Bild
Nästa artikel
Långtest 2011: Opel Meriva i vintertest

Långtest 2011: Opel Meriva i vintertest

Långtest

95 dieselhästar. Det kan verka mer än tillräckligt för en liten bil, men i Opel Meriva räcker inte motorn riktigt till.

Föraren tvingas ofta växla ned för att hålla farten i uppförsbackar eller för att gasa säkert genom kurvor och inte ens på lägre växlar känns motorn särskilt villig. Den ger heller inte så mycket värme.

Det tar tid innan klimatet är behagligt och vid låga temperaturer känns kallras från de stora sidorutorna. Värmen från luftutsläppen räcker inte för att skärma bort kalldraget.

Vår bil har automatisk klimatanläggning men under vissa förhållanden måste luftströmmarna regleras manuellt – exempelvis om rutorna plötsligt immar igen. Den är en pillrig procedur. Mittkonsolen är fylld med över 30 små knappar till såväl radio som ventilation och att snabbt trycka rätt är inte så lätt.

”Code 55”. Det lyser plötsligt i färddatorns fönster och då blockeras all annan information. Instruktionsboken berättar att koden dyker upp när motorns partikelfilter behöver brännas rent. Det sker nästan varje dag och under tiden koden är framme bör motorn hållas på över 2 000 varv. Något liknande har vi aldrig upplevt i någon bil, men enligt Opel kan fenomenet uppstå vid vissa körförhållanden med den nya 1,3-litersdieseln.

Inga strålkastarspolare
De bakhängda bakdörrarna gör Meriva lätt att kliva i och ur och det tredelade baksätet ger en extra flexibel lastförmåga. Vi fick plats med både längdskidor i mitten och två storvuxna baksätespassagerare på ytterplatserna. Det är däremot trängre vid förarplatsen.


Testlagets längste tvingades sitta med knäna nästan uppe vid ratten. Pedalstället är inte gjort för vinterkängor i herrstorlek. Flera förare fastnade med kopplingsfoten mellan pedalen och fotplattan på hjulhuset, lyckades inte trampa ur tillräckligt och fick växellådan att protestera med ett skärande skrap.

Meriva är träig att köra, men det är inget fel på väghållningen. Den lilla Opeln plöjer spårsäkert genom modd och lössnö och känns tryggast av alla våra långtestbilar. Åtminstone så länge som det är ljust ute. När mörkret faller blir det mer osäkert – ljuset är svagt och det går nästan inte att se skillnad på hel- och halv.

Är det dessutom smutsigt väglag, blir ljuset snart rent uselt, för några lyktspolare har inte Opel kostat på.

Om en lampa i huvudstrålkastarna slocknar kan en amatör byta den, även om det är trångt. Värre är det om en säkring går. Säkringscentralen sitter dold bakom handskfacksluckan och den lyckades inte ens vår vane mekaniker Erik ta bort. En trasig säkring kräver ett verkstadsbesök med allt vad det kostar av tid och pengar.

Läs hela rapporten om Opel Meriva som PDF.
(Med test av ljus, kupévärme och stolsvärme)

Läsa hela rapporten från årets vintertest.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec

Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec

Baspris: 183 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 5 900 kr, komfortpaket med bland annat klimatanläggning och farthållare 11 900 kr.
Testbilens pris: 201 700 kr.
Garantier: Fem års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 0 kr i fem år.
Mått och vikt: L 429/B 181/H 162 cm. Axelavstånd 264 cm. Tjänstevikt 1 408 kg. Maxlast 392 kg. Bagagevolym 400–1 500 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 248 cm3. Effekt 95 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 180 Nm mellan 1 750 och 3 500 v/min.
Transmission: Femväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 13,8 s. Toppfart 168 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 3/3.

Plus och minus:

Plus: Stadig väghållning, låg förbrukning.
Minus: Trött motor, plottriga knappar, trångt pedalställ, säkringsbyte, inga strålkastarspolare.

Taggar: Långtest, , Opel Meriva

Kommentarer

#1
2011-03-08 08:39

Testa hur bältesvarningen i baksätet fungerar och jämför sen med eran 9-5. Jag gissar att systemet är samma som i Astra-J/Insignia, och följaktligen är det inget fel på eran 9-5 (vilket jag påpekat i en kommentar under den artikeln).

#2
Gert Andersson
2011-03-08 10:27

På tal om bältesvarnare borde det vara ett krav från Euro ncap att dessa ska ljuda tydligt. Lampor och säkringar ska vara väldigt lättbytta.

En på alla sätt felfri belysning är viktigare än fjant-ESP enligt amerkansk forskning. Och vem bryr som om att byta lampor på en trång Passat en mörk, regnig kväll?

Dacia = säkrast. Tyvärr lite minus då stråkastartorkare saknas.

#3
2011-03-08 11:32

Det är skandal att det ska vara så krångligt att byta lampor på vissa bilar. Det finns ju smarta system som vissa tillverkare använder (Volvo och Ford, och kanske några till?) där man lossar två sprintar varpå man får hela strålkastaren i näven, och sen lätt kan byta lampa! Varför använder inte alla det? Eller är det nån sorts patent på det?

#4
Gert Andersson
2011-03-08 11:41

Opel har aldrig varit effektiva. Kolla bara på vad Omega sörplade i sig...

#5
2011-03-08 11:48

ESP är ett måste. Lampor pajar aldrig ändå. Dacia borde förbjudas! Dåligt ljus och livsfarliga köregenskaper.

#6
Gert Andersson
2011-03-08 11:56

Varannan bil man möter har bristfällig belysning.

Farligt vid t ex kurvor.

Möter jag en bil med t ex en stark och en svag lampa bländar jag helvetet. Bländar jag av blir det ju kolsvart vid mötet, kan bli farligt om något djur hoppar fram då.

4 halvljus hjälper varandra med ljus vid möte men har mötande dålig belysning blir skillnaden märkbar.

Toyota är svår att byta lampor på nolltid i. Då skiter folk i det. Fatta det Euro NCAP. Förbjud Toyota nu!

En bilköpare skall aldrig köpa en bil denna inte kan hålla i trafiksäkert skick. Det är ägarens skyldighet enligt lagen.

#7
PHME
2011-03-08 13:16

@Gert:
Årtiondens erfarenhet av Opel är tvärtom att de inte gillar bensin.

#8
2011-03-08 13:41

För oss som har omdöme med brister, är det en stor tröst när såna som Gert Andersson rullas fram til tangentbordet.
"Ilsket blända vid möten, förbjuda världens pouläraste bilmärke. Och samtidigt anse sej vara den som kan utveckla Euro NCAP".

#11
2011-03-08 14:58

Diskussioner om person hänvisas till forumet. Här diskuterar vi sak och i den här artikeln gäller det Opel Meriva.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#13
2011-03-08 20:33

Apropå Meriva, så är jag förvånad att 95-hk dieseln uppfattas som klen. Har t.ex. kört cee´d, nästan samma vikt, med 90 hk. Och mycket ont kan säkert sägas om den bilen. Men klen är den inte. Så jag undrar om Opel mixtrat ihop en misslyckad motor, eller om den råkar jämföras med ovanligt potenta konkurrenter?

#14
gunnar44
2011-03-10 18:22

Vad vet du Gert om Opel Omega och övriga Oplars förbrukning? Min erfarenhet av Omegan var en förbrukning ner mot 0,6 vid landsvägskörning och ca 0,8 blandat. Min nuvarande Vectra 2,0 T ligger trots sina 175 hk på ungefär samma förbrukning. Dotterns Astra årsmod. -05 körs på ca 05 lit/milen långkörning och ca 07 blandat. Vi har även haft Mazda och Toyotas motsvarande modeller och de har i allmänhet varit betydligt törstigare, och reparationskostnaderna inte nämvärt högre än Opëls.
Men varför har dieseln i den här bilen krympts till 95 hk från ursprunget 125?

#15
Rättvisa
2011-03-10 22:08

Gert har tyvärr rätt. Omegan oavsett motor får Volvo 940 att framstå som en extremt snål bil...

#16
2011-03-11 16:51

Ännu en som svamlar i nattmössan. Skitprat igen fast i skriven form. Jag med flera har flerårig vana av såväl Opel som Volvo o då som tjänstebilar. Det finns ingen Volvo med bensinmotor som kommer i närheten av ex Opel Omegas siffror n är det gäller förbrukning. Allra minst 7 och 9 serien.
Nej en Volvo av dessa modeller drar minst 1 dl mer per mil på långkörning och ca 3 dl mer i stadstrafik.
Möjligen V70 med dess minsta motor kan konkurrera, men under 0.7 på långkörning är en utopi även där.
Men det är ju alltid rolligt att smutskasta Opel för vissa som inte insett märkets storhet!! Men ni får skylla er själva!!

#17
Gert Andersson
2011-03-11 23:28

Men förhelvete Gunnar!
Jag brukar icke försvara Volvo då det inte är ett märke för oss adelsmän men.

Volvo 740 med (vanligaste motorn B230F) dricker 0,9l/mil blandad körning.

Min bror körde sin slitna 940 GL med åtliggande broms på 0,72 l/mil landsväg.

Dessa siffror får du inte ner en Omega till. Dessutom äro Omegans förbrukning totalt ointressant då det är en skitbil.

#18
Gert Andersson
2011-03-11 23:30

En fråga till till er Opelägare:

Inte så sällan när ett däck pajjar så blir faktiskt hela sidan på däcket typ utan gummi. Räcker en reparationssats då?

#19
2011-03-12 17:50

Jag har tydligen en mycket bredare erfarenhet av såväl Volvo som Opel. för det första Opel är INGEN skitbil. för det andra har jag tusentals mils erfarenhet av bägge märkena, och jga grudar mig på dessa erfarenheter. För det tredje, är det så att även kundundersökningar ger ungefär samma bild som jag har beträffande förbrukningen. För det fjärde. Ska man kritisera ett märke, bör kritiken vara saklig. Det finns både för o nackdelar när det gäller Volvo och Opel. Opels brister har varit främst rosten, men från 2000 är det inga som helst problem. I Volvo åker jag bättre som passagerare än i Opel, typ Omega där man sitter högt. Men när det gäller att köra bilen satsar jag hellre på Opel. Den har bättre vägegenskaper, bättre förarstol än volvon. Men konstigt nog upplever jag förarstolen i Volvon med Automat som fullbra o kanske bättre, trots att det är samma stol. Med manuell låda halkar man ju fram på stolen o sitter så småningom med krum rygg.
Men det var väl inte detta den här tråden skulle handla om, utan den nya Opelns svaga diesel.
Opel är én kvalitetsbil i paritet med Audi enligt Tyska Dekra. En kvalite som även jag upptäckt. Ni andra får skylla er själva. hahaha

#21
Gert Andersson
2011-03-12 23:44

Jag har ingen erfarenhet av nyare Oplar. Men gamla Oplar är skit på alla sätt, kolla t ex SBPs statistik.

#22
2011-06-10 11:09

Ett Svar till Er Surgubbar (som Gert Andersson).

Statistiskt så får man punktering vart 20:e år så ett reparationsset räcker oftast längre än bilen man äger, jodå, du kan kolla upp detta.

Ett tillägg till Gert, om du så ofta får punktering bör du överväga att köpa nya kvalitetsdäck och köra som normaltrafikant på väg avsedd för bilar. Då kan du sluta släpa med dig extra kilon du också.

#23
2011-06-10 11:11

Och Opel har en 1,7 liters diesel på 280 nm och 125 hästar, 119g/co2 - samma som SAAB (den sved va?)

#24
2011-06-10 11:11

Och Opel har en 1,7 liters diesel på 280 nm och 125 hästar och även160 hästar, 119g/co2 - samma som SAAB (den sved va?)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.