Bild
Nästa artikel
Långtest 2011: Dacia Duster i vintertest

Långtest 2011: Dacia Duster i vintertest

Långtest

Med fyrhjulsdrift och hög frigångshöjd borde väl Dacia Duster vara den överlägset säkraste och bästa bilen i djup snö och ishalka. Ändå hamnade den ohjälpligt sist i alla testförares rankinglista.

– Bakom ratten känns det som att man förflyttats 20 år tillbaka i bilhistorien, tyckte Tommy.

Dacia är ett billighetsmärke. Vår Duster kostar strax över 180 000 kronor, vilket är hyfsat för en fyrhjulsdriven och relativt välutrustad bil. Men även om den tar sig fram bättre än de andra testbilarna, känns den inte trygg att köra på vinterhala vägar. Den höga karossen svajar och framhjulen har svårt att hitta fäste.

I nästan varje kurva blinkar lampan till sladdhämmaren frenetiskt och om föraren lättar på gasen kastar bakvagnen till innan elektroniken hinner stabilisera bilen.

Dacia Duster behöver sitt ESP-system, den saken är klar. Ändå säljs bilen utan sladdhämmare – säkerhetssystemet kostar 4 000 kronor extra och finns över huvud taget inte till den billigaste modellen.

– Det är skandalöst dåligt, fräste Tommy.

Låter som en traktor
På många sätt märks det att Dacia Duster är en lågprisbil. Den låter som en liten traktor: 1,5-litersdieseln har en osedvanligt grov gång. Ljudisoleringen är sparsam och på vägar som refflats av snöplogar kan bullret från däcken vara öronbedövande.

När bilen rullar på slät, ren asfalt, hörs istället ett tydligt vinande från transmissionen – förutsatt att inte fläkten är på. Den överröstar det mesta redan på tvåans läge.


Mörkerkörning i smutsigt väglag är ett litet blindtest med Dacia Duster. Ljuset är gulaktigt redan med rena lyktglas och några spolare finns inte ens att köpa till. Vindrutespolarna är primitiva: spolning och torkare startas var för sig. Dock med samma spak. Någon yttertermometer finns inte, vilket gör föraren extra osäker när temperaturen pendlar runt nollstrecket.

Komfort har offrats för prisets skull. Ratten är ställbar bara i höjdled och körställningen blir därför svår att ställa in perfekt för alla. En av testförarna lade instruktionsboken under högerbenet för att få tillräckligt lårstöd.

Dacia Duster tar nog inget designpris, men på ett sätt är den bättre formgiven än de flesta andra bilar: karossen håller sig förvånansvärt ren både från snö och vägsmuts.

Ett stort plus får Dacian också av vår mekaniker. Det är ovanligt lätt att byta lampor och säkringar – men förr var ju bilarna mer servicevänliga och historien går igen i Dacias enkla bruksbilskoncept.

Läs hela rapporten om Dacia Duster som PDF.
(Med test av ljus, kupévärme och stolsvärme)

Läsa hela rapporten från årets vintertest.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta:

Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate

Baspris: 168 900 kr.
Extra utrustning: Läderratt 1 500 kr, Audiosystem 2 200 kr, ESP 4 000 kr, metallicklack 4 000 kr.
Testbilens pris: 180 600 kr.
Garantier: Nybilsgaranti tre år/10 000 mil, lackskyddsgaranti tre år, rostskyddsgaranti sex år och Dacia Assistans tre år/10 000 mil.
Skatt: 3 416 kr.
Mått och vikt: L 431/B 182/H 163 cm. Axelavstånd 267 cm. Tjänstevikt 1 369 kg. Maxlast 550 kg varav 80 på taket. Bagagevolym 443–1 604 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1 461 cm3. Effekt 109 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda. Fram- eller fyrhjulsdrivning via en elektromagnetisk momentomvandlare.
Förbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 145 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 168 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 3/3.

Plus och minus:

Plus: Fyrhjulsdriften, frigångshöjden, håller sig ren, priset.
Minus: Hög bullernivå, osäker körkänsla, inga strålkastarspolare, saknar yttertermometer, omoderna vindrutetorkare med mera.

Kommentarer

#1
Peugeo
2011-03-07 08:52

Om bilen hela tiden vill sladda så kör saktare, så gjorde man förr i tiden. ;)

#2
Hammarlund
2011-03-07 09:32

Enkel. Prisvärd. En av få nya bilar som tack vare sin enkelhet och udda, charmiga design mm har själ.

Som Peugeo säger, bara att lätta på gasfoten och det ska man göra oavsett hur mycket ESP en bil har. Körde så lungt det gick? Nejdå, ni körde nog rätt aggresivt för att testa den. Rätt gjort för att testa den men hur den beter sig i normal körning måste förtydligas och där är Duster bättre!
Bra rostskydd plus att den håller sig ren, kanon.

Snygg, robust, påkostad design tycker jag. Er åsikt om att den inte är så snygg kan ni lugna ner lite. Design är en smaksak.

Menmen, tryck ner Duster och håll er till era svenska "kvalitetsbilar" som är billiga, lättmekade, stryktåliga, charmiga...
Eller? Nejdå, så är det inte längre. Dacia är nya Volvo!

#3
Hammarlund
2011-03-07 09:33

Alla dieselbilar låter som en modern traktor.
Bara charmigt om Dacia låter något mer traktor. Passar den charmiga, robusta lilla rumänen! :)

#5
Måns Johansson
2011-03-07 09:36

Haha, min 30 år gamla Volvo har inte separat spolning/torkning av vindrutan, utan är modern. :)
Mkt lyx som inte finns i Duster. Eller i V60, t ex bra lykttorkare.

#6
Gert Andersson
2011-03-07 09:44

Kul med lite enkelhet mitt i allt modernt elände!

Kul med något som tar oss tillbaka till den gamla goda tiden.

Vrålcharmigt! Hoppas den inspirerar fler. Iaf på vissa punkter t ex servicevänlighet och inte en massa lyx. Säljer ju okej trots enkelhet.

Duger t o m mkt bra för mig. Dit med strålkastarrengöring och kanske något mer så...

Stänklappar på framförallt denna biltyp vill jag iaf kunna köpa till. Borde sitta som standard på alla bilar.
Finns universal på Mekonomen.

#7
Yarl
2011-03-07 10:43

Dacia är ett billighetsmärke. Den höga karossen svajar och framhjulen har svårt att hitta fäste. I nästan varje kurva blinkar lampan till sladdhämmaren frenetiskt och om föraren lättar på gasen kastar bakvagnen till innan elektroniken hinner stabilisera bilen. Den låter som en liten traktor. När bilen rullar på slät, ren asfalt, hörs istället ett tydligt vinande från transmissionen. Förbjud NU.

#8
Jager
2011-03-07 10:53

Förbjud? varför det? folk får väl skylla sig själva om de är så dumsnåla. Det finns säkert vissa som behöver denna typ av bilar men någon pendlarbil är det absolut inte. Det kommer de märka när de tröttnar och ska sälja den sedan.

#9
Bensinhuvud
2011-03-07 11:11

Tyvärr kom jag till ungefär samma slutsatser som ViB efter mitt eget test av Duster. Synd, eftersom den på något vis ändå är charmig...

http://bensinhuvud.se/2010/12/27/test-dacia-duster-billigheten-bilifierad/

#10
Roland P
2011-03-07 15:57

Påminner om Vaz Niva

#11
Sarim
2011-03-07 16:05

Likheten med Niva är att den tar sig fram bra och att den är charmig.

Nivan är dock en sämre bil i allt förutom bättre framkomlighet. Få behöver dock en Niva.

Dacia är en betydligt bättre alltiallobil.

#12
:-)
2011-03-07 16:06

Hammarlund o Peugeo, ni sammanfattar bra!

Tycker lite synd om Yarl som måste som måste hitta nya förevändningar för att kunna rättfärdiga sina egna felköp...

#23
Roger Skagerström
2011-03-07 22:49

Dacia är "vettig" om man ser till pengen. Man får vad man betalar för helt enkelt. Går inte att kräva en perfekt bil för dessa pengar. Inte i den här storleksklassen iallafall.

Att uppenbara saker som strålkastarspolning saknas är dock dumsnålt. Man tycker ju att Renault eller vilket bolaget bakom Sverigeimporten borde kunna förutse vilka sparkar och slag den skulle få i tester på grund av detta snåleri, som kanske höjde priset på bilen med 1000-1500 kr. En kostnad man som slutkund gärna kunnat ta. Hade inte blivit nån skillnad på amorteringarna ändå.

#24
Jott
2011-03-07 23:07

Kör Dacia då den är enkel, charmig och snygg.

Vill inte ha en trist XC60. Provkörde en sådan med...

#25
Jan Erlandson
2011-03-07 23:15

Jag tror att Vi bilägares testare har blivit bortskämda!
Alltid testa de senaste modellerna. Har man som jag en tio år gammal bil (som jag är nöjd med) så är man van vid att ratten bara går att ställa i höjdled, ingen sladdhämmare osv, osv.
Jag inbillar mig att Duster jämförelsevis är ett fynd för pengarna!

#26
Klazze
2011-03-08 01:17

Jag gillade Dustern när jag provkörde den , kändes inte bullrig , trivdes bra i den , gillar billiga robusta bilar som inte kostar skjortan !

#27
Gert Andersson
2011-03-08 10:46

Klazze: Jag och alla andra jag känner säger samma sak som dig.

En mer charmig och prisvärd bil hittar du inte!

Tyvärr älskar ovetande att ge Dacia dåligt rykte då det är ett nytt märke, dessutom med anknytning till Renault (som var rätt dåliga på 90-taklets början) och att vissa saknar ESP. Men det är upp till köparen att välja en med ESP eller inte.

#28
Ohly
2011-03-08 17:53

Dacia för 180', inte första april idag va?

Skräpbil. Esp är ett måste.

#29
D.Duster
2011-03-08 20:07

Kul o se att många inser Dusterns charm trots alla påhopp från "experter". Fatta att det är en ny R4 "Skrytbilen" !
Kan hålla med om att den känns något ostabil på hala vägar i högre farter men jag kör försiktigt och snart är det vår! Saknar mest yttertempmätare och halvljusautomatik.
Jag har såklart stänkskydd på min, kostade inte många hundralappar att originalmontera.
Mattias Rabe på Tekniken Värld är helkorkad, jag försöker skriva på deras sajt men det går inte ;(

#30
Johanna Malmsjö
2011-03-08 20:11

ViB är den enda seriösa biltidningen. Känns opartisk. Skit i Teknikens Värld.

#31
D.Duster
2011-03-08 20:15

Ja, jag håller med o därför prenumererar jag på VIB och inte på TV. Men puckot Rabe på TV borde få sig en känga men det står bara "fel på sidan" när jag skickar ett inlägg där. Får nog dra ett vanligt mail till honom.

#32
Johanna Malmsjö
2011-03-08 20:31

Gör det. Han går på opartiskt hårt. Man kan tro att det är 80-talets Micra han snackar om...

#33
Pogga
2011-03-08 20:47

Varför köper folk dessa billiga skitbilar??? Köp en lättare begagnad bil från ngt av de riktiga fabrikaten istället och få en säker och BRA bil istället.

Och du som skrev att du provkört XC60 och valde DACIA istället - vem tror på dig??? Du hade inte råd med XC 60:an!!!

#34
D.Duster
2011-03-08 20:59

Man hade väl sina skäl...
Ville t.ex ha en enkel bruksbil utan onödig teknik som strular o koster pengar. Läs t.ex om Jorma i artikeln bredvid som skulle få ge 25.000: för att fixa ESP:n på sin 3 år gamla Opel.
Framkomlighet i branta backar o lössnö var också viktig. Sen tyckte jag inte att Nissan Juke var så snygg!

#35
Johanna Malmsjö
2011-03-08 21:03

Jo, Dacian är charmigare med sin robusta enkelhet. Förstår han som valde bort XC60... Opersonlig bil. Borde finnas som en enklare version för oss som inte vill betala för lyx.

ViBs hemsida inte bara ger intryck av att det är en seriös tidning. Intrycket stämmer.

Själv kör jag en gammal S40 så jag är opartisk...

#36
Mångårig prenumerant
2011-03-09 19:00

Har skrivit förut men... Har Volvo med ABS har aldrig kommit till användning men krävt reparation hos SBP samma med strålkastarrengörngen på 80 talet. Har tidigare ställt frågor om ESP, har man användning av det i förhållande till slutpriset. Vad jag pratar om är fortfarande vuxenkörning och privatfinansierat. Många som rekomenderar begagnat kvaltetsmärke kan själva komma över dylikt till reducerat pris via kontakter. Att köpa 4wd på vanligt sätt ger vid hand att man för motsvarande pengar får en ca 5 år gammal med ca17 tusen mil alt. 10 år 12000m. Tycker det pratas för lite om vad bilen kostar år 3 till 12 samt reparationer på över 15000 mil. När vi diskuterade krockskyddet nämner få vad 5-8 års rostande påverkar. Nytt är nytt även om det är "gammalt" eller ??

#37
Gert Andersson
2011-03-09 19:08

Sandero och Duster äro fränast snett bakifrån. Känns lite enkelt, retro Niva, östatsfeeling men ändå modernt. Kul med 80-talsinspirerade 4wd på bakluckan. snygga egna fomer främst snett bakifrån på duster och sandero som sagt

Jagh villo dock ha en kvalitets Suzuki Splach. Billig, riktligt utrustad, rolig, rejäl, skapligt enkel och lättmekad, säker och riktigt rymlidg stol och förarplats.

#38
Gert Andersson
2011-03-09 19:09

det enkla och praktiska äro det snygga.

#39
Emme.
2011-03-09 19:25

Jo, Duster och Sandero ser mystiskt enkla och östsatiska ut snett bakifrån.

Främst Duster i t ex främst vit ser verkligen gammaldags men ändå modern ut. främst den vinkel.

Unik läcker design på främst på dacia men äfven t ex clio... gillar utseendet främst bakifrån.

Vill hava denna bil!

#40
Roger Skagerström
2011-03-09 21:10

Idag såg jag en Sandero av senaste modell, där den nakna plåtvalsen (den som man fäster domkraften i på de flesta bilar) såg ut att vara rostig. Gick inte fram och klämde och bände men det såg fan ut som det. Såg inga bucklor eller bockningar pga domkraftskador eller liknande.

#41
Thomas L
2011-03-09 21:52

Jaha! Testförare som bestämt sig för att sänka Dacian redan nu.Och jag som tänkte bli prenumerant pga det fina och objektiva testet som gjordes av Dustern i somras. Släpper greppet? Har ni på originaldäcken? De är inte godkända för Svenskt vinterväglag utan skall användas som sommardäck. Dålig värme? Alla bildade människor vet att snåldieslarna alstrar mycket lite värme och bör ha extra tillsatsvärmare för att dels slippa kallstarter vilket sliter både på motor och miljö samt att snabbt komma upp i rätt arbetstemperatur. Då Dacians grundpris är lågt kan och bör man utrusta sin bil med både värmare och bra vinterdäck från början. Visst, nu börjar bilen komma upp i pris men det är ju fortfarande klart överkomligt och det hade åtminstone sparat en del negativa kommentarer. Jag har arbetat med bilar nästan hela livet som egen företagare, Ägt och provat det mesta inom alla prisklasser, Kör fullutrustad Volvo FH i mitt nuvarande arbete ca 10000 mil om året så jag vet vad jag talar om. Jag borde absolut inte tycka om denna bil. Men köpte utan att tveka en Duster efter en kort provkörning hos handlaren utan att ha några större förväntningar, men tycker om den mer för var dag. Jag VET att det finns bättre, bekvämare , säkrare OCH dyrare bilar men sett till pris och kvalite tror jag den är oslagbar. Vad det än gäller har jag aldrig gillat billigt krimskrams och det anser jag absolut inte Dustern är, tvärtom känns mycket på den gediget och genomtänkt och alla som studerat och provkört den har blivit förvånade över dess kvaliteer. Den har sina brister, men det har ärligt talat alla bilar oavsett prisklass.

#42
S-E S
2011-03-10 10:51

Håller med digThomas L. Det verkar som om biltestarna inte har förstått att en billig bil har färre finesser än en mera påkostad bil. Många vill ha en BILLIG 4-hjulsdriven bil utan onödiga finesser. Att kunna läsa att testaren tycker att instrumentbrädan är "påver" är nästan beklämmande. Häng in en Wonderbaum, häng upp några tärningar i backspegeln. klistra upp ett familjefoto och en sminkspegel samt köp en rattmuff och spara en 1500-kronorsratt bara för att den ska vara "skön att hålla i".
Ratten har begränsade inställningsmöjligheter, so what, bilen säljs inte på postorder och intressenter provkör väl? Att bilen enligt biltyckaren har dålig framkomlighet i snö kan hör och häpna bero på däcken, en nyhet för testlaget? Uttala er inte så tvärsäkert om en bils jämförbara vinteregenskaper förrän alla bilarna kör på SAMMA däckutrustning.
Sedan till den "fräsiga" testaren TOMMY: Det är skandalöst att en testare inte kan behärska ett fordon som inte är handikaputrustat. Gå med i en veteranbilklubb och lär dig köra bil.

#43
jeager
2011-03-10 16:32

ibland undrar man hur tekniska testarna är, de flesta verkar ha problem att ställa in radion tex. men det gör man ju bara en gång sedan sköter RDS resten...

#44
2011-03-10 17:57

Dusterns verkliga bränsleförbrukning låg iaf närmast sanningen av långtestbilarna tätt följd av Volvon. De andra var ren katastrof för att använda journalistspråk komparabelt med flertal Dusterrubriker... ;-)
Ett pluspoäng till Dustern iaf!

#45
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2011-03-10 18:45

@SES
Jo,. jag fräser eftersom jag tycker det är skamligt att Renault satsar på att bygga säkra och trygga bilar under det egna varumärket, samtidigt som man släpper ut en så säkerhetsmässigt undermålig produkt som Duster under lågprisetiketten "Dacia". Och det är väl möjligt att en überdängerchaufför som SES klarar att ratta sin ESP-lösa Duster utan olyckor. Jag är bara rädd för vad som händer när bilen blivit 12 år gammal och körs i första halkan av en 18-åring som just slagit till på sin första begagnade bil. Även denna vinter har vi sett åtskilliga rapporter om dödsolyckor där en bil fått sladd och frontat med mötande trafik. Fick jag bestämma skulle det vara lagkrav på antisladd i alla nya bilar!

#46
Thomas L
2011-03-10 22:01

Egen erfarenhet väggrepp Dacia Duster: Premiärturen Dagen efter hemkomsten: Köra till jobbet kl 04.30, Motorväg 24 km, 10 cm färsk blötsnö, oplogat, endast två minimala körspår vilka var fulla med slask. Höll ungefär 80 knyck vilket kändes hyfsat säkert, märkte även att jag kört på 2 wd när jag kommit fram. En god vän ville testa bilen i gårkväll och körde ut en rejäl sväng. När vi nästan var hemma och körde igenom en feldoserad 90 graders sväng kändes ett litet ryck i ratten och han sa: Hoppsan, det verkar lite halt, Sanningen var att det var rena isgatan och vi hade kört utan en tanke på detta då det varit milt med torra vägbanor sista tiden, Har lite svårt att förstå att de sk testförarna känner sig osäkra i Dustern. Är 49 år och kört det mesta och känner mig väldigt trygg. ( Även jämfört med xc 70). Måste ändå kritisera Dacia å det kraftfullaste på i allafall en punkt: Varför inte yttertempmätare och halkvarnare i färddatorn. Fy skäms Daciafabriken!!! skärpning!

#47
Gert Andersson
2011-03-10 22:39

Bakre sidorutan och mot baken = snygg mystisk form och äfven linje på Sandero och Duster.

Gör sigh bäst lite lagom snett bakifrån.

#48
Nithin01
2011-03-10 22:42

@Tommy Wahlström, Vi Bilägare

Ska man kritisera en bil så får ni komma med mer än bara känslor.

Buller går att mäta. Gör det.

Känns det som att den inte har grepp för att ta sig fram eller som att ESP systemet aktiveras för sent.
Mät det.

Men bullrar det mycket och om det plötsligt blir tyst.
Då är det halt. = Yttertemp behövs inte.
Är du osäker. Vrid på ratten och släpp abrupt på gasen.
Då kommer baken som senare pareras. = Det är halt.

Min första bil var bakhjulsdriven och endast utrustad med ABS.
ESP fanns inte ens då.
Den bilen var "tail-happy" men för mig kändes den aldrig osäker.
Jag visste vart gränsen fanns.

Kan man idag inte ställa några krav på förarna?
Produkten måste vara totalt idiotsäker på alla sätt och vis annars är den förkastlig och i det närmaste ett medvetet försöka att skada kunderna!?

Hur ni sen väljer att såga något som faktiskt är bra.
Det visar bara hur insnöade och blinda ni har blivit!

Starkt jobbat!

#49
Mångårig prenumerant
2011-03-10 23:02

Hej. Jag tjatar på... Har Tommy W tänkt på att de flesta som har en 12 år gammal bil troligen inte har råd att reparera alla de finesser som finns, inte ens för att passera SBP. Test körde för första gången idag. Helt positivt. Ordenligt med oljud, trevlig diesel, understyrde en smula, lite ovan med reglagen, tydligen inget automatiskt ljus?? Men helt klart en kompetent 4wd för en köpare med BASBEHOV. Har hört att det finns alternativ för de rika och krävande. Klart bättre och troligen säkrare en en 15-20 år gammal rosthög fast med liknande komfort.

#50
Toyota YarliS
2011-03-10 23:07

Jag håller med Gert. Hela bakre sidan på Sandero har ett så fint utseende. Från bakdörrarna och bakåt. Enkelt, mystiskt... Tilltalande!

Dock prioriterar jag andra saker än en helt ny bil...

#51
2011-03-10 23:27

Ett litet tips om ni(testförare) vill ha bättre värme i bilen (Lågalstrande snåldiesel) Ställ inte fläkten på max( iallafall inte när ni nyss startat,), vet ni inte att värmeelementet fungerar som en extra kylare. Dra ner hastigheten så blir luften varmare.

#52
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2011-03-11 10:27

Nithin01 har en klar poäng! Bara subjektivt tyckande räcker inte för att utvärdera en bil - man måste mäta också. Det gör bland andra Euro-NCAP. Här är vad de säger om Duster...

http://www.euroncap.com/results/dacia/duster/2011/421.aspx

Jag skulle kunna köpa Mångårig prenumerants argumentation OM det varit så att Dustern varit en riktigt billig bil. Men vår testbil kostade nästan 170 000 kr. Jag tillbringade själv julhelgen i en fem år gammal Volvo V70 AWD med knappt 7 000 mil på mätaren. Törstig som attan men extremt bekväm och bevisat säker. Just den bilen såldes för några veckor sedan för 131 000 kr, 40 000 billigare än Dustern...

#53
Ladski Nivski
2011-03-11 10:32

Tommy: Så fort en bil är begagnad går priset ner rejält.

Dacia är en billig nybil! Mkt bil.

Din jämförelse äro desperat och pinsamt.

Lika jobbigt som att man skall skriva CAPTCHA 5 ggr innan man postar inlägg.

#54
2011-03-11 12:19

Dustern har ju faktiskt en aning bättre vuxenskydd än fyra likvärdiga bilar. Barnskyddet var likvärdigt. Men inte döms dessa fyra ut som livsfarliga för de. Märkligt?
Går nog att köpa Dustern utan att vara alltför rädd att mista livet...?

#55
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2011-03-11 13:23

Ladski Nivski läste denna gång inte riktigt inläggen jag kommenterade. Måhända äro det därför skribenten uppfattade mig som varandes "pinsam" och "desperat"?
Signaturen Mångårig prenumerant menade att alternativet till en ny Duster var en 15 - 20 år gammal rosthög. Jag hävdar att alternativet kan vara en V70 2,5 T AWD från 2006, och då får man också 40 000 över till soppan.

#56
2011-03-12 13:37

Som jag tidigare skrivit tror jag det skulle vara intressant med en artikel avseende ägandekostnader för en 6 års bil med 15000 mil. Som exempel: vid en snabb koll- "Bilgaraget.se" finns 3 st XC70 för 170 tusen 05/06 15500-17400 mil samt Bilia XTU648 06/12700 mil . Vad blir totalkostnad för en av dessa de närmaste 10 åren med 1000 mil/år för en privatperson som anlitar "rikitig" verkstad till allt. Man kan förutsätta att både någon av dessa samt en ny Duster är nollvärderade om 10 år så skillnaden står huvudsakligen i reparationer samt till mindre del service, försäkring och bränsle. Förutsatt att man inte krockar och då i så fall när i bilens tidcykel avsende rostens påverkan - dock mest gällande asiatiska modeller. Vill då tillägga att för en låginkomsttagare är även små repkostnader avgörande. Så några fakturor avseende ESP, klima, ev turbo, mer avancerat chassi etc a 5-15 tusen styck gör skillnad. Är dock medveten om att bra grundkvalitet kan vara billigare än lågt pris men hur avgör man det som köpare, allt går ju inte att klämma på.
Kan lägga till att personen som åkte i baksätet vid provturen inte gillade ljudnivån (dubbdäck) att notera för den som provkör ensam.

#57
2011-03-12 18:16

TOMMY, må vara att du tycker att det är extremt kvalificerat att kunna framföra en VW 1200 modell 1955 i vinterväglag på sommardäck, men det TYCKER INTE JAG. Det gäller att anpassa hastigheten! Jag och väldigt många andra studerande körde tusentals mil på vägarna i Dalarna och Värmland på detta vis utan att uppleva att bilen saknade någon utrustning. Det fanns inte annat! Ingen av vi unga som körde på detta vis betraktade sig som annat än normalt kunniga bilförare, inga überdänger, men det kanske är så att om också jag fick jag bestämma så skulle alla körkortstagare köra upp på bilar utan "handikaphjälpmedel" som ESP, ABS och så vidare så att de vet hur en bil uppträder i olika väglag. Sedan kan de sätta sig i en "utrustad bil" och ha utrustningen som "säkerhetsmarginal" vid felmanöver. Man kan inte bygga bilar som 12-15 år gamla ska kunna hanteras av de med färska körkort. men man kan se till att dessa "färskingar" klarar av även "veteranfordon" eller förbjuda dessa att framföra fordon tillverkade mer än 10 år innan körkortet utfärdades.

#58
Gert Andersson
2011-03-12 23:57

En XC70 äro icke att jämföra med en Duster. Duster tar sigh fram mer öfverallt än en lägre och på alla sätt mindre tränganpassad XC70...

#59
2011-03-30 13:29

Intressant också att Tommy W valde att jämföra just med en Xc70?...( säkert en slump :-) ) faktum är att det är just så här fel man brukar att tänka då man skall köpa en bil.
Man fokuserar på värdeminskningen och tittar åt begagnathållet istället för att med lite mer realistiskt synsätt fundera på helheten.
Många som köper en begagnad bil gör det utav samma anledning som de som köper nytt....de vill slippa strul och har inte råd med det heller.
Att köpa en begagnad bil på kredit blir inte billigare än att köpa en ny ( per månad ) och handlaren har redan lagt på 20-30.000kr så de första åren tappar den äldre bilen också mycket pengar.
Värre är att det inte finns några garantier och man vet fortfarande inte när eller om bilen skall drabbas utav några större fel.

Köpte själv en Bmw och funderade ungefär så som Tommy...gjorde med andra ord allting rätt.
rätt modell,ägare,pris o.s.v men vi kunde efter 2 år konstantera att vi sett till milkostnad lika gärna kunde ha köpt en ny! ( trots en prisskillnad på 200.000kr )

Har vänner som åker runt i 5-8 år gamla bilar som tycker att de har köpt "nya" bilar .....huga vad snopna de kommer att bli när det blir dax för rep.

För dem som har råd att hålla en begagnad lyxbil i drift och ändå tycker att det är värt det,kan jag bara gratulera.
Men för alla andra som köper sin begagnade bil med en dyr kredit ( se t.e.x alla handlare med rubrikerna: "minst 20.000kr för din bil" o.s.v )
och som INTE har 30.000kr i byrålådan liggande enbart för oförutsedda utgifter till bilen kan jag bara säga: stackars er!

#60
2011-03-30 13:51

Anser också att ESP borde vara standard i alla nya bilar men jag kan inte dömma ut 80% av alla andra bilar som rullar i Sverige bara p.g.a det.
De bilar som är tillverkade idag kommer troligtvis att ha betydligt värre problem än avsaknaden utav ESP om 10-12 år.
Redan nu kommer det in mängder av rapporter om fel på ESP samt om vad det kostar att laga.
Räkna kallt med att en stor del av dessa bilar har urkopplade system för att klara SBP,...för vem lägger 20.000kr på en bil som är värd 25.000kr?

Lite lustigt också då man ser tillbaka i tiden i Volvolandet Sverige,då man ansåg att "lull-lull" som F-fönster m.m bara var skit som gick i sönder....tacka visste man en 240 utan en massa skit. ( minns t.e.x Mazda 626GLX som en oerhörd kontrast med finesser som servo,c-lås och en massa "onödigt" tjafs" :-) )

Idag får vi hicka om det saknas färddator!

#61
2012-09-09 17:56

Är så Jävla trött på folk som Klagar på bagateller och på Dacia som bil som vissa här ovan. Och tar till hjärtat det skit snak som folk slänger om kring sig om dem här bilarna.Som dem har fått åka med eller hört fån en arbetskompis som har en som tjänstebil Skit snack Jag har själv en Mcv 1,6 87 hk. från 09.12.01. Och har kört med den redan 8500 mil. Har bytt broms klosar en gång och en nr. skylts lampa. Under den här tiden. Och jag jobbar Inom FM. Som soldat. Har jobbat i norrland och pendlat ner till skåne mellan åt har 2 barn och hund. bor i villa på landet. Och nu ska jag berätta vad jag har utsatt bilen för och hur den har bettet sig jag har lastat. 33 säckar pellets @ 16 kg räkna vad det blir i skuffen och hella familjen med . Och fortfarande spel i fjäddringen. har fått in en madras på 200cm x 120. stängt dörrarna när jag skulle hjälpa en polare att flytta obäkvämt att köra men det gick. Har kört på skjutfällt med sten och jord o dynga och plåtskölden under motorn är ett under jag är en gammal fartdårre och jag har gassat och slängt i och maxat varven till 6000. så varvspären slår till i både 1, 2 ån. Och vet du vad den går som en skålad råtta än.Har kört i 165 . på bilens mättare även om det är en glädje mättare är det ändå gott nog. Har haft den stilla stående i 14 dar i Boden utan motorvärmare mitt i januari föra året -28/-34 ute och gissa om den bara hostade till lite och starta med en gång. med glyckolen blandad för skåne. till minus 25. Min är en laureat model med fönsterhissar runt om servo och abs och ac fjärrlås och sidokrok kuddar. samt panik broms assistans. Kan man inte köra bil utan Esp ska man fan inte ha nån körkort. köpte den som ny flr 115 papp. Vad mer jan du bäggera. Bästa bilen jag har haft. Och jsg måste säga en sak till. Om ni tittar p hemsidan för Dacia. Så ser ni förbrukningeb på mcv jag kan säga att min dricker precis som marknads fört . min dricker 7,6 blandat. Och jag har blandat i den upp till 80% etanol funkar hur bra som helst trots att det inte är flex motorn. men förbrukningen går upp till nästan 10.Att dacia skulle va högljuda.hmm jag har bytat min avgas system til 2,5" för and den vråla för lite. Ja så garantin gäller inte för den bit skit samma. Jag har försökt att ta kål på den inom rimliga gränser , men icke
Och klart att bilen inte riktigt klarar kylan i norrland men du alla som inte har motorvärmare har en kartong bitt mellan kyllaren och grillen och vips är problemet löst och det har jag sett på v70 och saabar och andra utländska bilar. Så snälla om ni är så duktiga på att krittisera varför inte ta och testa en fultsmokat version . eller köp en det är väll små pengar för er som kan slänga 300 papp på en saab eller en volvo ni ser hur bra det går för dem. Mvh.

#62
2012-12-04 20:37

Då är Dacia Duster 4wd och Michelin X-ice north däcken provade i snön o halkan! Den spinner inte. Den sladdar inte och bromsar bra. Inga lampor som blinkar. Inget roligt alls! Men det är ju stor chans att man kommer fram...hel också förstås. Ser man det så är det lysande ;-)

#63
2018-09-30 18:34

Hittade den här rätt gamla artikeln, men fast jag läst igenom den flera gånger hittade jag inget svar på om den med sin 4-hjulsdrift och högre markfrigång tog sig fram i hög snö och ishalka, eller om den körde fast? Var någon av de andra bilarna i testet (med endast fwd och låg markfrigång) bättre i hög snö och ishalka?
Hittade bara en massa gnäll över att Dacia saknar ESP, men inget konkret om framkomlighet i snö och is...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.