Bild
Nästa artikel

Långtest 2011: Tvärstopp för nya Saab 9-5

Långtest

De första 300 milen avverkades utan större problem. Men sedan blev det tvärstopp för långteststallets nya Saab 9-5. När bilen skulle köras av Ekerö-färjan vägrade den att starta och föraren fick handgripligen putta Saaben av båten. Knappast värdigt en bil som vill kallas premium!

Den knallröda Saaben anlände som första bil till 2011 års långteststall och sattes förstås omgående på rull, långt före de övriga fyra bilarna.

Tjuvstarten motiveras med att 9-5:an är den kanske mest intressanta svenska bilnyheten just nu, inte minst med tanke på alla turer kring Saab på senare tid.

Men håller nya 9-5:an måttet? Har Saab klarat att utveckla en värdig motståndare till Audi A6, som man själv anger som riktmärke för sin nya prestigemodell?

Det ska Vi Bilägares långtestförare försöka ta reda genom att följa bilen, en manuellt växlad bensinturbo på 220 hk, under minst 4 000 mil.

Hittills har Saaben hunnit avverka drygt 400 mil, och det som imponerat mest är de mycket kompetenta köregenskaperna. Fast under resan har 9-5:an också råkat ut för en hel del mer eller mindre allvarliga åkommor, som man knappast förväntar sig av en bil i 400 000-kronorsklassen.

Det började med att kåpan på förarsidans ytterbackspegel lossnade och föll av när dörren slogs igen. Men det felet är troligtvis självförvållat, eftersom det visade sig att spegeln fått en liten skada efter att ha kommit i kontakt med en borste i en automattvätt.  

Sedan strejkade tankluckan, som länge inte gick att stänga, utan hängde som en flärp utanför karossidan.


Backspegelkåpan fixades med en bit tejp och den krånglande tankluckan lagade sig själv efter en tid. Det gjorde även den trilskande bakluckan, som från början var mycket svår att stänga men nu går igen med ett dovt ”tjoff.”

Ett annat, allvarligare, irritationsmoment på Saaben är missljud i transmissionen. Det beskrivs så här av första etappens testförare:

– Fenomenet märks främst på sexans växel i högre farter. När man lättar på gasen och rullar och sedan trycker ned pedalen igen hörs ett tydligt klonk, som om det skulle vara ett glapp i transmissionen. Ett ljud som varken känns premium eller mekaniskt korrekt.

Klonket beror, enligt Saabs bedömning, sannolikt på ett fel i kopplingen. Den ska analyseras vid nästa verkstadsbesök och risk finns att skadan så pass allvarlig att ett kopplingsbyte blir nödvändigt.    

Rubbat förtroende
En annan otrevlig incident inträffade när Saaben efter en helgtripp till Göteborg i stark vinterkyla skulle köras av färjan mellan Slagsta och Ekerö. Trots panikartade tryck på startknappen vägrade den gå igång, utan låste sig i tändningsläge och gick varken att starta eller stänga av.

Det slutade med att långtestföraren fick hoppa ur och putta bilen, som var fullastad med familj och packning, av båten.

– Eftersom det är uppförsbacke när man kör av färjan blev vi stående i flaskhalsen mellan avkörningsrampen och färjan, skriver han i sin rapport. Det blev kallare och kallare i bilen och jag ringde efter en granne som skulle komma och hämta barnen och min sambo, medan jag väntade på bärgare.

– Men efter cirka en kvart startade plötsligt bilen och jag kunde larma av grannen och köra hem för egen maskin. Fast nu vågar jag knappt åka till Konsum om jag har barnen med mig. Jag vet ju inte om jag kommer hem ordenligt.

Långteststallets förtroende för elektroniken i nya Saab 9-5 är, som framgår av det inträffade, rejält rubbat. Extra allvarligt är stoppet på Ekerö-färjan i skenet av att exakt samma fel drabbade Vi Bilägare när vi första gången testade Saab 9-5 slutet av augusti (ViB nr 13/10).

Då blev bilen stående i tändningsläge efter ett tankstopp i Örebro, samtidigt som uppmaningen ”Rattlås behöver service” lyste i informationsdisplayen. Saaben gick varken att stänga av eller starta under 20 minuter, för att sedan plötsligt fungera igen.

Krockkudden ska åtgärdas
I premiärtestet råkade 9-5:an dessutom ut för ytterligare ett antal elektroniska fel som sannolikt kan härledas till buggar i bilens datorsystem. Bland annat öppnade sig bakluckans elektriska lås vid ett otal tillfällen helt på egen hand.

Dessutom slutade farthållaren då och då att fungera, liksom reostaten till instrumentbelysningen och avåkningsvarnaren. Men den typen av fel har inte drabbat vår långtestbil, så på de punkterna tycks Saab ha hittat en lösning på problemen. Värre tycks det vara med den elektronikbugg som orsakar de märkliga stoppen, då bilen låser sig i tändningsläge.

Trots att det skiljer drygt 1 300 tillverkade bilar mellan den första testbilen och vår nyinköpta 9-5:a har båda råkat ut för problemet. Mot den bakgrunden kan man undra hur många bilar som totalt sett är drabbade.     

Långtest-Saaben ska inom kort in på verkstad för kontroll av de mystiska elektronikfelen. Samtidigt ska krockkudden på förarsidan åtgärdas. I det fallet har tillverkaren gått ut med en återkallelse, eftersom felet kan innebära en fara för de åkande (se notis här intill).

När det gäller bränsleförbrukningen har vi hittills inte lyckats få ned 9-5:an under litern per mil. Efter de första 425 milen, som i huvudsak körts i kyligt vinterföre, har bilen ett snitt på 10,2 l/100 km. Det är drygt 21 procent mer än de 8,4 l/100 km som anges i bränsledeklarationen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Tre frågor till Saab:

Redan vid Vi Bilägares första test i augusti elektronikstrejkade nya 9-5:an. Nu har vår långtest-Saab, som är tillverkad långt senare (1 300 bilar), drabbats av exakt samma fel. Dessutom har utomstående 9-5-ägare hört av sig till redaktionen med liknande problem.

Mot den bakgrunden har Vi Bilägare skriftligen ställt tre frågor till Saab Automobile och det vi försökt få svar på är:

1. Hur många bilar har den här typen av elektronikfel?
2. Har Saab hittat någon lösning på problemet?
3. I så fall – hur hanteras saken ute på verkstäderna och hur lång tid tar det för drabbade kunder att få sina bilar åtgärdade?

Några besked från Saab hade inte kommit när denna tidning gick i press. Men vi återkommer till saken så snart vi fått svar på våra frågor, förhoppningsvis i nästa nummer.

Saab har nu svarat på frågorna, läs svaren här.

Det kom ett brev...

Långteststallets Saab 9-5 hör till de 630 bilar, varav 145 i Sverige, som återkallas på grund av ett fel på förarsidans krockkudde.

I ett brev, som undertecknats av Saabs servicechef Thomas Sundström, uppmanas ägarna till de drabbade bilarna att omgående ta kontakt med en auktoriserad verkstad för att få felet åtgärdat.  

Det som kan inträffa är att den kåpa i ratten som täcker krockkudden kan separera vid en olycka där kudden löser ut. Det i sin tur kan medföra att krockkudden inte fungerar som den ska och dessutom förorsaka skador på förare och passagerare. Hittills har dock ingen människa skadats av den felaktiga krockkudden.

– Nej, återkallelsen är en rent proaktiv åtgärd för att våra kunder ska känna sig säkra, säger Saabs Automobiles kommunikationschef Hans-Jörgen Brandt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.