Bild
Nästa artikel

Långtest 2011: Saab 9-5 vinner på vintern

Långtest

Yrsnö och polarkyla väntade när vi drog på vintermanöver med Vi Bilägares fem nya långtestbilar. En vecka i Dalafjällen avslöjade obönhörligt hur dugliga våra bilar är i hårt klimat. Vinnaren var oväntad, men Saab 9-5 höll hela vägen och var suverän i snön.

Sverige upplevde sin kallaste decembermånad på 150 år och hade bara alla våra nya långtestbilar levererats i tid, kunde vi ha gjort vårt vintertest i Stockholm. Men inte förrän i januari var det nya teststallet komplett och alla fem bilarna försedda med dubbfria vinterdäck.

Då tog vintern en paus. Vägarna i Mellansverige förvandlades till slabbiga saltstråk som bara lämpade sig för test av vindrutespolare.

En dagsetapp åt nordväst hittade vi det klimat vi behövde. Utanför Mora var det slut på vägsaltet och när vi fortsatte mot Dalarnas fjällvärld blev riksväg 70 torr, isig och hal – precis som vi ville ha den! Målet var Grövelsjön där vi funnit en basstation som passade ett gäng hungriga biltestare. Storsätra Fjällhotell har en plats i White Guide som listar Sveriges bästa restauranger.

Mellan redaktionen i Stockholm och Grövelsjön är det ungefär 50 mil – alltså tio mil med var och en av testbilarna. När vi var framme hade vi fått en liten aning om hur testveckan skulle gestalta sig.

– Här finns ingen given vintervinnare, konstaterade Tommy Wahlström.

Ständigt ESP-blink
Vi skulle få svårt att rangordna de fem bilarna, det var säkert. Våra nya långtestbilar är säkra, välutrustade och bekväma. Men inte utan irriterande särdrag: Föraren i Dacia Duster hamnade på sladden – bokstavligen – bakom  kollegorna på krokvägen mellan Idre och Grövelsjön.


Den höga Dacian var inte kul att köra på den hala vägen. ESP-lampan blinkade i nästan varje sväng och bilen kändes sladdbenägen, svajig och allmänt osäker.

Att lyssna på radio var ett sätt att få tiden att gå under de långa, enformiga milen på väg upp mot Mora. Men den som hamnade i Ford C-Max hade det inte lätt att hitta sitt favoritprogram.

– Jag gav upp, sa Micke Schultz sedan han förgäves försökt hitta rätt bland alla knappar på mittkonsolen.

Opel Meriva höll sin plats i kön men inte utan ansträngning. Föraren fick ofta växla ned för att hänga med. Det är ingen vidare ork i dieselmotorn.

– Det var länge sedan jag tyckte att en bil är undermotoriserad, men det är Meriva trots att den har 95 hästar, konstaterade Håkan Bäcklund.

Några klagomål på motorn hördes däremot inte från Volvo V60. 1,6-litersturbon och den automatväxlade Powershiftlådan jobbar utsökt smidigt tillsammans och på de krokigaste vägavsnitten lämnade Volvon de övriga testbilarna långt bakom sig.

Men när plogningen blev sämre och vägbanan täcktes av spårig snö kom vi ikapp. Volvon är orubbligt stabil på hårt underlag, men har svårt att hitta fäste i spårsnö.

Saab 9-5 verkade däremot oberörd av väglaget. Vi var imponerade allihop över hur följsam och spänstig den var att köra. Men frågan var om Saab 9-5 skulle klara hela testveckan utan att trassla? Vi hade ju dittills inte några vidare erfarenheter av vår bil som drabbats av datorkrångel och bland annat varit omöjlig att starta vid ett tillfälle.

Det kändes lite osäkert att befinna sig 19 mil från den närmaste Saabverkstaden i Mora.

Tät och ettrig spiksnö
Vårt vintertest går ut på att undersöka bilarnas egenskaper i halt och moddigt väglag, mörker och kall väderlek. I Grövelsjön fick vi allt vad vi kunnat önska av alltihop. Dalafjällen visade upp sin tjurigaste sida.

Vi väcktes redan första morgonen av en liten surrande, pigg Bobcat som skyfflade bort snö från parkeringen. Där stod fem igloos, täckta av ett par decimeter nysnö. Det var rena träningspasset att sopa och skrapa bilarna rena inför dagens testjobb.

Under ett biltest går mesta delen av det ljusa dygnet åt till fotografering, men snön skymde alla fina bakgrundsmiljöer. Den föll tät och ettrig hela första testdagen.

– Spiksnö, förklarade norrlänningen Micke.

Vi flydde in i hotellets välordnade verkstad för att undersöka bilarna lite närmare. På vintern är det extra viktigt att alla lampor och elfunktioner funkar. Men om en lampa slocknar eller en säkring går kan det bli både dyrt och besvärligt att äga vissa modeller. Det konstaterade vår husmekaniker Erik Rönnblom.

I Opel Meriva slet han av alla krafter för att få bort handskfacksluckan, vilken döljer hela säkringsbatteriet. Det var omöjligt och bedömdes till slut vara ett fall för en specialutbildad verkstad.

I Volvo V60 tvingades Erik vika ihop sig i bagageutrymmet för att försöka komma åt att byta bakljuslampa. Även det visade sig för trångt och besvärligt för en amatörmekaniker utan specialverktyg.

I Ford C-Max ormade han sig på rygg på golvet men  lyckades ändå inte komma åt säkringarna bakom handskfacket.

– I en del bilar måste man vara akrobat för att göra småjobb som borde vara enkla, suckade han. Och instruktionsböckerna ger sällan någon användbar vägledning. Där står oftast ingenting om att det kan vara trångt eller att man ibland till och med måste demontera andra komponenter för att exempelvis kunna byta en lampa.

Två bilar fick i alla fall godkänt för sin servicevänlighet.

– Dacia är må vara omodern på många sätt, men den är lättmekad, konstaterade Erik. Och i Saab är det föredömligt lätt att byta lampor och säkringar.

Att öppna huven på Saab 9-5 var en glad överraskning. En klyftigt placerad gummilist skyddar motorn från vägsmuts. Tvålitersturbon var prydlig som ny, trots att bilen gått över 500 mil.

Fräste som ångmaskiner
Det ymniga snöfallet drog bort under natten och då gryningen blånade i öster lyste Polstjärnan från en klar himmel. När natten övergår i morgon är det som kallast och då laddade vi bilarna med termometrar. En snabbt stigande och generös kupévärme är en av de viktigaste egenskaperna som gör en bra vinterbil.

Våra två svenska långtestbilar drivs med bensinmotorer, de övriga har dieslar. Värmetesterna visade tydligt skillnaderna hos de två motortyperna. Trots att dieslarna har elektrisk hjälpvärmare tog det betydligt längre tid för dem att värma kupéluften, trots att fläktarna i Ford C-Max och Dacia Duster fräste som ångmaskiner.

I Forden skruvade vi ofta ned temperaturen till 18 grader för att få tyst på klimatanläggningens ilskna fläkt.

När solen äntligen tittade upp över en gnistrande fjällvärld blev fotograf Simon Hamelius pigg. Han drog på sig snöskor och pulsade ut i naturen för att skapa snygga bilder. Vi andra kurade i bilarna och tittade på hans vedermödor med stativ, blixtar, batterier och skärmar.

Temperaturen kröp långsamt nedåt 20-strecket och då går inte gärna en testförare ur sin varma vagn.

100 isiga mil
Grövelsjön ligger bara några kilometer från gränsen till Norge. Vi gjorde många besök i vårt grannland under våra kryssningar över högfjällsplatån. Från gränsen kallas vägen 221 och löper genom Hedmark till det lilla samhället Elgå – ett par mil härlig, vit vinterväg som vi kunde attackera utan att störas av annan trafik.

Mil lades till mil, raderna i testprotokollen fylldes och efter drygt 1 500 kilometers körning på vintriga vägar var testet över.

Januarisolen målade fjällskogen i guldfärg när vi styrde söderut med nysnön yrande om hjulen. Den gröna tempmätaren i Saab 9-5 visade på minus 32 grader i svackorna men i bilen höll klimatanläggningen sommarvärme. Saaben rullade först. I backspegeln såg föraren den fult grinande Ford C-Max och lite längre bak glänste Volvons kopparlack. Vi körde i rätt ordning.

Saab 9-5 hade överraskat och övertygat. Att Saab kan göra bilar som pallar för svensk vinter är förvisso inget okänt. Men att 9-5 skulle fun-gera oklanderligt genom hela testet hade vi inte vågat tro. Vad det än är för ett virus som kryper runt i datasystemet, så höll det sig i schack under hela veckan.

Domslutet blev ovanligt enigt: Saab 9-5 är med marginal den mest kompetenta vinterbilen av våra fem nya modeller. Synd bara att så få kommer att upptäcka det.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate
Ford C-Max Titanium 1,6D 115 hk
Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec
Saab 9-5 2,0 Turbo4
Volvo V60 T4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta:

Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate

Baspris: 168 900 kr.
Extra utrustning: Läderratt 1 500 kr, Audiosystem 2 200 kr, ESP 4 000 kr, metallicklack 4 000 kr.
Testbilens pris: 180 600 kr.
Garantier: Nybilsgaranti tre år/10 000 mil, lackskyddsgaranti tre år, rostskyddsgaranti sex år och Dacia Assistans tre år/10 000 mil.
Skatt: 3 416 kr.
Mått och vikt: L 431/B 182/H 163 cm. Axelavstånd 267 cm. Tjänstevikt 1 369 kg. Maxlast 550 kg varav 80 på taket. Bagagevolym 443–1 604 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1 461 cm3. Effekt 109 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda. Fram- eller fyrhjulsdrivning via en elektromagnetisk momentomvandlare.
Förbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 145 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 168 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 3/3.

Ford C-Max Titanium 1,6D 115 hk

Baspris: 219 400 kr.
Extra utrusning: Paket med xenonljus, alumfälgar med mera 8 900 kr, metalliclack 4 900 kr, Easy Driver-paket 5 400 kr, navigation 5 100, elvärmd vindruta 1 500 kr, farthållare 2 300 kr, skjutbara baksäten 1 800 kr, familjepaket med bl a elmanövrerad baklucka 5 800 kr.
Testbilens pris: 255 100 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans.
Skatt: 0 kr i fem år.
Mått och vikt: L 438/B 183/ H 162 cm. Axelavstånd 265 cm. Tjänstevikt 1 390 kg. Maxlast 525 kg. Dragvikt 1 200 kg. Bagagevolym (med däcksrep-sats) 666–1 725 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 560 cm3. Effekt 115 hk vid 3 600 v/min. Vridmoment 230 Nm mellan 1 500 och 2 000 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim uppges ej. Toppfart 184 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: Ej besiktigad.
Ljusbetyg halv/hel: Ej kontrollerad.

Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec

Baspris: 183 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 5 900 kr, komfortpaket med bland annat klimatanläggning och farthållare 11 900 kr.
Testbilens pris: 201 700 kr.
Garantier: Fem års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 0 kr i fem år.
Mått och vikt: L 429/B 181/H 162 cm. Axelavstånd 264 cm. Tjänstevikt 1 408 kg. Maxlast 392 kg. Bagagevolym 400–1 500 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 248 cm3. Effekt 95 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 180 Nm mellan 1 750 och 3 500 v/min.
Transmission: Femväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 13,8 s. Toppfart 168 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 3/3.

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Baspris: 311 000 kr.
Extra utrustning: Vector-paket 22 000 kr, Vector Active-paket 10 000 kr, Nödreservhjul 1 000 kr.
Testbilens pris: 344 000 kr.
Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 1 770 kr/år.
Mått och vikt: L 501/B 187/H 147 cm. Axelavstånd 284 cm. Tjänstevikt 1 805 kg. Maxlast 455 kg varav 100 kg på taket. Bagagevolym 513 l.
Motor: Fyrcylindrig med dubbelverkande turbo. Volym 1 998 cm3. Effekt 220 hk vid 5 300 v/min. Vridmoment 350 Nm vid 2 500 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 8,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 194 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,9 s. Toppfart 240 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 3.
Ljusbetyg halv/hel: 4/4.

Volvo V60 T4

Baspris: 268 900 kr.
Extra utrustning: Momentum-paket 30 000 kr, powershift automatlåda 17 900 kr, metalliclack 7 000 kr, Driver Support-paket 18 000 kr, elinfällbara backspeglar 1 900 kr, eluttag i bagagerum 500 kr, avstängningsbar passagerarkrockkudde 600 kr.
Testbilens pris: 344 800 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och 1–7 års vägassistans.
Skatt: 1 485 kr.
Mått och vikt: L 463/B 186/H 148 cm. Axelavstånd 278 cm. Tjänstevikt 1 664 kg. Maxlast 440 kg varav 75 kg på taket. Bagagevolym 430–1 241 l.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad med dubbla överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Volym 1 595 cm3. Effekt 180 hk vid 5 700 v/min. Vridmoment 240 Nm mellan 1 600 och 5 000 v/min.
Transmission: Sexstegad automatväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 7,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 175 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,2 s. Toppfart 220 km/tim.
Betyg i EuroNCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 5/4.

Kommentarer

#1
saabhenke
2011-03-07 08:39

min gamla 9-3 -06 är ruggigt bra på vinter med...

#2
Mattias73
2011-03-07 08:49

JAAAA, SAAB VANN!!
Varför inte.. det är en fin bil, väntar på att 9-5 combi ska bli 3 år så man har råd att köpa en...

#3
Yarl
2011-03-07 08:55

Konstigt vore om saab inte vann, störst och dyrast. Fast Volvon var nog eg. inte mkt sämre, men ViB kände nog att dom behövde skriva ngt bra om saab också...

#4
ADAC
2011-03-07 08:59

Förstår inte hur ni överhuvud taget kan ge er till att jämföra ett urval av bilar, där priset har denna stora spännvidd.
Vad vill ni bevisa med det?

Det vore en ren skandal om inte bilarna med en prislapp på 344000:- var vinnare.

Att visa att svenskt är bäst torde vara er avsikt med detta "test"........ och ge SAAB draghjälp, förstås!

Nej, skall ni åtnjuta förtroende för era tester så får ni allt lägga upp dom seriöst!

#5
Linus Knuts
2011-03-07 09:19

Saab 9-5 vann även ett vintertest i Aftonbladet mpt Mercedes E-klass så jag börjar bli övertygad om att de byggt en riktigt bra vinterbil i Trollhättan! Även AMS skrev en lyrisk artikel om 9-5:ans vinteregenskaper... Bra jobbat Saab!

#8
Gert Andersson
2011-03-07 10:00

Dacian är högre ämn Saaben och har fyrhjulsdrift. Sjävklart är den bäst på våra vägar som inte alltid är så välskottade. Och alla dessa vallar överallt...

Ingen ESP men på vintern kör man lungt ändå. Bra framkomlighet, lätt att byta t ex lampa och smalare däck än Saaben gör Dacian bäst!
Dock kanske inte till eran skottade racingbana.

#9
Dansk arkitekt og designer
2011-03-07 11:24

Til og med hæver Saab´en sig meget meget højt over samtlige de øvrige, hvad design og udseende angår!
Svenskere vær dog stolte af denne teknisk innovative, lille og tapre, svenake bil-fabrik som - hvad design angår - er blandt verdens bedste - på niveau med Alfa Romeo.!

#10
Sauron
2011-03-07 11:31

Det var väl ändå ganska väntat att Saab skulle vinna detta ganska enkelt. Har man kört Saab på vintern så vet man att inte många andra hänger med, vare sig vad gäller komfort eller säkerhet. Det är bara de som aldrig testat som tror att Toyota Avensis, Audi A4 eller Ford Mondeo är bra vinterbilar. Förvånande att V60 inte gjorde bättre ifrån sig. Volvo har gjort ett snedsteg med den bilen helt klart. Den är inte en riktigt Volvo vare sig till utseende eller funktion.
-> Gert Andersson: Tror du på riktigt att Dacia är en bra vinterbil bara för att den är hög och har fyrhjulsdrift så är du minst sagt naiv. Vad tror du man får för fyrhjulsdrift för 170kkr? Dacian är vinglig, spårkänslig och okomfortabel. Men vad kan man vänta för de pengarna. Man får oftast vad man betalar för så länge man inte köper tyska överprisade märkesbilar.

#11
SAAB Blixten
2011-03-07 11:55

SAAB gör världens bästa bilar för bistert vinterklimat och dessutom ser nys 9-5an grymt snygg ut i röd färg. SAAB är ett självklart val för den som kör mycket bil och som vill ta sig fram säkert och samtidigt ha mycket körglädje.

#12
McTar
2011-03-07 12:25

En riktig vinterbil har strålkastarrengöring!

#13
2011-03-07 12:26

Att Saab skulle vara bäst som vinterbil är inget att förvånas över, de har alltid varit bra tidigare men kanske inte så här bra.
V60 är ju lite av en besvikelse, men det här resultatet i vintertest är det ju fler tidningar som fått, så något är tydligen fel.
Det blir nog en snar uppdatering.

För övrigt förstår jag inte de som försvarar Dacia.
Det är ju en bil som inte skulle ha fått ett typgodkännande inom EU så länge den inte uppfyller de krav man kan ställa på en modern bil.
I stället för att köpa en ny sådan får man ju en 2-3år gammal Saab eller Volvo till samma pengar och då åker man ju väsentligt säkrare och mer komfortabelt än i en Dacia.
Dessutom får man en bil som säkert klarar en älgkrock bättre.

#17
Micke R
2011-03-07 12:47

Och startproblemet? Tycker ViB spelarupp det lite väl mycket. Klart att det är iriterande, men elfel kan man få på alla bilar. Har inte hört klagomål om detta på andra ställen, så jag tycker ViB borde sluta få det att låta som alla 9-5:or har problemet

#18
2011-03-07 13:13

Kommentarer borttagna. Skärning nu, håller er till ämnet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#19
2011-03-07 13:23

Mattias73, även om du inte har så mycket penningar, gissar jag att du får råd med din kombi tidigare än du tror. (Sånt som du inte förutsett kommer att ske.)
Kul för Saab att det finns en dansk arkitekt som uppskattar utseendet på 9-5:an. Annars är det nog den lite föråldrade designen, som är just den modellens akilleshäl. I mina ögon ser den ut att vara av samma generation som 9-3. (Vilket delvis är menat som ett gott betyg åt 9-3:ans tidlöshet.)

#20
NorrbaggRune
2011-03-07 13:26

Volvo V60 bygger vel på V50? Jeg kjørte en V50 100 mil i januar, og som Saab-eier så var det en virkelig horribel opplevelse. Jeg har aldri opplevd en så ustabil bil før, og når jeg skulle hente min Saab 9000 så fikk jeg parkere V50 et stykke bort for den tok seg helt enkelt inte helt frem. Saab 9000 ('97 modell) derimot hadde ingen problem alls.

Volvo fungerer sikkert strålende om sommeren. Lykke til.

#25
mnja
2011-03-07 14:14

Nu kan jag inget om design, men måste Saabens front se ut som en Toalettring?

Det är ju bara Saab och Edsel som kör/körde med sådan här design och vi vet ju hur det slutade för Edsel?

#26
Gert Andersson
2011-03-07 14:31

mnja: Saab vill sluta som Edsel. Det märks på fler sätt inte bara designmässigt...

Och är verkligen Antanovs kassaskrin bottenlös?

#27
Uwe
2011-03-07 15:41

En gång för alla snälla ViB; Saab o Volvo Pv är inga svenska bilar!!! I och med detta behöver ni ej heller att hålla på att favorisera dessa bilmärken.
Är Nissan Qashqai en engelsk bil bara för att tillverkas i England???

#28
Magnus Sture Adelstierna, grefve.
2011-03-07 15:44

Uwe: Jag håller med digh. Den endaste Vi bilägare behöfver favoritisera äro Koenigsegg.

Men de kanske icke mutar tidningen med pengar?

#29
Uno Hjule
2011-03-07 15:46

Toyota ger mer jobb och pengar till Sverige än Koenigsegg.

Favoritisera bevisade kvalitetsbilar istället, det är något alla tjänar på.

#31
2011-03-07 16:19

Precis som Collin undrar också ViB om Volvo inte har kört V60 i egna vintertester. Collin var inte helt ute och cyklade alltså...

#32
Bo-Lennart
2011-03-07 16:23

Det är så här det är med tester!!

I en finsk motsvarighet utsågs V60 i konkurrens med 19 andra bilar (bl.a. 9-5) till årets vinterbil. Klar vinnare! V60 fick 5 stjärnor av fem möjliga! V60 vann före BMW och Audi. Om jag inte tar fel hamnade 9-5 på femte plats

Det är alltid så med tester. Alltid olika resultat! Tio tester tio olika resultat. Förklara det den som kan. Sannolikt är det mycket liten skillnad mellan dagens nya bilar och dessutom är det så att biltestare definitivt inte går att lita på! Alla biltestare tror att dom sitter inne med sanningen. Det gör dom inte. I franska tester vinner franska bilar. I tyska tester tyska bilar (undantaget V60 som nyligen vann ett test i tyska AMAS). I italienska tester italienska bilar och i svenska tester svenska bilar. Sannolikt vinner japanska bilar japanska tester (vet jag inget om). I det här fallet kan vi alltid glädja oss åt att i ett vintertest vann Saab och i det andra Volvo.

#33
Dansk arkitekt og designer
2011-03-07 16:26

Foe en dansker der holder meget af Sverige og svenskere flest er det ejendommeligt at opleve så megen negativitet overfor Saab og til dels Volvo, her på sitet. Man kan sige at Danmark rent politisk kører en alt for nationalistisk linie. Men I, som svenskere, har jo fantastisk meget at være stolte af. Derblandt i høj grad Jeres bil-industri, ikke mindst Saab.
Hvad er det for en slags komplekser nogle af Jer går rundt med ???

#34
Sarim
2011-03-07 16:27

Duster äro bättre än 9-5. Har kört båda. 9-5 beter sig som en typisk framhjuldriven bil.
Dessutom på tok för låg för Sverige.

Svenska Saab bör äfven har strålkastartorkare.

#36
Bo-Lennart
2011-03-07 16:33

Uwe,
Är Rolls Royce en engelsk eller tysk bil?
Är Bentley en engelsk eller tysk bil?
Är amerikanska Mac en amerikansk eller svensk lastbil?
Är "Oskarshamn 1" ett tyskt eller svenskt kärnkraftverk?

#37
789
2011-03-07 16:42

UWE:
SAAB och Volvo ägs visserligen inte fullt ut av svenska bolag med icke för ty är de svenska eller åtminstone svensktillverkade bilar vilka ger mängder av arbetstillfällen och därmed många miljarder skattekronor till Sverige givet detta kan och bör man kalla SAAB och Volvo för svenska bilmärken. Att SAAB fick ett bra betyg i vintertestet gör ju inte saken sämre. Kan förresten berätta att vi varit i Spanien på semester i 10 dagar och kört nya Ford Ka vilkenfaktiskt är en riktigt trevlig liten småbil. Vi körde drygt 400 mil från norra till södra Spaninen och från öst till väst i nämt land. Trevlig bil men dåligt väder.

#38
2011-03-07 16:46

Bo-Lennart,
Hade finnarna inget problem med att bakluckan fryser fast på V60?

#42
Bo-Lennart
2011-03-07 16:56

RE: Morton
Jo, Collin är ute och cyklar.
Det är han i stort sett alltid!
Klart att Volvo vintertestar sina bilar.
Läs omslaget på nya numret (5) av auto motor&sport: "Prov Volvo V60. Aftonbladet har fel, den är rolig". Mycket mycket ovanligt att en motortidning påstår att en motorjournalist på en annan tidning har fel!

Vem minns inte hur Aftonbladet för något år sedan fyllde hela löpsedeln och hela första sidan med "Robert Collin: Saab:s enda chans att överleva är att lägga ner nya Saab 9-5." Antagligen det mest korkade som skrivits om Saab de senaste åren!!

#43
Grefve
2011-03-07 17:00

Jag håller med 789.
Volvo och Saab ger mycket till Sverige.

Därmed icke sagt att dessa märken behöfver försvaras och öfverskattas i skrift.

#44
MR X
2011-03-07 17:01

Det är alltid lika ljuvligt att höra de bittra förlorarna stämma upp i avundsjukans kör!! :-) Men nu är det så att vibilägare utnämnt saaben som kung av vintern och tydligen en hel del andra svenska motortidningar också enligt kommentarerna?! Skrev vid testens start att innan den var slut kunde belackarna av de olika märkena åtminstone vänta tills testen var gjord. Då skulle också jag erkänna att vinnaren testet är bäst. Men nu är det så att Saab vann vintertestet och då får man faktiskt svälja sin stolthet och erkänna att ja Saab är bästa vinterbilen för svenska förhållanden! Hur mycket det än kan svida!!

Vh

Mr X

#45
mattea
2011-03-07 17:06

Här är en till som gillar Saabens vinteregenskaper.
http://aeroild.blogspot.com/2011/02/winter-review-of-saab-9-5-sedan_25.html

#46
Bilkunnige Draken
2011-03-07 17:08

Saab skall hyllas!

#47
Bo-Lennart
2011-03-07 17:12

RE: Morton
Om finnarna hade problem med Volvos baklucka vet jag inget om. Står inget om bakluckan i testet! Skrev tyvärr i hastigheten fel . Skall vara S60 inte V60.
Ett sammandrag på webben. Hela testet sår bara i papperstidningen. Kanske inte så lätt att förstå för den som inte kan finska!

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/vuoden-talviauto-2011-valittu

#48
mattea
2011-03-07 17:12

Bo-Lennart, vi kanske inte ska glömma resonemanget bakom Collins rubrik. Han menade att det var 9-5:s höga kvaliteter som gjorde att GM ej verkade vilja sälja Saab, utan hellre lägga ner företaget, då skulle företaget kunnat räddas om man skippade nya bilen.....nu vet vi ju hur den delen gick ;)

#49
John Deere
2011-03-07 17:44

Saab har varken stänkeskydd eller strålkastartorkare. Icke byggt för Sverige.

Har den ens rostfritt avgasningsrör?

#50
2011-03-07 17:52

Bo-Lennart,
Vilket underlag testade AMS volvon på?
ViB skriver: "Volvon är orubbligt stabil på hårt underlag, men har svårt att hitta fäste i spårsnö".
Om V60 är lätt i framvagnen så kan ju testresultat skilja beroende på underlag.
Eller menar du att ViB också är ute och cyklar?

#51
J Lo
2011-03-07 18:16

Både front,grill, lyktor, dioder och allt annat känns Audi med Saaben.

Ska inte ett märke som vill leka premium vara lite unikt? helst mkt.

Detta känns Kina-kopia.

Kanske går där med billiga kopior men med en dyr Saab?
som dessutom är en dålig bil med dålig service, dåligt andrahandsvärde och osäker framtid. ägd av ryska maffian, dock inte på papperet.

#52
Jan Ö
2011-03-07 18:56

Silverfärgad plast se billigt ut. (Runt framlysen.)
Och varför biltemaliknande lufintag på framskärmarna. löjligt...

#53
Bo-Lennart
2011-03-07 19:03

RE: Morton
Vad jag menar är exakt vad jag skrev i ett annat inlägg. Tio olika testare och tio olika resultat. Det är helt enkelt så det är. Sedan kan man alltid diskutera vem som har rätt eller fel. Äger man en Saab anser man att testet som Saab vann är ett bättre test än testet som Volvo vann och tvärtom!

Din fråga om AMS går inte att svara på! Kan inte lägga in långa citat från AMS här på VB. Jag har tidningen och Nisse Swärds artikel. Det är inte så enkelt så att det bara handlar om underlag. Det är däck och chassiesättningar m.m m.m. Bättre att du letar upp tidningen och läser själv.

Du kan börja med att gå in på länken nedan och läsa Collins svar på AMS artikel. För övrigt ett mycket typiskt Collinssvar! Större "besserwisser" än Collin får man leta länge för att hitta.

Detta är ett bra exempel på det jag skrev. Två testare och två helt olika åsikter.
http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin/2011/02/auto-motor-och-sports-svar-duger-inte

RE: Mattea
Du har helt rätt när det gäller "resonemanget bakom". Vet inte om det förändrar så mycket. Saabs chanser att överleva med bara en modell måste anser vara minimal. Men som du skriver: "detta hör historien till".

#54
Jan Ö
2011-03-07 19:09

Kromad plast ser nästan lika billigt ut...

#55
2011-03-07 19:15

Jag är nyfiken på S/V60:s lilla 180 hk bensinmotor. Synd bara att automaten är så dyr och törstig. (Ganska kul med den här rättstavningsläraren som hittat på "med icke för ty". Innovatörer uppskattas.)

#56
Bo-Lennart
2011-03-07 19:21
#57
ssn
2011-03-07 21:36

RE:J Lo
Din kommentar är ju bara löjligt fel, håll dig till sanning och fakta om ägarförhållanden och service.
Enligt färska uppgifter går fabriken i trollhättan på maxfart från februari och framöver pga en ökande försäljning, jag äger ingen Saab men skulle inte tveka att lägga 350000 på en 9-5a pga allt säkrare köp för varje dag som går sedan den 23/2-2010 då Spyker blev ägare.

#62
Oilsludge
2011-03-07 22:40

Bäst vinterbil!?

Tja inte skulle jag ta med mig familjen upp på en skidresa i norra Sverige med minus 30 gradig kyla i en bil som när som helst kan bli stående i kylan. En bil full med elspöken och nyckfulla ryckningar i drivlinan. Och så var det det här med rostskyddet, det har väl aldrig varit Saab:s starka sidor. Mången Saab rullar draperad i rostiga dörrsidor och smyrostade skärmkanter.

Dessutom undrar jag varför alla 9-5:or jag sett kommer åkande på parkeringplatser har knackande lyftare i motorerna. Åtta av Tio 9-5:or knackar och låter illa i kylan!
Vad beror det på?

Bra vinterbil? Pyttsan!!
Riktigt krävande vintrar litar jag inte på något annat än Subaru och Volvo. Möjligen kan en Toyota LandCruiser klara jobbet också. Men inte en Holländsk tickande bomb. Det går bort bara...

#63
Roger Skagerström
2011-03-07 22:51

Ang. knack - det är inte så att de är direktinsprutade? Då brukar de knacka rätt hörbart jämfört med vanliga. Hörde en TFSI-Golf en gång som nästan lät som en diesel.

#64
Peder med katten
2011-03-07 22:54

Gamla vrålplågade Volvosar brukar gå tyst för det mesta.
Även t ex Toyotor.

Annars knackar de fleste bilar efter några år verkar det som...

#65
Oilsludge
2011-03-07 22:55

Nej det är inte spridartick jag hör från Saab 9-5
(förra gen. i och för sig) Det är lyftarknack utan tvekan.
Var och varannan bil. Lyssna själv vid tex. stormarknadsparkeringarna.

#66
Roger Skagerström
2011-03-07 22:57

Hm ska görat. Lär se suspekt ut. Men vad gör man inte för allmänbildningen ;)

#67
Henr1k
2011-03-07 23:25

Spännande, vi har ju rätt många OG 9-5or på företaget, jag har då aldrig hört något sådant, men då måste ju flera stycken vara drabbade? Jag visste inte ens att de var holländska. Eller att jag bara haft tur som klarat de senaste 10-15 skidresorna utan trubbel. Här får man verkligen lära sig ett och annat.

#68
Fundersam
2011-03-08 07:42

Alltid så härligt när så många här inte kan hålla sig till ämnet för artikeln utan det börjar kastas pajer åt vänster och höger.

Det är väl bara kul för det bilmärket som utsågs som vinnare att få vinna. Sen om man inte tycker om det är väl upp till var och en. Jag äger inte Saab bil, men jag gillar märket ändå.

#69
ricky rikon
2011-03-08 08:59

Vilken förskräcklig ful front saaben har ! Kanske kan man göra nåt åt det vid ansiktslyftning. Kanske en bra vinterbil men vem vill åka och skämmas i en ful bil med taskig kvalitet som kan lägga av när som helst lr börja brinna. Hellre satsar jag på en bil med hög kvalitet bekymmersfritt bilägande. Ja ni vet vilken jag menar :)

#70
Gert Andersson
2011-03-08 11:04

Finns det någon mer som tänkt på att fronten liknar ringen på en vägghängd toalett?

Mycket opraktiska toaletter, blir så trånga. Kolla bara på hur ringen ser ut.

Dock börjar inte dessa brinna som Saben gör.

#71
NisseH
2011-03-08 11:42

Snälla Vi Bilägare, öppna ett forum avsett för seriös debatt för oss som önskar en sådan. Detta forum är fyllt av inlägg som aldrig skulle tas in tex på en insändarsida. Det är helt Ok för folk att ha sin åsikt i olika frågor men när man ser vad en del folk sitter och kastar ut här så blir man ju mörkrädd. Om jag nu är intresserad att tex få reda på detaljer om Volvo V60 som folk har varit med om i verkliga livet så är jag totalt ointresserad av att folk tycker att bilen ser ut som en toalettstol som den begåvade mannen Gert Andersson skriver om 9/5 osv.
Så ViB. Är ni intresserad av seriös kommunikation med och mellan läsarna så lägg ner den här skiten och bygg upp något annat.

#72
Gert Andersson
2011-03-08 12:17

Typiskt av Saabälskare att ropa efter ViB så fort någon skriver något negativt om Saab.

Skriver ViB något negativt av Saab får de skit. (Denna artikel är dock positiv, kul för er Saabfolk men ändå ska ni gnälla på oss som vet vad Saab är för något.

Och trots att ViB ljuger, Saaben är inte bäst i detta.) ViB har sagt en del positivt om Saab men ni kallar dem väl fortfarande för Saabhatare?

Ett tecken på att Saabfolket verkligen inte har några argument till att försvara märket.
Stick till ert Saabforum istället!

MVH Gert Andersson, biltekniker.

#73
Gert Andersson
2011-03-08 12:20

Toalettstol? Vad yrar du om?
Men att den ser ut som en toalettsists är verkligen sanning och en kul detalj.

#74
Mr X
2011-03-08 12:44

Psst! Detta är delvis ett saabforum!! Om du inte redan visste det?! ;-)

#75
Gert Andersson
2011-03-08 12:53

Mr X: Man kan tro det. De flesta använder icke ens något karistokratiskt (adelt) språk här.
Bara jagh, Börje bilkunnig d:y och 789 i stort sätt...
Men jagh äro den enda som behärskar det skapligt.

#76
mnja
2011-03-08 13:14

I stället för alla svala blondiner och isflak som Saab envisas med i marknadsföringen så kanske man kan göra något ihop med tex. Lambi?

Bilder på "Vita får" täcker ju in både miljötänkandet och toalettpapper i en och samma reklam.

Den här "toalettdesignen" på Saabfronten tror jag också är en flirt med svenska premiumkunder.
Då denne har fallenhet att kosta på och lyxrenovera sina badrum hur mycket som helst. Italienskt kakel, sjösten och så Saab 9-5 med italiensk motor på uppfarten!

#77
Gert Andersson
2011-03-08 13:47

mnja: Haha, det inlägger var toppen!

Jo, kanon för Saab. Med deras ekonomi är nog en samarbetsreklam snart ett måste.

Kanon med italienska motorer, lika pålitliga som Saabs växellådor.

#78
Tobbe Turbo
2011-03-08 14:03

Det svämmar tydligen över av komplex hos en del stackare som inte har Saab! Det där med bränder har ju Volvo varit experter på länge.

#82
Borje bilkunning
2011-03-08 16:30

Saab 9-5 har samma ratt som Opel Astra! Samma växelspak också.

#83
MR X
2011-03-08 16:43

Underbart att se att Saab fortsätter att vara en nagel i ögat på japanmaffian som inte får någon uppmärksamhet alls på sina forum för plasttristess som där råder!!;-)

#84
Gert Andersson
2011-03-08 17:09

Saaben är mer plastig än många japaner höddudu...
Kolla bara den plastiga fronten med grillen i stötfångaren.

Nej, kolla på Passat t ex, den ser inte så plastig ut. Och inte en massa stora grillar och dimljusområden som är stora för att de ska spara in annat material.

Hellre en plastig japan än en plastig Saab. Japanska bilar äro kvalitet. Och känns mer påkostade.

#85
Jöns Lundin
2011-03-08 18:54

@Borje bilkunning (vad betyder bilkunning?)
"Saab 9-5 har samma ratt som opel astra! Samma växelspak också. Hha.aa BUDGET"

Samma! Hur går det till!? Tar man med sig ratt och växelspak mellan bilarna!? Du har helt klart, noll koll!!!

#86
Julie
2011-03-08 19:02

Du vet nog vad han menar med samma...

#87
MR X
2011-03-08 21:39

Neeee då Gert!! Saaben är icket så plastig som japanerna!! Ta ex farsans före detta landcruiser som är ett praktexempel i plastorgie!! Till och med inredningen kändes ovärdigt bilens pris!! Annars var landcrusern en fantastisk bil på många sätt. Ja Passaten utstrålar bra kvalitetskänsla det medger jag oxå. Och det kan du tacka Audi för!! Saab har nu mera uppgraderat materialvalet inne i cupén rejält. Utvändigt har jag inte upplevt det du hävdar Gert. Där emot har jag faktiskt följt med kompisen när han köpte toyota och de är fortfarande fortsatt sorgligt plastiga!! Detta gällde allt från Aygo, auris till landcruisern.
Vi har haft 6 toyotor ( 2 st landcruisers) i familjen och 5 saabar. Urvalet gör att jag vet vad jag talar om.

Vh
Mr X

#88
Jove
2011-03-08 21:51

Audin ser mer plastig ut utv. än Passat.

#89
Toyota Hilux
2011-03-09 09:28

Det är så trovärdigt när en del skriver att man ägd
precis den bilen många nämner som en "måttstock" att se upp till.

Tex var det någon som påstår sig ha ägt 6st Toyotor varav inte mindre än två Landcruisers, och numera kör man Saab!!??
Hur trovärdigt låter det?

Den normala Toyotaägaren har aldrig suttit i en 700.000 kr Landcruiser ännu mindre övervägt köpa av en.

Och skulle man nu vara en av de lyckliga få som har förmånen att köra en Landcruiser så byter man knappast ned sig till en sketen Saab!?

Det faller på sin egen orimlighet, med andra ord det är inte trovärdigt när man skriver så och påstår sig veta.

#90
johan L
2011-03-09 12:30

Håller med Toyota Hilux det är många mytomaner som skriver på denna sida. Kanske samma skribenter med olika nick? Bort med mytomanerna!

#91
Mr X
2011-03-09 12:31

Toyota Hilux!! Företag för att frakta dubbelgjutningsverktyg till kunder säger det dig något kanske?? ;-) Då har man råd!! Till och med med landcruiser
Och nej Saaben var snarare ett uppköp för mig!! Farsan köpte merca efter ladcruisern. åkte mycket med farsan i landcruisern så jag vet vad jag talar om. Jag äger saab cab med pilotpaketet! Vida överlägsen toyotan vad gäller komfort och ickeplastighet. Om du läste mer noggrant så skrev jag faktiskt att landcruisern annars var en fantastisk bil. Om än lite plastig då! ;-)

Vh

Mr X

#92
gunnar44
2011-03-09 22:49

Vad är det för fel att ha en Opelratt och en växelspak från samma märke, när det sitter en identisk motor o växellåda i 9-5an som i Insignian? Opel har ju gott kvalitetsrykte nuförtiden,( Dekras felrapport) så vad är det för fel att ha Opeldelar i Saaben?
Men Insignian beter sig exakt lika bra på vinterväglag som 9-5 an, (egen erfarenhet) men detta skrivs det inte om.

#93
2011-03-11 17:09

Vad pysslar ni med här egentligen? Rattar, Toyota och toalettstolar. Här kommenterar vi senaste artikeln om vintertestet. Snälla håll er till ämnet eller skriv på forumet, där kan ni skriva om era toalettstolar och återkallade bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.