3 (2020)

2020-02-20

Stora vintertestet

Vi har publicerat vårt stora vintertest där vi bland annat testar köregenskaper på vinterväg, strålkastare, kupévärme, stolsvärme och rattvärme. Läs hela testet här.

Långtest: Mazda 3 (2020)

2020-03-06

Automatisk panikbroms

Efter ett naturskönt besök i Fjärdhundra utanför Enköping passerar trippen 800 mil i Mazdan. Vintern har bjudit på lättsamma mil i framför allt mörker och regn. Trots mildvädret dröjer det till åtta plusgrader innan Mazdas start/stopp-funktion (i-Stop) aktiveras vid rödljusen.  

Funktionen vaknade till liv samma morgon som bilen skulle in till Mazdahandlaren Bjurkell Bil i Bromma för en återkallningskampanj. Enligt Mazda kan en oavsiktlig aktivering av autobromsen förekomma med ökad risk för kollision från fordon bakifrån, något vi lyckligtvis slapp drabbas av. Efter en halvtimmes uppkoppling och tio minuter nedjogg fick vår Mazda rulla ut ur verkstaden. 

Orsaken, enligt Mazda, är en felaktig mjukvara i bilens säkerhetssystem som under speciella förhållanden felaktigt identifierar hinder framför fordonet och aktiverar autobromsen. I bästa fall genom en varning i instrumentklustret eller i sämsta fall genom att anlägga bromsarna. 

Bilens förstaplats i Vi Bilägares vintertest känns avlägsen i mildväder och stadstrafik. Den minimala bakåtsikten gör det krångligt att byta fil och trots diesottoteknik ligger bränsleförbrukningen runt 6,3 l/100 km. Även om Mazda 3 är kompakt i formatet är vår vänskap som starkast efter en lång dags färd mot natt. Omkörningar är dock förenade med kraftig nedväxling och full gas – att bilen har 180 hästkrafter är svårt att tro.

Klas Skarin

Högt bakparti och små sidorutor skapar grottkänsla i kupén.
Högt bakparti och små sidorutor skapar grottkänsla i kupén.

2020-03-31

Titta rakt fram räcker

Att få börja teståret med Mazda 3 kändes som en vinstlott, även om jag villigt erkänner att sommarfälgarna med 45-profilsdäck gör mycket för utseendet. Modellen blev storfavorit under vintertestet i Funäsdalen tack vare fin åkkomfort och suveräna köregenskaper på snö. 

Även på snöfria vägar gör sig körglädjen påmind. Mazda 3 lockar, storleken till trots, fram långresenären i mig och 800 mil bockas av utan problem.

Förarstolen är behagligt skålad och rattens justermån i längsled generös. Bilens höga bakparti i kombination med små sidorutor ger kupén en grottliknande känsla. Bilkörning nattetid är särskilt avkopplande med den spartanska instrumenteringen försiktigt upplyst. Det enda som stör är symbolen till passagerarsidans krockkudde som lyser ilsket i mörkret, förvillande lik ett bakomvarande fordon med sin placering ovanför backspegeln.

Att bilen är försedd med dödavinkelvarning som standard är ingen slump. C-stolpens bredd minimerar sikten snett bakåt och för den som inte litar blint på bilens säkerhetssystem, eller uppskattar att dubbelkontrollera tillvaron, blir filbyten en plåga. Vid landsvägskörning upplevs inte den dåliga runtomsikten som lika begränsande – här räcker det att titta rakt fram. 

De höga förväntningarna på sugmotorn Skyactiv-X infrias däremot aldrig. Bensinmotorn går visserligen snålt på landsväg men minsta lilla tanke på en omkörning kräver ivrigt växlande och stum gasfot. Visst händer det något bortom 5 000 varv men motorns 181 hästkrafter känns nästan lika långt borta som Voyager 1.  

Klas Skarin

Långtest: Mazda 3 (2020)

2020-06-04

Kul att köra bil!

Långteståret började i Tesla Model 3 och ledde till trea nummer två, Mazda.

Efter vibrationsfria elbilsmil räknade jag med att tillbakagången till fossillivet skulle kännas smärtsamt stenåldersmässigt. Jag hade fel. Motorn går så mjukt och tyst att inte ens den känsligaste av möss torde reagera, det här är så nära elmotor det går att komma.

Lite mer av elmotorns knuff hade inte skadat. Nu vill elektroniken ha raska uppväxlingar, och gärna det då växellådan är en riktig juvel, men när växelindikatorn har lugnat sig och man kör 50 km/tim på femmans växel och motorn vevar runt på 1 100 vibrationsfria v/min finns ingen kraft till annat än planflykt. Det har blivit några tjuvstopp under perioden.

Start-/stoppfunktionen aktiveras först när man lägger foten på gasen. Är man (jag) för snabb med kopplingen hinner inte motorn vispa igång innan motståndet blir för stort och maskinen dör. En del förare tror att handbromsen inte släpper automatiskt. Det gör den. Tricket är att man måste ha dragläge med lite grundgas. 

Begränsningar i resandet och långresorna har uteblivit, men 3:an är verkligen lysande lätt och alert. Raskt chassi, manuell växellåda och motor med spets – jösses vad kul det är att köra bil! 

Jag sitter bra i 3:an, kupén är omslutande mysig och behagligt ”analog” jämfört med kliniska Tesla. C-stolparna är hysteriska men de stör inte så mycket i vardagen som jag befarade, under vårvintern har det varit mer störande att rattvärmen stänger av så snabbt. 

Anders Helgesson

Långtest: Mazda 3 (2020)

2020-06-29

Huggsexa om kurvorna

”I den här påminns jag om att det är roligt att köra bil”, sa en av förarna. Mazda 3 charmade sig tidigt in hos långteststallets medlemmar och vann vintertestet.

De goda köregenskaperna är närvarande även sommartid. Direkt styrning utan att bli nervös, bilen går stadigt utan att föraren tappar kontakten med vägbanan. På svängiga småvägar mår Mazda 3 som bäst, det blev nästan huggsexa om vem som skulle köra bilen när de kurviga avsnitten uppenbarade sig på turen runt (halva) Mälaren.

Växlarna rinner i lekande lätt, däremot är växelindikatorn lite väl optimistisk som vill skicka i sjätte och högsta växeln redan vid 50 km/tim.

På landsväg får man en obehaglig överraskning om man inte växlar ner en eller två gånger före omkörning, då segdraget kommer sent och bilen upplevs som slö.

Förarmiljön är tydlig och lättarbetad. Infotainmentsystemet styrs med vred, vilket håller uppe blicken på vägen. Det välvda taket ovanför instrumentklustret och de höga dörrsidorna vill ge illusionen av att man sitter långt ner för ett sportigare intryck. I direkt solljus finns inga bländande kromdetaljer, men pianolacket runt växelspaken har redan blivit väldigt repigt.

Baksätet känns instängt och mörkt. Svart tak, höga dörrsidor och smala bakkanter på fönstren ger vibbar av att åka på dagsutflykt ner i en kalkstensgrotta på chartersemestern till Medelhavet. Det sluttande taket ger dåligt med huvudutrymme för långa baksätesåkare.

Passageraren bakom föraren har inget förvaringsfack på stolsryggen och det saknas ventilationsutblås på mittkonsolens baksida, vilket kan göra det ganska varmt. Lasttröskeln är hög i bagageutrymmet så det kan bli påfrestade för ryggen att lyfta in packningen.

Plus: Vägnärvaro, körkänsla, växellåda, blandning av digitalt/analogt i förarmiljön.

Minus: Mörkt, trångt baksäte, trög omkörning, inga luftutblås i baksätet, lasttröskel.

Maria Dahlin

Taggar: Långtest, Mazda 3

Mazda 3 2,0 Skyactiv-X 180

Grundpris: 264 900 kr.
Tillval: Gummimattor 1 120 kr, bagagerumsmatta 1 220, lastbågar 4 600, vinterhjul 12 900.
Testbilens pris: 284 830 kr.
Garantier: 10 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 1 016 kr.
Mått: L 446/B 180/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 486 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl bensinmotor med kompressor + elmotor 4,8 kW. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 224 Nm vid 3 000 v/min.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Följ vår Mazda på Instagram!

Följ bilarna på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Mazda 3: #vibil185

Aktuell körsträcka: 826 mil
Officiell förbrukning: 5,8 l/100 km
Vi Bilägares förbrukning: 6,5 l/100 km

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.