Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: BMW 3 Touring (2012)

Publicerad 13 september 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya BMW 3-serien har vuxit en decimeter mellan stötfångarna och vässats på alla upptänkliga vis. Den mer praktiska kombivarianten lanseras i höst och vi frågar oss: är den värd sitt pris?

Under första halvåret 2012 var 3-serien den åttonde mest sålda bilen i Sverige. Och inte lär försäljningen bli sämre när kombin kommer i ny tappning.

Nya 3-serie Touring är lika lång, bred och hög som sedanen och ser också likadan ut från nosen bak till B-stolparna – men nog är helheten stiligare? Jämfört med föregångaren har avståndet mellan hjulaxlarna ökat med fem centimeter och spårvidden breddats med 3,7 centimeter fram och 4,8 centimeter bak. Resultatet är förstås en rymligare bil.

I baksätet finns mer plats för huvud och knän och bakom det tredelade ryggstödet ryms 495 liter bagage, 35 liter mer än tidigare. Fälls stolsraden blir volymen 1 500 liter och därmed tar BMW hem lastronden om man jämför med konkurrenternas siffror: Audi A4 Avant (490/1 430), Mercedes C-klass Kombi (485/1 500) och Volvo V60 (430/1 241). Det finns dock två invändningar när det gäller 3-seriens kombiutrymme. För det första stjäl hjulhusen en hel del bredd och för det andra blir lastytan inte riktigt plan med baksätet nere.

3-serien bjuder dock på flera sympatiska funktioner som underlättar i vardagen. Bland annat är elmanövrerad baklucka standard och den öppningsbara rutan finns kvar sedan tidigare. Bakluckan kan också öppnas med en luftspark under kofångaren om man väljer Smart Opener (ingår i ett paket för 5 600 kr). En annan smart lösning är facket under lastgolvet där insynsskyddet praktiskt kan förvaras.

Inledningsvis erbjuds kombin med tre motoralternativ, samtliga turboladdade, försedda med stopp/start-teknik och med fyra cylindrar. Det senare får kanske en och annan märkespuritan att utbrista: ”Ingen rak sexa! Vart är världen på väg?”

Lugn bara. Innan årsskiftet blir fler motorer tillgängliga, däribland instegsmodeller på både bensin- och dieselsidan samt 335i med rak sexa. Den som ändå väljer något av de fyrcylindriga alternativen kommer inte att bli besviken, särskilt inte när bränsletanken ska fyllas upp. Bensinaren 328i är en underhållande maskin, stark och välbalanserad, om än lite tystlåten. Även om 245 hästkrafter givetvis är skoj är 320d som utvecklar 184 dieselhästar ett mer förnuftigt val (324 400 kr) och den väntade bästsäljaren. Först nästa år kan kombin fås med fyrhjulsdrift (20 000 kr).

Vi Bilägare har tidigare konstaterat att nya 3-serien är ljuvlig att köra och det gäller även kombin. På sedvanligt BMW-manér är chassibalansen, kommunikationen mellan gaspedal och motor och samspelet mellan ratt och hjul förstklassigt.

Med Adaptive Drive (12 600 kr) kan styrning, gasrespons och stötdämpning ställas om i fyra lägen. I ekonomiläget är bilen lite sömnig men den stramas upp rejält om sportläget knappas in via reglaget på mittkonsolen. Växlingarna sker sömlöst med den åttastegade automatlådan (22 000 kr) och maximal kraft känns alltid tillgänglig.

En mindre plump i protokollet är däremot responsen om föraren stampar gaspedalen i botten. Det känns som bilen måste tänka efter lite innan accelerationen tar vid.

I kupén är det behagligt tyst, även om lite vindbrus letar sig in. Föraren sitter lågt och bekvämt och har gott om stöd för låren. Väl utformade A-stolpar och förhållandevis brant lutad vindruta ger dessutom bra sikt snett framåt. Vi Bilägares utsände, 187 centimeter lång, kan sitta i baksätet bakom en lika lång förare och trivas där. På mittplatsen vill man däremot inte åka längre sträckor, kardantunneln är i vägen för fötterna.

När det gäller säkerhet klarade nya 3-serien med sedankaross toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och samma resultat är att vänta för kombin. Om bilen glider över i mötande körfält kan den så kallade Körfältsassistenten varna föraren med vibrationer i ratten (5 300 kr). Tyvärr hjälper tekniken inte till att styra tillbaka ekipaget på rätt kurs. Förvånande är att BMW heller inte erbjuder ett renodlat autobromssystem utöver den aktiva farthållaren (12 200 kr).

För den som tänker med plånboken är 3-serien en dyr bil i grundutförande och en bil som kan extrautrustas för en smärre förmögenhet. Men det är också en imponerande bil i många avseenden. När det gäller kombin har BMW fokuserat på de praktiska egenskaperna utan att glömma märkets kärnvärden. Och det är just där – i avvägningen mellan nytta och nöje – BMW visar var skåpet ska stå.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie Touring?

BMW 328i Touring

Pris, från kr: 344 900 (14 900 kr kombipåslag).
Säljstart: September.
Modell: Femdörrars kombi.
Mått, cm: L 462/B 181/H 143.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo,
1 997 cm3, 245 hk vid 5 000–6 000 v/min, 350 Nm vid 1 250–4 800 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda (standard) eller åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart: 250 km/tim. 0–100 km/tim: 6,0 s.
Förbrukning: 6,8 (manuell) eller 6,5 (automat) l/100 km.
CO2-utsläpp: 159 (manuell) eller 152 (automat) g/km.
Konkurrenter: Audi A4 Avant, Mercedes C-klass Kombi, Volvo V60.

Plus: Körglad, bekväm, rymlig.
Minus: Dyr.

Vad nytt? Nya 3-serien med kombikaross.
För vem? Den som har råd och vill ha både nytta och nöje.   

Kommentarer

#1 • 2012-09-13 08:43
KaptenOberkommando

Stackars Fredrik med kollegor inom motorjournalistiken som "tvingas" konstatera att BMW:n - i det här fallet - utgör gräddan av bilbyggarkonst och samtidigt veta att en rad "motvalsare" snart kommer och talar om hur okritiska de är och hur de "svansar" för "det tyska". Men har man suttit i verkligheten där och då och rattat så har man.

#2 • 2012-09-13 10:24
KaptenOberkommando

Intressant att se att Shogun har en kristallkula, ty den säger två saker som jag tror kommer som en överraskning för de flesta.

#3 • 2012-09-13 11:49
Thommys

Kapten det är bara en sak som gör att Shogun talar sig varm för BMW och det är deras samarbete med Toyota på hybrid och dieselsidan.

#4 • 2012-09-13 12:04
Simon no1

Alldeles för dyr, men för den som har råd sä är det säkert en kanonbil....

#5 • 2012-09-13 12:23
Prestigelös

Skönt att se en bil med hyfsat låg midja och stora bakre sidorutor vilket borgar för acceptabel runtomsikt.
Hoppas fler tillverkare tar efter BMW på den punkten.

#6 • 2012-09-13 13:02
strudla

Thommys: Det kan annars vara så enkelt som att BMW tilltalar yngre förare medan Mercedes har "gubb"stämpel på sig. Personligen föredrar jag BMW just av den anledningen.

#7 • 2012-09-13 13:03
KaptenOberkommando

Hmmm, varför uttrycka sig i termer av "göra livet surt" för Mercedes? Faktum är att här blottläggs Shoguns korståg mot Mercedes innehållandes en slags önskan om att Mercedes skall "tvålas till". En neutralare formulering fri från en personlig vendetta hade varit typ att "Men visst tror jag säkert att dessa två giganter kan komma att bli svåra utmanare till MB". Och leifer talar i temer av att "känna glädje" över att Mercedes drog på sig en del bekymmer - en "glädje" som var riktad mot oss uppblåsta och "blåsta" kunder som köper märket. Här blottläggs högst primitiva tankebanor, vill jag säga.

BMW 3-serien är en ytterst kompetent bil men med den stora nackdelen för oss långväxta att den är på tok för trång - inte ens 5-serien känns rymlig nog. Synd annars på så fina bilar.

#8 • 2012-09-13 14:56
A_q

Touché Kapten! ;-)

#9 • 2012-09-13 15:10
Skodaägare

Jag tycker BMW gör fina bilar och körde en 1-serie förut. Men jag gillar inte den låga sittställningen och det ständiga antisladdblinkandet på vintern.

#a • 2012-09-13 20:11
IngoS

Kommer jag att drabbas av seriefiguren Troubadixs öde (inlindad i rep, med munkavle försedd och upphängd i ett träd) om jag å alla barnfamiljers vägnar frågar: när kommer BMW upp i Renault/Skoda Superbstandard vad gäller de bakre säkerhetsbältenas skyddseffekt?

Vem ropar ja med acklamation? Annars kolla in:
Ref http://www.adac.de/_mmm/pdf/Testbericht%20Heckpassagiere_80177.pdf
Det räcker att titta på bilden nr 2 uppifrån till vänster på sidan 4. Figuren i mitten åker motsvarande en BMW, figuren till höger i en Renault/Skoda/Volvo /Mercedes. Rött är svårare skador än brunt. BMW har nog för att spara ett par tusenlappar i tillverkningskostnad struntat i bältesstramare (Gurtstraffer) . Naturligtvis är kraftbegränsaren (Kraftbegrenzer) den viktigaste, men tilläggseffekten av bältesstramare är inte att förakta. Åtminstone bör man kolla om det går att få som tillval?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.