Bild
Nästa artikel
Laddhybrid i dess snabbaste utförande från Porsche, nya Cayenne Turbo S E-Hybrid.

Provkörning: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid (2019)

Provkörning

En redan stor motor som förstärks med en elmotor kan inte bli annat än en raket på vägarna, men till vilken nytta?

Porsche toppar nu sitt Cayenne-program med laddhybriden Turbo S E-Hybrid och kombinerar 4,0-liters V8 med en elmotor på 136 hästkrafter, vilket tillsammans ger hela 680 hästkrafter och ett vridmoment på 900 Nm. Siffrorna skvallrar om att det kommer gå undan och bilen fixar 0–100 km/tim på strax under fyra sekunder.

Här någonstans, när katapultkänslan börjat avta, kommer ändå känslan av dåligt samvete, vad är nyttan med att göra en redan sportig suv än mer sportig? Svaret från Porsche är att mycket faktiskt vill ha mer och att det alltid finns kunder som vill ha toppversionen.

 

"Det är svårt att inte tycka om denna koloss men nyttan och framför allt miljösamvetet känner något helt annat."

Cayenne Turbo S E-Hybrid kommer i två karossvarianter, som praktisk suv och sportigare Coupé. Den senare får en mer sluttande taklinje och med andra ord också mindre utrymme invändigt, både för bakpassagerare som bagageutrymme. Porsche har löst detta med sänkta säten och en lång person får faktiskt plats med både huvud och ben utan skruvstädskänsla.

Bagageutrymmet är mindre i båda hybridversionerna eftersom batteriet ligger under bagagegolvet men är ändå imponerande djupt och med helt raka lastväggar och golv som ger ett effektivt utrymme för packning.

Digital interiör, knapparna är få. Det mesta sköts via den 12,3 tum stora pekskärmen.

När jag trycker på startknappen är det knäpptyst. Inget dovt mullrande från V8:an utan istället går bilen igång på enbart el. Räckvidden på el är 40 kilometer, 135 km/tim är då maxfart.

För att få ut mesta räckvidd i kombination med prestanda finns fyra körlägen: E-Power (bilen går enbart på el), Hybrid (blandar både el- och bensinmotor för snålast körning), Sport (batteriet laddas minimalt för att ändå ha en extra reserv) och Sport Plus (fokus på max prestanda från bensin- och elmotor, batteriet laddas så fort möjlighet ges).

Jag kör på kurviga landsvägar genom mindre byar där E-läget och lägre hastighet passar perfekt. Väl ute på autobahn är det andra körlägen som gäller. I med Sportläget och den råa V8:an bryter tystnaden med ett vrål. Kraften är brutal och vips är vi uppe i hastigheter varken snåla eller tillåtna i Sverige. Det är klanderfritt tyst och bekvämt och denna tunga stadsjeep har nu förvandlats till en smidig sportbil. Det är svårt att inte tycka om denna koloss som så enkelt förvandlas till en sportbil men nyttan och framför allt miljösamvetet känner något helt annat.

Kombinationen av en betydligt mindre bensinmotor och en elmotor hade varit både roligare och modigare.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Full laddning tar cirka två och en halv timme.
Porsche  Cayenne Turbo  S E-Hybrid

Pris, från kr: 1 725 000 (Coupé: 1 765 000 kr).
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 493/B 198/H 167.
Bagagevolym, l: 645–1 605.
Tjänstevikt, kg: 2 490.
Dragvikt, kg: 3 000.
Motor: V8 bensin, 4 vent/cyl. Volym 3 996 cm3.
Elmotor: 100 kW (136 hk). Max effekt 680 hk vid 5 750–6 000 v/min. Max vridmoment 900 Nm vid 1 500–5 000 v/min. Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, Tiptronic S.
Prestanda: Toppfart 295 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,8 s.
Deklarerad förbrukning: 3,7–3,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 85–90 g/km.
Konkurrenter: Audi Q8 50 TDI Quattro, BMW X5 xDrive45e, Mercedes EQC. 

Plus: Fantastisk att köra.
Minus: Miljöalibi på en redan stor och tung bil ger ändå dålig eftersmak.

Vad nytt? Extra prestanda i kombination med elmotor.
För vem? Den som måste ha det senaste av det senaste och alltid i toppversion. 
 

Kommentarer

#1
2019-10-11 10:08

Perfekt, den ligger verkligen i tiden. Löjligt, varför köper man ingen sportbil istället?

#2
2019-10-11 10:15

Utan tvekan en maffig bil, och snygg i mina ögon, utan att lägga några värderingar i modernt eller inte.......men hur fasiken tänkte man när man placerade den enheten mitt i grillen så? Audi likaså med 2 sjukt fula synliga klumpar mitt i grillen......många företag som löst det betydligt snyggare. T.o.m. Volvo har det nu helt osynligt.....

#3
2019-10-11 10:17

Vi kommer att se massor av dessa löjliga "laddhybrider".
Precis som Volvo XC90 så sätter man in en elmotor och lite batterier och på det sättet via en optimerad körcykel får ner utsläppen så att man kommer under gränsvärdet för de framtida märkes-böterna.
Verkliga förbrukningen.....ja den ligger inte i närheten av vad man uppger, men det spelar tydligen ingen roll.

#4
2019-10-11 10:44

LC4ever: Att säga att verklig förbrukning inte ligger i närheten är lika felaktigt som att säga att verklig förbrukning kommer ligga exakt på WLTP. Det beror ju helt på körmönster......kör du i vardagen max den sträcka bilen går på el så är det inga problem alls att ligga på eller under den siffran. Men har du en vardagspendling på mycket mer eller inte vill/kan ladda dagligen, nä då blir det en högre förbrukning. Men hur folk använder en produkt kan du ju aldrig lasta produkten i sig för......

#5
2019-10-11 13:12

LC4ever/ Henrik, jag tänker att problemet är egentligen att det inte fungerar att mäta utsläpp med en siffra för en laddhybrid. Den säger helt enkelt ingenting om hur mycket det verkliga utsläppet kommer att bli. Kan ju bli 0 liter bensin/diesel om körmönstret gör att det bara går el, eller lika mycket som en rent bensin/dieseldriven om man aldrig laddar.

Men förstår också att det inte går att ha specialregler för laddhybrider och att man därför måste ta fram en siffra.

#6
2019-10-11 14:54

Jag tycker det är en fantastisk snygg bil, men egentligen om jag tittar runt så har de flesta bilfabrikanter hamnat i ett hästkraftsrace. Lägger man sedan på elbilar så blir det än värre, de flesta accar 0-100 snabbare än snabbast. Dessvärre hänger väldigt många biljournalister med i detta race. När de t.o.m slår ned på den nya Volvo V60 med 150hk diesel och tycker den är slö, tycker jag att det har gått till överdrift. Tror vi måste sansa oss lite och hellre titta på bränsleeffektivitet än hästkrafter och 0-100 under 5 sek.
Ibland blir jag mörkrädd över hur lite bilfabrikanterna verkligen har tagit upp från diskussion om klimat och utsläpp, men det är en annan sak.....

#7
2019-10-11 15:06

Optimus: Du nämner elbilarna med där, men tror inte du ska dra det över samma. Ja, en fossilbil blir oftast betydligt törstigare med mycket effekt och prestanda, men i en elbil behöver det inte vara så. Kolla Model S Ludricus som gör 0-100 på 2,6 sekunder, men som du kör på samma energiförbrukning som instegaren vid normalkörning. Där har du en bil som slår det mesta men du kan lunka runt på 170 Wh/km utan problem.......med andra ord kanske 20-25% högre förbrukning mot de snålaste elbilarna, t.ex. Zoe. Har svårt tänka mig du kör en Audi RS6 på bara 20% högre förbrukning än en Renault Clio.....

#8
2019-10-11 15:56

Kan inte annat än att hålla med om att det evinnerliga prestandasnacket är bara tramsigt. Finns uppenbarligen en mängd småpojkar som inte är torra bakom öronen och som behöver pe...-förlängare, tyvärr även bland motorjournalister. I vanlig trafik har man ingen praktisk nytta av acc 0 - 100 kortare än ca 7-8 sekunder. Högprestanda är inte bara idioti med tanke på bränsleåtgången. Att bränna däck är vansinne ur miljösynpunkt med alla partiklar det åstadkommer och här är elbilar inte ett dugg bättre än fossilbilar.

#9
2019-10-11 16:30

Trevlig hundbil!

#10
2019-10-11 16:38

Problemet med såna här bilar/motorer är ju att "ingen" köper en bil med 700 hästar för att kuska omkring med 136.. Det är ju samma med Volvos laddhybrider.
Det man borde göra är ju att använda förhållandet elhästar/bensinhästar för att justera bonusen. Då skulle denna inte få mycket miljörabatt medans dom som faktiskt är byggda för att köra på el skulle få den.

#11
2019-10-11 20:58

Optimus, en V60 väger massor.. med 150 hästkrafter blir den slö! Jag har 140 i min Octavia och klår en V60 lätt! Därför har väldigt många nya diesel bilar uppåt 190+ hästkrafter (V90, BMW 5-serie, Audi A6 osv). De väger helt enkelt för mycket så man måste dra på löjligt mycket.

#12
2019-10-13 16:49

Vargen. Om du tittar under din Skoda så upptäcker du nog att den har mindre avancerade hjulupphängningar än Volvo, att den har mindre ljudisolering och elektronik och att den dessutom inte har en kaross med i närheten av samma styrka.

Därför är den lättare. Det är helt enkelt en bil med sämre prestanda byggd och utvecklad för en målgrupp som inte prioriterar sådana saker.

MVH AL

#13
2019-10-14 10:21

En V60 är dessutom enormt mycket roligare att köra än en Octavia. Ligger på ett helt annat sätt i kurvorna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.